Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ymmärtääkseni 800hp:lla alkaa onnistua sama vaikka juhannusviikolla.
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tuossa järkeillyt nuota Ramin kantavuusjuttuja, miten n. 2000kg tulee yhtäkkiä 1250kg.. eu-rirektiivi on 75kg henkilöä kohti=450kg joka vähennetään eurooppalaisittain heti kantavuudesta eikös? Eli oletetaan että kaikki kuusi istuu kyydissä aina? Vaikka olis vain kuski autossa nii edelleenkö lavalle saa ottaa vain sen määrän mitä Trafi ilmoittaa, eli tässä tapauksessa 1250kg? Tehdaspapereista katsoin niin 3500 4x2 diesel club cab kantavuus on 4335lb=1965kg josta vähennetään matkustajat. Siltikin tehdaskantavuus on enemmän kuin tuo 1250kg kuudella kuskilla.. painaako nää tänne tullessaan enemmmän kuin mitä tehdas ilmoittaa joka syö kantavuutta?

    En nyt yritä hiuksia halkoa, mielessä vaan ollut jo jonkin aikaa vaihtaa 2500->3500 että sais järkevän kantavuuden tommoselle tonnikeijulle (kun olis tajunnut asian jo ennen tuon nykyisen ostoa :odroll:)

    https://m.nettiauto.com/dodge/ram-3500/9966641?vifAdCount=0

    Tätäkään en ihan ymmärrä, 4900kg kantavuus... toki tämä on nelikko
    https://m.nettiauto.com/dodge/ram-3500/10121822?vifAdCount=1
     
    Muokattu: 30.12.2018
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllähän tuo 4900 kg on lähinnä suurin sallittu kokonaismassa.

    Tuollaiseen lukemaan voi myös päätyä jos ihan itse laskee yhteen ilmoitetun kantavuuden sekä lisäjousille ilmoitetun kantavuuden. Mutta jos 5 tonnia heittää lavalla niin viimeistään ensimmäisen kuopan kohdalla leviää koko laitos.
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead


    Oliskos kokonaismassa 4900?
    En enää muista mitä mun auton papereissa lukee tai edes mitä auto painaa..

    Edit. Rautamäki ehti ensin. Tuntuu juu että monella menee kantavuus ja kokonaismassa sekaisin.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla on rekisteriotteessa ajoneuvon omamassa 2910kg ja tieliikenteessä suurin sallittu massa 3990kg. Tästä erotuksena 1080kg joka siis on kantavuus. Näin siis ainakin minulla 2500 slt laramie club can long bed 4x4 cumminsissa. Yksittäistuoduissa kun eriaikaan tulleet hyvinkin lienee eroja? Vai onko joku eka tuotu verrokkina josta kattovat kaikille? 3500 on eri akseleilla ja varsinkin jos paripyörillä niin oliko noin 2000kg luokkaa kantavuus?

    Tästä mieleeni tuli kun toisessa topicissa ihmettelin sitä kun oma vaatii 122/119 kantavuusluokan renkaisiin ja esim all terrainia yleensä ei ole Suomessa kuin 116/113. Ei siis laillinen ja isomman kantavuuden renkaat kestää kulutustakin paremmin eikä pelkästään turvallisuusasia. Kestävyys ratkaisee ainakin minulla.

    Samoin etuakseleita on kahdella kantavuudella ainakin 2500 4x4 malleissa. Molempiin eri levyt ja palat. Us partsi sun muut pitää sitää kevyempään akseliin tarkoitettua settiä hyllyssä joka taas ei raskaampaan ole tarkoitettu. No toimii varmaan, lie kestävyydessä eroa? Jos pilkkua viilataan niin ei liene laillista laittaa raskaampaan kevyen settiä?
     
    Muokattu: 30.12.2018
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    https://photos.app.goo.gl/C18t1XLT7vMLHhi98 Näkyykö?

