Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. simu_l

    simu_l Gearhead

    Tukilaakeria on paha sanoa mittaamatta, kun on kahta kokoa eli 35mm ja 40mm akseli.

    Rockauto ei ala millekkään kun takuu on 12kk ja kesti 13kk, kiitti vit...

    Paikallinen laakerikauppias meinasi että kestää takuulla pukkilaakeri kun ostaa laakerin eikä halvinta kiinaromua. 60€ lupasi kunnon laakerin, on kehälukko ja aidosti rasvattava laakeri eikä pelkkä kehä. Se vaan jotenki jollaki kumityynyllä ja avot toimii, toki pitää sovittaessa kattoa että tulee mahd suoraan niin rasvaus toimii kunnolla.
    Onkin se 40mm akselille pukkilaakeri jo ihan vakuuttavan olonen möntti rautaa :D

    Seuraavasta eläkkeestä hakia laakeri, oha tuo jo puolet halvempi ku oroginelli.
     
  2. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    no mitä ne moottorin lämmöt on? ei sieltä kuuma voi tullakaan jos kone ei lämpee.. Termarin vaihto auttaa sitten, tai ensitöiksi pahvi syylärin eteen.

    jos ei noillakaan parane niin menee lämppärin kennon vaihtamiseksi?

    Säätää ei voi kuin niitä namiskoita koetaulussa.
     
    Hjp ja Cumminski tykkäävät tästä.
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä käyn kans hakemas pukkilaakerin sitten kun otan kartaanin irti ja vaihdan risikot.

    Mitenkäs nuo 2 koppasen edessä olevat ylä- ja alatukivarret? Niihin saa uusia puslia ja vaihtaminen prässäämällä?

    Kuskin puolella oleva alatukivarsi kolistelee väljyyttään.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mites toi vaihdelaatikon kannatinkumi, käviskö se sinne pukkilaakerin kaveriksi? Aattelin että vois korvat osua sen kanssa yksiin pienen poraamisen jälkeen. Riippuu tietty laakerin korvavälistä.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Olen sellaiseen sitä alatukivarren puslaa hankkinut ja myynyt, oli muuten vaikea löydettävä varaosakuvista, nyt kun tiedän missä se on, sen löytää helpommin, ihme rakenne tuossa...
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    muistelisin et mul ois yks sellainen ylimääräinen, uusi. palaan asiaan kun pääsen tarkistaa asian.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kiitos vaan mut mä tilasin jo uudet. Tartten kuitilliset varaosat kun auto on mun firmalla käytössä. :)
     
  8. zubera

    zubera 1st gear

    Kyllähän ne paineet oli vähän oudonlaiset kun mittarin sain laatikkoon kiinni. Tokasta portista edestäpäin laskettuna antoi D-päällä tyhjäkäynnillä ekana 30psi ja kun käytti N ja takaisin D jäi 16-10psi väliä humppaamaan. Heti startin jälkeen D-päällä auto tuntui nytkähtävän, mutta kaasun painaminen ei vaikuttanut asiaan ollenkaan. Nytkähtely loppui samalla kun tuo paine tippui alemmaksi.
    Oravapellin käytin auki ja limppu näytti pyörivän iloisesti ilman sivuääniä.
    Öljypohja pysykööt paikallaan jos ei mitään satavarmaa korjausta sitä kautta saa tehtyä.
    Auto ei tosiaankaan pidä mitään outoa ääntä laatikon suunnalta.

    Jos jollakin tiedossa järkevän hintaista kuljetuspalvelua jolla kuskais autoa noin 200km pois muuramesta tai hyvää laatikkopajaa lähempänä voipi laittaa viestiä.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Hinausvakuutusta sulla ei tietenkään oo??
     
  10. zubera

    zubera 1st gear

    On hinausvakuutus, niitten piikkiin sen kotipihaan toin tienvarresta kun en saanut lähistöltä pajaa kiinni jonnekka auton ois vieny. Eivät kuulemma enään korvaa pajalle vientiä kotoa.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No kyllä korvaa, kun perustelet sen esim, että et pysty itse laatikkovikaa korjata! On ne maksanut ennenkin, tai kai se riippuu vakuutusyhtiöstä...
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Yleensä pitää olla tien päällä sattunut tapahtuma ennenkö korvaavat, ja olikohan niillä joku kilometriraja vai menikö niin että kotipihan ulkopuolelta vasta maksavat hinurin. Eli lykkää se jonnekki hevon vitun kuuseen ojan pohjalle ja sano että vituiks män, yleisen tien varrella tietty :D

    Halvemmaksi tosin tulee jos saat sen lootan irti ja viety/lähetettyä pajalle. Siinä irrottamisessa menee kuitenkin jonkin aikaa. Jollet ny sitte tunne jotain sopivaa kaveria joka "halavalla" sen tekee. Ja jos lootan päivityslinjalle lähdet ja meinaat tuon kanssa vielä aikaa viettää nii avaa ja kato se jakoloota samalla, kuluosat siihen ei kalliita oo. Suosittavat vaihtamaan myös ketjun sinne tosin se on joillakin kallis.
     
