1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jadke

    jadke 1st gear

    Voipi olla ku ei tietoa mitä kaikkee sinne loodan sisälle on uusittu. Lisälevyyllä pakat, panna, shift kitti ja jn tradingin turbiini muutaman kerran. Ja solkut uudet
     
  2. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Sitte on vaikee uskoa että laatikon kovissa osissa olis vikaa, ennemminkin tuolla ohjauspuolella. Siihen governoriin on myynnissä Sonnaxilla ja Superiorilla päivitetty versio joka ei "pitäis" jumittaa, mene ja tiedä. Mut sun lootan tapauksessa lähtisin ehkä liikenteeseen linjapaineiden ym tarkistamisella, se kertois miten se valve body ohjaa jos on ohjatakseen.
     
  3. jadke

    jadke 1st gear

    Päälinjan paineet oon mitannu ja ne oli ok. Muita en oo mitannu ku väärä liitin joka ei oikeen kiristy loodankylkeen. Olikahan reipas 5bar ku d laittaa päälle ja lappulaattias n.10.5-11bar
     
  4. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Kuulostaa normaalilta. Katoikko kaasua hitaasti painaen että nousee tasaisesti, ettei tuu nykäyksiä paineen nousussa? Kertoo onko throttle valve kunnos. Muussa tapauksessa osoittaisin syylliseksi sitä kuvernööriä
     
  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mikähä tuli kun vähä lapsetti ja pyöräytin auton parkkiin kunnon polkaisulla niin sammui. Lähti vaikeasti käyntiin eikä meinannu pysyä käynnis. Sitten kun alko käymää sammuu aina kun laittaa vaihteen. Tyhjäkäyntiä nostamalla pysyy nyt käynnis myös vaihde päällä.....
    Niin ja 12v cummins
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Paljonko on polttoaineen paine nyt? Pitaa olla vahintaan 13psi paikkeilla tyhjakaynnilla.

    Onko kiinalaiset suuttimet? Jos on, niin saataa olla yksi tai useampi suuttimen karki murtunut.

    Mittaa laser-lampomittarilla kylma kone kaynnistettaessa jokaisen pakokanavan lampotila, niiden pitaa pysya samoissa lampotiloissa.
     
  7. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Se on metka säädettävä se tyhjäkäynti. Yleensä tottunu käynnissä ollessa säätämään mutta kun pelotti yksisteen tehdessä että viskon potkuri hakkaa munat sohjoksi ku makaa siinä päällä ni sammutin, säädin, käytin, sammutin, säädin, käytin, sammutin, säädin, käytin.....
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei pitäisi olla kiinan kärjet. Käynti on nyt tasaista ja ainaki tunnin seisominen jälkeen käynnisty hyvin. Voisko olla siirtopumppu?
    Turbiinis tuntuis muutenki oleva matalempi stalli kun pyrkii eteenpäin tyhkäkäynnillä aika paljo ja pitäny olla muutenki kova tyhjäkäynti ettei sammu vaihdepäällä
     
  9. jadke

    jadke 1st gear

    Kyllä puolikaasullaki oli ok paine. Eikä havaannu ainakaa mitää nykäyksiä. Ei vaan itte kerkee tuota ja 3v jo ollu tuo taistelu loodan kans niin oikeen enää oo sitä kohtaan ees motivaatiota
     
  10. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Sain viikonloppuna projektiksi muuttunutta dodge ramia hitsailtua kasaan, tai siis paikkahommia. Vasemmalta puolelta on nyt ok, hytti makaa nätisti omien tukiensa varassa, tuli jopa ryhtiä lisää niinku. No olihan ne ihan pehkoa ne vanhat.. oikea puoli vielä nii hop ja ajoa. Kaveri hitsas hytin pohjaa samalla ja tiputteli tavaraa mun niskaan kun asettelin uusia tukipaloja alla :confused::) Hitsas niin innoissaan että tyhjäs mokoma kaasupullonki :D

    Mut nyt menee jeeppi eikun rysleri seuraavana talliin ja rotke hetkeksi pihalle pressun alle. Sitte jeeppi ja sitte raktori huhhuh sitte taas rotke :p tarvii varmaan laittaa jotain pohjamaalia niihin uusiin paikkoihin ettei vedä uusia peltejä heti punaseksi? Hytin tukikoteloihin laitan varmaan jotain kotelomassaa?
     
    jadke, tsipi ja Saetkae tykkäävät tästä.
  11. ReDDot

    ReDDot 1st gear

    Mikähän rämistimen valoihin iski, vasen takaparkki herkes palamasta, mistä ne johdot tulee siihen etupyörän takana olevalle pistokkeelle, valokatkasijalta lähtee virrat niinku kuuluuki, toinen kiva on vilkuissa, meinasin vaihtaa polttimon apukuskin puolelle, oliki johtovika, johdon ku liitin ni nyt tulee lamppuihin valo, muttei vilkuta, ja totttakai kummallaki puolella sama vika... onko vilkun rele se sininen siinä kojelaudan päässä olevassa sulakerasiassa? vai joku fusible link palanu jostain?
     
