Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Takavedossa menee vissiin molempiin puoliin sama anturi, en sit tiedä miten on 4wdssa.
    Vastuksen siinä mitataan ja jos en ihan väärin muista niin piti olla 1.3kohm, google kertoo tarkemmin. Se rikkinäinen anturi näytti mulla open circit eli ei yhtään mittään.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja ei löytynyt...
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Todennäköisesti ne on anturin osalta peilikuvia, eli vasen on omansa ja oikea on omansa, ei niitä saa ristiin asennettua. Aika usein etuanturit on noin...
     
  4. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Mä nyt huuhtelin tuon lämppärin kennon vasta päivään ja kylhän sieltä paskaa tuli muttei lämpöä vieläkään juurikaan enempää.:(
    Mun mielestä noi läpätkin toimii normaalisti, ainoo mikä ihmetyttää ton lämppärin käytöksessä on se että kun kuumalta käännät kylmemmälle niin ilma viilenee samaa tahtia. Mutta jos kylmältä kuumemmalle niin ei tapahdu mitään paitsi jos käännät heti täysille. Sitten tulee tota reilu käden lämpöistä. Kun jotenkin luulis että jos läppä on rikki niin ei toimis ollenkaan.

    Eilen mittailin lämppärin kennolle meneviä letkuja ja sain sellasen tuloksen että sisään menee 74 asteista ja ulos 65.
    Nyt huuhtelun jälkeen menee sisään 66-68 ja ulos tulee 58-62. Esitäytin lämppärin kennon jäähynesteellä ennen ku tuikkasin tuloletkun paikoilleen.

    Voiko tuonne jäädä kuitenkin ilmatasku johonkin ja jos niin miten sen saa auki?

    Onko noi lämppärin läpät sähkömoottorilla vai jollain alipaineella kun netistä on sellaistakin tullut vastaan. Jos joku läppä ei aukea tarpeeksi syystä tai toisesta.

    EDITTIÄ sen verran että voiko termari temppuilla noin? Kun tosiaan tuntuu siltä että sisään tuleva lämpö on se mitä se on ja mitä enemmän ajaa ni se ehkä aavistuksen muuttuu lämpöisemmäksi...
     
    Muokattu: 18.11.2017
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En kyllä yhteen kertaan jättäisi huuhtelua. Oliko käytössä siihen tarkoitettu puhdistusaine vai ruokasooda? Jos et käyttänyt mitään ainetta niin yhtä tyhjän kanssa oli työ kokemukseni mukaan. Eli vesi ja aine sisään ja ajoa sitten jotta kiertää järjestelmässä. Huuhtelu ja seokset talvea varten sisään.

    Termarin voi testata kuumentamalla kattilassa sitä veden kera. Enpä muista kyllä itse mittailleeni enää sitten 90-luvun. Olen uusinut jos epäilen. Se voi olla jumissa tai joku viidakkomallin termari. Onko ollu Suomessa jo kauan auto?

    Sillä infrapunamittarilla pitäisi mitata termostaattikotelosta se lämpötila. Ei mistään letkusta mielellään vaan metallista. Minulla on termari 190F eli noin 88 celsiusta. 88 on jo aste jossa kättä polttaa jo oikeasti joten jos aiemmin mainitsemani noin 70 asteista tai alle vettä kiertää nii ei taatusti anna lämmintä.

    En o viä vaihtanu omasta nesteitä mutta yleisesti jos on ilmatasku niin ei kierrä ja silloin puhaltaa kylmää ja lämmöt nousee. Saattaapi tapauksesta riippuen keittää tai jotain.
     
  6. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Ihan vaan vedellä huuhtelin parikymmentä ämpärillistä tavaraa läpi. Eniten tuli ensimmäisten viiden ämpärin mukana ja sen jälkeen oikeestaan pinnalla lillui jotain pientä.
    Vähän toivoin että tuolla systeemillä olis saanu sen verran lisää henkeä että olis hyvin selvinnyt talven yli ja keväällä sitten olis hieronut enempi. Kun tosiaan ei nyt oikeen ole itestä tekijäksi.

    Auto on ollu Suomessa jotakuinkin kohta 7v. Mun täytynee käydä vielä uudestaan tolla ajamassa ja tutkia noita lämpöjä. Eilen sain jostain lohkon kyljestä lukemaksi 98-100 astetta mutta se oli kyllä pakosarjan puolelta et en osaa sanoa vaikuttiko sekin. Mitähän noiden lukemien pitäis olla?
     
  7. korpsela

    korpsela 1st gear

    Oli kyllä taas semmonen ranuan patentti nuissa etuvilkuissa. Sivareilla yks napa/pinni poikki hehkusta niin pelaa oikein... :rolleyes:
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Oliko tuo "ranuan patentti" alkuperäinen etuparkki? Suomistoliitossa kun ennen oli keltaiset etuparkit kielletty, niin näemmä sun autossa on menty sen pimentämisessä yksinkertaisimman mukaan... Vai oliko siellä oikeasti seppäilty jotain?
     
  9. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Nyt kun kävin taas ajamassa niin lämpes minusta paremmin. o_O Inframittarilla katottuna naamaan tuli parhaimmillaan 53 asteista ilmaa ja lasille ja jaloille jotain 44-47. Emmä nyt kyl tiedä kuinka lämmintä noista pitäis tulla mut ei se aiemmin ollu kyllä ku varmaan 20 asteista.

