Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Cummins-swappi
     
    exxcevy ja Rannis tykkäävät tästä.
  2. nasu74

    nasu74 1st gear

    Moro -04 ramiin tarvis alkaa suunnittelemaan lisä lämmitintä et saa työmailla hytin/moottorin lämpöseks ni onko kokemuksia kumpi ois parempi webasto vaiko eberi tai minkälainen ois se venäläinen vaihtoehto ja onkohan missä päin autoa mihin pitäisi laittaa lämmitin
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Hae sortavalasta binar.
     
  4. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Ääni kanssa venäjän laitteelle. Itsellä tuo 15kw teplostar, hyvin pelittää. 2gen, asennettuna runkopalkkiin jakolaatikon läheisyyteen auton alle.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    15kw? No rupee ainakin auto lämpiämään kun yleensä on luokkaa 5kw vehkeitä kuten minulla. Mahtuu siihen sisäloksun kupeeseen oikealle puolelle.

    Saattaa kyllä olla että ilmaston lämpeäminen on sinun syytäsi osittain 15kw vehkeellä.

    Ne 5kw vehkeet on siellä naapurissa kai luokkaa alle 500€ kun Suomessa 700-800€.
     
    Muokattu: 25.10.2018
  6. smgt

    smgt 3rd gear

    5kw on sopiva 3 litrasiin vehkeisiin :D onhan kummelissa rautaa jo kolmen tai nelinkertanen määrä :D
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    15kw on mielestäni rekkavetureihin joissa 2-3 isompi kone. Ei se sähkövastuskaan lohkarina ole kauhian tehokas ja onks se tarkoitus cumminskaan saada 10 minuutissa käyntilämpöiseksi?
     
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eikö se nyt periaatteessa oo järkevämpi vetääki nopeasti lämpöseks? Jos kuitenki se 5 kw lämmitin olis se syypää ilmaston lämpenemiseen?

    Ihan vaan ajatusleikkinä: lämpöä haihtuu koko ajan sama määrä. Eli toisin sanoen tulee piste vastaan, jolloin kone luovuttaa ympäristöönsä jatkuvasti lämpöä saman verran ku lämmitin pystyy lämmittämään. Aika lyhyempi = luovutettu energia pienempi?

    Ja toinen: ymmärtääkseni sähköä kuluu akusta ihan saman verran on kyseessä 2 kw tai 15 kw lämmitin. Eli lyhyempi lämmitys tässäkin suhteessa parempi?
     
    NoSmokeNoPower tykkää tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kaha nyt ei maahantuojana webasto lämmittimille tuo ainakaan maahan kuin 2,2-5kw tehoisia vesilaitteita.

    https://www.webasto.com/fi/tuotteet-ja-markkinat/kuorma-autot-ja-pakettiautot/

    Energiataloudellisesti tietysti ajatellen mahdollisimman nopeasti haluttuun lämpötilaan ja piste. En tosin ole asiantuntija energiataloudessa enkä metallurgiassa silmällä pitäen -30 asteisen pataraudan lämmittämistä nopeasti + 40-60 asteeseen. Ilmeisesti saattaa tuossa kuitenkin olla huomioitu hyvinkin moninaisia asioita.

    Wihuri tuo taas maahan eberspächer 4-35kw laitteita mutta suurin 12v järjestelmään on 5,2kw laite.

    https://www.eberspaecher-finland.co...land/pdf/Esitteet/Hyoetyajoneuvot_2014_FI.pdf

    Eli maahantuojat ei ymmärrä mitään tai on asioita mitä muut ei ymmärrä, jos ymmärsin oikein.....
     
    Muokattu: 25.10.2018
  10. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Jos nyt pitäis valita niin kyllä mä tuollasen 15kw binarin laittaisin eberin sijaan. 5kw eberillä saa kunnon pakkasilla tunnin lämmittää ennen kun cummins on lämmin. Ja aika pitkään saa -20 ajella eberi päällä, että moottori on normaalilämmöissä, vaikka termari on kunnossa.

