1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Aikoinaan koulussa käänneltiin laikkoja kun opettajat salaa oli eri mieltä, onks tää ny sitte sarjassamme ufo-juttuja :D:D voe helevata.. sieltä varmaan juontaa tuo oma juttu että rengas on mutterin puolella (ulkopuolella)
     
  2. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Ei oo Simu_l vissiin huomannut yksityisviestejään?
     
  3. nakkertton

    nakkertton 2nd gear

    Nyt kun runko on hitsattu tankin takaa niin ajattelin mädät orkkis pa-linjat vaihtaa letkuihin.

    Juurihan tässä oli juttua ko hommasta, mutten löytänyt niitä sivuja.

    Minkä kokoinen ja tyyppinen kierre on esisuodattimen/Pa lämmittimen tulopuolella ?

    Entäs siirtopumpun tulopuolen kierre ja koko ?

    Onko täällä porukka ohittanut koko esisuodattimen ja pistänyt tankin ja siirtopumpun väliin, yleistyyppisen diesel suodattimen ?
     
  4. Vemani

    Vemani 1st gear

    ois tarkoitus viikonloppuna tehdä öljynvaihto moottoriin,laatikkoon,periin ja jakikseen. tuntikausia olen tässä koittanut selvitellä mitä mihinkin laittaisi mutta toiset sanoo toista ja toiset toista.

    moottoriin ajattelin teboil super hpd 5w-40
    laatikkoon ja jakikseen teboil fluid s
    periin teboil hypoid 75w-90(pitikö takaperään olla ls lisäaineella vai ei?? miksi sinne pitäisi normaali öljyä laittaa ja lisäaine erikseen? minkä tyyppinen tuo lukko 2004 vuotisessa on? viskositeetista löysin myös jotain taulukoita jotta menisi perän koon mukaan,liekkö silläkään loppujen lopuksi mitään väliä.)

    niin ja vielä siitä laatikko öljyn vaihdosta. onko turbiinissa omaa roppua josta tyhjentää vai täytyykö tyytyä 60 prosenttiseen öljynvaihtoon:(

    edit. perien öljytilavuudet?
     
    Muokattu: 11.1.2018
  5. Saetkae

    Saetkae 2nd gear

    Hyvät on öljyt! Samoja käytän itsekin, paitsi tuota tomaattiöljyä. Minulla on vielä pariin vaihtoon MAG:in +4. Kun se loppuu siirryn Tebolin kamaan. Muistaakseni vajaa 4 litraa kunpaankin akseliin. Etuakseliin menee hieman enemmän.

    Edit. Ei ole tyhjennysproppua turbiinissa, mutta jos ottaa öljyjäähdyttäjän letkut irti ja pikkasen paineilmalla kevyesti puhaltaa, saa kaiken paitsi turbiinissa olevan öljyn vaihdettu.
     
  6. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    ”miksi sinne pitäisi normaali öljyä laittaa ja lisäaine erikseen?”

    Kun niin se ohjeiden mukaan tehdään. Lisäaineet kitkaa varten tulee siinä pikkupurnukassa.

    Lubegardilla on (joku lisäaine minkä unohdin) tai sitte moparin oma perään. Lootaan löytyy lubegardin musta pullo jos laittaa fluid e eli dexron III tyypin halvempaa ölppää. Jenkkijoet lootapajoilla laittaa niin. Eikä se jakolootakaan kaipaa ku 3 tyypin kamaa.
     
    Muokattu: 12.1.2018
  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Jakikseen ihan mitä vaan punaista ATF:ää, ihan sama mitä, kunhan siellä on öljyä....
     
    Cumminski tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Jäi vaivaamaan ku laitoin itekin perään eli täähän se oli:

    LUBEGARD® Limited Slip Supplement
     
  9. Vemani

    Vemani 1st gear

    Jostain luin että gen 3 3500 ei tarttis enää lisäainetta. Ei ilmeisesti kitkalevyjä vaan torsen tyyppinen lukko. Mikähän se nimimerkki oli joka asiasta kirjoitti. Ja tulipahan mieleen asiaa ohjekirjastakin katsoa:odoops::rotfl: AAM akselissa ei tarvita lisäainetta ja kolmepuokin perä joidenkin tietojen mukaan olisi genikolmoses aina tuo AAM
     
