Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Juu, näin tein. Siinä 4000rpm setissä tulee kolme paria uusia vietereitä alajousilautasen kera joista se pienin pari jätetään laittamatta jos halutaan 3000rpm.

    Eilen illan kähmeessä tuli vähän driftattua tuoreella lumella töistä tullessa. Se kun tosiaan herää se ahdinkin paremmin nyt. No eihän se sitte pysähtynytkään ajoissa ennen t-risteystä vaan liuku hiljaa tien yli keula ojaan. No laitoin nelikon siinä päälle ja jatkoin siitä yksintein matkaa kotijo saunaan. Yllättävän kepiästi nousi ylös. Eka kerta tänätalvena ja kaks kertaa luiskahti viime talvena. Joka kerta liian kova vauhti eli kuskin vika ollu. Minä renkaita syytä niistä. Tuskin olis uusilla nastoillakaan pysyny tiellä niin viime talvena kuin eilenkään. Ei siihen aikaan eilenkään täällä ketään enää liiku ettei mitään vaaraa kelleen koitunut. Pitäs kuitenkin kai jo jättää leikkiminen nuoremmille. Jos et välittömästi kun tunnet että pito irtoo ja kierrokset nousee sladiin lähtiessään ja löysää kaasua ni sitte on jo liian myöhäistä ku nää oikenee yhtä hitaasti ku valtamerilaiva.
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Kyllä mä luulen että sun mielipitees renkaista muuttuis ihan yhtä radikaalisti kun mullakin jos laittasit nastat alle. :D
     
  3. splitti

    splitti 2nd gear

    :D mut on kyl kivaa luistella pitkään poikittain. Toi mun megacab on sen verran pitkä, että täyttää hyvin kaikki kaistat kun on vähän luistossa kulmaa :D
     
  4. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Sen kun meet cittarin ym parkkikselle luisuttelemaan nelikko päällä että audismikuskitkin näkee miten se tehdään :p
     
  5. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Ymmärtääkseni 800hp:lla alkaa onnistua sama vaikka juhannusviikolla.
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  6. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Tuossa järkeillyt nuota Ramin kantavuusjuttuja, miten n. 2000kg tulee yhtäkkiä 1250kg.. eu-rirektiivi on 75kg henkilöä kohti=450kg joka vähennetään eurooppalaisittain heti kantavuudesta eikös? Eli oletetaan että kaikki kuusi istuu kyydissä aina? Vaikka olis vain kuski autossa nii edelleenkö lavalle saa ottaa vain sen määrän mitä Trafi ilmoittaa, eli tässä tapauksessa 1250kg? Tehdaspapereista katsoin niin 3500 4x2 diesel club cab kantavuus on 4335lb=1965kg josta vähennetään matkustajat. Siltikin tehdaskantavuus on enemmän kuin tuo 1250kg kuudella kuskilla.. painaako nää tänne tullessaan enemmmän kuin mitä tehdas ilmoittaa joka syö kantavuutta?

    En nyt yritä hiuksia halkoa, mielessä vaan ollut jo jonkin aikaa vaihtaa 2500->3500 että sais järkevän kantavuuden tommoselle tonnikeijulle (kun olis tajunnut asian jo ennen tuon nykyisen ostoa :odroll:)

    https://m.nettiauto.com/dodge/ram-3500/9966641?vifAdCount=0

    Tätäkään en ihan ymmärrä, 4900kg kantavuus... toki tämä on nelikko
    https://m.nettiauto.com/dodge/ram-3500/10121822?vifAdCount=1
     
    Muokattu: 30.12.2018
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllähän tuo 4900 kg on lähinnä suurin sallittu kokonaismassa.

    Tuollaiseen lukemaan voi myös päätyä jos ihan itse laskee yhteen ilmoitetun kantavuuden sekä lisäjousille ilmoitetun kantavuuden. Mutta jos 5 tonnia heittää lavalla niin viimeistään ensimmäisen kuopan kohdalla leviää koko laitos.
     
  8. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear


    Oliskos kokonaismassa 4900?
    En enää muista mitä mun auton papereissa lukee tai edes mitä auto painaa..

    Edit. Rautamäki ehti ensin. Tuntuu juu että monella menee kantavuus ja kokonaismassa sekaisin.
     
  9. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Minulla on rekisteriotteessa ajoneuvon omamassa 2910kg ja tieliikenteessä suurin sallittu massa 3990kg. Tästä erotuksena 1080kg joka siis on kantavuus. Näin siis ainakin minulla 2500 slt laramie club can long bed 4x4 cumminsissa. Yksittäistuoduissa kun eriaikaan tulleet hyvinkin lienee eroja? Vai onko joku eka tuotu verrokkina josta kattovat kaikille? 3500 on eri akseleilla ja varsinkin jos paripyörillä niin oliko noin 2000kg luokkaa kantavuus?

    Tästä mieleeni tuli kun toisessa topicissa ihmettelin sitä kun oma vaatii 122/119 kantavuusluokan renkaisiin ja esim all terrainia yleensä ei ole Suomessa kuin 116/113. Ei siis laillinen ja isomman kantavuuden renkaat kestää kulutustakin paremmin eikä pelkästään turvallisuusasia. Kestävyys ratkaisee ainakin minulla.

