Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla on joku vuosi sitte vaihdettu molemmat kennot ja tyhjennetty kotelo roinasta, luulen. Tossa on kait vaihdettu vanhemman kotelo ku siinä on mekaaninen se säätö vaijerilla eli -94 sen boksin kai pitäs olla. Uudemmissa -95> Sitte se säätömoottori johon heatertreaterin alumurikka käy.

    Nyt ku kaivelin, ni löyty tietoa siitä puhaltimen releyttämisestä. Recallin mukaan kovimmalla forcella saattaa todennäköisesti aiheuttaa kuumememistä joka saattaa johtaa vielä aiheettomaan erilaisten merkkivalojen syttymiseen ynnä muuhun hässäkkään.

    No sitten ne laitto tehtaan maksamana releen ja johtosarjan sille. Tämä antaa ns. täyvet tulet korkeimmalla nopeudella jolloin potkurikin pyärii mukavasti. Näin on myös siinä linkkaamassani 1gen päivitys linkissä tehty. Muut nopeudet eivät ei sitte muutu kummassakaan mihkään ku ei niitä olekaan releytetty. Ei ihme ettei ekalla nopeudella edes kuule onko se päällä eikä tunne ilmavirtaa. Irrotettuna sen näkee mutta hiiri juoksis tsiljoona kertaa nopeemmin juoksupyörässään. Sepä pitäskin toteuttaa neljällä releellä eli joka nopeudelle oma ja kolme alinta syöttää resistorin läpi ennen puhallinta. Sitte ne vois ne alemmatkin olla vähän tehokkaampia. Vähä niiku näi:



    Sitte vois olla kätsä tehdä toi linkin modi ettei se a/c pyöris aina kun puhallin on päällä ja defrost asento säätimessä.

    http://dodgeram.org/tech/repair/HVAC/Defrost_AC.htm
     
    Muokattu: 28.1.2019
  2. smgt

    smgt 2nd gear

    Mää en ymmärrä miks haluut releyttää joka nopeuden? Minulla tulee ihan riittävästi ilmaa 2 ja 3 nopeudella. En ole suurinta käyttäny ku joskus huurteen poistoon. Eikö ne releet pienemmillä mene vähä hukkaan kun vastuksilla hiljennetään vauhti.

    En muista paljo akselia piti siirtää mutta parin sentin luokkaa se oli. Tilaa valmis setti siihen flippiin niin tulee kiila mukana.
     
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

    saiko niitä flip kittejä muualta ku dodge offroadista? ja kohtuu rahaan?
     
  4. Pässinpää

    Pässinpää 1st gear

  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Minulla tulee ihan riittävästi ilmaa 2 ja 3 nopeudella.”

    Minulla ei. Olen vissiin suuruudenhullu. Eikä se suurinkaan nopeus maailmaani mullistanut. Tosin kuten totesin voi siellä fuskaamistakin olla kotelossa. Tälleen vanhempana valtiomiehenä ei viitti enää kärvistellä kylmässä talvella eikä kuumassa kesällä jos se on vehkeistä kiinni.

    Se releet menee kyllä täysin hukkaan muilla nopeuksilla jos resistorille mennessä on täysi jännite ja virta jota sitten kuristetaan ennen puhallinta että saadaan pienempi nopeus. Uskon tosin että ei tule, kaiken maailman kytkinten ja alimittaisten liian pitkien johtimien ansiosta. Sehän selviää mittaamalla ku ehtii ni sitte ei tarvi jahkailla pitempään ja loppuu minun vatvominenkin asian kanssa.

    Yleensä kyllä kai laitetaan aina sekä pitkille että lyhkäisille omat releet jos niitä releytetään vaikka ne toiset oliskin tehoiltaan ihan semi ok.

    Tästä se ajatus sitten lähti....
     
  6. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Eikö riitä että releyttää sen katkaisijalle tulevan virran syötön, eikö se siitä jaa täydet voltit sinne minne nappulan kääntää?
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Mulla ei oo valittamista puhalluksessa. Pidän yleensä toiseksi tehokkaimmalla asennolla.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, lähtökohtaisesti jos oikeaoppisesti toteutetaan niin sen katkaisijan pitäisi katkoa vaan pelkkää maata. Näinhän opetetaan lisävalotkin laittamaan. Tietysti voihan sen katkaisijan jos se kerta on jännitteelinen laittaa antamaan sitä kautta ohjausvirta releelle ja syöttö tulee suoraan sitten releen kautta puhaltimelle eri piuhaa myöten. Tarkoitushan olisi että mahdollisimman lyhyet paksut johdot ja mahdollisimman vähän liitoksia tai kytkimiä niin häviöitä olis vähän. Juuri tuon takiahan valokytkimet näistä kyrvähtää ja tehot menee muualle kuin valon tuottamiseen kun katkaisijan kautta menee isot virrat ja johdothan on yleensä aina liian ohuita kaikissa vehkeissä kun kupari on kallista ja tehtaat säästää. Ohut johto lämpiää ja taas tulee häviöitä. Noin niinku periaatteellisesti.
     