    2500 4x4 Club Cab Diesel taka-akselin kantavuus on 6085lb=2759kg => 1379kg /pyörä on kantavuusindeksi 120 eli järkeenkäypää. 116 indeksillä kantavuus on 1250kg/pyörä=2500kg akselille eli vajaa 300kg menettää. Asia muuten mitä en oo hoksinu omista Nitto Terroista edes katsoa..:oops:
     
    Muokattu: 30.12.2018
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juuri samaan pääsin minäkin. 120 renkaita kun en tiedä niin 122/119 luultavasti oikea. Edessä menis pienemmälläkin mutta sitte ei vois kierrättää tasaisen kulumisen saamiseksi etu ja taka-akselin välillä.

    Se pala ja jarrulevyjuttu kun jotkut sanoo että rockautossa on erilaisia ramiin paljon. No kun eri kantavuudella olevia on esim 8800gwr ja 7500gwr joihin eri setit. Sitte on 3500lb ja 4500lb etuakselilla joihin sama juttu. Sitte on dana 44FA akselilla ja 60FA akselilla ja niissä sama myös. Pitää tietää mikä itellä on ennen kun tilaa. Yleensä cummins 2500 4x4 on 8800gwr ja 4500lb mutta tarkka pitää olla.

    https://www.rockauto.com/en/catalog...brake+&+wheel+hub,rotor+&+brake+pad+kit,13824
     
    Cumminski tykkää tästä.
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo näyttää olevan LD-versio 2500 missä tuo Danan 44. Mutta olis sellanen muistikuva että siinä on myös semi-floatteri taka-akseli.. muistin oikein: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ram_Pickup "Rear axles for the light-duty 2500 trucks were semi-floating, while the heavy-duty 2500 rear axles were full-floating."
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dana_44 "1988–1995 ¾ Ton (2500 Light Duty) (Passenger side 1988-1993, Driver side 1994-1995½)"
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tohon on olemassa helppo muistisääntö: 2gen Cummins on aina D60 etuakselilla ja 4500lb akselipainolla. 2gen V10 niin ikään samalla D60 etuakselilla, kasikoneisissa sitten on sitä pienempää D44 akselia
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja ilmeisesti kaikki ainakin 2500HD cumminsit on sillä 8800 GVWR. Se ja Perturan muistisääntö kun on tiedossa niin ei mee pää sekaisin rockauton katalookia katsellessa. Tulee oikiat osat kerralla.
     
  11. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eihä tuo mikää laakerin kuulien erottaja oo? Ei kyllä äkkiseltään tunnu yhtään tutulta. Luulis että sieltä löytyy enemmänki hiluja :) ei öljypohjan puolellakaan ollu ku tuo vai?
     
  13. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Tuo iso kikkare oli öljypohjassa. Just mietin oisko se sieltä isolta laakerilta ylivaihteesta, tai jostahi.

    Muuten, löytyykö keneltäkään lainaan sitä intermediate shaft toolia? Aski kiinni autossa, häntä vaan poisa ja remontissa.
     
  14. Ranee

    Ranee Gearhead

    Kyllähän tuo kovasti laakerihäkiltä näyttää
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Pakki toimii? Editkorjaus: unohda, se liittyikin siihen päälootaan. Ylivaihteen spraggi, jos ei pidä, aiheuttaa pienen kierrosten nousun vaihdon aikana.
    https://photos.app.goo.gl/NLXmrP2S2vJAgc1W8
    http://www.cascadetransmissionparts.com/index.aspx/ImageGallery/Index?productId=175
    En kyllä ymmärrä miten tommonen pala olis voinu tuolta kyllä syvältä karata mutta ainahan kaikki on mahdollista. Jos ei sitten päälootasta, sielä on toinen samanlainen, eri kokoinen vain.

    Jos ei sitten jotain pahempaa oo tapahtunu..
     
