Dodge Monaco STW -77

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja toofastforyou, 15.3.2014.

  1. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Tästä lähtee.

    Isäukko omistaa otsikon mukaisen entisen raatovankkurin, joka on seissyt varmaan toistakymmentä vuotta suulissa. Useana keväänä/kesänä on hetkittäin aina fiilistellyt ajatuksella, että elvyttäisi laitteen takaisin ajoon. Nyt suuliin kuulemma tarvitaan tilaa ja Dodge on saamassa häätöä.

    Nyt olisi siis tarkoitus viimeinkin ryhtyä sanoista tekoihin ja koittaa saada auto takaisin liikenteeseen. Kunnianhimoisena tavoitteena olisi päästä osallistumaan autolla Rauma Rock n Roll cruisinkiin toukokuun loppupuolella. (ehkä tietty päivämäärä auttaa projektin toteuttamisessa reippaassa aikataulussa)

    Auto on laitettu seisontaan ajokuntoisena, mutta laitettavaa varmasti riittää ennen kuin peli saadaan taas kilpien väliin. Tässä ketjussa tulen varmasti esittämään paljon itsestään selviä ja tyhmiä kysymyksiä, varsinkin niiden mielestä jotka näistä tietävät. Mutta toisaalta toivonkin hyviä neuvoja jos joku niitä viitsii antaa. Itse työskentelen moottoripyörämekaanikkona joten moottoritekniikka keskimäärin ei ole mitenkään outoa. Mutta miksi arvuutella asioita kun joku ne jo tietää ja osaa. Ja tämän projektin aikana oma tietämys ja osaaminen näitä laitteita kohtaan toivottavasti tulee kasvamaan.

    Lähtötilanne: 1977 Dodge Monaco 360 koneella, mittarissa ei taida olla kuin reilu 100 tkm. Käyttökuntoisena laitettu seisontaan. Joskus alle ajokortti ikäisenä hommasin autoon uuden laturin, mutta johdotus jäi kesken kun jäätiin arvuuttelemaan liittimien paikkoja. Samoihin aikoihin autoa koitettiin herätellä tulille pikku hörpyillä suoraan kaasaariin. Laulu ei kuitenkaan alkanut sujumaan joten reippaana poikana purin kaasuttimen pois. Tämän jälkeen purettu kaasutin pölyttyi isäni tallin hyllyllä lähes kymmenen vuotta kunnes tässä kuussa kävin hakemassa sen, vankan päätöksen tehneenä saada Dodge takaisin ladulle tänä kesänä.

    Eli ensimmäinen kysymys onkin, että mistä lähteä kysymään kaasarin korjaussarjaa? Kaasutin on kaksi kurkkuinen(?) Holley. Rockautosta korjaussarjoja katselin, mutta siellä ei tuntunut olevan sarjoja kuin Carteriin, jos oikein asian tulkitsin. Ulkomailta tilaamista mietin siinä mielessä, että samalla voisi laittaa tilaukseen muitakin perus huolto osia koneeseen.

    Kuva kaasarista

    http://aijaa.com/EcUi19
    http://aijaa.com/PFmnLN

    Käyn nappaamassa autosta muutaman kuvan lähiaikoina niin saadaan lähtökohta näkyviin.

    Sivukysymyksenä, osaako joku kertoa mitä tarkoittaa auton rungonnumeron vieressä oleva teksti, special handling car? Tai jotain sinnepäin siinä luki.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Minä lähtisin nuo kulutus osat kilpailuttamaan ja hankkimaan ihan kotimaisten vauhtiputkien kautta. Suurin osa on todennäköisesti hyllyssä.
    Siihen rokkiauton osien hintaan Suomeen toimitettuna kun pitää lisätä n 28% (tulli+ALV).

    Muutenhan tuo sisnun laite on kunnollista Moparin perusosaa.
    Ei muuta kuin Monaco ajoon!!
     
  4. Toke

    Toke Gearhead

    Onnea projektiin ja hienoo et saadaan rauman katukuvaan lisää mopareita
     
  5. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Joskus 5-6 vuotta sitten kysyin kaasarin korjaussarjaa paikalliselta USA-autokorjaamolta, hinta oli muistaakseni reilu 60 e. Eikä se varmaan halvemmaksi ole muuttunut. Amerikan hintoja vaan kun kattelee, niin näyttäis olevan noin 75 % halvempia kuin täällä. Toisaalta ainakin kaasarin osat olisi kiva saada suht nopeasti jotta pääsisi sitä asettelemaan takaisin, sitten alkaa näkemään mitä muuta tarvitaan.

    Mitä suomalaisia toimittajia voitte suositella?

    Asennukseen saattaa tarvita myös muutaman vinkin, muistan vaan, että letkua ja vaijeria tuli joka suunnasta niin pirusti. Ja sitten joku perus setuppi siihen, että käynti olisi sujuvaa ja kulutus jossain järjellisessä luvuissa.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Samanlainen alkuperäiskaasutin on omassa 360:ssäkin, Aro-yhtymän poistoista ostin 10 vuotta sitten alkuperäisen huoltosarjan. No ei siitä tainnut tulla käytettyä kuin tiiviste (vanhankin olisi voinut tiivisteliimalla käyttää) ja neulaventtiili ja ehkä joku muu venttiili, pääosa hommassa oli putsaaminen ja jos olisin ollut fiksu olisin vienyt ultraäänipesuun. Periaatteessa toimivana hylätyn kaasuttimen saa siis huollettua ihan ilman korjaussarjojakin, vaikka neulaventtiili onkin mukava uusia.
    Paljoa säätämistä tuossa ei tainnut olla, alkuperäissetuppi kun tuppaa toimimaan. Tietenkin kickdownit säätöön vaihteistolle ja ryyppykierukalta tulevan tangon säätöä. Huikassa taisi olla useampi lokonen mihin tangon voi laittaa mutta pistin samaan missä olikin.

