1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Löyty syy, se iso laakeri aivan sökö mikä on siinä ylivaihteella. Kuulat tallella, mutta kaikki niiden väliltä sietä puuttui :D mitäs tuohon nyt kannattaa uusia, ajattelin kummatki laakerit, ja ne painelaakerit vai mitkä lienenkää, ja spragi , vaikka vanaha ehjä on. Kitkat ja levyt on alle vuoden vanahat ja niissä ei moitteita.
     
  2. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Sulla oikeen uuden vuoden harrastus :D tarkista se ylivaihdemäntä ja tiivisteet ettei oo vetänyt vinoon tai mitään. Se ison laakerin lukitusrengas kannattaa myös kattoa, omassa oli jo aika kulunut se niin vaihdoin joskin niitä ei ihan joka kaupasta löydy. Ylivaihteen mäntä painaa kaiken sitä rengasta vasten ni joutuu aika koetukselle ajan myötä.

    Mut mistä se muovinpala on tullut? Isossa laakerissa on kuulakehä rautanen.
     
  3. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Niitä osia saa jn-tradingista kai helpoiten ja halavimmalla. Ainakin omat tuli sieltä niin lootaan kuin ylivaihteeseen. Tosin kaveri kun sen minulle teki ja se on pro niin se mittasi ja tarkisti joka ikisen osan. Tilasi kuluneiden tilalle uudet ja myös niiden jotka on alimitoitettuja vahvistamista silmälläpitäen. Kaikesta on mittauspöytäkirjat niinkuin ammattimiehillä on tapana. Ylivaihteen läpi menee se koko vääntö lopuksi joten se pitäisi olla minusta myös läpikäyty eikä pelkkä loota jos haluaa pitkäikäisen kombinaation.
     
  4. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Sehän on sitte niinku minä, monella menee hermot mun kanssa kun autoja rustataan, isäkin moitti mua pikkutarkaksi. En tienny että meitä on muitaki :eek::D

    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/281880472737 tuo ja 0,054 rautalevyt nii sopii yks kitka lisää vakioiden yhdeksän lisäksi. Käyttäjältä CK tilasin omat raudat, meinas että jn tradingilta sais myös. Plate johon jousen takapää painaa siihen saa myös jonkun päivitetyn version mutten silmällä katsoen niissä paljonkaan eroa huomannut. Olikohan että sen ei pitäis vääntyä niin helposti kuin vakion, noh sisällä se nyt kuitenkin on. Kasatessa rummun ja keskirattaan pitää olla tasan kun jousi painaa levypakan kiinni, sen voi kokeilla ennen prässäystä laittamalla pieniä jousia ison tilalla sinne rummun sisälle.
     
  5. Newbie93Ram

    Newbie93Ram 1st gear

    Potilas: Ram cummins vm 1996. vaihteiston kiukuttelu alkoi sitten täälläkin. pelannut hienosti nyt kaks puol vuotta itellä mutta nyt on alkanut tekemään ikäänkuin 1-2 vaihteella semmosta eestakas potkimista.
    Ainoastaan miedolla liikkeellelähdöllä paikaltaan tekee sitä, herkiää kun painaa kaasun pohjaan niin vaihtaa normaalisti isompaan. Samoiten myös kun antaa lämää kiihdytyksissä enemmän niin toimii oikein. Autoa pysäyttäessä paikalleen tuntuu myös kun potkaisee pienelleen tuntuvasti, mitä ei myöskään ennen tehnyt.

    Turbiinilukko toimii niinkuin pitääkin ja ei ole vaikutusta potkimiseen onko od off vai on. Shiftkit löytyy ja sen puoleen muutenkin topakka vaihtamaan mut tämä uus ominaisuus(omituisuus) alkaa v***ttaa.

    Siispä voiko olla syy ja seuraus governor solkussa ja tai siinä pressure sensorissa? Öljyä on riittävä määrä, se on jo poisluettu.
     