    Ainakin yksi syy miksi tehokkaampia eber/webastoja ei ole 12v järjestelmiin on se, että markkinat on niin pienet. Kuorma-autot on järjestäen 24v
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kysynnän/tarjonnan laki pelaa tässä niiku muissakin asioissa. Eihän niitä oikean kantavuuden bf goodrichin all terrain renkaitakaan löydy Suomesta näihin kun ei ole markkinoita tarpeeksi.

    Minustako saa melko pitkään hyvinkin ajella ainakin omalla oli -20 tai niiku tänään +2 ennen kuin on lämmöt normaalit. Et ei se keli juur vaikuta. Tietysti kesällä +30 on jo toinen tilanne. Tiijä onko termari sitte kunnossa. Toinen hyväksi haukuttu uusi on tiivisteineen oottamassa mut oottelen et joko laturi poksahtaa et tulee tilaa tai vesipumppu et ei tarviis olla nesteitä aina laskemassa.

    Eiks se kuitenkin ole esilämmitykseen/taukolämmitykseen tarkoitettu ettei rekkakuskin hikinen tukka jäädy hytin seinään nukkuessa? Eikä siihen että nopeasti lämmitetään ennen ajoon lähtöä se täyteen käyntilämpöön. Kyllä minäkin tukena sitä käytän ajossa että kylmällä on lämmöt säällisissä lukemissa enkä vaan ennen starttausta.

    Niissä rekan nupeissa voi olla ilmalämmitin tosin kans että tarkenee nukkua.
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Imase letkulla syylärin korkin kautta sen verran nestettä pois, että saat termarin vaihdettua. Paljon helpompaa kuin alakautta laskea, termarin vaihtoa varten ei tartte edes mahdottomia määriä imaista pois.
     
    smgt tykkää tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ei se nesteen lasku joko vähempi kuten kerroit tai vaihto kokonaan ole ongelma. Lähinnä ootellu vaan että samalla se vesipumppu (kohta nykyinen pari vuotta ajettu) tai laturin korjaus (startti tehty alku kesällä ni eiköhän kohta o laturin vuoro) menis ni sais kerrankin samalla tehtyä useampi jobi. Ehkä.....
     
  14. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    menee hyvin pahasti OT, mutta en ole koskaan kuullut että olisi tuosta syystä kaksi webastoa.

    Yleensä jos on sekä vesi- sekä ilmawebasto (pierunkierrätin), syynä on se että auto on uutena myyty jonnekin lämpöisempään maahan, jossa moottorinlämmitystä ei tarvita, riittää kunhan on lämpöä hytissä sen verran että voi nukkua nollakeleissä.
    Sitten se auto on uitettu käytettynä kylmään pohjolaan ja on lisätty moottoriakin lämmittävä webasto.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, kun tästäkään en mitään tiijä ni tuumin vaan jos webasto ei tuo Suomeen sivustonsa mukaan yli 5kw vehettä ni lie aika heikko teho vaikka scanian 16,5 litran koneeseen jos samalla pitäs se kuskin makuuhytillinen koppi pitää lämpösen puolella. Siksi tuumin että onko lisäksi ilmavehe. Mutta arvasin väärin taas.
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Minkä tyyppinen/kokoinen tiiviste tarvitaan moottoriöljyn tyhjennysproppuun?

    2001 Cummins
     
  17. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Jos rekoissa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ainoa käyttötarkoitus olis ylläpitolämmitys, että saadaan koppi pidettyä nukkumalämmössä, varmaan 5kW riittäs ihan hienosti. Jos pelkää liian nopeaa lämpenemistä, on varmasti dodgen moottorillekin turvallisin valinta 2,2kW webasto.

    Itellä Teplostarin lämmitin omassa cr-koneessa versus 5kw webasto 6bt-moottorissa. Teplostar makso 500e puhelinkäynnistyksen kanssa ja webasto kolariautosta 400+ hajonneet vesipumppu ja puuttuva kello-ohjauslaite eli n. 650e.

    Webastolla 45min -20 asteessa moottori lähtee käyntiin ja pikkuhiljaa alkaa lasit sulaa, Teplostarilla 45 min lasit sulat ja sisällä aika mukavan lämmin ja moottorin lämmöt n. 40-45 astetta.

