Dodge Dakota -89

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Lex_Et_Annihilato, 19.2.2014.

  1. Projektiautona Dodge Dakota. Vihaajat vihaa.

    ostin auton muutama vuosi sitten kun tarvin lava-autoa ja jenkki piti saada. Kertaakaan en oo lavaa vielä tosin tarvinnu. -05 Mondeon myin pois ja tällänen käytiin kaverin kanssa hakemassa tilalle.

    [​IMG]

    auto oli ihan ok kunnossa, tietysti käytön jälkiä jne. kulumaa oli, ja aika paljon remonttia oli tiedossa, enemmän kuin olin uskonukkaan.

    Nappularenkaat ja vanteet myin pois, 11,5 tuumaa leveet vanteet ja sen 10 tuumaa levittivät ulospäin oli ollu vähän liikaa pyöränlaakereille, tilalle tuli ihan vakio renkaat:

    [​IMG]

    ensimmäinen talvi ajeltiin ilman sen kummempia, mitä nyt lämppärin kenno pikkusen vuoti. Se vaihdettiin kun kelit alko lämpeemään. Olihan sitten vittumainen homma vaihtaa, vaikka tähän vielä helppo kuulemma tehä...

    [​IMG]

    ainoo ruoste mitä autosta löytyi oli kuskin lattia, matto imeny märkää ja muhinu läpi, simppeli homma oli fiksata. Se, minkä takia auton ostinkin, oli se että mätää ei löytyny juuri mistään, rungossa pintaruostetta ja yksi reikä, ja pojassa toi. Koriltaan jne. oikeestaan kuin uusi.

    Tässä välissä katsastin auton, ja inssihän ei tykänny vetarin suojakumeistä, tai kait se niistä kumeista piti mut ne ois pitäny olla vetareissa kiinni.

    Vetarin niveletkin naputti siihen malliin että vaihdoin kokonaan uudet akselit, ja heavy-dutynä vielä ni pitäs kestää. Ja koska osathan näihin on halpoja, niin kerran kun etupäätä purettiin nii uusiks meni jarrulevyt, palat, liukutapit, raidetangot+ulko ja sisäpäät, vakaajan puslat, jarruputket ja letkut, pyörännavat ja pohjanpanssarit maaliin samalla.

    Tankin pannat oli huonot, ja ne päätettiin sitte tehdä uusiksi, helpoimmin kävi kun nosti koko lavan pois...

    [​IMG]

    yksi poikkipalkki paljastui mädäksi, joten siitä se ajatus sitte lähti:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuli sitten käytyä koko runko läpi niin lavan ku hytinki alta, samoin taka-akselisto ja sähköt lavan alta...ja bensalinjat...ja jarulinjat. Runko hiottiin puhtaaks, maalattiin epoksilla, sitten päälle kiveniskumassa ja sen päälle öljy-kotelosuoja-alustamassasörsseli. Maalia ja muuta tavaraa on niin paljon että pysyy ryhdissään vaikka runko ton mössön sisältä häviäsisikin :D

    Samalla sitte tein putkiston uusiksi, ja tekemisellä meinaan että heitin kaks metriä vanhaa putkea pois ja tein yhden kiinnikkeen, putki loppuu siis siihen mistä lava alkaa:

    [​IMG]

    Kun taka-akselisto oli tehty niin pakko etuakseli oli saada samaan sävyyn:

    [​IMG]

    ja jakolaatikko:

    [​IMG]

    Sisältä auto on pysynyt vakiona mitä nyt halkinaisia muoveja korjattu ja siistitty, mittarit laitoin koska nehän tuo tehoa lisää:

    [​IMG]

    Sitten tuli pieni takaisku kun meni molemmat kannentiivisteet, no, kerhon pojilta meni hommaan muutama päivä sisältäen että ajoin liemet sekasin hämeenlinnasta hollolaan ja takasin. Ei paha. Ite lähinnä seisoin ja kaivoin nenää ku Äijät teki hommia. Riku vielä maalas osia oranssiks sitä mukaa:

    [​IMG]

    Sitten yks erikoismies Kangasalta ilmotti että olis 3.9 + manuaali jouten, hinta oli niin naurettava että haettiin pois.
    Miks et laita kasikonetta, kysyy joku kuitenki. Koska sellasia on jo tehty.

    Rikun kanssa sitten pähkäiltiin että mitä tehään ja Buick Grand Nationalin oon aina halunnu, ni nyt teen sitte itelleni Dakota Grand Nationalin, ja koska vähän paremmaks pitää panna niin tästä tulee tupla turbo.

    Lohko nyt koneistettavana samoin kampura, ite lähinnä keskittyny siihen että maalaan osia hemiorangella:

    [​IMG]

    Tällästä tänää, laitoin nyt muittenki ihmeteltäväks tänkin. Nauttikaa :D
     
  2. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Mielenkiintoset tekniikkasuunnitelmat tämmöseen autoon. :) Tuleeko Megasquirt ohjattu ruisku vai miten toteutat?
     
  3. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Kyllä on siistinnäkönen voimansiirto ;)
    mutenkin hyvännäköinen projekti.
     
