Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Eli varmaan yks levysellä mennään. Täytyy ottaa tonne goerendiin yhteyttä ja kysellä vähän rahdeista.

    Sitten pitää miettiä tota stallia. 15ss tuntus äkkiseltä sopivalta mulle. :rolleyes:
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ajatko kuinka mettähommia? Siis hitaalla nelikolla. Meinaan vääntää lujaa jos turbiini ottaa oikeinkin alhaalta, ei tahdo jarrut pitää paikallaan. Toinen on liikennevalot mutta siihen auttaa kun oppii nappaamaan vapaalle. Muutoon onkin ihan hyvä eikä mee vatkaamiseksi kiihdyttelyt :)
     
  3. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Tuossa itsellä kans ois tarkotus talvella piristellä, tuosta ei nyt tiiä onko tuolle muuta tehty ku joku shift kit sinne ainakin on asenneltu. Aika orkkiseltaha tuo vaikuttaa?
    1 veto kickdown, toine ei ihan kickdownilla.



    Ps. Termari on hyllyssä :)
     
    Saetkae tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eikö kellään muilla ku minulla wastegate pellaa? Meinaan ku ei kuulu sitä ptsssshhh ääntä ku lopettaa polkemisen. Vai onkonää kuulossa vikkaa minulla?

    Ps. Siinä ne puolenvälin paikkeilla pitäs ne lämmöt olla, meinaan siis termarin vaihon kannalta. Enämpi katot sitä löpömittaria ku näyttää punasta. On vissiin raskas työntää tien sivvuun. No nythän mä hokasin, jätkät säästää painoa kiihytyksessä. Minulla ol melkein täys tankki......
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  5. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    No ainakin kiertää enemmän kun mun vessa.

    Sit mulla luistaa turbiini niin paljon et ei näy vaihdot kierroslukumittarissa(näin selitän asian itselleni?) kun jenka pysyy koko ajan samana vaikka vaihteet tömähtelee sisään.
    Paljon ripeemmältä näyttää liike mittarissa kun mulla.

    Mulla on välistä se ~3500 kiloa perässä ja tonni lavalla.
    Sitten tulee möyrittyä nelikolla peltoa ja peltoteitä. Maantiellä tietysti suurin osa ajosta, mutta kuitenkin.

    Oon siis ymmärtänyt oikein että tollasella turbaanilla ja stallilla sais voiman tuntua vähän nopeemmin jo matalammilta kierroksilta, mutta varjopuolena tulee se että auto ei tahdo pysyä paikallaan d pesässä ja jarru pohjassa.

    Varmaan "miedompi" vaihtoehto olisi sitten tuo 17ss. Tosin Nätkin lupaa että hänen 1levynen billetti pudottaa stallia yli 200. Mutta kun se maksaa kanssa sen 1000 euroa niin samahan se melkeen on tilata goerendi.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä mulla semmonen pihahdus kuuluu (kuskista ja koneesta) kun polkeminen loppuu . Mut ei kylläkään tossa videolla.
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  7. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Joo eipä tossa kestä lämmöt ku 65 teplostarin mukaan, teplolla pidän tuolla 80 huiteilla, ei oo saanu aikaseksi vaihdettua. Ja kyllä tuo juttelee kansa, mutta ei kuulu selvästi muuten ku ikkunata aukasemmalla tuon muun möykän alta.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Helpommin se turbiinin luiston havaitsee ku ajat lukko päällä ylämäkeen 80km/h ja alat painaa kaasua. Seuraat kierroksia ja mittaria samalla, mut sen kyllä kuuleekin

    Ei se vaihto näy minullakaan vaikka turbiini on pitävä. Ennenkuin on od ja lukko päällä, silloin tippuu jengat ennenkuin nousee taas.

    Minulla kyllä supsauttaa täysillä kiihdytettäessä ihan joka jesuksen kerta ja kuuluu kyllä ration ylikin mut se ahto on 29-30 psi.

    Se nurolan 1-billetti on edelleen sen 680€ rahtivapaasti. 36.6€ tais olla meiltä lähetys matkahuallon kautta korjattavaksi.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se kun on vähä että mitä meinaa autollaan tehdä ja kauanko sen kanssa vehtaa. Jos tonneja hukutat siihen ja pistät myyntiin nii aika myyntitykki pitää olla että saa omiaan pois. Omassa ajattelin ensin että 40% maantieajoa, 30% kärryn vetoa ja loput sadasta mettässä möyrimistä. Noh, nyt kun pientä väkeä on kerääntyny nii taitaa luvut olla ennemminkin jotain 70% normi ajoa ja loput mitä ny sit jää kärryn vetoon ja mettähommiin satunnaisesti. Omaan otin 200 pois stallista mutten erinäisten syiden takia oo ehtiny kokeilemaan.

    Joonazella näytti aika hyvin toimivan, niinkö lauko pykäliä nätisti ja kiihty. Ehkä riittäis pelkkä turbiinin vaihto?
     
    Muokattu: 12.11.2017
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Niin naivi ei saa olla että meinaa pitävänsä autoa lopun ikää. Mulla on henkilöauto normiajoon.. Paitsi että ajan ramilla melkeen kaikki normiajotkin nykyisin.
    Uudempaa ramia tekis toki mieli mutta ehkä muutaman vuoden päästä.

