Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    ^Öljyn vaihtoväli :D noi ei ihan mutta aika sairaan äkkiä kuluvat loppuun?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vakio vesipumppuun ei oikein voi laakereita tai mekaanista tiivistettä vaihtaa, laakereiden sisäkooli on suoraan akselissa. Mekaaninen tiiviste on prässätty runkoon niin ettei lähde ehjänä, eikä sen puoleen se akselissa oleva vaste sille, vaikka noihin saisikin jostain varaosia.
    Aikoinaan tein alumiinisen pumputtimen, tottakai irtolaakereilla, ajoin sitä sisään parikytätuhatta tossa Vanissa ja nyt se sit menee toiseen tekeillä olevaan koneeseen. Tiiviste siinä kiinalainen muutaman euron maksanut mekaaninen.


    [​IMG]

    Tossa näkyy se vakiopumpun akseli ja tiiviste väkisin purettuna, rikki menivät molemmat purettaessa.


    [​IMG]

    Tuossa pumppu valmiina.
     
    Saetkae, smgt, Cumminski ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko pumppu alunpitäen alumiinia? Jos näin niin eiköpä noita muutaman tekis/teettäis, kunhan vaan laakerit kestäis vaikka edes 100 tuhatta km. Mites noi siivet, pitikö ite tekaista? Akselikin vissiin.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    kestääkö se alkuperäinen cummins pumppu miten kun on yks hyllyssä varalla.
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    En tiä, mulla meni 12vuoden iässä 350tkm. jollain varmaan aiemmin ja jollain myöhemmin.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    430 000 km / 28 v ja edelleen pelittää.
     
  8. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mullakin taitaa olla vakiopumppu vielä eikä vuoda. Vm94 ja 225tml ajettu.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Juu käy järkeen mitä pertura sano. Moni ostaa dötsin fiilispohjalta ja ajelee sit 10-15km ajoja päivittäin suuntaansa, ei siinä patarauta kauheesti tykkää.. oon aikoinaan itekkin syyllistynyt siihen alkuaikana, onneksi koppikin lämpeni niin hitaasti että oli pakko herätä aamulla aiemmin ja ajella pitempi lenkki muuten vaan :rolleyes: Samalla tuli väkisinkin harjuuteltua sivuluisuja jäisillä teillä ja M+S kumeilla kolmen tonnin möhkäleellä.. kokemattomalle pelottava kokemus :D
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eilettäin omia nilkkapalloja hoitoon viedessä koin elämyksen. Kaukaa alko kuulua yhtäkkiä tuttua murinaa jonka aivot het rekisteröi, ei vaan meinannut millään uskoa. Kolme-puokki 2genu pystyränneillä kaarti tiukasti pihaan tuoden lisää väkeä päiväkotiin, ilmeisen kiireinen oli kuski kun lappu meni heti lattiaan hidastetöyssyn jälkeen. Mikä ei kyllä henkkoht haitannut :p

    Tämä siis Seinäjoella
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Valurautaahan se on alkuperäinen. Toi alumiinisen pumpun idea lähti painonsäästösyistä, muutaman kilon säästö motin painoa vähentäen. Ei yksinään paljo mitään mutta kun noita juttuja on vaikka parikymmentä niin kyllähän se painossa näkyy...
    Siivet on kans alkuperäiset, uuden keskiosan siihenkin hitsasin(näkyy kuvassa) että sopii uudelle 15mm akselille.
    Laakereina siinä yksi kuulalaakeri juoksupyörän päässä ja kaksi viistokuulaa seläkkäin asennettuna hihnapyörän puoleisessa päässä.
    Hihnapyöräkin on n. 30% isompi eli pumppu pyörii senverran hitaammin, korkeampien kierrosten kavitointia yritän sillä estää....
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko sulla vielä rungon ja akselin mittoja tallella? Oliskohan porukka kiinnostunut investoimaan suomi-tekeleeseen, hinta vaan pitää määrittää :DAlumiini on työstömateriaalina helpompi vaikkakin mittojen kanssa pitää olla tarkkana. Toinen on tietenkin laakereiden kestoikä, paljon enemmän sais olla kuin mitä edellä mainituissa kiinan tekeleissä. Vai puhunko täyttä skeidaa nyt?
     
  13. smgt

    smgt 3rd gear

    hiteck malli näkkyy olevan kun rasvanippaki :)
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei mulla tosta ole mittoja tallella, ja sen mitoitus tuli ihan siitä että noita laakereita oli mulla hyllyssä, ja tuo mekaaninen tiiviste löyty ekana Ebay.uk:sta.
    Noihan ne mitat sanelee, laakerit ja tiivitse mitä on käytettävissä.
    Alkuperäisessähän on neulalaakeri hihnapyörän päässä ja urakuula juoksupyörän päässä, ja niissä molemmissa sisäkooli on suoraan akselissa. Alkuperäisessä varmaan riittävän hyvät materiaalit tuohon rakenteeseen, tarvikkeissa ne varmaan vaihtelee ja siksi kestoikä on mitä sattuu...

    Kyllä tossa työtä on jonkinverran, vaikka aineet ei paljoo maksaskaan....
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos kesto on alkuperäisellä pumpulla tuo, niin minulle riittää. Kevennystäkään en tarvi, mutta jos alupumpun hinta on kohdallaan ja kesto parempi kuin vinkuintian malleilla niin uskon kaupalliseen potentiaaliin.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, kyllä tuossa hommassa on oltava muutakin funktioo kuin halvin hinta, tarvike on jo niin halpa ettei tuollaista alumiinista työstäessä taida päästä edes 2€ tuntipalkalle sellaseen verrattuna:D Tai jos viistokuulalaakereilla toteuttaa niin ne maksaa jo enemmän....

    https://www.genosgarage.com/product/gates-41181/water-pump
     
  17. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Mulla ainaki hajosi orkkis vesipumppu heti ko iski 4k kuvernöörijouset pumppuun. Uskosin että nuo vakiota korkeammat kierrokset juuri hajottaa näistä vesipumpun. Pitäs pyörittää tuomosta uutta kiinanpumppua sorvissa että onko likimainkaan tasapainossa ennen asennusta
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kävin kysymässä konttorilta noista dot valojen muutoskatsastuksista mun 97 vuoden ramiin. Ei käy.
    Älkää kysykö miksi, syitä tuli hemmetisti, mutta en ymmärtänyt. :D

    No onneks nopee homma vaihtaa noi helvatan hienot ja hyvät e hyväksytyt valot paikalle.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikönää siihen saa holkin sorvattua päälle ni pyörimisnopeus pienenee välityksen muututtua? Liimalla vaikka kiinni kun prässäämällä ehken vaikea laittaa ettei laakerit mää sököksi.
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä käy muutoskatsastuksella. Niinkuin trafin ohjeessa lukee.
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!