    Teplostar toimii periaatteella, että aloittaa täydellä teholla ja nesteen lämmetessä pudottaa tehoa yhden ja kaksi pykälää tilanteen mukaan. Eli ei pauhaa 15kW teholla siihen asti että kipinää lentää, nesteet kiehuu ja lohkot/kannet halkeaa.

    Teplostar 15kW ja Binar 5kW suht saman hintasia rajan takana. Molempia saa Suomesta n. pari sataa kalliimmal ku rajan takaa ja silti taitaa olla halvempia ku saksalaisten tekemät. Rajan takana hinta riippuu päivän kurssista rupla versus euro.

    Saksalaisten lämppärit on tehty siihen että n. nollakelistä lämmitetään moottori mukavan lämpimäksi että tarkenee lähteä ajamaan. Venäläisten vastaavat on tehty siihen että -30-40 asteesta saadaan moottori sellaseen lämpöön että sen saa/kehtaa raapasta käyntiin ilman että polttaa nuotioo öljypohjan alla muutaman tunnin tai käyttää moottoria 24/7.

    En lähde kumpaakaan suosittelemaan ku molemmissa on puolensa. Jokainen valitkoon omaan tarpeeseensa sopivan laitteen ja mieltymykset/ennakkoluulot toki huomioon ottaen.
     
    Karppaj ja Joonnaz tykkäävät tästä.
  18. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Joo kyllä se on hyväksi kojettu tuo 15kw, 20- pakkasta niin riittää se 10-15 min, jos hätä lähtö tulee. Kaverilla kanssa sama laite samanlaisessa raimossa

    Tulipahan tänään käytyä leimalla ramin kanssa ,muuta ei löytäny kun kuluneen "alapallon" apparin puolelta. Pittääpä vaihella viikonloppuna kummallekkin puolelle. Savutkin oli parantunu , nyt oli 1.40,ja vuosi sitten 1.80.

    Ruuvattu vaan lisää pikkuhiljaa, ja savutkin vaan tervestyy....
     
    Muokattu: 25.10.2018
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mulla kans tuo 14kw binar totkessa, ja murehdin lohkon lämpörasituksia alakuun, mutta sitte totesin, että jos lohko kestää 700 asteen pakolämmöt, ni ei se +70 asteinen vesi -30 asteisessa lohkossa mitään tee, joskus sitä infralla mittasinkin, aika tasaisesti lähtee lohko lämpenemään, toki pakopuolelta alkaa lämpiämään ennemmin.

    14kw binar ottaa löpöä maksimi teholla 1.9 l/h, 5kw 0.6 l/h, ja ebereitä maanrakennuskoneisiin asentaneena tiiän, että ei se 5.2kw eberi kovalla pakkasella hirveesti lämpöjä nosta, joten väitän kyllä että tuon isompi lämmitin kummarissa on ekoteko.

    Maahantuojat ei tuo isompitehoisia lämmittimiä maahan, koska kuluttaja hinta lipsahtaa aika kovaksi,
    ite yritin myydä kaivureihin isompaa eberiä 5kw laitteen tilalle, mutta 900€ yleensä oli yrittäjällekkin liikaa... sitten taas se, että tuntuu tuo binari olevan ihan erilailla varma laite syttymään, verrattuna saksalaisiin pelikavereihin.

    Ps. Muistinpa, että asensin oman lämmitimen siten, että lämmittimeltä menee kuuma vesi ensin hytin kennon kautta, sitten vasta lohkoon, jää se n 10 astetta kovimmasta lämmöstä pois, sittenki on cumminssi
    20 min valamis 20 asteen pakkasella ;)
     
    smgt, Karppaj ja Joonnaz tykkäävät tästä.
  20. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Siihen on kaksi vaihtoehtoa.. 94-01 on 22mm ja 02--> on 18mm. Mittaamalla selvii kumpi sen on.

    Edit. Se on saattanut vaihtua pienempään jo 01 riippuen siitä milloin autoa on alettu koota. Siksi laitoin molemmat koot.
     
    Muokattu: 26.10.2018

Kerro tästä muillekin!