    Mä pidän vehkeet kunnossa ja parannuksia teen tarpeen mukaan. Hyvin tämä nytkin toimii, mutta luulen et turbiinin vaihto on semmonen parannus mikä muuttaa auton käytöstä vähän paremmaksi ja siitä voi vähän maksaakin.

    Omiaan ei saa koskaan pois ja siitä mulla on omaa kokemusta jo ihan riittämiin. :D

    Mikä turbiini sulla cumminski on?
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ei hajuakaan. TCI-merkiksi ainakin edellinen omistaja väitti vaikka se vatkas ihan samalla lailla ku vakio, sen oon sentään ehtiny testata :D vaihdoin siis vakion tilalle kun ajattelin että toi auton oma on susi. Noh, vakio se vasta onki susi :p Hinta TH-Maticilla oli semmonen että sillä voi kuka tahansa alottaa jos omasta löytyy jo billettipäätynen turbiini. Mut niinku sanoin niin mitään en mainosta kun en sen toiminnasta vielä tiedä..

    Vituttaa ku tuli emäntä otettua hoitoon samaan aikaan kun Dötsikin. Pitäis kuulemma riittää aika molemmille.. vai oliko se enemmän toiselle eiku.
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ne on emännät sellasia. Onneksi mulla ei ole lapsia vielä. :D

    Pitääkös venttiilipöytäänkin kiinnittää vaihteistossa huomiota kun turbiinia jumppaan vai riittääköhän se mahdollisesti vakio tälläsessä mopossa?

    Tällä hetkellä kun nuo vaihdot on aika miehekkäitä niin pitävällä turbiinilla nekin varmaan voimistuu tuntuvasti.....
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tappokintaa auto näyttäis vakilolta, vakio takaveto meni ehkä aavistukse nopeampaa 100kmh. Ittellä nyt #100 plate ihan edes, 3000rpm jouset ja 4" putki. Kiihtyy paremmin kun ei laita kaasua pohjaan ettei kicdouwn vaihda pienempää.
    Onko näis jotain tiettyjä paikkoja mistä uittaa veden apukuskin jalokotilaan? Ilmastoinin poistoputkesta ei näytä tulevan ja kattovaloja ei oo. Pohja ei mätä. Nytki pari päivää satanu alkaa vesi tuleen jo lattiamaton päälle...
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Joo tuo mun vessa menee kans nopeemmin pienemmällä kaasulla kun päästää lukkoa päälle.

    Tuo ahtaa sen 15psi:tä eli sen mitä vakion kuuluu. Pikkasen sitä meinaan kutittaa. Mikä sitten fiksuin tapa on niin sitä en ole vielä selvittäny. :D
     
  15. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Itsellä loppui kun tiivisti takajarruvalon sieltä hytän kulmalta, ja kattovalot.
     
  16. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jousista kannattaa aloittaa. Tuntuu jotenkin kevyemmältä meno, enne tutui että kierrokset loppui hetkeksi ennen vaihteen vaihtoa. Mulla on nyt 2.5 ahdot nuolla virityksillä jos ei vaihda pienempää pykälää silloin nousee 2bar. Hukkaporttiin en koskenu. Turbiinin meinaan hommata seuraavaksi ja kattoa kuinka laatikko kestää.
     
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Uittiko se sieltä suoraa etujalkotilaan? Takajalkotila on kuiva.
     
  18. smgt

    smgt 3rd gear

    tuossa kun oli videoo kiihyttelystä niin eipä juuri eroa ole omaan koteloon. mulla on kone melkeen vakio ja thmaticin lowstalli turbaani. liekkä vakio turbiini pilletti perseellä ja kymmenkertasella hinnalla. :D
     
  19. bikerer

    bikerer Gearhead

    Tuo ääni joka tulee kun päästää isoilta ahdoilta kaasun ylös on kun ahdin sakkaa. Hukkaportista tuskin tulee kuuluvaa ääntä ja hukkaporttihan on auki silloin kun ahdot maksimissa. Käsittääkseni tuo sakkaus johtuu siitä, että ahdin pyörii vimmatusti ja yht'äkkiä ilman tarve koneessa loppuu. Ei kaiketi ihan terveellistä ahtimelle, mutta omani ainakin on kestänyt. Mulla ahdot joku hiukan vajaa 3 bar.

    Mikä muuten on toimiva termostaatti? Jonkin kirjan mukaisen ostin US-patrsista ja sillä lämmöt nousee nippanappa puolenvälin viivaan. Sitten termari aukeaa ja lämmöt romahtaa ekaan viivaan. Alkuperäinen toimi paremmin, mutta siinä oli se päälikumi mennyt termarin väliin ja jäi hiukan auki. Kuulemma se kumi on siinä alkuperäisessä juurikin eristeenä ja vähentää tuota lämpöjen seilaamista. Voisi sen alkuperäisen pistää takas, mutta hiukan lämpimämpi saisi olla.
     
  20. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Voi olla että ymmärsin väärin, mutta mä ostin termostaatin ja lisäksi erikseen siihen sellasen kumirinkulan.
     

Kerro tästä muillekin!