Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Paljonko on polttoaineen paine nyt? Pitaa olla vahintaan 13psi paikkeilla tyhjakaynnilla.

    Onko kiinalaiset suuttimet? Jos on, niin saataa olla yksi tai useampi suuttimen karki murtunut.

    Mittaa laser-lampomittarilla kylma kone kaynnistettaessa jokaisen pakokanavan lampotila, niiden pitaa pysya samoissa lampotiloissa.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se on metka säädettävä se tyhjäkäynti. Yleensä tottunu käynnissä ollessa säätämään mutta kun pelotti yksisteen tehdessä että viskon potkuri hakkaa munat sohjoksi ku makaa siinä päällä ni sammutin, säädin, käytin, sammutin, säädin, käytin, sammutin, säädin, käytin.....
     
  3. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei pitäisi olla kiinan kärjet. Käynti on nyt tasaista ja ainaki tunnin seisominen jälkeen käynnisty hyvin. Voisko olla siirtopumppu?
    Turbiinis tuntuis muutenki oleva matalempi stalli kun pyrkii eteenpäin tyhkäkäynnillä aika paljo ja pitäny olla muutenki kova tyhjäkäynti ettei sammu vaihdepäällä
     
  4. jadke

    jadke 1st gear

    Kyllä puolikaasullaki oli ok paine. Eikä havaannu ainakaa mitää nykäyksiä. Ei vaan itte kerkee tuota ja 3v jo ollu tuo taistelu loodan kans niin oikeen enää oo sitä kohtaan ees motivaatiota
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sain viikonloppuna projektiksi muuttunutta dodge ramia hitsailtua kasaan, tai siis paikkahommia. Vasemmalta puolelta on nyt ok, hytti makaa nätisti omien tukiensa varassa, tuli jopa ryhtiä lisää niinku. No olihan ne ihan pehkoa ne vanhat.. oikea puoli vielä nii hop ja ajoa. Kaveri hitsas hytin pohjaa samalla ja tiputteli tavaraa mun niskaan kun asettelin uusia tukipaloja alla :confused::) Hitsas niin innoissaan että tyhjäs mokoma kaasupullonki :D

    Mut nyt menee jeeppi eikun rysleri seuraavana talliin ja rotke hetkeksi pihalle pressun alle. Sitte jeeppi ja sitte raktori huhhuh sitte taas rotke :p tarvii varmaan laittaa jotain pohjamaalia niihin uusiin paikkoihin ettei vedä uusia peltejä heti punaseksi? Hytin tukikoteloihin laitan varmaan jotain kotelomassaa?
     
    jadke, tsipi ja Saetkae tykkäävät tästä.
  6. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mikähän rämistimen valoihin iski, vasen takaparkki herkes palamasta, mistä ne johdot tulee siihen etupyörän takana olevalle pistokkeelle, valokatkasijalta lähtee virrat niinku kuuluuki, toinen kiva on vilkuissa, meinasin vaihtaa polttimon apukuskin puolelle, oliki johtovika, johdon ku liitin ni nyt tulee lamppuihin valo, muttei vilkuta, ja totttakai kummallaki puolella sama vika... onko vilkun rele se sininen siinä kojelaudan päässä olevassa sulakerasiassa? vai joku fusible link palanu jostain?
     
  7. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Ite itelleni vastaten, on se se vilkunrele, purin mokoman, eikä siellä sen ihmeemmin mitään rikkinäistä näkyny, tökkäsin releen ilman kuoria ja ajattelin hiukan kokeilla, mutta se perhana alkokin sytkyttelemään, joten kansi kii ja kohti uusia pettymyksiä, vielä jos löytäis tuon takaparkin hukkuneen valon ni voiski mennä leimalle, joskus tuntuu että it's haart tu pii a totke-mäno_O
     
    Saetkae ja Cumminski tykkäävät tästä.
  8. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Minulla myös lakkasi vilkkurele toimimasta pari vuotta sitten. EDIT Jaa, se olikin 2012!!?? Kyllä se aika rientää... Nuukana miehenä otin kans ja purin sen, olin tietysti ensiksi kokeillut korjata Wurthin "sähkönkorjausspraylla" mutta se toimi vaan pari päivää sillä. Relen yksi kärki oli kadonnut, joten tein uuden ihan tavallisesta kupariplååtusta. Vielä vilikuttaa... :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ReDDot tykkää tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Arvostan. Toiset vaihtaa vaan osia mutta sinä osaat ja viitit korjata. Ei ne releet nyt niin kauheasti maksa mutta mites se kädentaidon ja osaamisen on kun nykyään melkein kaikki vaan menee sen helpoimman kautta ja ostaa sen kiinalaisen lapsen tekemän osan. Harrastajat kuten täällä, on tietysti oma rotunsa.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  10. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Vaatii kyllä masinisti henkee ja kekseliäisyyttä että osaa tuon noin korjata, ei olis kyllä oma pää leikannu :odeek:

    Taka-parkin sain toimimaan, ilimeisesti joku pistelly virtakynällä piuhasta läpi vikaa hakiessa, oli neljästä kohtaa piuha poikki, viimeinen katkos oli takimmaisen jousikorvakon kohdalla, mistä johto haarautuu apukuskin puolelle ja rek. kilven valoille... vielä motonetistä hakee rekisteri kilvelle uudet valot ja kehiä takajarrut, voiski sitte kokeilla leimaa
     
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jos nyt homaan uudet suutinkärjet onko merkitystä jos laitan 5x012 kärjet? Jos myöhemmin vaihtaas delivery valvet jos tulee tarve lisä teholle olis suuttimet jo valmiina...
     
