1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jani5721

    jani5721 1st gear

    Juu kantavuus riittää tossakin. Kävin koeajaa ja muutama juttu herätti kysymyksiä. Esim starttaus aika pitkä, töissä vastaavia cumminsseja ollu mitkä tärähtää heti käymään. Laatikko hämärä toiminnaltaan. Esim alkaa kiihtyy kunnolla vasta 50km/h... Kylmänä lyö pykälät sisään kevyellä kaasulla lujaa. Lämpimänä pehmeempi yms.
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas 2nd gear

    Mulla on 1014 kiloa muistaakseni kantavuus. 2500 neliveto ja pitkä hytti.
     
  3. nakkertton

    nakkertton 2nd gear

    Mulla 3500 nelikossa, n 1800 kg kantavuus. Siitä starttauksesta, niin paina kaasua vajaa puol väliin niin pitäis tärähtää käyntiin ilman sahausta.
     
  4. nakkertton

    nakkertton 2nd gear

    Mikäli siis mekaanisella pumpulla.
     
  5. kiljunen

    kiljunen 1st gear


    Oliko viritelty? Oma lähti ennen kans saman tien käyntiin, nyt kun plate ja pumpun rpm jouset vaihdettu nousi tyhjäkäynti yli tonniin sen kun sääti 850rpm joutuu starttaa pari sec. Paitsi jos painaa vähä kaasua, mutta silloin lähtee niin äänekkästi että saa paheksuvia katseita parkkipaikalla.
    Vaihdot näis tunttuu rajummilta kun vertas esim cevyyn, Katoitko laatikon öljyt että oli punaiset eikä haissu palaneelle.
     
  6. 66monaco

    66monaco 3rd gear

    muistaakseni '95 ohjekirjakin sanoo että pitää vähän kaasua painaa startatessa...
     
  7. jani5721

    jani5721 1st gear

    Oli ainakin ahtomittari ja pakokaasun lämpömittarit pilarissa, tyhjäkäynti vapaalla noin 950rpm. Koneen puolivälistä alas tuleva suutinputki tulpattu. (paluu tms)
     
  8. jani5721

    jani5721 1st gear

    Ja laatikon öljyt hyvän väriset. Kevyt kissankusen haju.
     
  9. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Mulla lähtee kertalaakista käyntiin -95 12valve. Yleensä riittää joku 1/3-osa pedaalia, kylmänä saa tietty aluksi pelata hetken mutta sen jälkeen menee ihan omillaan jossei kova pakkanen ole. Se oliskin sitten jos syöttöpumppu on kaput, siihen meneeki jo taas tonni ehkä pari :D

    Kuinkas kun mulla lukee otteessa ominaispaino 3100kg? Sillon tehtaan gvwr:n mukaan kantavuus on tehtaan ilmottamaa pienempi eli se alle tonni.. onkohan mun omaan tullut joku gämmi ensirekisteröinnissä..? Oon sitä jo kauan ihmetellyt kun ei vastaa tehtaan arvoja.. omien saamieni chryslerin tietojen mukaan 2500 -95 4x4 Cummins payload on 2540lb eli 1150kg. Onko ne perkele jossain puntaroineet sen vaihtopyörät lavalla..? Eikai kaksi samaa autoa voi painaa liki 200 kiloa erilailla?

    3500 on tosiaan 4410lb/1997kg, toki puntari muuttaa sitä ainakin pienemmäksi, eikai suuremmaksi voikaan mennä?
     
    Muokattu: 14.11.2017 klo 21:38
  10. kiljunen

    kiljunen 1st gear

    Omas jos laittaa kaasun puoleen väliin on auto tovin mustan savun ympäröimä
    Oliko se siinä etupalkin takana oleva noin 20mm putki joka osoittaa suoraan alaspäin? Siinä pitäisi olla huohotusputki.
     
  11. jani5721

    jani5721 1st gear

    Ei. Saman suojapellin alta missä suutinputket oli lähti alas. Loppu öljypohjan yläreunan kohalle missä tulppaus. Saman kokosta metalliputkee eli jotain 8mm tai vastaavaa. Päässä joku kumitulppa klemmarilla kiinni eli matala paine... Paluu?
     
  12. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Hukkaportin ohjaus tulpattu.
     
  13. Swoop

    Swoop 2nd gear

    Noniiiiiin kysellääs taas.

    Ongelma:
    Kajuutta ei lämpene kunnolla.
    Nyt vasta parina päivä huomannu ettei oikeen tule hiki vaikka auto normilämmöissä ja säätimestä lämmöt täysillä. Ennen on jossain vaiheessa joutunut kääntämään pienemmälle.

    Vika kohteita tässä mietiskelin että jäähdytysnesteen vähyys, lämppärinsäätimen läpät rikki tai kenno tukossa.

