Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jakikseen ihan mitä vaan punaista ATF:ää, ihan sama mitä, kunhan siellä on öljyä....
     
    Cumminski tykkää tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jäi vaivaamaan ku laitoin itekin perään eli täähän se oli:

    LUBEGARD® Limited Slip Supplement
     
  3. Vemani

    Vemani 1st gear

    Jostain luin että gen 3 3500 ei tarttis enää lisäainetta. Ei ilmeisesti kitkalevyjä vaan torsen tyyppinen lukko. Mikähän se nimimerkki oli joka asiasta kirjoitti. Ja tulipahan mieleen asiaa ohjekirjastakin katsoa:odoops::rotfl: AAM akselissa ei tarvita lisäainetta ja kolmepuokin perä joidenkin tietojen mukaan olisi genikolmoses aina tuo AAM
     
  4. Vemani

    Vemani 1st gear

    Sivulla 694 juttua aiheesta. On tuokin vähän ympäri pyöreää tekstiä mutta noh.... pitää huomenna tutkia mitä siellä perässä on:odroll:
     
  5. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Se lisäaine kannattaa laittaa omana koska se perä tahtoo vetää juntturaan, näin mulle kävi kun 2gen laitoin sitä lsd-luokiteltua peräöljyä. Laitoin sitten vaan tavalliset ilman sitä kitkalisäainetta, tuntu kääntyvän pehmeemmin. Torsenille tiemmä riittä pelkkä peräöljy voiteluun? Vai onko niillekkin omansa?

    Laittaisin automaattilaatikkoon ja jakikseen samat öljyt koska ne stefat tahtoo iän myötä vuotaa ja sitte ne öljyt sekoittuu. Ja suositellaan atf+4 eikä dexron, syy ei oo mullekkaan vielä selvinnyt, tiivisteet ehkä selittäis sen. Tosin rempatuissa lootissa alkaa olemaan jo eri materiaalit mitä sillon kun nää on tullut tuotantoon ja eikös goerend tai joku suositellut omiinsa dexronia tai vaikka traktorin vastaavia..
     
  6. 66monaco

    66monaco Gearhead

    tekis mieli ruveta tuplia duunailee..onneks ei onna lompsa yhtään myöten :D sellaset 750hp ois just jees... mutta sais taas laittaa kaikki uusiks. ei taida suomessa hirveen montaa tuplafööni laitetta olla?
    eikä tälläsiä viritelmiä juuri ollenkaan?



    ois kyl kiva nähä katuautokisois (esim blacklist) yks moinen "four digits" varustettu rassi. lotoost jos ny tulis niin nykyiseen tulis kyllä palikkata :)
     
    Muokattu: 13.1.2018
    sisu ja Karppaj tykkäävät tästä.
  7. 66monaco

    66monaco Gearhead




    melkeimpä 2000nm...
     
    Muokattu: 13.1.2018
  8. JariV

    JariV 2nd gear

    Onhan noita tuplaturbotettuja Suomessa jokunen, taman palstan keskuudessa ainakin 3 keskustelijaa on tehnyt moisia. Nelinumeroisia tehoja ei tosin ole tainnut kukaan ottaa irti Suomenniemella.
     
    66monaco tykkää tästä.
  9. SRT8

    SRT8 1st gear

    Kaikki kolmoskoriset ja uudemmat 2500 - 3500 AAM perillä ja Torsen tyylisellä lukolla, eli normaalit peräöljyt.
     
  10. Vemani

    Vemani 1st gear

    Näinpä selvisi sekin asia. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille:odwink:
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei mee öljyt sekasin, valuu stefojen välisestä hukkareiästä ulos. Ja jos sen takia että öljyt sekoais, manuaalissakin pitäis käyttää samoja öljyjä molemmissa... ATF+4, koska miksi Mopar suosittelis GM:n tyyppistä öljyä, vaikka sekin sinne käy. Kun ei siellä jakiksessa oo öljyllä muuta kuin voiteleva ja lämmönsiirto -hommia...
     
  12. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Manuaalista en tiedä mutta automaatin kanssa on joillakin ollut tapana laittaa lootien väliin silikoonia ja kas, enää ei vuoda eikä tiputtele :D Manu-askin kanssa se vois mennäkkin pahasti sekaisin ku on eri öljyt, vai voiko? Ehkä NV-lootissa on paremmat tiivistykset/stefat. Toisaalta se jakoloota toiminee myös ihan normaaleilla vaihteistoöljyillä nii ei haittaa vaikka sekoittuis manu-askin kanssa, varmaan ehkä mahdollisesti tuon sekoittumisen takia ovat molemmissa samat.
     
  13. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Mites onko muita kellä ollu lodjussa Gulf multivehicle atf öljyä? Itsellä nyt ollu hetken aikaa ja hyvin tuntus pelaavan. Oli vaan paikallisella kauppiaalla 30e 4Litraa. Löytyy chryslerin atf3/4 luokat.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei ne silti pitäis sekoittua, ainakin jos sekä laatikon ja jakiksen huohotus toimii, ei synny painetta kumpaankaan ja ei pitäis mennä stefasta läpi...
     
  15. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Miks sitten moni sanoo että jakolaatikon propusta valahtaa litratolkulla nestettä pihalle öljynvaihdon aikana, vaikka pinnan pitäis olla reiän alareunan tasolla?
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kylmänä täytetty ja onko sitten avattu kuumalla jakiksella? Öljyn tilavuus lisääntyy lämmetessään,ihan niinkuin jäähdytysjärjestelmässä (paine jäähdytysjärjestelmässä syntyy nimenomaan nesteen laajenemisesta, vesipumppu vain kierrättää nestettä, se ei tee sitä painetta sinne, yleinen harhaluulo). Jos jakiksesta tulis litratolkulla öljyä ulos, sitä pitäis puuttua litratolkulla vaihteistosta...
     
    sisu tykkää tästä.
  17. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Niin kun sitä lisätään sitä mukaa kun automaagilootasta katoaa..
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No jos sitä litratolkulla saa lisätä, niin luulis jo hälytyskellojen soivan...
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. Ck

    Ck Gearhead

    AAM periä täytettäessä sillä ölpällä se pinta pitäis jättää sentin alle täyttöreiän, kuulemma saattaa ölpät vaahtoutua ja ylikuumetua helpommin. Kyllä siitä joku ohjekin oli mut en heti löytänyt.
     
    Muokattu: 15.1.2018
  20. Ck

    Ck Gearhead

Kerro tästä muillekin!