Dodge Magnum 2005 5.7 Hemi AWD.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Fuselage, 18.12.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    K&N pesua. Eka huuhteli vedellä, noh eihän tästä lähde oikein mitään likaa. Vähän koivun siementä yms. Testataan K&N pesuainetta, varmaan jotain ihan höpöhöpöä.
    Johan lähti likaa, loput punaset öljyt ja rasvaa yms. En suosittele tekemään WC lavuaarissa, varsinkin jos taloudessa on taipumusta hellasärölle. :D:D
    Ainakin toi K&N pesukitin pesuaine on riittoisaa, tosta varmaan riittää vielä 3-4 pesuun.
    Huomenna sit öljytä se ja katsoa minkälainen sotku siitä syntyy.
    EDIT. Tuli myös haettua paikallisesta liikkeestä (Kameraliike. Ei tarvii odotella ja jää postikulut pois) DJI kameraan suodinsetti. Katsotaan minkälaista kuvaa saa aikaseksi sen kanssa.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Isamu ja Skigu tykkäävät tästä.
  2. rotax

    rotax 2nd gear

    Samaa suodatin oli euroautossa aikoinaan. Kun tuli pesun aika jätin öljyämättä ja oli paljon helpompi puhdistaa ku se öljy imee kaiken paskan kiinni. Tämä vinkki tuli joltain euroauto tunaajalta.
     
  3. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Sen öljyn tehtävä lienee kaiken paskan kiinni imeminen?
     
    Volvo_5.7, isalmela ja Bukero tykkäävät tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VAG porukka rikko MAFfeja noilla öljyttävillä suodattimilla. Kun MAF on heti suodattimen jälkeen, niin öljyä irtos ja palo kiinni MAFiin ja sit se lopetti toimintansa.
    Mutta muille ei aiheuta ongelmia ja hyvin lähti pesuaineella puhtaaksi.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tollanen siitä tuli. Spraypullolla oli helppo ruiskutella uudet öljyt. Öljyä tuli juuri sopivasti, ettei tarvinnut kuin pariin kohtaan vähän lisätä. Myöskään öljyä ei tule ylettömästi, että se uisi öljyssä. Öljyä varmaan jäi pariin käsittelyyn vielä.
    [​IMG]
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuli testattua noita suotimia. Exä oikein innostu, et eka haen kaljaa ja sit ajellaan ympäri Mikkeliä kun testailen kameraa ja ryystän lonkeroa :D
    Youtubeen ei ollut luottaminen. Noita suotimia = tummennus linssi kameraan. Netti sano et 32 yms on jo todella tumma. Testasin 16, sillä paloi videot ihan puhki aurinkoisena päivänä. 64 tummuus, luulin, että on kuin katsoisi hitsausmaskin läpi netin perusteella. Ei, suurin osa oli ok, mutta silti suorassa auringon valossa valotus meinasi palaa puhki.
    Eli, kuvauksissa välttää keski-iltapäivää ja parempi kuvata heti aamusta tai illasta. Tai jos on pilvinen päivä. Huom, kuvat on kaapattu videosta ja ei ole tehty mitään värikorjausta.
    PS ja pahoittelut sille mustalle 40 luvun autolle ABCin liikenneympyrässä, Ex muisteli vielä vanhaa järjestelyä :)
    Ylempi 16 tummennuksella ja alempi 64.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käyttänyt noita K&N filttereitä yli 30 vuotta, eikä ole ollut mitään ongelmaa ja joissakin autoissa ollut suoraan MAF:ssa kiinni.
    Pesu ja öljyäminen on tehtävä vaan oikein, niin ei siitä mitään öljyä irtoa...jos irtoaa niin öljyä laitettu liikaa tai ei ole annettu imeytyä tarpeeksi kauan.
    Itellä se pesu vie yhden vuorokauden kuivumisineen ja öljyäminen toisen päivän eli se on sellanen viikonlopun homma.
    Hyvä onkin pitää tavallista paperisuodatinta varalla jos autoa tarvitsee tuona aikana tai ei kerkiä pestä kun menee tukkoon.
    Sitten kun sen pesun taas unohtaa, niin suodatin menee äkkiä kunnolla tukkoon ja saattaa ilmetä aika outoja ongelmia, rikkaalla käyntiä yms herjaa...Sit ai niin se suodatin, köhömps :odoops:...kokemusta on tästäkin eli pesee vaikka 20 000km välein jos on vähänkin pieni kokonen suodatin autossa kuten nykysessä käyttiksessä :odroll:

    Ilman öljyä tuollanen ei suodata kun ehkä suuremmat kärpäset ja paarmat, sama kun jättää koko filtterin pois.
     