    Samoin etuakseleita on kahdella kantavuudella ainakin 2500 4x4 malleissa. Molempiin eri levyt ja palat. Us partsi sun muut pitää sitää kevyempään akseliin tarkoitettua settiä hyllyssä joka taas ei raskaampaan ole tarkoitettu. No toimii varmaan, lie kestävyydessä eroa? Jos pilkkua viilataan niin ei liene laillista laittaa raskaampaan kevyen settiä?
     
    Muokattu: 30.12.2018
  10. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    https://photos.app.goo.gl/C18t1XLT7vMLHhi98 Näkyykö?

    2500 4x4 Club Cab Diesel taka-akselin kantavuus on 6085lb=2759kg => 1379kg /pyörä on kantavuusindeksi 120 eli järkeenkäypää. 116 indeksillä kantavuus on 1250kg/pyörä=2500kg akselille eli vajaa 300kg menettää. Asia muuten mitä en oo hoksinu omista Nitto Terroista edes katsoa..:oops:
     
    Muokattu: 30.12.2018
  11. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Juuri samaan pääsin minäkin. 120 renkaita kun en tiedä niin 122/119 luultavasti oikea. Edessä menis pienemmälläkin mutta sitte ei vois kierrättää tasaisen kulumisen saamiseksi etu ja taka-akselin välillä.

    Se pala ja jarrulevyjuttu kun jotkut sanoo että rockautossa on erilaisia ramiin paljon. No kun eri kantavuudella olevia on esim 8800gwr ja 7500gwr joihin eri setit. Sitte on 3500lb ja 4500lb etuakselilla joihin sama juttu. Sitte on dana 44FA akselilla ja 60FA akselilla ja niissä sama myös. Pitää tietää mikä itellä on ennen kun tilaa. Yleensä cummins 2500 4x4 on 8800gwr ja 4500lb mutta tarkka pitää olla.

    https://www.rockauto.com/en/catalog...brake+&+wheel+hub,rotor+&+brake+pad+kit,13824
     
    Cumminski tykkää tästä.
  12. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Joo näyttää olevan LD-versio 2500 missä tuo Danan 44. Mutta olis sellanen muistikuva että siinä on myös semi-floatteri taka-akseli.. muistin oikein: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ram_Pickup "Rear axles for the light-duty 2500 trucks were semi-floating, while the heavy-duty 2500 rear axles were full-floating."
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dana_44 "1988–1995 ¾ Ton (2500 Light Duty) (Passenger side 1988-1993, Driver side 1994-1995½)"
     
  13. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Tohon on olemassa helppo muistisääntö: 2gen Cummins on aina D60 etuakselilla ja 4500lb akselipainolla. 2gen V10 niin ikään samalla D60 etuakselilla, kasikoneisissa sitten on sitä pienempää D44 akselia
     
  14. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Ja ilmeisesti kaikki ainakin 2500HD cumminsit on sillä 8800 GVWR. Se ja Perturan muistisääntö kun on tiedossa niin ei mee pää sekaisin rockauton katalookia katsellessa. Tulee oikiat osat kerralla.
     
  15. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

  16. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Eihä tuo mikää laakerin kuulien erottaja oo? Ei kyllä äkkiseltään tunnu yhtään tutulta. Luulis että sieltä löytyy enemmänki hiluja :) ei öljypohjan puolellakaan ollu ku tuo vai?
     
  17. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Tuo iso kikkare oli öljypohjassa. Just mietin oisko se sieltä isolta laakerilta ylivaihteesta, tai jostahi.

    Muuten, löytyykö keneltäkään lainaan sitä intermediate shaft toolia? Aski kiinni autossa, häntä vaan poisa ja remontissa.
     
  18. Ranee

    Ranee 2nd gear

    Kyllähän tuo kovasti laakerihäkiltä näyttää
     
  19. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Pakki toimii? Editkorjaus: unohda, se liittyikin siihen päälootaan. Ylivaihteen spraggi, jos ei pidä, aiheuttaa pienen kierrosten nousun vaihdon aikana.
    https://photos.app.goo.gl/NLXmrP2S2vJAgc1W8
    http://www.cascadetransmissionparts.com/index.aspx/ImageGallery/Index?productId=175
    En kyllä ymmärrä miten tommonen pala olis voinu tuolta kyllä syvältä karata mutta ainahan kaikki on mahdollista. Jos ei sitten päälootasta, sielä on toinen samanlainen, eri kokoinen vain.

    Jos ei sitten jotain pahempaa oo tapahtunu..
     
    Muokattu: 31.12.2018
  20. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Löyty syy, se iso laakeri aivan sökö mikä on siinä ylivaihteella. Kuulat tallella, mutta kaikki niiden väliltä sietä puuttui :D mitäs tuohon nyt kannattaa uusia, ajattelin kummatki laakerit, ja ne painelaakerit vai mitkä lienenkää, ja spragi , vaikka vanaha ehjä on. Kitkat ja levyt on alle vuoden vanahat ja niissä ei moitteita.
     

Kerro tästä muillekin!