    Muokattu: 2.11.2017
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei se vakuutusyhtiö tiedä että se on haettu kotipihalta, sano hinurikuskille että kirjoittaa jostain muualta haetuksi, lähetteen mukaan ne laskuttaa ja kukaan ei kysy mistä se on haettu oikeasti! Ja kyllä ne maksaa sen kotipihaltakin, kun perustelee...
     
    Cumminski tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Siinä irrottamisessa menee kuitenkin jonkin aikaa”.

    Tuo on melko positiivisesti ja innostavasti sanottu. Hyvät hermot tai vahva lääkitys sekä riski kaveri jollei ole nosturia ja vaihteistotunkkia ja liuta ihmeavaimia ni lähteehän se. Itellä pitää olla lisäksi mielellään käsissä pallonivelet että ne kääntyy jokasuuntaan ja nippu erilaisia jatkoja vääntimiä ja niveliä hylsyihin laitettavaksi jotta ylettää ja jaksaa vääntää auki pultit. Loota painaa yli 80kg joten toivottavasti ei ole itsekään ns. Rimpulatyyppinen ruumiinrakenne. Vahvistettu turbiini on sitten yli 40kg että kun sitä nostelee auton alla ni miettii mitä helvettiä minä täällä teen. Ulkoistin siis tällä kertaa itse lootan korjauksen ja otin ja laitoin vaan paikoilleen mutta osat on yli kakstonnia minulla kun sitä korjauksen lisäksi vahvistettiin ja vetolevy uusittiin sekä turbiini korjattiin. Turbiini on mielestäni ihan must laittaa vaikka ei just nyt oireilisikaan. Kampuran takapään stefa ja uudet sähköiset osat lootaan ettei heti tartte uudestaan avata. Niitä on muuten sitte 8 kappaletta niitä laipan ja adapterin välisiä pultteja, kahta ylimmäistä vaan ei nää eikä oikein tunne kädelläkään helpolla mutta trust me siellä ne on ja irti et muuten saa. Kokeiltu on meinaan. Turbiinin ja vetolevyn sauman irrotukseen sinne reikään 50mm jatko tai pitkä hylsy muuten on nylppäämistä. Ai niin muistinko mainita, siellä on sekaisin tuuma ja milli pultteja. Tarvitset siis molemmat setit avaimia ja osissa pulteissa on millin nousu mutta tuuman kanta että menisit varmasti sekaisin kierteistä. Luonnollisesti tarvitset molemmat kierresetit jotta voit putsata ja korjata kierteitä. Jakolaatikon saumassa on johtojen kiinnikkeitä alunperin niin ettei käy mikään avain oikein mitenkään. Pitää rikkoa ne jollain että saa avaimen kiinni ja kun ei oikein sinne millään kyllä näe eikä yletäkään. Nii että ei haittaa vaikka olisi taikurin, ihmeidentekijän tai selvänäkijän lahjoja. Sitten jos uusit jäähdyttimeen meneviä putkia vaikka letkuin ni laatikossa on npt putkikierteet joten letkukaroja on sitten turha ettiä ainakaan etrasta tai vastaavasta. Itte tilasin englannista ku ei lähempää löytynyt. Nii että vieläkö kiinnostaa ottaa laatikko irti? Minä en ottanu jakolaatikkoa auki nyt ku aattelin että jos tästä lootahommasta ensin terapian avulla vaikka selviän ja ylipääsen ni sitten joskus toisella kertaa avaan sen jos ja kun hajoo.
     
    tsipi tykkää tästä.
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    No siinähän se tuli :D

    Mitkä kahdeksan pulttia, multa löyty vaan seittemän :p joo ne ylimmät on perseestä. Piiiiitkää jatkoa ja hyvä nivel nii ja korin korotuski auttaa, manaus ja vittuilukin joskus, ehkä.. ite totesin ne turbiinin pultit vittumaisiksi, ovat järkyttävän pieniä ja pienestä reiästä pitää yrittää. Plus vielä pyöritellä konetta jotenki..
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    :) No nyt on laatikon puottamisestakin tehty mahoton peikko :)

    Noh, eipä tuo tosin valettakaan ole. Menikö meillä 5 tuntia kahteen pekkaan taivas alla. Tosin tallin pihassa, eli kaikki työkalut vieressä. Korin korotus vois kenties auttaa, joten suosittelen alottamaan vaihteistorempan korotuksella ;)
     