    Onkos kukaan näihin 3gen vehkeisiin vaihtanut vielä tota kennoa? Vaihtuuko samalla tavalla kun 2gen?
    Jäähyjärjestelmän paisari on kylmänä ylä ja ala merkkien puoli välissä, ehkä vähän alle. Onko hyvä noin vai kuuluuko olla kylmänä ylämerkissä vai kuinka?

    Entä noita läppiä onko joku joutunut vaihtamaan? Nehän on näissä kyllä tyyppivika että rikkoutuvat koska suunniteltu päin vittua.

    Et semmoisia :D
     
  14. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Lähtökohtaisesti yleisohjeena on kymmeniä vuosia käytetty kaikissa että kylmänä alamerkissä minimi ja lämpöisenä ylä max. Yleensä jos merkkien välissä on niin ok.

    Jos ei kenno vuoda niin miksi vaihtaa? Järjestelmä tyhjäksi, puhdistusaine sisään ja vesi ja ajamaan. Tarvittaessa toistetaan kunnes kiertää kunnolla ja lämpiää. Jotkut on käyttäny ruokasoodaakin ja itsekin kerran sitä laittanu syylariin.

    Läppäviasta en osaa sanoa mitään.

    Kokeile vielä pintalämpötilamittarilla onko lämpö sama kuin mitä oma mittari näyttää. Euroautoissa on ollut joskus lämmöt normaalissa mutta todellinen lämpö vain alle 70 astetta. Sillä ei lämpiä kuin omistajan hermot.
     
  15. Swoop

    Swoop 2nd gear

    Sen verran päivitystä kun päässyt tutkailemaan ja ajamaan että koneen lämpöjen ollessa normaali, puhaltaa lämppäri viileää ilmaa vaikka säädin täysillä. Kylmälle kääntäessä viilenee entisestään mutta kun kääntää takaisin täysille niin sitten tulee vähän reilu käden lämpöistä. Auton kun sammuttaa niin sama juttu alusta. Eli vaikuttanee pitkälti läppävialle. Akselin murtunut tai jotain vastaavaa mikä on hyvinkin yleistä.

    Jäähynestettä pikkasen lisäsin ilman muutosta, tai jos olikin niin hyvin pieni. Kennon letkut ovat kädellä kokeillen yhtä lämpimät kun esim ylävesiletku. Toinen aavistuksen viileämpi ja näin sen kai kuuluu ollakin....?
     
  16. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Joo kyl toinen pikkasen viilempi pitäis olla jos jotain lämpöä sinne hyttiin siirtyy kennosta.

    Ootko kokeillu jos johonkin tulee kuumaa, jaloilla, lasille? Eikai ne kaikki läpät oo voinnu samaanaika mennä rikki.

    Laserlämpömittarilla näkis hyvin missä tulee lämmintä ja missä ei, ja sillä voi kans kattoo kuinka lämmintä nestettä menee kennolle.

    Löytyykö gen3sesta joku bypass ventiili kennolle?
     
  17. hzemax

    hzemax 3rd gear

  18. Swoop

    Swoop 2nd gear

    No lasille, jaloille ja naamaan tulee saman lämpöstä tavaraa. Kun mulle nyt ei oo vieläkään ihan selvää että mikä läppä ohjaa mitäkin vai ohjaako useampaakin kanavaa saman aikaisesti.

    Sehän mulla jäi tossa alunperinkin mainitsematta että tää on aina ollu samalainen kun tää on mulla ollu (6v) että toi lämmönsäädin ton toiminu niin että ääripäät toimii niinkun kuuluukin mut keskialue on vähän mitä on. Eli jos käännät kuumalta viileämmälle niin ei tapahdu juurikaan mitään ja jos kylmältä lämpösemmälle niin sama juttu. Sen kanssa on tullu yleensä pelailtua niin että kääntää vähän reilummin esim lämpöselle ja sit viileemmälle ni voi löytyä sellanen hyvä lämpö. Et kun toi on aina ollu vähän tollanen ni josko se nyt olis lopullisesti levinnyt. No v.loppuna pääsee enemmän purkamaan kun pääsee päivällä tekemään. Meinaa olla illat turhan lyhyitä.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Yksi (tai jos on säädöt erikseen vasen/oikea, niin sitten kaksi) läppä ohjaa lämmön määrää ja muut läpät ohjaa, minne suunnataan.
     
  20. Swoop

    Swoop 2nd gear

    Joo, tähän lopputulokseen mäkin alan vähitellen tulla et se kennon päällä oleva läppä jotenkin kiukkuaa. Tässä tosiaan vai yksi säätö. Tuon yllä olevan videon perusteella näyttäis olevan aika savotta saada korjattua. Onneks joutuu tehdä pihalla ja vaihteeks taas omakin kunto on mitä on.:(
     

Kerro tästä muillekin!