  12. ReDDot

    ReDDot 1st gear

    Ite itelleni vastaten, on se se vilkunrele, purin mokoman, eikä siellä sen ihmeemmin mitään rikkinäistä näkyny, tökkäsin releen ilman kuoria ja ajattelin hiukan kokeilla, mutta se perhana alkokin sytkyttelemään, joten kansi kii ja kohti uusia pettymyksiä, vielä jos löytäis tuon takaparkin hukkuneen valon ni voiski mennä leimalle, joskus tuntuu että it's haart tu pii a totke-mäno_O
     
    Saetkae ja Cumminski tykkäävät tästä.
  13. Saetkae

    Saetkae 2nd gear

    Minulla myös lakkasi vilkkurele toimimasta pari vuotta sitten. EDIT Jaa, se olikin 2012!!?? Kyllä se aika rientää... Nuukana miehenä otin kans ja purin sen, olin tietysti ensiksi kokeillut korjata Wurthin "sähkönkorjausspraylla" mutta se toimi vaan pari päivää sillä. Relen yksi kärki oli kadonnut, joten tein uuden ihan tavallisesta kupariplååtusta. Vielä vilikuttaa... :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ReDDot tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Arvostan. Toiset vaihtaa vaan osia mutta sinä osaat ja viitit korjata. Ei ne releet nyt niin kauheasti maksa mutta mites se kädentaidon ja osaamisen on kun nykyään melkein kaikki vaan menee sen helpoimman kautta ja ostaa sen kiinalaisen lapsen tekemän osan. Harrastajat kuten täällä, on tietysti oma rotunsa.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  15. ReDDot

    ReDDot 1st gear

    Vaatii kyllä masinisti henkee ja kekseliäisyyttä että osaa tuon noin korjata, ei olis kyllä oma pää leikannu :odeek:

    Taka-parkin sain toimimaan, ilimeisesti joku pistelly virtakynällä piuhasta läpi vikaa hakiessa, oli neljästä kohtaa piuha poikki, viimeinen katkos oli takimmaisen jousikorvakon kohdalla, mistä johto haarautuu apukuskin puolelle ja rek. kilven valoille... vielä motonetistä hakee rekisteri kilvelle uudet valot ja kehiä takajarrut, voiski sitte kokeilla leimaa
     
  16. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Jos nyt homaan uudet suutinkärjet onko merkitystä jos laitan 5x012 kärjet? Jos myöhemmin vaihtaas delivery valvet jos tulee tarve lisä teholle olis suuttimet jo valmiina...
     
  17. Luoppis

    Luoppis 1st gear

    https://mopar1973man.com/cummins/ar...sfer-case/np241dhd-teardown-and-rebuild-r473/

    Onhan tuolla tietty pitkät ohjeet laatikon purkuun. Kyllä niitä osia toisaalta on aika paljon, mutta ilmeisesti ei sisällä prässättäviä osia?

    Jos selviäis tolla Mode syncrolla niin osat ei maksa paljoakaan. Itseni tuntien aion kuitenki tämän talven selvitä sillä, että kytken nelikon vaan pienestä vauhdista, missä ei anna pahasti palautetta.

    Mistähän ton jakolaatikon tyyppikoodin tunnistaa? Vai onko automaattisesti 2500:ssa toi NP241HD päälaatikosta riippumatta? Konepellissä lienee joku tarra jossain missä on vähän kaikkea akseli- ja vaihteisto infoa, mutta mulla on konepelti liimattu täyteen jotain eristelevyjä.
     
  18. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Vin koodilla näät kaiken muun lisäksi mitä ne on tehtaalla laittanu siihen jakolootaksi, Sikäli mikäli on alkuperäinen paikalla. Muistelisin että juurikin tuo np241hd olis itellä.
     
  19. ReDDot

    ReDDot 1st gear

    Dodgen raamattu sanoo näin jakolaatikosta näin:

    "SHIFTING
    The synchronizer components allow the transfer
    case to be shifted between the 2H and 4H operating
    ranges while the vehicle is in motion. The vehicle
    must have the transmission placed in NEUTRAL, or
    the clutch depressed in the case of a manual trans-
    mission, and be moving less than 2-3 MPH when
    shifting into the 4L operating range."

    Hassusti synkrottu tuo 2wd-4wd, ku mulla ei anna ees kepin liikkua jos ei vaihde oo N:llä :)

    Laitoin posi-lokin viimetalvena, ja nyt jos yrittää vauhissa 4wdlle ilman että etuakseli on kytkettynä
    hakkaa keppi sormille, etu vetarin ku kytkee kiinteäksi, mulla ainaki voi 4wd:n laittaa päälle vaikka 100 vauhista, eikä rutise (kokeilin illalla) toki rengaspaineet pittää olla samat eessä ja takana.
     
  20. Pertura

    Pertura 3rd gear

    2500 jakolootana on automaatin kanssa 241DLD, manuaalin kanssa saattoi olla 241DHD, tai sitten ei. Jakolootassa on lätkä josta malli selviää, siinä öljyntäyttöaukon huitteilla punavalkoinen läpyskä.

    Ne konepellin tarrat voivat muuten joskus olla vähän harhaanjohtavia, mun 2500 Cumminsissa on konepellin tarrojen mukaan D44&9.25" akselit. Jälkien perusteella auto on joskus kolaroitu keulasta, lienee siinä yhteydessä vaihdettu konepelti 1500:sta
     

Kerro tästä muillekin!