Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Heipä hei itsellesi!

    Kai sen ohjauksen kulmat kannattaisi tarkistaa jos siitä ei ole kuin myyjän sana. Tietysti jos MIES sanoo jotain niin se on just silleen. Ei niissä paljon tarvi olla heittoa kun ei mene suoraan ja jotain täytyy olla lepässä jos kumi kuluu väärin. Voihan olla että kulmia on säädelty kun on havaittu että pielessähän ne on jos ei kerta kulu tasaisesti. Tangollahan on voitu tai metrimitalla mitata auraus ja sehän ei yhtä tarkka ole kuin liikkeiden mittalaitteet.

    Tän halvempaa ATF +4 en ole löytänyt (lord, i have tried...). Ebay.de tulee vielä halvemmalla kuluineen, mutta jos on kiiru......

    https://www.lakkapaa.com/maatalous-...(l23)-jws-3309-atfm20-korkealaatuinen/ATFM20/

    Tuskin ne huvikseen niitä öljysuosituksia antaa, paitti silloin kun ne haluaa omia tuotteitaan myydä. Niin, itellä tietysti ollu kyllä suositetun atf+4 asemasta vaihdelootassakin atf3 ja lisäaine kun näin ne tekee Goerendillakin. Ostin nyt äskettäin kyllä tota samaa mannoilia ja niin on kai vissiin jotkut muutkin.

    Minä en ole rauhallinen mies. Ei toi omakaan 12valve 5,9 kyllä tunnu laiskalta persdynon mukaan. Tietysti sehän ei selviä varmasti kuin farttimaililla tahikka rullilla vinguttamalla. Toisaalta vetelevä ohjaus ja kovat äänet antavat vaaran tunnetta ja hämäävät mieltä......
     
    Saetkae tykkää tästä.
  2. simu_l

    simu_l 3rd gear

    Mää kävin hakee naapurikylän rattorikauppiaalta casen pumpun, letku liitännät ei käyny suoraan, mutta nipat passasi vanhasta. en kyllä osaa arvata paljoko sillä on nyt menty, mutta heitetään 4v ja 50tkm. Nii joo ja se makso sen n.50e.
     
    66monaco tykkää tästä.
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä tohon 2003 mallin jakolaatikkoon voi laittaa dexron3 öljyt. Sehän sehän on speksattu atf +4 öljylle jottei diilerin tarvis montaa eri öljyä pitää varastossa.
     
  4. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Jamant joskus kirjoitti tänne että ne jakikset hajoo öljyn vähyyteen, ei väärään öljyyn.

    itekin ollut siinä käsityksessä, että jakiksen atf +4 suositus olisi vain siitä syystä, että sama öljy sopii laatikkoon. Mutta kyllä se toimii halvemmillakin öljyillä.

    Tiedä sitten, onko nämä ihan harhaluuloja vain...
     
  5. smgt

    smgt 2nd gear

    Jakikseen menee onneksi niin vähä öljyä ettei hinnalla iso merkitys ole. Ei tainnu edes 4litraa mennä.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Taikka se pitkät vaihtovälit. 24000 miles ainakin tais olla -96. No minulla menee dexron 3 suositusten mukaan että se ja sama.
     
  7. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Lootan oon purkanut ja todennut ettei torqueflite laatikossa ole ihmeempiä aineita kuin muillakaan merkeillä, ja varsinkin nykyään tekevät varmasti ihan samoista materiaaleista kitkat ja tiivisteet. Eli en ole ihan sisäistänyt tuota atf+4 vaatimusta, liekö pumppu tai venttiilipöytä jotenkin erilainen kuin muilla. Mutta sitä nyt oon ainakin käyttänyt, hintaahan sillä on.. toisaalta on voorttin ja tojotan ja volkkarin lootia joilla on yhtälailla omat lootaöljyvaatimuksensa, määrät on vaan erilaiset.
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  8. Ck

    Ck Gearhead

    No lämpöä se kestää enemmän ja täten kilometrejäkin että ei se nyt pitkässä juoksussa oo kallista. Saksasta viime viikolla tuli 20L kanisteri kotiin alle 4e litra.

    Sitä samaa oon käyttäny monessa eri ramissa ilman ongelmia. Multivehicle öljyä mistä löytyy atf+4 luokitus
     
    Joonnaz ja Cumminski tykkäävät tästä.
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

    oikealla puolella ramin siirtopumpun (carter) menoliitin ja siinä "takaiskuventtiili". n. 400tkm ajettu. vasemmalla carterin tarvike siirtopumppun sama osa mutta n. 4v ja 40tkm ajettu..... ny kokeillaa miten airtexin valmistama kestää....
    [​IMG]
     
  10. Hassel

    Hassel 1st gear

    Juu tuota öljykeskustelua voi käydä ahkerasti.

    Löyty tuommoinen: https://www.centerforqa.com/chrysler-brands/

    Eli siinä luettelo niistä öljyistä, jotka ovat hyväksyttyjä ATF+4 öljyjä.
    Multivehicle-öljyjä automaattilaatikkoon pyrin itse välttämään, jos mahdollista. Risk vs reward jne..
    Jakolaatikko oli näköjään täynnä, vaikka hikoilua esiintyi. Olisikohan sittenkin vaihdettu/lisätty vastikään? Eipä tarvinnut DIII-sta sinne työntää..