    Termari juuresta sain nyt mitattua n.88. eli se ilmeisesti on niinkun pitääkin. Vai onko tossa nyt jotain alkavaa jumitusta et aukeaa kunnolla aina joskus ja joskus ei. Ehkä mä nyt vaan ajan tolla ja seurailen sitä. Täytyy sitten ihmetellä uudestaan jos vielä oikuttelee. Ihmetyttää vaan moinen käytös...o_O
     
  10. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Minä vaihdoin kennon, termarin ja putsasin kaikki kanavat ja tarkistin kaikki tiivisteet ja läpät omassa 2001:ösessä viime talvena. Kun sillä on ajanut noin 10-15km nollakeleillä voi jo aavistaa, että lämpöä tulee kabiiniin. Talvipakkasilla ehtii moottori juuri lämmetä normi lämpöön kun olen perillä duunissa (25km). Silloin on vielä hytti kylmähkö vaikka on ollut sisätilalämmitin ja lohkari päällä 1-1,5h. Mittailin myös ilmalämpötilat ja siinä 47-58 oli, vähän riippuen olika +-0 vai -15 ulkona. Reipas 400kg rautaa ja iso hytti lämpiää hitaasti. Nää on traktoreita... :) Ei noi kennot mitkään isot ole, minun vanhassa MB 608:ssa oli kenno tuplasti isompi ja hytti vain puolet tosta, mutta siinä kyllä tarkeni pakkasillakin. Ei se tosin mihinkään kulkenut... (6000kg ja 80hp :p)
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Erikoista, kun kuvista kattelee nii näyttävät ihan samoilta, siis ne 2wd:n etuanturit. Joissakin oli abs107 ja asb108 molempiin omansa muttei niissä silmiin osuvaa ero ollut. Rockauto muuten myy 1500:een nelikkoon samannäköistä anturia kuin 2500 mutta epäilen ettei oo ihan sama koska pikkuveljessä on edessä danan 44 akseli ja siten pienemmät vetarit ja tone ringit. Hinta, öö.. 300e/kpl:p

    Ja 2gen takatuupparien omistajien kannattaa nyt tilailla varastoon noita etusen absin antureita, pari vuotta sitten niitäkin oli joka paikassa myynnissä mutta nyt hipoo jo harmaata aluetta.. siis se sellanen puolikuun muotoinen.
     
  12. korpsela

    korpsela 1st gear

    Noi on jotku ebay umpiot, jossa erilliset lediparkit, mutta ehkä tommosta haettu. On noi sähköt ainaki todella kyläseppämäisen näköset, mutta nyt vaikuttais kaikki toimivan.

    Ehkä jotakin tommosta. Ton lisäksi on kylkiin lisätty led vilkut lokarin päälle ja niille oli rosvottu etuvilkulta virrat.
     
  13. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on noi 4pyörä abs 2gen ja en kyllä suoranaisesti kehu, neo liian herkät... lumisissa olosuhteissa paremmin jarruttaa moottori mitä jarrut, ei oo hauskaa toisinaan ku pitäs pysähtyä ja poljin vaa ei painu :eek:
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se oiski kun toimis edes se takapää että tietäis ettei mee lukkoon ku polkee. Ite osaan kyllä normaalisti sovittaa jarrutehoa ja tolla oon oppinu myös aika hyvin sen pumppaamisen. Mutta äkkitilanteissa ois kiva kun takapää pysyis siellä missä pitääkin. Mutta koetan nyt jos saisin sen kokonaan toimimaan jos kerran ehkä vika on vain se puuttuva anturi
     
  15. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ton anturin tilalle ku laittaa sopiva vastus niin selviää onko se vaan se anturi, jos abs valo sammuu niin vikahan on sit siellä. Syttyy varmaan uudestaan ku lähtee ajaa mutta paikalla pitäis sammua.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Meinaatko? Mikähän vastusarvo olis hyvä?
    Edit: katompa minkä arvon antaa vasen puoli. Samalla näkee onko se ehjä
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Joo eli ihan oikein tehty maahantuonnissa, keltaset parkit kun ei ennen kelvannu. Ja ainaki 3genissä täytyy ottaa etuvilkuita ryöstö ja laittaa ledit niin ei mee ohjainlaite sekasin.
     
    korpsela tykkää tästä.
  18. Ck

    Ck Gearhead

    3genissä ei niin usein kenno oo tukossa. Läpät kääntyy sähkömoottorilla ja akseli joskus lyö tyhjä, tulee vaan sillon tällön lämmintä.

    Aja johonki sisätilaan missä äänetöntä, laita virrat päälle ja sammuta puhallin. Sitten pää kojelaudan alle ja toisella kädellä kääntelet lämmönsäädintä edes takas, sen kuulee kun moottori kääntää läppää ja pysähtyy kiinni/auki asentoon. Moottorin äänestä erottaa kun se menee päin topparia ja läppä menee kiinni/auki
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eli ihan sama paska rakenne kuin 99-04 Jeepin GC, just on pihalla yksi josta koko kojetaulu poistettava, ja korjattava lämppäri, ei oo akseli poikki, on kääntömoottori vain kuollut... Kauhee duuni, mutta siitähän mulle maksetaan....

    Olisivat panneet vähän enemmän rahaa suunnitteluun ja laittaneet optisen asennontunnistuksen, kuten GM teki, ei hajoais akselit...
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kuva voi olla viitteellinen, aina ne kuvaajat ei edes tiedä, mitä ne kuvaa ja käyttää samaa kuvaa kahdelle tai useammalle tuotteelle....
     

Kerro tästä muillekin!