Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    slantsix.org sivuilla on jossakin osiossa pysyvä myynti-ilmoitus jakajan jousilajitelmasta. Siis jos haluaa hieroa sen, millä kierroksilla ennakot alkaa nousta ja kuinka rivakkaan ne nousee. Sen sarjan mukana tulee mukana käppyrät vaihtoehdoista, joten ei tarvitse kokeilla kaikkia.
     
    jariha tykkää tästä.
  2. jariha

    jariha Gearhead

    ^slanttiin vai kasiin? vai käyneekö molempiin? linkkiä suoraan ku ei osaa lontoosta muuten ehtiäo_O
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

  4. Herje

    Herje Gearhead

    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Samat jouset käy slanttiin ja kasiin. Hyvin toimi. Sain pysymään keskipakolimput korotetulla tyhjäkäynnillä kotiasemissaan (ei "humppaa" tyhjäkäyntiä kuten Mopar Perfin hennoilla jousilla), sekä valittua missä kohdin ennakko kiipeää täysille. Sehän kohta tietty muuttuu sen mukaan kuinka paljon edellä kuvattuja kolosia hitsaa ja/tai viilaa.

    Muokkaus sieltä päästä (ulkoreuna) jonne ne limppujen tapit ovat menossa ja muoto sellaiseksi kuin aiemmin oli. Jos viilaa ahtaan puolipyöreän muodon, voi jäädä limput jumiin ja korkeat ennakot päälle.
     
  6. Latvis

    Latvis 1st gear

    Kiitoksia kommenteista!
    Jospa noilla ohjeilla minäkin pääsisin "kärryille" tuosta Moparin sytytyksen säädöstä.
    Vuoden '76 360:nen on potilaana. Aikaisemmat sepät ovat siihen jo jälkensä jättäneet, mutta kukaan ei tunnu tietävän, mitä koneen sisuskalut ovat. "Persdynon" perusteella huonoissa säädöissä olevia "öljykriisi osia".
    Tarkoitus on ensitalven aikana kurkistella koneen sisäpuolelle ja lompakkoon tuijotuksen jälkeen miettiä, miten jatketaan...
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Just samanmoista kolmekuuskymppistä kolmisenkymmentä vuotta sitten ropanneena samalta alueelta - sen jakajassa on vakiona hyvin suuren alipaine-ennakon (asteina) tekevä kello. Se toimii hyvin yhdessä EGR:n kanssa, mutta jos EGR-venttiili on jätetty pois tai on aie niin tehdä, niin se vakuumiennakko kaipaa huomiota myös. Muuten moottori sanoo ylämäessä pintakaasulla "kilikilikili". Siis jos osat on vakioita tehtaan jäljiltä.

    Ja jos semmoseen kolmekuuskymppiseen, joka on pari tonnia painavassa korissa, pitkillä välityksillä, vaihtaa ainoana viriosana Performerin ja nelikurkkuisen, niin se kuminauhamainen liikkeelle lähtö viruu entisestään. Kakskurkkuimari vääntää alhaalta paremmin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. Latvis

    Latvis 1st gear

    Hitto, oletkohan sinä ropannut aikoinaan tuota laitosta? :D Kuulostaa kuin kertoisit juuri tuosta '76 Chargerista... ;)

    Eivaan, päällisin puolin tiedän tuosta sen, että siihen on istutettu sovitelaipalla 4-kurkkuinen Carter 2-kurkkuisen imusarjaan. EGR-venttiili on poistettu ja tulpattu, kuten muutkin saastesysteemit.

    Muutama vuosi sitten katosi koneesta kipinä ja siinä yhteydessä laitoin Proformin sytkäsetin uusine jakajineen ja bokseineen (ja HEI-boksijumppaa pariin kertaan sen jälkeen). Muuta säätöä en ole osannut sille tehdä kuin perusennakko, muistaakseni, 10 asteen tienooseen vakuumi tulpattuna.
    En ole kuullut sen kilisevän, mutta ei sillä ole haluja ottaa kierroksiakaan (vakuumi on liitetty edestä katsoen oikean puoleiseen liitäntään)...