  10. Vemani

    Vemani 1st gear

    Sivulla 694 juttua aiheesta. On tuokin vähän ympäri pyöreää tekstiä mutta noh.... pitää huomenna tutkia mitä siellä perässä on:odroll:
     
  11. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Se lisäaine kannattaa laittaa omana koska se perä tahtoo vetää juntturaan, näin mulle kävi kun 2gen laitoin sitä lsd-luokiteltua peräöljyä. Laitoin sitten vaan tavalliset ilman sitä kitkalisäainetta, tuntu kääntyvän pehmeemmin. Torsenille tiemmä riittä pelkkä peräöljy voiteluun? Vai onko niillekkin omansa?

    Laittaisin automaattilaatikkoon ja jakikseen samat öljyt koska ne stefat tahtoo iän myötä vuotaa ja sitte ne öljyt sekoittuu. Ja suositellaan atf+4 eikä dexron, syy ei oo mullekkaan vielä selvinnyt, tiivisteet ehkä selittäis sen. Tosin rempatuissa lootissa alkaa olemaan jo eri materiaalit mitä sillon kun nää on tullut tuotantoon ja eikös goerend tai joku suositellut omiinsa dexronia tai vaikka traktorin vastaavia..
     
  12. 66monaco

    66monaco 3rd gear

    tekis mieli ruveta tuplia duunailee..onneks ei onna lompsa yhtään myöten :D sellaset 750hp ois just jees... mutta sais taas laittaa kaikki uusiks. ei taida suomessa hirveen montaa tuplafööni laitetta olla?
    eikä tälläsiä viritelmiä juuri ollenkaan?



    ois kyl kiva nähä katuautokisois (esim blacklist) yks moinen "four digits" varustettu rassi. lotoost jos ny tulis niin nykyiseen tulis kyllä palikkata :)
     
    Muokattu: 13.1.2018
    sisu ja Karppaj tykkäävät tästä.
  13. 66monaco

    66monaco 3rd gear




    melkeimpä 2000nm...
     
    Muokattu: 13.1.2018
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Onhan noita tuplaturbotettuja Suomessa jokunen, taman palstan keskuudessa ainakin 3 keskustelijaa on tehnyt moisia. Nelinumeroisia tehoja ei tosin ole tainnut kukaan ottaa irti Suomenniemella.
     
    66monaco tykkää tästä.
  15. SRT8

    SRT8 1st gear

    Kaikki kolmoskoriset ja uudemmat 2500 - 3500 AAM perillä ja Torsen tyylisellä lukolla, eli normaalit peräöljyt.
     
  16. Vemani

    Vemani 1st gear

    Näinpä selvisi sekin asia. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille:odwink:
     
  17. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ei mee öljyt sekasin, valuu stefojen välisestä hukkareiästä ulos. Ja jos sen takia että öljyt sekoais, manuaalissakin pitäis käyttää samoja öljyjä molemmissa... ATF+4, koska miksi Mopar suosittelis GM:n tyyppistä öljyä, vaikka sekin sinne käy. Kun ei siellä jakiksessa oo öljyllä muuta kuin voiteleva ja lämmönsiirto -hommia...
     
  18. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Manuaalista en tiedä mutta automaatin kanssa on joillakin ollut tapana laittaa lootien väliin silikoonia ja kas, enää ei vuoda eikä tiputtele :D Manu-askin kanssa se vois mennäkkin pahasti sekaisin ku on eri öljyt, vai voiko? Ehkä NV-lootissa on paremmat tiivistykset/stefat. Toisaalta se jakoloota toiminee myös ihan normaaleilla vaihteistoöljyillä nii ei haittaa vaikka sekoittuis manu-askin kanssa, varmaan ehkä mahdollisesti tuon sekoittumisen takia ovat molemmissa samat.
     
  19. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Mites onko muita kellä ollu lodjussa Gulf multivehicle atf öljyä? Itsellä nyt ollu hetken aikaa ja hyvin tuntus pelaavan. Oli vaan paikallisella kauppiaalla 30e 4Litraa. Löytyy chryslerin atf3/4 luokat.
     
  20. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ei ne silti pitäis sekoittua, ainakin jos sekä laatikon ja jakiksen huohotus toimii, ei synny painetta kumpaankaan ja ei pitäis mennä stefasta läpi...
     

Kerro tästä muillekin!