Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ilmankos lasit huurus sisältäkin...
    Pitää olla laskettelulasit pääs jos jääny puhallin täysille kun aamulla vääntää avaimesta..
     
    Saetkae tykkää tästä.
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Testasin vielä eilen ehtoolla vakuumipumpulla netistä löytämieni ohjeiden mukaisesti tehostimen. Kyä se vaan pudottaa paineen heti nollaan kun painasee kerrankin pedaalia. Eli paska mikä paska. Käyttäjän mav1 vinkkaama us-parts pitää tosiaan hyllyssä tehostinta näköjään mutta tilasin ebaysta saman noin puoleen hintaan. Toimitusaika tosin saattaa olla hieman pitempi......
     
  4. Vemani

    Vemani 1st gear

    Loistavaa:odrazz:
     
  5. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mielenkiinto sattuneesta syystä osui tuotteeseen joka sopii 2gen modeliin. Siinä ainakin kuvassa näkyy uudet ritilät joissa sisäpinnassa suodatinmateriaali. Se sama kohta missä itellä nytkin on kymmenen senttiä lunta päällä....

    Luulen että Nevadan, Saharan tai Gobin autiomassa ihan toimiva systeemi mutta muualla paikoissa joissa tulee vettä tai samaa alijäähtyneessä muodossa (lunta) ne on silloin märät ja voi’la turkkilainen sauna on valmis.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä tää mun vessa lähtee heti käyntiin tämmösissä 14 asteen pakkasissa kun vähän hehkua ja kaasua antaa, mutta jos ei anna huolella lämmetä niin sammuu kun heittää vaihdetta pesään.

    Jos lämpimästä tallistakin ottaa, niin vaihde päällä käynti röhkii ja puskee vähän sinertävää sauhua, kunnes lämpenee. Sen jälkeen ei ongelmaa.

    Tyhjäkäynti pitäs olla säädetty oikein kun se lämpimänä on siellä tonnin korvilla.

    Onko normaalia?

    Vai lähdetäänkö remppaamaan syöttöpumppua ja suuttimia? Polttoainesuodatin on hyllyssä ja se nyt pitää vaihtaa jo muutenkin.

    Niin ja red linen litkua olen käyttänyt, jo liki 20 000km ajon ajan tässä vajaassa vuodessa kun mulla auto on ollut.

    Ei mulla muuta. :D
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei mulla tuu minkää väristä savua -15 pakkases käynnistäes. Kaasua joutuu myös hetken pitää muute meinaa sammua vaihde päällä.
    Lukkoperää aloin kaipaamaan. Olisko helpoin ratkaisu etsiä lukkolinen akseli vai hommata pelkästää lukko hilut?
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Helpoin ratkaisu lukkoperäksi on Lock Right, Aussie Locker tai joku muu mikä asennetaan avoimen murikan sisään. Mä voin suositella Lock Rightiä, kohta taitaa tulla kymmenen vuotta täyteen sen kanssa, on ollut kertakaikkisen hyvä lukko.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mut jos joku kuitenkin haluaa sen switchable-mallin lukon? ;)
     
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Varmaan tätä tarkoitat https://m.ebay.com/itm/LOCK-RIGHT-LOCKER-BY-POWERTRAX-DANA-60-30-SPLINE-/252442007762
    Eikös tuo mee lukkoon tosi helposti, että kuinka paljon perä paukkuu asfaltilla tiukas käännökses esim parkkipaikalla?
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä en suosittele. Pari vuotta oli takavetoisessa ykköskoppaisessa, otin pois. Kyllähän se lukkona on sataprosenttinen ja siinä mielessä toimii, mutta haittapuolet olivat saavutettua hyötyä suuremmat. Esim. lähes aina kun auto yritti sutia, niin perä pomppi hervottomana. No sileällä jäällä ei, mutta lumessa, soralla ja kuivalla sekä märällä asfaltilla kyllä aina. Ilmiö ehkä johtuu pääasiassa alkeellisesta pyöräntuennasta, mutta ilman lukkoa ei tapahdu koskaan. Sisäkurvin puoleinen rengas sutii aina käännöksissä eli vikisee asvaltilla ja ruopsuttaa soraa.

    Suosittelen investoimaan kehittyneempään malliin. Jossakin maastomönkijässä tuokin menettelee.

