Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Sehän on sitte niinku minä, monella menee hermot mun kanssa kun autoja rustataan, isäkin moitti mua pikkutarkaksi. En tienny että meitä onmuitaki.”

    Niinpä niin, asioita voi tehdä monella tavalla. Yksi niistä on tehdä kerralla kunnolla.

    Pistettiin samalla kaikki sähköosatkin uusiksi kun kerta loota ja ylivaihde oli omassa yksinlauvoin. Kaikki sensorit ja solenoidit sun muut.
     
  2. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Onko normaalia, jos kakkoskoppasessa korahtaa jakolaatikossa kun laittaa nopean nelivedon päälle? Jostain olen saanut käsityksen että nelivedon kytkennässä olisi jakiksessa kuitenkin jonkun lainen synkronointi? Jossain 30km/h vauhdissa jo ihan huomattavaa sorvaamista, tai sit pitää survaista tosi päättäväisesti. Päälaatikkona manuaali ja ei tunnu vaikuttavan suuntaan tai toiseen vaikka painaisi kytkimenkin pohjaan nelivedon kytkentään.

    Öljyjen pinnat tarkistin syksyllä ja jakolaatikossa oli täyttöpropun rajaan asti jotain punaista öljyä, haisi ainakin ATF:ltä mitä tohon jakikseen ilmeisesti suositellaankin?

    Nimimerkillä edellisissä nelivedoissani oli vapaanavat, joten ei tarvinnut sorvata kardaanille vauhtia, jos oli vaan muistanut kytkeä ne navat...
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Jos 1-2 vaihde seilaa edes takas niin solenoidi ja pressure sensori vaihtoon. Ebaystä se borg warnerin HD malli niin vika ei uusiudu
     
    Newbie93Ram tykkää tästä.
  4. jadke

    jadke 1st gear

    Mulla loppu järki jo omaan rh47 lootaan ku kolmonen ei pysyny päällä ja katos taas ylivaihde ja lukko niin maakkohot nurmikolla koko härveli. Ku oo rahaa korjatakkaa. Pitää kytätä jos tulis käytetty ehjä vahvistettu loota joskus vastaan halvalla.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei ainakaan automaatis rusaha ku laittaa nopian nelikon päälle tai pois. 50mph pitäs pystyy vielä laittaan. Hitaassa muistaakseni pitäs olla n-päällä ja paikallaan. Oon itte muistaakseni sammuttanu jos oon hidasta kytkeny päälle taikka pois.

    Tuntus että vois olla syytä levittää se jakoloota. Kai helppo homma. Ei kai niin pieneen kuoreen voi montaa osaa mahtua. Rebuild settejä löytyy. Jossain niistä kai on synkrojakin. Halvimmissa taitaa olla vaan laakerit ja tiivisteet.
     
  6. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Nojoo, mulla on lisälevyt jo siellä, ja en tosiaan ole Pro, vaan ihan eräs perjantai tekastiin laatikko, saatto olla Jalluakin mukana
    Opiskellaan.

    En nyt kyllä oikiasti keksi mistä se ois tuo muovi. Passais hyvin vaa hyvin, kun jostakn kahoin laakereita, että ois muovisillakin niitä.

    Kerkii syventyä edes, tullu tuota valkosta paskaa nyt ihan hyvin viimeaikoina, muuten kun täältä auran ratista.

    Kiirehän autolla ei ole, kun seisonnassa viimeleimasta asti nyt muutenkin.
     
    Muokattu: 2.1.2019
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tuolta omaani tilasin jakolaatikon osia, tilatessa näkee suoraan hinnan+rahti. Tullit ja verot tietty pitää vielä maksaa rajalla mut sitä ei paljoa tuu. Jollei isolla rahalla ostele
     
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Voisin hyvinkin kuvitella tuon lukon ja od:n olevan ihan vaan kontaktivika. Sähän voit virittää ihan vipukytkimet noille vian paikallistamista varten.

    Kolmosvaihteen putoamisen täytyykin olla sitte mekaanisella puolella. Vaijeri kannattaa ny ainaki tsekata ennen ku koko laatikon perkaa... :)
     
  9. simu_l

    simu_l Gearhead

    Kyllä mulla menee manuaalissa nopia nelikko vielä 60kmh (en oo kokeilu kovemmassa) päälle, pitäähän siinä toki hetki syncroa vasten antaa vauhtia, mutta menee eikä rutise, eikä väliä onko vapaalla vai vaihepäällä. Vetopäällä paukahtaa se etuakselin holkki jos ei ole kohallaan heti.
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo varsinkin jos vaikka jäät takavedolla lumeen kiinni ja kytket nelikon nii jos holkki ei oo kohdallaan etuakselis nii selvähän se että hakee paikkansa kun tulee etuakseliin vetoja.

    Sitä en oo ehtiny tarkistaa kumpi menee eka päälle, se etuakselin holkki vaiko etukardaani. Veikkaisin viimeistä.
     
  11. simu_l

    simu_l Gearhead

    Merkkivalo syttyy holkin kytkeytymisestä.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sepä se onkin dana60 akselin heikoin lenkki eli
    se cad-tsydeemi eli etuakselin lukitus vetäväksi, kuulemma. On se itelläkin joskus paukkunut vähän kun on ollu jumissa ennen kytkemistä mutta yritän muistaa ainakin löysätä kaasun jären kokonaan pois aikasemmin.