    Muokattu: 31.12.2018
  16. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Löyty syy, se iso laakeri aivan sökö mikä on siinä ylivaihteella. Kuulat tallella, mutta kaikki niiden väliltä sietä puuttui :D mitäs tuohon nyt kannattaa uusia, ajattelin kummatki laakerit, ja ne painelaakerit vai mitkä lienenkää, ja spragi , vaikka vanaha ehjä on. Kitkat ja levyt on alle vuoden vanahat ja niissä ei moitteita.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sulla oikeen uuden vuoden harrastus :D tarkista se ylivaihdemäntä ja tiivisteet ettei oo vetänyt vinoon tai mitään. Se ison laakerin lukitusrengas kannattaa myös kattoa, omassa oli jo aika kulunut se niin vaihdoin joskin niitä ei ihan joka kaupasta löydy. Ylivaihteen mäntä painaa kaiken sitä rengasta vasten ni joutuu aika koetukselle ajan myötä.

    Mut mistä se muovinpala on tullut? Isossa laakerissa on kuulakehä rautanen.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä osia saa jn-tradingista kai helpoiten ja halavimmalla. Ainakin omat tuli sieltä niin lootaan kuin ylivaihteeseen. Tosin kaveri kun sen minulle teki ja se on pro niin se mittasi ja tarkisti joka ikisen osan. Tilasi kuluneiden tilalle uudet ja myös niiden jotka on alimitoitettuja vahvistamista silmälläpitäen. Kaikesta on mittauspöytäkirjat niinkuin ammattimiehillä on tapana. Ylivaihteen läpi menee se koko vääntö lopuksi joten se pitäisi olla minusta myös läpikäyty eikä pelkkä loota jos haluaa pitkäikäisen kombinaation.
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sehän on sitte niinku minä, monella menee hermot mun kanssa kun autoja rustataan, isäkin moitti mua pikkutarkaksi. En tienny että meitä on muitaki :eek::D

    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/281880472737 tuo ja 0,054 rautalevyt nii sopii yks kitka lisää vakioiden yhdeksän lisäksi. Käyttäjältä CK tilasin omat raudat, meinas että jn tradingilta sais myös. Plate johon jousen takapää painaa siihen saa myös jonkun päivitetyn version mutten silmällä katsoen niissä paljonkaan eroa huomannut. Olikohan että sen ei pitäis vääntyä niin helposti kuin vakion, noh sisällä se nyt kuitenkin on. Kasatessa rummun ja keskirattaan pitää olla tasan kun jousi painaa levypakan kiinni, sen voi kokeilla ennen prässäystä laittamalla pieniä jousia ison tilalla sinne rummun sisälle.
     
  20. Newbie93Ram

    Newbie93Ram 1st gear

    Potilas: Ram cummins vm 1996. vaihteiston kiukuttelu alkoi sitten täälläkin. pelannut hienosti nyt kaks puol vuotta itellä mutta nyt on alkanut tekemään ikäänkuin 1-2 vaihteella semmosta eestakas potkimista.
    Ainoastaan miedolla liikkeellelähdöllä paikaltaan tekee sitä, herkiää kun painaa kaasun pohjaan niin vaihtaa normaalisti isompaan. Samoiten myös kun antaa lämää kiihdytyksissä enemmän niin toimii oikein. Autoa pysäyttäessä paikalleen tuntuu myös kun potkaisee pienelleen tuntuvasti, mitä ei myöskään ennen tehnyt.

    Turbiinilukko toimii niinkuin pitääkin ja ei ole vaikutusta potkimiseen onko od off vai on. Shiftkit löytyy ja sen puoleen muutenkin topakka vaihtamaan mut tämä uus ominaisuus(omituisuus) alkaa v***ttaa.

    Siispä voiko olla syy ja seuraus governor solkussa ja tai siinä pressure sensorissa? Öljyä on riittävä määrä, se on jo poisluettu.
     

Kerro tästä muillekin!