Dodge Lancer -62 vanteita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Petteri L, 27.9.2013.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Terve;

    osaakos joku suoralta kädeltä sanoa, mitkä vanteet kävisivät Dodge Lancer -62 farmariin?

    Nyt on edessä 14 tuuman ja takana 15 tuuman, peitetty (luullakseni) 60-luvun puolivälin Dartin kapseleilla...

    Rengaskoko olisi otteen mukaan 185/70-14, alla on edessä 185/70-14
    ja takana 205/65-15.

    Jos tulisi vahva sellainen tunne (lähinnä rengashankintojen takia), että takanakin 14-tuumaiset olisivat asialliset, niin mitkähän vanteet kävisivät? Dart, Valiant ainakin?
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onkohan sinne vaihdettu isojakoinen taka-akseli kun on 15" vanteet? Tehtaalta sellaisia vanteita ei ole ainakaan saanut.
     
  3. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Jaa-a.. Olen kuvitellut ettei taka-akselia olisi vaihdettu, mutta en minä sitä tiedä...
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Lancerin perä lienee orkkiksena 7 1/4", jossa pulttijako on 5 x 4", eli milleinä 101,6mm. Siihen ei tosiaan peltivanteita 15" koossa löydy. Eli siellä lienee joko 8 1/4" tai 8 3/4" perä, jossa 5 x 4,5" jako, eli milleissä 114,3mm.
     
  5. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    No jopas nyt jotakin. Vanhan jenkin kanssa aloitteleva hölmö kysyy, mutta kysyy nyt tyhmyyden uhallakin: eikös siis tuo tarkoita, että perä on se mötikkä, johon kardaani tulee ja takarenkaita pyörittää?

    Kaverin kanssa oltiin "aivan varmoja", että kun kerran 3-lovinen automaatti vaihtaa niinkin aikaisin kolmoselle (hyvä jos neljääkymppiä mennään - tosin mittari näyttää sen verran omiaan, että vaikea arvioida, eikä olla toisen auton kanssa keritty katsoa...), on autossa säilytetty 3-portaisen manuaalin perä. Kaverin Chevyn manuaalin tilalle vaihdettu automaatti käyttäytyy samaan tapaan...

    Mutta ehkä orkkisperä on vaan hajonnut, ja on sitten vaihdettu?

    Vai voidaanko tuolla ola jotakin haettu? Esim. on haluttu 15" vanteet taakse...?

    Mistäpä tuon tietää ja arvaa...
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Todennäköisesti haluttu kestävämpi perä kasin kaveriks. Ja ehkä myös lukko, jota ei seiskavarttiin ihan heti ja ainakaan halvalla löydy. On sitä "kananhammas"-osastoa... Ja onhan tuo vannevalikoimakin tosiaan huomattavasti parempi tuolle isolle jaolle. Ja jos etuakselilla pulttijako on muutettu jo 4,5" ni onhan se vähän tyhmää jättää pikkujako perse taakse... Eli syitä on monia.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niin ja tähän vastaus: kyllä. Ja tuosta taulukosta näkee mistä erottaa nuo em. mötikät ilman kummempaa pähkäilyä:

    [​IMG]

    Ja jos sieltä löytyy jompi kumpi noista kahdesta alimmaisesta, ni sit on otettu tosiaan varman päälle. :lol:
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mittaa ne pulttijaot et onks ne 4" vai 4.5", sen mukaa voit ettiä vanteita. Tuossa ohje mite se viis pulttisesta mitataa jos et vielä tiedä, eli pultin keskeltä vastakkaisen pultin kauimmaiseen reunaan...


    [​IMG]
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tuo Kalun neuvo on ihan pätevä, mut kyllä siel sit on silti vähintään adapterit vanteiden takana...
     

Kerro tästä muillekin!