    Ajatus on ollut, että tuon Carterin alle tulisi tosiaan tuo Perfomer. Mutta kun konetta on tarkoitus avata ja ainakin uusia jakopää, niin siinä samalla vaivallahan sinne voisi laittaa jonkun uuden nokan, joka toisi edes vähän eloa tuohon laitokseen.
    Toki kaikki alkaa puristuspaineiden mittauksella...
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei, mulla oli tuolloin -76 ex-raatokiito, johon jätin seuraavan iloksi (lue : poispurettavaksi) semmoisen virranjakajan, jossa oli 2 pickuppia ja niille joku ohjaus, jolla se vaihteli ennakkokäyrää tilanteen mukaan.
     
  10. Latvis

    Latvis 1st gear

    ...raatokiito! No nyt on nähty tuokin! :odeek: :rotfl:
    Semmoinen 2 pickuppinen jakaja tuossakin oli paikallaan ennen Proformia, mutta ohjausosat ja se 2-kurkkuinen kaasari ovat jääneet jonkun aikaisemman omistajan talliin.
     
    Muokattu: 12.9.2019
  11. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    Jos hyvän haluaa niin nyppää pyörijän, makneetti pikupin ja sen sakaratähtipyörän mikä sen nimi onkaan junou, pois jakajan päältä. Tipauttaa astelevyn jakajan akselille, pyörijä paikalleen ja käsin venyttämällä koittaa paljonko siinä on mekaanista ennakkoa. Koska ittellä ei ollu astelevyä niin ihan astekulmamitalla koitin kattoa. Vain todetakseni että ennakonsäätölevyn taustapuolella oli stanssattuna levyn antama mekaaninen ennakko. Huom sitte että nää on jakajasta mitattua astetta, eli kammenpään asteiksi muutettuna nää pitää kertoa kahdella ko se jakaja pyörii puolet kampia hitaammin.

    Sitte kato mittaat mimmone ura siinä ennakon säätölevyssä on, kuinka paksu on vastapainolimpun se tappi joka siinä urassa heiluu. Uran pituus - tapin paksuus = liikerata. Liikerata milleinä / jakajan mekaanisen ennakon asteluku = milliä/aste. Tuo kerrotaan halutulla astemäärällä niin saat halutun liikeradan. Tuohon lisäät vastapainolimpun tapin paksuuden niin saat halutun uran pituuden.
    Tarvii digitaalisen työntömitan joka mittaa satkun tarkkuudella kun ei siihen uraan tarvinnu suurta muutosta tehdä.
    Lopuksi voi vielä astelevyllä tarkistaa tuliko haluttu jakajan antama mekaaninen asteluku. Mittailu ja testailuvaihees kannattaa nypätä vastapainolimppujen jouset pois niin on helppoo pyöritellä.

    Jostain syystä näinkin suurpiirteinen ja epätarkka mies ku minä sai tuon onnistumaan heti kerrasta. Heleppoa ku heinänteko.
    Ajotuslampulla tarkistamista helpottaa kun on dampperis astenauhateippi niin ei tarvi sekoilla minkään säädettävän ajoituslampun kanssa.
    Jousia jätin mopar pervormanssin jakajaan vain yhden, ilmeisesti sen löysemmän. Niin kun siellä ei toista jousta ollu alun alkaenkaan.
    15 astetta perusta ja 20 mekaanista ennakkoa, yhteensä 35 astetta ja 'all in' johonkin 2500-2800rpm mennessä. Ei yski prötää tai valittele sytkäänsä.
    Alipaine-ennakko on vielä sen tarkemmin kattomata, ehkä joutas sitä vähä säätää vähemmäksi kun hiukan olevinaan kilajaa maantiellä.
    Siten tiedä kilajaako sitte ihan oikiasti kun tuhat ja yks muutakin kilinää tuos laittees
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!