  6. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    ”Sehän on sitte niinku minä, monella menee hermot mun kanssa kun autoja rustataan, isäkin moitti mua pikkutarkaksi. En tienny että meitä onmuitaki.”

    Niinpä niin, asioita voi tehdä monella tavalla. Yksi niistä on tehdä kerralla kunnolla.

    Pistettiin samalla kaikki sähköosatkin uusiksi kun kerta loota ja ylivaihde oli omassa yksinlauvoin. Kaikki sensorit ja solenoidit sun muut.
     
  7. Luoppis

    Luoppis 1st gear

    Onko normaalia, jos kakkoskoppasessa korahtaa jakolaatikossa kun laittaa nopean nelivedon päälle? Jostain olen saanut käsityksen että nelivedon kytkennässä olisi jakiksessa kuitenkin jonkun lainen synkronointi? Jossain 30km/h vauhdissa jo ihan huomattavaa sorvaamista, tai sit pitää survaista tosi päättäväisesti. Päälaatikkona manuaali ja ei tunnu vaikuttavan suuntaan tai toiseen vaikka painaisi kytkimenkin pohjaan nelivedon kytkentään.

    Öljyjen pinnat tarkistin syksyllä ja jakolaatikossa oli täyttöpropun rajaan asti jotain punaista öljyä, haisi ainakin ATF:ltä mitä tohon jakikseen ilmeisesti suositellaankin?

    Nimimerkillä edellisissä nelivedoissani oli vapaanavat, joten ei tarvinnut sorvata kardaanille vauhtia, jos oli vaan muistanut kytkeä ne navat...
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Jos 1-2 vaihde seilaa edes takas niin solenoidi ja pressure sensori vaihtoon. Ebaystä se borg warnerin HD malli niin vika ei uusiudu
     
  9. jadke

    jadke 1st gear

    Mulla loppu järki jo omaan rh47 lootaan ku kolmonen ei pysyny päällä ja katos taas ylivaihde ja lukko niin maakkohot nurmikolla koko härveli. Ku oo rahaa korjatakkaa. Pitää kytätä jos tulis käytetty ehjä vahvistettu loota joskus vastaan halvalla.
     
  10. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Ei ainakaan automaatis rusaha ku laittaa nopian nelikon päälle tai pois. 50mph pitäs pystyy vielä laittaan. Hitaassa muistaakseni pitäs olla n-päällä ja paikallaan. Oon itte muistaakseni sammuttanu jos oon hidasta kytkeny päälle taikka pois.

    Tuntus että vois olla syytä levittää se jakoloota. Kai helppo homma. Ei kai niin pieneen kuoreen voi montaa osaa mahtua. Rebuild settejä löytyy. Jossain niistä kai on synkrojakin. Halvimmissa taitaa olla vaan laakerit ja tiivisteet.
     
  11. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Nojoo, mulla on lisälevyt jo siellä, ja en tosiaan ole Pro, vaan ihan eräs perjantai tekastiin laatikko, saatto olla Jalluakin mukana
    Opiskellaan.

    En nyt kyllä oikiasti keksi mistä se ois tuo muovi. Passais hyvin vaa hyvin, kun jostakn kahoin laakereita, että ois muovisillakin niitä.

    Kerkii syventyä edes, tullu tuota valkosta paskaa nyt ihan hyvin viimeaikoina, muuten kun täältä auran ratista.

    Kiirehän autolla ei ole, kun seisonnassa viimeleimasta asti nyt muutenkin.
     
    Muokattu: 2.1.2019
  12. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Tuolta omaani tilasin jakolaatikon osia, tilatessa näkee suoraan hinnan+rahti. Tullit ja verot tietty pitää vielä maksaa rajalla mut sitä ei paljoa tuu. Jollei isolla rahalla ostele
     
  13. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Voisin hyvinkin kuvitella tuon lukon ja od:n olevan ihan vaan kontaktivika. Sähän voit virittää ihan vipukytkimet noille vian paikallistamista varten.