    Suuttimista vielä.
    Kuinka paljon ajoa suuttimet CR-ssä yleensä kestää, ennen kun alkaa olemaan vaihtotarvetta? Mitenkäs suuttimet testataan, kun on Common Rail? Laitteella ajettu 270tkm.

    EDIT: Vanteiden osto-ilmoitus lisätty asiaankuulevaan osioon.
     
    Muokattu: 7.3.2019
  11. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Ainaskin 2genissä (ja miksei 3genissäkin luulen ku on miltei samat osat) laatikko vuotaa öljyä takastefalta ja jos tuuri sattuu olla nii joku on tukkinut sen lootien välissä olevan vuotoreiän, sitte öljy siirtyy jakolaatikolle :p näin olen lukenut täältä joskus, omassa oli sama homma, jakolootassa oli öljyä kyllä ja vaihdelaatikkoon sai tuon tuosta lisäillä. Ja jakolaatikko vuoti
     
  12. Hassel

    Hassel 1st gear

    Heps! Tuohan kuullostaa hassulta. Pitää ryömiä alle tarkastamaan onko tuollaista mahdollisuutta omassa olemassa.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samassa käsityksessä ollu. Siksi se on tehtaan mielestä vissiin helpompi kun molemmissa on samaa kamaa.

    Juu, kylä se vuotolovi sieltä löytyy ainakin -96
     
  14. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Jahas, se on seinäjoella punanen 1gen Rami herännyt talviuniltaan, lähtee joka aamu töihin noin klo puol seitsemän. Kiitos vaan, hyvin kuuluu :p
     
    Ranee tykkää tästä.
  15. poliklinikka

    poliklinikka 1st gear

    Vm.o7 5.9commari suuttimet kesti 130t mailia. En tiedä onko joskus ajettu paskalla aineella. Ohivuotoa oli jo yhdessä suuttimessa viidensuuttimen edestä. Vitosen suuttimessa kyrvästi käämit
     
  16. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Jos suihkutuskuviota tai avautumista testataan niin irtosuutin jossain diesel-pajalla testipenkkiin. Jos kotikonstein etsitään esimerkiksi nakuttavaa/jumittavaa suutinta niin yksi kerrallaan sähköjohtoa irti suuttimesta ja kone käyntiin kunnes ääni muuttuu. Suuttimien käyttöikään vaikuttaa kovasti polttoaineen ja etenkin polttoaineen suodattimen laatu ja vaihtovälit ja sekin, että onko vedenerotinta osattu tyhjentää säännöllisesti. Sitten on tietysti erikseen se, että onko joku tyyppivika jossain erässä suuttimia, että varmasti menee x-määrällä ajoa kärjet tms.
     
  17. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Voi voi..

    Pari vuotta sitten ostin ton mun 12 venttiilisen palvelijan ja silloin jo merkkaili aika hyvin ympäristöään. Nyt kattelen ikkunasta kun moottorin alla on mustia läikkiä joka puolella.

    Olisikohan pienemmän riesan tie nostaa koko moottori pöydälle ja vaihdella vaikka kaikki tiivisteet..
    Kampuran stefa vuotaa, venakopat hikoilee ja tappet coverikin varmaan. Mitä ootte mieltä?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se venakoppa homma on iso. Ainakin minulla on ollu 1,5 vuotta tallissa enkä ole saanut vielä vaihdettua. Tosin ostin ne venttiilinsäätöä silmällä pitäen, joka sekin siis tekemäti. Ehkä kevväämmällä....

    Onko etu vai taka? Jos taka niin sinunhan on pitänyt se turbiini vaihtaa jo 2 vuotta. Menis siinä samassa nääs.

    Luukun tiivisteestä en osaa sanoa. Ohjeita näyttää olevan juutuupissakin.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mielellään moottori pöydälle.
    Yhteen jakajapumpulliseen ja etukuormaajalliseen Caseen ?5250? olen vaihtanut tuon tappet coverin tilkkeen ja päivä siinä kokolailla meni.
    Omasta ramista oli motti trukkilavalla ja taisi mennä tunnin luokkaa, en edes halua kuvitella miten vaikea se olisi rassia motti paikallaan.

    Kammen etustefan vaihto on tehtävissä mutta en suosittele sitäkään.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  20. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Turbiini tosiaan olis kans sellanen että se melkeen pitäis samaan haminaan lähettää laitettavaks tai tilailla uus amerikasta. Siitä JN tradingin tuunaamisesta tuntuu olevan hyviä kokemuksia ja hinta ei päätä huimaa niin voisihan sen sinne lähetellä.

    Koko motti on ihan öljyn ja paskan sisässä niin aika vaikea edes paikallistaa että mistä kaikkialta tihkuu.

    Ajattelin että jättäis voimansiirron paikalleen eli nappais turpiinin pultit auki vetolevystä ja nostais kiukaan pois. Sais sitten putsattua ja vaihdettua stefat inhimillisenmin.

    Chevyn k5 blazerista nappasin joskus 6.2 dieselin pois yksinäni ja ei se nyt ihmeelliseltä hommalta tuntunut. Harmittaa vaan kun merkkaa niin rajusti reviiriä.
     

Kerro tästä muillekin!