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    [​IMG]
     
  18. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Ei toi lootajumppa mikään paha oo, mönkijätunkki on hyvä apuväline tässä. Yksin mä tohon omaan vaihdoin lootan enkä itteeni särkeny, korinkorotus tossa on ja helpottaa kyllä. Sanoisin että vittumaisempi rojekti oli 18-vaihteinen fulleri pyörähti joutavaa kasettisisun rungon välissä. Kuorma oli tietty päällä.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No tuohon 5 tunnin aikaan ei ole tarvinnut yhtään turhaa liikettä eikä tuumailla mitä pitäs tehdä. Eli kannattaa tosiaan hankkia riittävät työkalut ja tietää miten on mikäkin kiinni ja monellako pultilla vaikka ei nää niitä. Helpottaa ja nopeuttaa kovasti. Ja jos on irti ollu joskus ni ei välttämättä ole niin tiukalla ku minulla. Piti olla voimaväännin että aukes ja ylimmäisiin laipan pultteihin piti kiintosilmukka avaimeen laittaa jeesusteipillä päähän jatkoa että jakso vääntää. Muu kun sinne väliin ei mene jos siis koria ei korotettu. Setähän luulikin että niitä varten on huoltoluukku kun on niin vaikeassa paikassa. Siinä kun on mahallaan koneen päällä ja laittaa hylsyn tai silmukan pultin päälle ni toinen voi auton alta sen vääntää auki joitain laipan pultteja. Yks tais lähtee niin että naru oli avaimessa ja setä roikku siitä että aukes. En lähtis siis yksin tekemään vaikka varmaan onnistuu joltain sekin. Kiva senkin takia olla kaveri jos vääntäessä katkee verisuoni päästä tai jää sen laatikon alle kun se luiskahtaa tunkilta. Ni että kyllä se onnistuu tehdä, siinä on vaan haasteellisia toteutuksia kiinnitysratkaisuissa suhteutettuna käytettävissä olevaan tilaan. Kannattaa 14mm kuppiavain muuten hankkia. Mielellään halpa kun sen joutuu katkaisemaan rälläkällä, semmonen lyhyt käy jakolaatikon ja ylivaihteen laippaan parhaiten. Voimaa tosin sillä ei saa mutta pitempi ei mene eikä muut avaimet muodoltaan. Etukardaanin ja jakarin pultteihin kasauksessa lukitusliimaa. Miksikö? No kun niitäkän ei saa kovin tiukalle kun ei ole tilaa ni liimalla pysyy ainakin kiinni. Samoin turbiinin ja vetolevyn pultteihin, mietoa jos haluaa että joku joskus saa viä auki ne ku muutenkin on vittumaiset. Samalla kannattaa muuten vaihtaa polttoainesuodatin kun on tottunut jo reidet mustelmilla makaamaan koneen päällä. Siel on muuten villaa eristeenä siellä tulipellin pinnassa. Ettet ihmettele mikä polttaa ja kutittaa käsiä tai toista kun ei sinne mahdu kun yks ja sekin ilman hanskaa. Semmonen gynegologin pieni käsi olis suotava olla. Shiftkit joka kannattaa laittaa jälkeen pitää sitte se tanko säätää niin että ku kaasu on pohjassa ni vipu on myös tai ihan pikkunen välys. Minä ymmärsin ja tein niin että jätin muutaman millin olisko 2mm. Sehän oli niin vittumoinen se säätö yläpäässä ja pelotti että pakkasessa murtuu että minä taivutin sitä alapään peltilärväkettä ja hain oikean välyksen sillä lailla. Starttikin tietysti kun on irti kannattas purkaa ja huoltaa. En tehny mutta huomasin että on minulla alkuperäinen nippodenso. Aikusta kiva, siihen saa osia hyvin ja on laatulaite. Korjaan se tarvittaessa enkä korvaa halpislaitteella. Sama tietysti kardaanit kun on irti ni pienikin välys ni uudet ristikot. Huolella kun tekee ni pääse sillä aina seuraavaan korjaukseen saakka. Tossa lootahommassa kannattaa miettiä niin että ei tartte heti tehdä uudestaan. Vaikka maksas muutaman satkun enemmän ni laittaa varuiksi nekin osat ku purkaa kohta uudelleen niinku tais zuberalla ilmeisesti käydä. Tai sitte korjaaja teki jonkun virheen. Senpä takia kun on melkoinen savotta, kaveri teki sen lootan valmiiksi minulle. On varmasti kunnossa ja kestää antaa kenkää.
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Konetta pystyy laturin hihnapyörän mutterista pyörittelemään, muistaakseni vastapäivään. Helpottaa turbiinin pultteja.
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!