    Kolmosvaihteen putoamisen täytyykin olla sitte mekaanisella puolella. Vaijeri kannattaa ny ainaki tsekata ennen ku koko laatikon perkaa... :)
     
  14. simu_l

    simu_l 3rd gear

    Kyllä mulla menee manuaalissa nopia nelikko vielä 60kmh (en oo kokeilu kovemmassa) päälle, pitäähän siinä toki hetki syncroa vasten antaa vauhtia, mutta menee eikä rutise, eikä väliä onko vapaalla vai vaihepäällä. Vetopäällä paukahtaa se etuakselin holkki jos ei ole kohallaan heti.
     
  15. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Joo varsinkin jos vaikka jäät takavedolla lumeen kiinni ja kytket nelikon nii jos holkki ei oo kohdallaan etuakselis nii selvähän se että hakee paikkansa kun tulee etuakseliin vetoja.

    Sitä en oo ehtiny tarkistaa kumpi menee eka päälle, se etuakselin holkki vaiko etukardaani. Veikkaisin viimeistä.
     
  16. simu_l

    simu_l 3rd gear

    Merkkivalo syttyy holkin kytkeytymisestä.
     
  17. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Sepä se onkin dana60 akselin heikoin lenkki eli
    se cad-tsydeemi eli etuakselin lukitus vetäväksi, kuulemma. On se itelläkin joskus paukkunut vähän kun on ollu jumissa ennen kytkemistä mutta yritän muistaa ainakin löysätä kaasun jären kokonaan pois aikasemmin.

    Minulla ainakin 4wd-valo toimii vähän viiveellä välillä kumpaankin suuntaan. Vetää vaikkei valo pala ja toisinpäin veto loppuu etusella ja kohta vasta valo sammuu. Ei siinä viive pitkä se ole mutta kuitenkin.
     
  18. jadke

    jadke 1st gear

    Loota vahvistettu ja sähköt katottu ja vaihdettu (loota yksityysellä ja sähköt duallyllä) tietty oli od lootaan meneviä piuhoja syksyllä ku katos niin kaks poikki. Olisko ne särkeny solkun ku johdot poikki. Ja gearman ei kuulemma korjaa muitten vahvistamia lootia vaan vaihtaa kaikki osat aina.
     
  19. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Tuosta pläräämään. Common proplems etiäpäin ja löytyy sähkövikojakin.

    https://www.dieseltechmag.com/2018/01/common-problems-cummins-47re

    On niitä kai muitakin Suomessa ketkä osaa niitä laittaa ku gearman. Se tuttuni osaa korjata ja tutkia missä on vika. Ne ketkä summassa vaihtaa vaan komponentteja tarpeeksi pitkään että loota alkaa pelata on meillä päin kutsuttu osien vaihtajiksi eikä korjaajiksi.
     
  20. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Yleensä solenoidit kestää pulssitusta minun ymmärtääkseni melkosen hyvin. Sähkölaatikoissakin monesti solenoideja nimenomaan pulssitetaan. Voi toki olla, että silloin käytetään vähän erilaisia solenoideja. Sitähän huono kontakti nimenomaan tekee kuitenkin. Mulla oli 47re lootassa 12v piuha lootan liittimestä enää yhellä kuparikarvalla kii, ja sillon mentiin kokoajan 3 vaihteella.

    Lootan sähköt voi olla täysin kunnossa, mutta mites lootan ja pcm:n väli, tuskin ne sitä pystyi tsekkaamaan, jos pelkkä aski on ollut pajalla.

    Ja tuon kolmos vaihteen puuttuminen vois selittyä, jos kokoajan kick down päällä. Tämän itselle tehnyt alipainevuoto th400 lootan kanssa..

    Mustan pässin linkki oli 47re laatikkoon, jossa sähköä paljon enemmän. Tuo 47rh mekaanisempi kuin tuo seuraajansa.

    Tämä selvittää sulle homman kun kelaat tonne od/lu kohtaan saakka, jos lontoo taittuu:
    https://ramchargercentral.com/diesel-talk/'de-computerize-your-dodge'/
     

Kerro tästä muillekin!