    Voin myydä vähän käytetyn Dana 70 35 spline Lock-Rightin. Sopii -93 ja vanhempiin Dodgeihin ja muihinkin kyseisellä akselilla varustettuihin merkkeihin.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on Comanchessa Power-Trax (siis se hiljaisempi versio Lock-Rightista) ja samanlainen takajousitus (siis latijouset) ja pompottaa joo kun kumia polttaa, mutta oon jo oppinut, että mieluummin etenemiskykyä, kuin kuminpolttoa... Ei menis mastossa mihinkään ilman lukkoa, ihan must laite, ei tartte miettiä, onko lukko päällä vai ei, aina kun painaa kaasua, se on päällä, eikä se kumi laula käännöksissä, kun valikoi semmoisen renkaan joka ei laula :odwink::odwink:
     
    Saetkae tykkää tästä.
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ne eivät ole kohdassa helpoin, koska vaativat uuden murikan. Lock Rightiä asentaessa ei välttämättä tarvitse ottaa edes murikkaa irti, eli asennus on todella paljon helpompi kuin uuden murikan shimmaaminen. Ja mun mielestä automaattilukko on käyttöautossa paaaaljon käyttökelpoisempi kuin kytkettävä, toki varmaan TorSen-tyyppinen olisi vielä parempi.

    Tuo on etuakselille sopiva, mutta juu, tuo sama lukko. Se on lukossa aina kun vääntö tulee kardaanin suunnasta, eli aina kun on veto päällä. Perä kilisee kun kääntyy kaasu ylhäällä, muuten en ole huomannut että ääntelisi mitenkään. Tuo Jamantin mainitsema paranneltu versio on varmaan hiljaisempi, mutta mulla ei siitä ole kokemuksia. Ja toki sisempi rengas ujeltaa asfaltilla tiukasti käännyttäessä.

    Juu, kyllä mullakin perä pompottaa jos sutiminen on vaivalloista. Mutta koska se johtuu vain ja ainoastaan lehtijousista ja 5" palikoista akselin ja jousen välissä, niin en ole siitä osannut lukkoa syyttää. Pompotukseen kun apu löytyy traction bareista, niin pompotuksen eliminoiminen onnistuu vaikka lukko olisikin. Ja kaikilla lukoilla pompotus on samanlaista, jos lukko on 100-prosenttista mallia. Ja pompotusta ei esiinny kuin suoraan sutiessa, sladissa ei pompi :D

    Mä en vaan ole vielä löytänyt tuosta niin isoja haittapuolia että ne ylittäisivät hyödyt. Pieni kilinä tai sisemmän pyörän kuopiminen eivät mua ole häirinneet, ikkunat kiinni en niitä edes kuule, eikä kuopiminen aiheuta auton käytökseen mitään ylimääräistä draamaa. Liukkaallakin kelillä lukko aukeaa heti kun kaasun päästää, eli auto suoristuu sladista ihan vaan kaasua nostamalla. Vastaavasti sladiin lähtee aika ennakoitavasti, koska se taka-akseli on koko ajan lukossa, niin siihenkään ei lukosta aiheudu ylimääräistä tykytystä. Eli mun mielestä edelleenkin ihan loistava lukko käyttökatiskaan :D
     
    Saetkae ja JAMANT tykkäävät tästä.
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, komppaan täysin Perturaa...
     
  16. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    RAM Cummins 2500 vm 2005 Tuulettajan laakerointi.
    Alkoi kitisemään ja on väljä. Siis siivistä liikuttamalla selvää väljyyttä.
    Onko vain laakerointi vai jotakin haastavampaa?
     
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kans miellän peränpomppisen syyt muuhun kun peränlukkoon. Jos kokeilis tuollaisen laittaa. Kesällä jo ärsytti risteyksis nopeaa lähties yhde renkaa sutimine talvesta puhumattakaan.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onko siinä viskokytkin siivissä? Onko se laakerointi siitä väljä?
    Katsonpa kuvista...

    Joo, viskohan siellä. Eli klotaako viskosta vai siitä mihin visko kiinnittyy koneessa, siihen saa uuden viskon ja saa siihen sen kiinnikeeseenkin uuden laakerin...
     
  19. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Visko heiluu akselilla. Ko viskoon menee sähköjohto.
    Eli on ilmeisesti electric fan clutch.

    Mikä siinä pettää? Ja mitä pitää vaihtaa, koko pakettiko (ilman siipiä)
     
    Muokattu: 7.2.2018
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ilman VIN:iä paha sanoa, varaosakuvat antaa vain nimikkeen DRIVE FAN ja ei käy ilmi että onko sähköinen (varmaan on koska erillisessä huoltovinkissä puhutaan moottorinohjaimen ohjelmoinnista ja jos ei olis sähköinen niin mites se normi viskokytkin ja moottorinohjain keskustelis, eli taitaa olla sähköinen) ja juu, vaihdetaan koko se mötikkä ja siivet vanhasta...
     

Kerro tästä muillekin!