  8. Suodattimen virtavuus ja suodattavuus tuppaa olemaan aika kääntäen verrannollisia muutenkin.

    Muistan joskus jotain testiä nähneeni (en muista missä), jossa K&N virtasi hyvin öljyttänä(kin), mutta ei suodattanut niin hyvin, kuin paperisuodatin.

    Mitä me tästä opimme. Luultavammin ei yhtään mitään..:D
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sysleri päivitystä. Viikon pidin piruuttani hiljaiseloa myyjäliikkeen suuntaan, jos ihan oma-aloitteisesti pistäs jotain infoa. Voihan sen arvata. :rolleyes:
    Maanantaina viestiä, että missä mennään. Huomenna soitetaan. En tiiä kelle soitti, mutta minun puhelin ei ole ainakaan soinut. :D
    Joutessaan Dodgesta etujarrujen herkistelyä, kun vinkuu, rohisee ja kihnuttaa. Testi ajolla sit C1044 Right Rear Tone Wheel Performance.... keletana... Toivottavasti ois vaan ABS-anturi. Mutta kyllähän sen tietää ettei ole.
    Jos se on kehä... huoh.
    Näissä LX korisissa takanavan irroitus ei ole mitenkään miellyttävä operaatio. Tilaa ei ole ja yleensä 1/2" vääntiöt/hylsyt yms ei mahdu sinne väliin. Lisäksi kaikki jumissa ja ruosteessa ja navan pultit on käänteistorxit joista herkästi katkee vääntöosa pois ja sit ollaan kusessa.
    Eniten pelottaa saako vetarin päästä mutterit pois. Etusista lähti kun hakkas 30mm hylsyn ja pulttipyssyä perään. :odeek:
    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vävykokelaan ST Focusta kuvailtiin. Käytin Youtubessa kaikkien suosittelemia 4K 24fps, 1/50, D-log M 10bit yms asetuksia.... Kuva näytti raakana hyvälle VLC:ssä ja sit editoimaan. Mit.. vit.. taas sama ongelma kuin edellisillä kokeiluilla, artifactia ja väriä pukkaa Davinci Resolvessa...
    Ei näistä kukaan puhu Youtubessa.... Eikun etsimään mikä vialla.
    Ai, Resolven ilmaisversio ei tue 10bit kuvattua materiaalia. Noh paljons se Studio versio maksaa.. 295$ Ja eikä muutkaan ole sen halvempia jos haluaa editoida 4K materiaalia.
    Tietysti kikkakolmosia netti pullollaan, millä ehkä saa toimimaan, mutta ainakaan pari ei ole toiminut. Tai osta Mac... No en osta.
    Mitä opimme tästä, näköjään kannattaa kuvata parilla eri asetuksella, eka kaikki autolla ja sit noilla paremmilla, riippuen pystyykö niitä tarvitsija sit editoimaan vai ei. Myöskin tabletti ois parempi, kun tihrustaa kännykältä mihin kamera tarkentaa. Voisi tarkentaa auton erikohtiin, esim eturengas, takarengas, puskurin alaosa yms sen sijaan, että on vain kokokeula.
    Videolla "haalistuneet" värit on juuri sen takia, kun ei pääse editoinnissa niitä korjaamaan. Clipchamp ei anna tehdä kuin 1080p. Myöskin kuvausajankohta ei ollut olut paras, kirkas auringonpaiste alkuillasta, pyöröpolaaritiosuodin korjaisi heijastukset... ja... ja.... ja...
    PS Lakeja ei rikottu, näissä ei tarvii hurjastella yms.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nyt on napamutterilla joku ruostumisen maailmanennätys.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uusi ABS-anturi tilattu ja toivon et se korjaa tilanteen.
    Tuon aukaisu on toivottavasti yhtä helppo kuin edessä, eli hakata 2mm pienempi 12 kulma hylsy moskalla sisään ja toivoa et lähtee heti auki. Kuten onneksi edessä lähti.

    Mutta sit Sysleriin. En tiedä onko tämä joku Pirkanmaalainen piirre vai olenko liian kärsimätön vai oletanko, että sanottu myös pitää ja olen liian vanhan aikainen uskomaan siihen.
    Myyjäliike mainitsi erään korjaamon, joka tekee heille hommia. Ja etsii konetta. Kun myyjäliikkeestä ei ole kuulunut mitään "soitetaan huomenna" viestin jälkeen, päätin ottaa yhteyttä heidän mainitsemaan korjaamoon, joka etsii kuulemma konetta. Pistin viestiä, "onko teille annettu tehtäväksi etsiä tällänen kone yms". Viestin vastaaja, en tiedä, kysyn kollegoilta ja pistän viestiä...
    Veikkausta näin 5 päivän jälkeen, tuleeko vastaus kohta, ehkä, huomenna, ihan pian, ens viikolla vai....
    Pistin jo kyselyn jenkkeihin, että löytyskö Pre-eagle 5.7 konetta hyvillä km yms lukemilla.
    En tiedä mikä tässä venyy, yritetäänkö koijata apinaa, vai etsitäänkö konetta oikeasti vai mitä...
    Haluan vielä uskoa homma toimivuuteen, mutta evp kapiainen +23v kokemuksella jo huutaa takaraivossa, että tämä hoidetaan syvältä johtamisen metodein....
     