    Minulla ainakin 4wd-valo toimii vähän viiveellä välillä kumpaankin suuntaan. Vetää vaikkei valo pala ja toisinpäin veto loppuu etusella ja kohta vasta valo sammuu. Ei siinä viive pitkä se ole mutta kuitenkin.
     
  13. jadke

    jadke 1st gear

    Loota vahvistettu ja sähköt katottu ja vaihdettu (loota yksityysellä ja sähköt duallyllä) tietty oli od lootaan meneviä piuhoja syksyllä ku katos niin kaks poikki. Olisko ne särkeny solkun ku johdot poikki. Ja gearman ei kuulemma korjaa muitten vahvistamia lootia vaan vaihtaa kaikki osat aina.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuosta pläräämään. Common proplems etiäpäin ja löytyy sähkövikojakin.

    https://www.dieseltechmag.com/2018/01/common-problems-cummins-47re

    On niitä kai muitakin Suomessa ketkä osaa niitä laittaa ku gearman. Se tuttuni osaa korjata ja tutkia missä on vika. Ne ketkä summassa vaihtaa vaan komponentteja tarpeeksi pitkään että loota alkaa pelata on meillä päin kutsuttu osien vaihtajiksi eikä korjaajiksi.
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Yleensä solenoidit kestää pulssitusta minun ymmärtääkseni melkosen hyvin. Sähkölaatikoissakin monesti solenoideja nimenomaan pulssitetaan. Voi toki olla, että silloin käytetään vähän erilaisia solenoideja. Sitähän huono kontakti nimenomaan tekee kuitenkin. Mulla oli 47re lootassa 12v piuha lootan liittimestä enää yhellä kuparikarvalla kii, ja sillon mentiin kokoajan 3 vaihteella.

    Lootan sähköt voi olla täysin kunnossa, mutta mites lootan ja pcm:n väli, tuskin ne sitä pystyi tsekkaamaan, jos pelkkä aski on ollut pajalla.

    Ja tuon kolmos vaihteen puuttuminen vois selittyä, jos kokoajan kick down päällä. Tämän itselle tehnyt alipainevuoto th400 lootan kanssa..

    Mustan pässin linkki oli 47re laatikkoon, jossa sähköä paljon enemmän. Tuo 47rh mekaanisempi kuin tuo seuraajansa.

    Tämä selvittää sulle homman kun kelaat tonne od/lu kohtaan saakka, jos lontoo taittuu:
    https://ramchargercentral.com/diesel-talk/'de-computerize-your-dodge'/
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, näköjään ku monta vaihteidensa kanssa tuskailevaa on niin meni käyttäjät sekaisin. Käyttäjä Newbie93Ram olikin se -96 kanssa painiva jossa 47re jollei vaihdettu.

    47rh tais ylivaihde olla ainua missä sähkö juoksee. Muuten vähän niinku tf727 joka minusta onkin simppeli. Ainakin semmosen onnistunu kerran tekemään kokonaan.

    No, linkistä tuskin haittaa näiden tuoreempien 47re haltijoille.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    47rh lootaan menee vain kolme karvaa sisälle: lukon ohjaus, ylivaihteen ohjaus ja 12v. Neutral safety switch on lootan kyljessä.
     
  18. jadke

    jadke 1st gear

    Joo ja mun omaan on tosiaan duallyllä vaihdettu kaikki johdot mikå voi vaikuttaa lootaan mukamas ehjiin ja pcm on kans korjattu. Suojanen veikkas jos kolmosen vika ku ei päällä pysy jot voi olla etuservo väljä tai jotain. Mut n.2500e ei kuulemma riitä vian etsintään paitsi jos viä vai laatikon. Mut sitte ei pystyysi koe ajaan ja mullaki menis loodan laitto pihahommiksi.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Lootaan laitetaan 12v keskimmäisestä sisään ja muista maadoitetaan. Etummainen on loikkarille ja takimmainen lukolle.”

    Tämä lainaus käyttäjä Mudracer kirjoittama joka ymmärtääkseni tekijämiehiä näissä.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niinnii? Sitähän mä just sanoin :D tarkotin sitä vakio kokoonpanoa, niitä solkkujahan ny voi ohjata miten haluaa sit.

    Suojanen on ihan oikeessa (miksei olis, ikänsä mehulootien kanssa paininu). Sielä riittää että paine katoaa jonnekkin tai ohjausventtiili jumittaa. Sikäli monesti tuntunu notta se venttiilipöytä on vanhemmiten ainakin RH:n ongelman ydin, siihen kun lisätään kulunut loota (loppuun ajettu) ja vit..nut kuski nii paikat ratkee. Siitä syystä moni joka noita lootia korjaa laittaa koko lootan samalla. On toki niitäkin joilla ne ei kestä kertaakaan mutta ilmeisesti on todettu ettei sitä omistajaa kestäis mikään muutenkaan.

    Omaan ajattelin panostaa siihen venttiilipöytään, nyt ku alkaa loota olla valmis. Mut eka ajan sen alkuun omalla venttiilipöydällä joka toimii, näkee toimiiko se omakorjaus ennenku lykkää muutettua venttiilipöytää sisälle ;)
     
    Muokattu: 2.1.2019

Kerro tästä muillekin!