  9. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Mitäs tuosta maan katkomisesta on hyötyä? Sama määrähän siellä menee ampeereja maan puoleltakin..? toki turvallisempaa jos ajan saatossa nirhaantuu päällyste kuparin päältä...
     
  10. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Onkos kukaan rakennellut ite ramiin jäähyttimelle sähkö-flektejä, Biilteemassa olis puhaltimia suht edukkaasti, mietin vaan että minkä kokoset sieltä hakis, 2x16 tuumaa vai mitä?
     
  11. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mulla on biltemalaiset puhaltamassa läpi, kokoa en muista.
    Enemmän tuntuvat ilman sekoittajilta kuin puhaltimilta, eipä ole lämpöjen kanssa ollut ongelmia mutta kevyellä käytöllä tahtoo olla koko auto.

    Suosittelen aina niin isoa kuin mahtuu.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  12. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Mulla joku C-mersun flekti, hayden rele ohjaukseen.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Miksi ohjauskytkimet ovat miinuspuolella? No siksi kun tasavirralla elektronien suunta
    on miinuksesta plussaan, vaikka virran sanotaan kulkevan plussasta miinukseen.
    Estää tehokkaasti sähköliittimien hapettumisen. Japanilaiset käyttävät tätä, on yksi syy
    miksi japseissa ei ole sähkövikoja.”

    On jääny tämmönen mieleen joskus...
     
  14. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Sitte mulla on ollu vääriä japanialaisia :D
     
  15. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Sitä just, että mahtuuko siihen 2 16" vierekkäin, mittaaminenki on mulla taas nii vaikeaa, pitäs putsata lumet, avata konepelti, katella koroketta että yltää, mittanauhaki on jossain.....
     
  16. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Menee kaksi kuustoistatuumaista sinne aika kivuttomasti. Jos orkkistuulitunnelin kanssa niitä asentaa, niin joutuu vähän tunnelia leikkelemään. Ja jos laittaa suoraan rinnakkain, niin kartturinpuoleinen flekti tulee niin lähelle hihnankiristäjää, ettei kiristäjää pysty löysäämään ilman flektien irrottamista. Ei nyt ole iso miinus, mutta joutuupahan hihnaa irrotellessa ottamaan flektitkin irti. Noi biltsun flektit vaatii sen verran tilaa syvyyssuunnassa, että montaa senttiä ei saa jättää syylärin ja flektin väliin tilaa.

    Mulla oli aluksi 2x12" flektiä, mutta niissä ei hönkä riittänyt hellepäivinä ruuhkassa istuessa, vaan lämmöt alkoivat hiipimään ylöspäin. Noilla 16" ropelleilla on pysyneet lämmöt kurissa niin ruuhkissa kuin luntakin auratessa. Ohjauksesta mulla huolehtii alavesiletkussa oleva 77/72-asteinen kytkin, se on just eikä melkeen.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  17. smgt

    smgt 2nd gear

    Jos mittaaminen on nuin hankalaa, niin entäs se asennus :D
     
  18. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    :odsmile: Periaatetasollahan se on jo suunnitelman asteella alotettu, hintoja on kateltu, ja netistäki kyselty, nii osatki voi olla jo ostettu ennenku auto on myyty....
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    No sitä tuulitunnelia tuossa kans suunnittelin, että jos tekis sitte kokonaan uuden, nuo mitä tutkin bteemassa, oli aika matalia, ehkä 50-60mm?
     
  20. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Mä laitoin pari vuotta sitte yhen isoimman motonetin flektin ja se kyllä aidosti siirtää ilmaa. Tosin eipä oo koskaan ollu lämmöt semmoset et flekti ois termarista lähteny käymään... nii nirkosesti tekee tuo cummins lämpöä... tai sitte toi mun supran täysalu syyläri vaan ajaa asiansa...

    Caballerossa on spal tuplat, mutta ne ei kyllä minusta ollu läheskään samaa tasoa ku tuo yks motonettiläinen... on kyllä varmaan kaikkein matalimmat mallit. Flekteissä tuppaa tuo mataluus syömään ilmamäärää mitä ne siirtää... saa nähä riittääkö kesäkäyttöön koska toi mersun pata tekee ihan aidosti lämpöä verrattuna cumminssiin...
     

Kerro tästä muillekin!