  13. Isamu

    Isamu Gearhead

    mitä olen lukenut tästä sun ketjusta niin likimain voisin pistää monte carlon pantiksi ettet tule ikinä saamaan vastausta noilta jos vaan odotat.
    Itse painostettava ja hoidettava jos oikeasti odottaa jotain tapahtuvan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. ..ja sitten valitettava kuluttajariitalautakuntaan ja sitten..
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Minua ihmetyttää tässä ja monessa muussakin asiassa aina etsitään konetta tilalle, miksi ei oteta pois nokalta ja tehdä remonttia kunnolla ja sitten toimisi. Mistä voit tietää sen vaihto moottorin kunnon , siinä voi olla myös piilevä vika mikä selviää sitten käytössä.
    Jos minun auto olisi niin ei muutakuin mosa ylös pukkiin ja levälleen, ellei selviä vain kansi töillä niin ei tarvitsisi kuin yläkerta purkaa.
     
  16. Isamu

    Isamu Gearhead

    Kannattaa muistaa ettei kaikilla ole mahdollisuutta tuollaiseen operaatioon jos vaikka puuttuu oma talli/paikka jossa puuhata tuollaista kun noin iso homma ei hoidu ihan viikonlopussa.
    Tässä fuselagen tapauksessa on lopulta kyseessä selkeästi myyjän virhevastuu joten sitä kautta homman pitäisi hoitua.
     
  17. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Myyjän virhevastuu tai ei, saisihan se myyjäkin alkaa sitä konetta teettämään eikä etsiä toista tilalle. Sen vastaavan koneen löytyminen ja sinne nokalle saaminen voi kestää paljon kauemmin kuin rempata nykyinen. Jos ei kukaan ole avannut sitä konetta ei kait ole selvää mikä on vikana . Jos auton omistajalla tila ja mahdollisuus niin sopii myyjän kanssa , että avaa koneen ja katsoo mikä rikki , ja saa laskuttaa liikettä.
     
  18. Isamu

    Isamu Gearhead

    Saisihan, voisihan tai vaikka jotain kolmatta, lähinnä pientä sanomista semantiikasta ja tyyliseikoista asiasta joka on lopulta fuselagen ja liikkeen välinen selviteltävä johon me muut vaan kommentoidaan sivusta.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tosiaan, jos kyse ois omasta autosta, niin kone ois ollu ulkona ja osina jo aikapäiviä sit.
    Mutta kerrankin kun sen saa hoitaa se kuuluisa "joku muu", niin en koske työkaluihin.
    Korjaamista ehdotin kanssa. Mutta, tollasen V8 Hemin korjaaminen on niin hankalaa ja vaikeeta yms....Harvoin jään sanattomaksi, mutta nyt olin kuin kala kuivalla maalla. Suu liikku, mutta mitään en saanut sanottua. :D Se on työntötanko V8... Sen monimutkasin osa on MDS solenoidi....
    Itse veikkaan syyksi, että ne haluaa vaihtaa koneen on vastuu. Kun ne ostaa yritykseltä toimivan koneen purkuautosta, niin varmaan jotenkin vakuutus yms sit kattaa sen. Yksityiseltä jos ostaa, niin voi voi jos poksahtaa tai jos koneistuksessa menee päin persettä.
    Toisaalta, positiivista tässä on, sijaisauton verot, vakuutukset maksaa myyjäliike :D
    Tietysti jos latoo ite €uroja tiskiin ja osallistuisi kustannuksiin (kyllä, tällästä ehdottivat) niin voisi vaikka tilata uudemman koneen yms ja homma nopeutuisi. Ei tarvinnut edes vastata suullisesti tähän ehdotukseen, kun ymmärsi, että tämä ei ollut hyvä ehdotus.
    Myyjäliikkeellä on tietty kattoraja, paljonko korjaaminen saa maksaa, minkä yli ne ei voi mennä ja sit tulee kaupanpurku.
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Tiedän kyllä millainen mosa on kyseessä , omistan sellaisen ja olen sen myös purkanut sekä kasannut , ei mitään ihmeellistä. Mutta kun "joku muu" hoitaa niin vastuukin jää sille eikä omat kädet likaannu.
     

Kerro tästä muillekin!