1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. simu_l

    simu_l 3rd gear


    Muistelen että paluulinjan paine särki sen pumpun.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  2. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Ovien alareunathan tehdään perinteisesti ihan lattaraudasta ;) 3 mm paksu latta vastaa melkolailla orkkispokkausta ja mukava hitsuutella ku ei oo niin vetely herkkä.

    Mitä on omaa kokemusta noista korjauspaloista, ni kyllä ne on välillä ollu niin kaukana sopivista.. Leipomalla toki menny.. Eikä siellä pohjan puolella kukaan kattele onko se sikki just sekunnilleen oikein. Tai mikä sikki ku ei minulla ainakaa semmosta värkkiä ole...
     
  3. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Kerran leikkasin uudet lokasuojat poikki, toisen poikki kun ovi olis menny muuten siihen päälle ja molemmat vielä sen takia kun konepelti olis jääny ylemmä kuin siiven reuna. Nää oli vielä hitsaamalla kiinni etten olis laittanu jos olisin voinu sovittaa. Entiset oli rälläköity irti ja jotain piti tilalle laittaa. Niin että helpommalla pääsee jos korjaa vanhan siihen istuvan peltiosan ainakin pintapeltien osalta kuin ostaa uuden tarvikeosan ja muokkaa sitä päivän. Niitä pohjapeltien jäykisteitä voi sit naputella vasarallakin kun tekee jigin tai ruuvipenkkiä vähän avaamalla siihen leukojen väliin. Samalla karttuu kädentaito ja seuraava onnistuu jo nopeammin. Minun silmäni erottaa/erotti koripelleistä/raoista 1,5mm heiton. Tietysti yks entinen -74 monaco oli jo valmiiks tehtaalla päin helvettiä korisaumat tehty ja maalattukin.Varmaan stevie wonder ollu laaduntarkkailussa. Jos ei silmä sano tai ei ketä kiinnosta niin tekee sellaisen ku sattuu tulemaan. Ite oon yrittäny tehä niin hyvää ku pystyy. Aikaahan siinä joskus menee. Vanhat peltisepät sano että taukoja piti pitää välillä kun menee tunto käsistä. Eli ne silittää sitä peltiä onko epätasaisuuksia. Suosittelen. Arvelen että nykyajan pellisepät vetää rungon suoraksi, vaihtaa osat ja vie maalaukseen. Ne on ukkokodissa jo ketkä osaa oikoa rypistynyttä peltiä. Tosin nykyajan materiaalikin on ettei voi oikoa/lämmittää. Harrastajat taitaa olla ainut ryhmä ketkä enää osaa/opettelee peltihommia.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  4. ReDDot

    ReDDot 1st gear

    paluulinjassa ei oo painetta.
     
  5. ReDDot

    ReDDot 1st gear

    Nykyään korjaus on sitä, että lyödään töpseliä seinään ja vaihdetaan osaa niin kauan ku vika korjaantuu, jos korjaantuu. Kaikki pitäs olla plugandplay.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Ne kattoo testerillä missä vika. Sitte ne vaihtaa yks kerrallaan ne osat mitkä on mahdollisia vikoja. Asiakas valitettavasti maksaa nekin mitkä turhaan laitettiin. Ei niitä voi laatikkoon laittaa hyllyyn takas tai palauttaa toiselle toimittajalle. Meillä aikoinaan töissä yks viisas asentaja kävi vaihtoautoista usein hakemassa testiosan ettei turhaan laiteta laskua turhasta. Motonetin testerissä kävi yks kaverini ja ne olis uusittanu moottorin ohjausyksikön ku asentaja luki näyttöä ku piru raamattua. Paska mikä paska. No merkkiliikkeessä se mainitsemani viisas asentaja kertoi testerillä yksikölle ettei ole mitään vikaa ja taas säästyi monta tonnia. Niitäkin testilaitteita pitää osata lukea ja ymmärtää auton sielunelämää jota ei opi kuin pitkäaikaisen kokemuksen kautta.

    Mitenkä liittyy koko horina dodge ram cumminsiin 4x4? Ei mitenkään ainakaan omaan 12V perinnetekniikalla varustettuun ajokkiin. Luoja minua varjelkoon jatkossakin liian uusilta tietokoneohjatuilta ajoneuvoilta.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  7. hzemax

    hzemax Gearhead

    tappokinnas tykkää tästä.
  8. simu_l

    simu_l 3rd gear

    Täydellä tankilla on pieni paine.
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Mä tilasin T-mallin ohjauspalikat ameriikoista, että saa välillä jotain muuta puuhasteltavaa kun töitä.
     
  10. hzemax

    hzemax Gearhead

    :oops: Kuukauvessa se 600l menee. Ei siis viikossa:oops:
     
    simu_l tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Osu tämmönen eteen samalla ku silmittelin cummins powerstoren sivuja:

    https://highmileage.cummins.com/about

    Siellä on erikseen yli 100 000 miles ja sitte kurkoille 100 0000 miles hanganneille työnsankareille. Premikkaa maskiin ym....
     
  12. ReDDot

    ReDDot 1st gear


    Tästä syystä oon ulkoistanut omien romujen korjauksen itelle, hommaillu pikku hiljaa testerit yms. joskus joutuu paljonki googlailemaan, mutta kaikki on tähän mennessä saanu ite kuntoon...
     
  13. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Sellanen tarina tässä viime aikoina.. ostin wj-jeepin, sitte obd-testerin joka myyjän mukaan on jeepille. Se lukee kyllä kaikkia moduuleita (vuosimalli -00) ja anturitiedot näkyy nätisti. Huomasin imuilman anturin lukeman olevan 150 celsiusta vaikka sen vaihdoinkin. Innostuin sit kyseleen löytyykö Seinäjoelta DRB:tä, ei ollu. Kysyin samaa Vaasasta ja kappas, löytyy. Muutenkin tosi asiallista Vaasan Käyttöautossa, suosittelen. Ja asiantuntemusta tuntuu olevan Chryslerin tuotteista ja kertoipa heppu tiskin takana että alaspäin niinkuin oltais menossa nyt kun italialaiset sorkkii hommaa, valitettavasti, alkavat potkimaan vanhaa Mopar-maailmaa alaspäin vähitellen.

    Niin se anturi. Kaikki ok, halvalla ei näemmä saa hyvää testeriä :D
     
  14. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Dodge katsastettu. Ei vikoja mutta aika lähelle meni savut ku oli vika veto vasta 1.93.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  15. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    ^ kai se on parempi ku nyky-volkkareilla :D
     
    Rannis tykkää tästä.
  16. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Voi olla, pikkasen ruuvasin pumppua alas ettei pukkais kauheasti savua.
     
  17. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Tähtipyörääkö? Itellä näköjään joka vuotinen homma sen pyörittely.
     
  18. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Mersumiehet ainaki ottaa kaasuvivun liikkeestä poijes raakasta ku mittaa päästöjä. Kukaan cumminssi mies kokeillu semmosta?
    Superi mersujen puolella ilmeisesti kierrosten karkailu ongelmana, vaikka säätää pumppua kuinka pienelle. Liian pienellään ei sitten saa ees koko katiskaa käymään... Tämmöstä kaasun liike kikkaa minä ainaki joudun yrittämään ens viikolla... Tai ehkä jopa tällä. Riippuen vähä tarviiko saada penkkilappu jo ennen katsastusta, vai sopiiko katsurille jälkitoimitus.
     
  19. smgt

    smgt 2nd gear

    Mersun pumpusta voi max syöttöö säätää sammuttimella.
     
  20. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Juu näinhän se tehdään.
     

Kerro tästä muillekin!