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    https://mopar1973man.com/cummins/ar...sfer-case/np241dhd-teardown-and-rebuild-r473/

    Onhan tuolla tietty pitkät ohjeet laatikon purkuun. Kyllä niitä osia toisaalta on aika paljon, mutta ilmeisesti ei sisällä prässättäviä osia?

    Jos selviäis tolla Mode syncrolla niin osat ei maksa paljoakaan. Itseni tuntien aion kuitenki tämän talven selvitä sillä, että kytken nelikon vaan pienestä vauhdista, missä ei anna pahasti palautetta.

    Mistähän ton jakolaatikon tyyppikoodin tunnistaa? Vai onko automaattisesti 2500:ssa toi NP241HD päälaatikosta riippumatta? Konepellissä lienee joku tarra jossain missä on vähän kaikkea akseli- ja vaihteisto infoa, mutta mulla on konepelti liimattu täyteen jotain eristelevyjä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vin koodilla näät kaiken muun lisäksi mitä ne on tehtaalla laittanu siihen jakolootaksi, Sikäli mikäli on alkuperäinen paikalla. Muistelisin että juurikin tuo np241hd olis itellä.
     
  14. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Dodgen raamattu sanoo näin jakolaatikosta näin:

    "SHIFTING
    The synchronizer components allow the transfer
    case to be shifted between the 2H and 4H operating
    ranges while the vehicle is in motion. The vehicle
    must have the transmission placed in NEUTRAL, or
    the clutch depressed in the case of a manual trans-
    mission, and be moving less than 2-3 MPH when
    shifting into the 4L operating range."

    Hassusti synkrottu tuo 2wd-4wd, ku mulla ei anna ees kepin liikkua jos ei vaihde oo N:llä :)

    Laitoin posi-lokin viimetalvena, ja nyt jos yrittää vauhissa 4wdlle ilman että etuakseli on kytkettynä
    hakkaa keppi sormille, etu vetarin ku kytkee kiinteäksi, mulla ainaki voi 4wd:n laittaa päälle vaikka 100 vauhista, eikä rutise (kokeilin illalla) toki rengaspaineet pittää olla samat eessä ja takana.
     
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    2500 jakolootana on automaatin kanssa 241DLD, manuaalin kanssa saattoi olla 241DHD, tai sitten ei. Jakolootassa on lätkä josta malli selviää, siinä öljyntäyttöaukon huitteilla punavalkoinen läpyskä.

    Ne konepellin tarrat voivat muuten joskus olla vähän harhaanjohtavia, mun 2500 Cumminsissa on konepellin tarrojen mukaan D44&9.25" akselit. Jälkien perusteella auto on joskus kolaroitu keulasta, lienee siinä yhteydessä vaihdettu konepelti 1500:sta
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    https://dodgeforum.com/forum/vindecoder.php

    Tuonne ku naputteli auton sarjanumero niin näyttää tämmöstä:
    NV241 2-speed transfer case w/shift-on-the-fly auto hubs
    3.54 axle ratio

    Eli NP241 ilmeisesti ilman mitään aakkosia. Ei ainakaan osunut sillon öljyjä tarkastaessa silmään, että olis ollut tyyppikilpeä siinä seutuvilla. Mutta en kyllä silloin ollut sillä silmällä liikenteessä, voi olla kuran peitossa sopivasti...

    18 vuotta vanhassa autossa tosiaan voi olla aika epäluotettava tommonen tarra mikä on jossain helposti irroitettavassa korin osassa nyt kun toit tuon näkökannan asiaan :lol:
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    http://dodgeram.org/tech/specs/tranfer_case.htm

    Piti oikein vettää vielä pilkkihaalarit jalkaan ja käyvä ryömimässä auton alle. Oli se kuten muistinkin omassa eli 241HD elikkä se vahvempi versio. Lisävarusteena 2500 malleihin saatava. Punainen pyöriä lätkä takapuolella vasemmalla ni ettei se tarra ole ku alumiinilätkä niitattu kuoreen.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Siirtopaineet noin 25psi tyhjäkäynnillä ja vedos. Tänään kylmä käynnistyksen jälkeen ei aluksi käyny kaikkilla. Eli kyllä se suuttimee viittais.
    Säädetäänkö näis avautumis paine ruuvilla vai shimmeillä?
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jahas, alkais olemaan aika öljynvaihtojen. Mikäs on tämän hetken tilanne atf+4 automaattiöljyjen ostossa, motonetti vaiko mikä? Laatikollisen tarttis tai miksei enemmänkin jos hinta on sopiva. Paljonko tulee vai tuleeko postituskuluihin lisähintaa kun on kyse öljyjen kuskauksesta?
     
  20. smgt

    smgt 3rd gear

    Minä hain hankkialta sitä jd öljyä 20l pytyn. Helppo kantaa
     
    Joonnaz ja exxcevy tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!