    Olen useammassa paikassa hehkuttanut (huonolla menestyksellä) tuon kaiketi 500cfm 2-kurkkuisen toimintaa verrattuna vaikka 600cfm alipaine-nelireikäiseen jollaisella olen kanssa ajellut. Toimii hienosti ja ajokierroksilla paljon puhdikkaamman tuntuinen moottori.
     
  7. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Pikkasen taas semmonen "mitä vittua hetki" menossa ton kaasarin kanssa. Oon niin puusilmä, että en löydä siitä sitä list numeroa, minkä perusteella vois tilata osia...

    Googleakin käyttäny apuna mutta en mä kyllä löydä sopivia notuleita?!? :eek:
     
  8. tabs

    tabs Gearhead

  9. nixon

    nixon 3rd gear

    Tommonen kuva vielä. Holley 2210&2245.

    [​IMG]
     
  10. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Tommonen se juu on. Paikallisessa varaosaliikkeessä kävin tänään. Siellä on töissä amerikan auto harrastaja jonka kanssa asiaa selviteltiin. Saatavuuteen ei vielä tullut ihan täyttä selvyyttä, esim. Holleyn kirja ei tunnistanut tuolla numerolla, tuon linkin korjaussarjan mukainen setti on olemassa, mutta onko niitä maassa, jäi epäselväksi.

    Uutta kaasaria jos alkaa miettimään niin sitten tarvittaisiin myös adapteri ja niissä voi olla se ongelma, ettei vanhan kaasarin jaolla olevaa enää saa --> imusarjan vaihto?!? Juu ei...
     
  11. tabs

    tabs Gearhead

    Joo toi ei ole kaikkein helpoin, mutta... Cartteri siinä on ollut alunperin, ja tota holleytä on myyty korvauskaasariksi 360:seen. (selviää siitä mun linkistä) Mutta kys. holley on ollut vakiona Dodge Truck
    1983-79 360" 5.9L A/T eli korjaussarja löytyy rockautosta sen alta osanumerolla Standard 924a. Joka taasen sopii holley 2210&2245 series kaasareihin.
     
  12. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Eli tämä on tommonen 2210 sarjan kaasari? Jos joutuu ulkomailta alkaa tilailemaan. Sopisiko tähän mottiin suoraan joku carterin kaasari?

    Noissa sarjoissa on näköjään eri paksuisia tiivisteitä, mitä etuja eri paksuisilla tiivisteillä voidaan hakea?
     
  13. tabs

    tabs Gearhead

    Jep, 2210 series.

    Vakionahan siinä on ollut Carter BBD 1 1/2"

    Laita saman paksuiset tiivisteet kuin vanhat. Noissa kiteissä on tiivari useisiin eri versioihin.
     
  14. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Korjaussarja tuli tänään, voi jessus mikä määrä hilpettä siinä rasiassa. Täytyy lähipäivinä ottaa sellainen hetki jolloin ketään ei häiritse ja putsata kaasari huolellisesti ja vaihtaa mitä vaihdettavissa on.
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eilen vein yhen kaasarin koneistamoon ultrapesuun, 20€ maksaa. Kehoitan harkitsemaan, ainakaan valvolinen carburator cleaner ei oikein pure hartsiin jos ei saa samaan kohtaan mekaanista puhdistusta. Eli pelkää cleaner ja paineilma ei tunnu riittävän kanaviin.
    Käsipuhdistukseen olen hakenut apteekista hammasrautojen puhdistukseen tarkoitettuja minikokoisia pulloharjoja, niillä on hyvä rassailla suuttimia jos joutuu käyttämään vanhoja. Pienimmissä taitaa varsipaksuus olla n, 0,25mm ja harja enintään 2mm.
     
  16. toofastforyou

    toofastforyou 3rd gear

    Mitä ongelmia siitä seuraa jos kaasarissa käyttää väärän paksuisia tiivisteitä? Tuo alempi tiiviste on vielä paikallaan mutta ylempi tuli raaputettua aikaisemmin pois sen enempää miettimättä.

    Kevät kun luonnollisesti on prätkä alalla kiireistä aikaa joten kaasarin kasaus on joutunut odottamaan. Viikonloppuna olisi tarkoitus ehtiä se laittamaan paikoilleen. Mitä käytännössä hyväksi todettuja vinkkejä osaatte kertoa kauan seisoneen koneen vetreyttämisestä?

    Jotain liukastetta sylintereihin (mitä?) ja käsin konetta ympäri? Jos menee käsin nätisti ympäri niin ei taida tarvita venakoppia availla ja sieltä rasvailla paikkoja? Jotain juutube videoo kattelin, siinä mitattiin öljynpaine startilla konetta pyörittäen, tarpeellista?? Öljyn vaihto ennen sarttia vai meneekö vanhoilla ja vaihtaa sitten kun on saanut koneen käytettyä?

    Auto on koko seisomisajan viettänyt suulissa jossa lämpötila on vaihdellut ulkolämpötilan mukaan, joten kosteutta on varmasti vuosien aikana kertynyt koneen sisuksiin.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Itse laskisin vanhat kurat pois ja halvat rasvat tilalle.öpaineitten nosto vaikka porakoneella ja kone muutaman kerran käsin ympäri. Kone tulille ja käyttö lämpimäksi. Sitten taas öljyjen vaihto samalla uus suodatin.
     

Kerro tästä muillekin!