Dodge Lancer -62 mittariston elvyttely

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Petteri L, 4.9.2013.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Terve;

    tuoreessa Lancer-hankinnassani mittariston toiminta on lievästi sanottuna puutteellista...

    Talven mittaan on tarkoitus mittaristo pöydälle ottaa ja ruveta asiaan perehtymään, mutta koska ymmärrän (ainakin ja toivottavasti vain toistaiseksi) sähköistä sen minkä sika satelliitista, niin kysynpä vinkkejä viisaammilta. :odroll: Tllä hetkellä mittariston toiminta on:

    - nopeusmittari - näyttää välillä heiluen 20-40 km/h nopeutta, jolloin matkamittarikin pyörii (vaan ei kyllä oikein sekään - näyttänee samassa suhteessa alle kuin tuo nopeusmittari). Lienee vaijeriongelma (tai mittaavan pään vika)?
    - bensamittari - suurimman osan aikaa tiukasti nollassa pohjassa -välillä hetkellisesti täysissä pohjassa
    - lämpömittari - ei näytä mitään
    - jännitemittari(?) - toimii uskottavan tuntuisesti - auton käydessä 2/3 kohdassa varsin vakaasti

    Onko ajatuksia millaisessa tilassa mittariston voisi kuvitella olevan - voiko tuosta jotakin päätellä?

    Sähköä mittaristolle tulee, kun jännitemittari tuntuu toimivan? Lämpö- ja bensamittarien antureiden tilasta ei ole tietoa...

    mittaristo on koko lailla saman mallinen kuin tässä (ei vasemmanpuoleista painonappulariviä):

    http://www.flickriver.com/photos/tags/1 ... teresting/
     
  2. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Tässäkin varmaan on se moderni metallikuorinen jännitteensäätäjä mittariston takana, joka toimii bi-metallijousen ja vastuslangan avulla, ja jonka pitäisi antaa ~5v ulos. Tämä ainakin omassa Valiantissa toimii milloin sattuu. Kiinni jumiutuessaan saattaa aiheuttaa jopa mittarin palamisen, mutta jos mittareissa on välillä jotain eloa niin silloin on toivoakin :) Tämä osa on painamalla kiinni mittariston takana, ja sen toiminnan voi testata esimerkiksi akkulaturin ja hehkulampun avulla, joskaan se ei kerro oikeasta toiminnasta juuri mitään.

    Tilalle sinne voi juotella 5V regulaattorin ja pari pientä konkkaa, jos tuntee yhtään elektroniikkaa. Helppo homma, mikäli kolvi pysyy kädessä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Yhdistä tankin anturin joho maihin, näyttääkö mittari täyttä?
    Sama temppu lämpöanturin johdolle.
     
  4. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Eli onko kysymys tästä (sorry, mutta sähköjen tajuaminen tosiaankin heikohkoa meikäläisellä):

    http://1962to1965mopar.ornocar.org/ml-i ... tor64.html
     
  5. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

Kerro tästä muillekin!