  4. Megalla tuo ilmeisesti helpoin on toteuttaa, tekijämiehiä siihen hommaan kun löytyy talliporukasta. Oma TBI tarvii päivittää johonkin muuhun, tai sitten saada lisäsuutin johonkin ympättyä, mutta isompi limppu kokonaan saattaa olla helpompi homma.

    Noi nyt on sitte viimesiä juttuja, kuhan nyt lohkon sais takasin koneistamolta niin pääsis kasailemaan.
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Joko on poltettu kaikkia neljää rengasta?
     
  6. Ei vielä, ei oo sutinu yksikään kun tarkemmin ajattelee :D

    Tällä hetkellä auto seisonnassa, vaihdelaatikot pudotettu pois. Jakis tehty ja maalattu, päälaatikko oottelee vielä osia, sisukset uusiks ja turbiini.

    Samalla kun tässä aikaa ollu niin pohja käyty läpi, kaikki laatikon jne. johdot sun muut putsailtu ja käyty läpi ja pujoteltu sellasiin johtosuojiin, perän stefa vaihtoon ja ilmanputsariks tollanen kromi edelbrocki ni taas menee kovempaa:

    [​IMG]

    muuten aika mennykki lorviessa ja lootaa ootellessa
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Hyvältä näyttää 8)
     
  8. Se tässä on kantava idea ollu että kaikki pitää hipostella viimesen päälle mikä näkyy ulospäin...ei tästä ikinä mitään hyvää varmaan tuu, mutta ompahan kiva korjata sitte ku kaikki osat on puhtaita ja maalattuja :D
     
  9. Herje

    Herje Gearhead

    Onko tämä edistyny? :D
     
  10. On, hyvinkin, vaihdelaatikot valmiit ja auto ajossa, pikku hifistelyä sinne tänne. Laatikko pelaa hienosti eikä oikeen muuta oo tehty ku ajettu.

    Turboprojekti vähän hitaalla, yhden vaihtomoottorin kävin hakemassa mutta lohko oli huono, en tee siitä...vakiokokonen lohko pitäs saada jostakin.

    Tältä näyttää nykyään:
    [​IMG]

    Laatikko ennen asennusta:
    [​IMG]

    Tollanen hi-performance go-fast puolateline askarreltiin:
    [​IMG]

    Ja pohjapanssarin tein, tai no, ei se mikään muu oo ku kantattu alumiinilevy...all show, no go.
    [​IMG]
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Ihan hienoooo.

    Mulla olis kanssa tarkoitus alkaa tekemään tota mun 2WD pätkää kun saan ensin muuta aikaiseksi. Käyttiksen meinaan siitä itselleni. Talvella ehkä kevyt peräinen. No lukko ja hiekkasäkkejä.

    Jatka samaan malliin.
     
  12. Empä oo ite nelikkoa normaalissa talviajossa tarvinnut, hyvät nokian nastat ja jämpti lukko. Jos mäkeen joutuu pysähtymään tai päästää sutimaan niin siinä tilanteessa sitte. Itelläni tosin ei ole lavalla mitään, sinne kun painoa laittas niin ei varmaan tarvis noissakaan tilanteissa.

    Jos kyllästyt projektiin tai muuten ylimääränen moottori/lohko lojumassa niin ilmottele.
     
  13. kinde

    kinde Gearhead

    Jep.
    Toi V6 jää jouten. :)
     
  14. No helvetti :D varaan sen itelleni :D millasella aikataululla se sieltä nousee pois?
     
  15. kinde

    kinde Gearhead

    Jaa, no mitä siitä koneesta mahdollisesti saisi?
    Öljypohjan ja öljypumpun imuputkineen kuitenkin pidän itselläni ja apulaitteet.
    Kunto.... käyntikuntoinen.....
    Jos kyseiselle tarvetta niin sitten se pitää sieltä repiä irti.
     
  16. Oikeestaan ainoa mitä tarvin, on lohko. Yhden projektikoneen hain, mutta oli seisonut vettä pytyissä ni meni lohko roskiin, kaikki muut osat löytyy ja jotain pitää kuitenkin vaihtaa kestävämpään... Laitan sulle YV:tä aiheesta.
     
  17. Joo-o, moottorille / lohkolle olis vielä tarvetta. ei tarvi olla toimiva, kuhan lohko on hyvässä kunnossa.
     
  18. Bitter

    Bitter 1st gear

    Mulla vapaana erittäin hyvä täydellinen Dakota -89-90 moottori. Ensi rekistöröinti -91 ajettu 140tkm. Saako 600.-
    V6 ruisku 3,9
    Omassa nyt turbo versio.
    Vaihteisto kans vapaana.
    Tästä autosta *
    http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Autot+Cars/Jenkit/Mopar/Dakota+mk1/P5260342.JPG

    Jos kiinnostaa niin soita 0400-868595. Moottori heti noutovalmiina trukkilavalla hallissamme.
     
  19. Noni, moottori hankittu, ja paljastui eritäin hyväksi. Käytännössä uuden veroinen sisältä, lohkossa vielä orginaali maalit kyljessä. Tästä on nyt hyvä jatkaa.
     
  20. Zamuli71

    Zamuli71 1st gear

    Täälläon projekti käynnissä, ostin varakoneen, joten saattaisi lohko löytyä, selviää lähi viikkoina. viestii voi laitella samiskytta@phnet.fi
     

Kerro tästä muillekin!