1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jiiz

    jiiz Gearhead

    2 wd:istä, onko niitä mahdollista (laillista) korottaa edes vakio-nelivedon korkeuksiin generaatiosta riippumatta?

    Ei olis työauto vaan harraste kesäajoon, eikä nelarille sillee tarvetta.
     
  2. jadke

    jadke 1st gear

    Jos ei n1g tai n2g eli maastomalli niin ei saa laillisesti korottaa
     
    jiiz tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Kyllä tiivistysremonttiin saa multa kans äänen se kattilan ylösnostaminen, toki kannattais tutkia vielä kone paikallaan että mistä sitä öljyä vuotaa? Painepesuria ja liuotinta ja sit kierroksille ja katselemaan mistä lentää.

    Jos siihen tiivistämisrojektiin tosiaan vaikka yhdistää sen turbiinin vaihdon niin tulis siinäkin mielessä hyötyä.
    Jos lisäksi on ajatuksissa vaikka lisätä ruiskutusennakkoa niin pumppu pois paikoiltaan sais sen tappet coverin tiivisteen inhimillisemmin tehtyä.

    Noiden mainittujen vuotokohteitten lisäksi tuli mieleen että voi se ruiskutuspumppukin vuotaa öljyä, mulla ainakin vuoti tuossa Vanin koneessa, ja sen takia teetinkin pumppuremonti(plus syötön lisäyksen) tossa Akaan Dieselissä nyt talvella.

    Venakoppien tiivistys on näissä jotenkin haasteellinen, aina on pikkusen märkänä se seutu, vaikka mitä tahansa laittais tiivisteeksi. Vuotaako ne sit maahan asti merkittävästi, ei varmaan suurinpiirtein ehjänä ollessaan mutta keräävät paksaa tohon koneen päälleo_O


    Höpistään nyt samaan tosta Vanin talven päivityksestä.
    Sen Vanin pumppu on -94 vai -95 Man mottorista lähtöisin johon nyt täysremotti tehtiin, muuten sama suurinpiirtein P7100 kuin Ramissa mutta polttoaineen sisäänmenot on ns. imusarjan puolella.
    Nyt siinä on 12mm tasapääelementit ja 191 deliveryt, annosta 270-mottia, 3k gsk siihen tuli laitettua jo vuosia sitten.
    Fuelplatella mun täytyy annosta rajoittaa tosta kun en nyt tänä talvena raaskinut isompaa turboa laittaa, ja tuskin laitankaan isompaa, ehkä joku 68-72mm kompuraltaan oleva tulee joskus lisättyä tuon nykyisen 56mm kaveriksi, ns. small towing kit mielessä....
    Nyt ennakkoa on 16-astetta, mun mielestä ihan passeli tollaseen n.350-heppaseen koneeseen. Täysin remotoitu kone n. 40tkm sitten, jossa portattu kansi ja 1,85:1 keinut. Marine suuttimet.

    Putkiosista hitsatun pakosarjan tilalle vaihdoinkin itsenikin yllättäen hyllyssä olleen valusarjan, mallia industrial. Sen laitoin ylösalaisin, täytöshitsasin rupiset tiivistyspinnat ja jyrsäsin ne sit suoraksi.
    Pikku sovitepalan laitoin että turbo mahtuu olemaan koneen kupeessa, ihan suoraan ei voi tota teollisuussarjaa vaan heittää ylösalaisin.
    Hukkaporttikotelon kans korjailin ja tein siitä avattavan, että saa ahtopaineen valita pelkästään jousien vaihdolla, tai lisämällä prikkaa jouselle.

    Kaikenlaista muutakin pikku remonttia ja päivitystä tuli tehtyä, ahtoputkia downpipeä yms. uusittua ja sen sellaista, coolerillakin mm. nyt kokopeittävä sähköflekti.
    Vaihdelaatikon tuentaa paransin polyuretaanisin puslin, alkujaan Corveten lehtijousen puslat ne.

    [​IMG]

    Tuossa keula purettuna että pääsee askartelemaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jotain kuvaa projektoinnista, toivottavasti ei mieli pahoitu kun väärään merkin kuvaa tänne laitetaan?

    Nyt taas kelpaa jyristellä enskesänä huolettomana meneen.
     
    Muokattu: 13.3.2019
    exxcevy, NoSmokeNoPower, tappokinnas ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Aina ilo ihailla 4d sedanin touhuja! Eikä oo väärän merkkistä autoa mihin cumminssin ujuttaa ;)

    Minunki tekis mieli vähä ennakkoa ropeltaa... saas ny nähä, ku keväällä auto menee telakalle, jos samassa hötäkässä ainaki tarkistas mitä ajotus tällä hetkellä on.. toi pumpun pään ratas saattaapi olla hiukkasen jumeksessa, jos ei koskaan oo availtu... olisivat saaneet jättää pekka pumpulle vähän kääntövaraa ilman isompia irrotusksia...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  5. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Miks ei saisi? Kai sitä sen 51mm ainakin saa mitä N1/M1 luokan ajoneuvojakin.
     
  6. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Kannattaa joo pestä ja kattoa mistä kone vuotaa ennenku tekee mitään, ei käy niinkun mun jeeppiprojektin kanssa.. kaverin kanssa vaihdettiin stefoja ja o-renkaita ym koneen takapäähän kun öljyä tuli sieltä päästä. Kone käyntiin kun kaikki kasassa: vuotaa edelleen pirusti :eek:Bilteman kolokameralla tutkin asiaa ja lopulta todettiin että venakopan takapäästä tiivisteestä pala pois. Sen vaihdettua öljyt pysyy koneessa. Mitä opimme :D Meinaan että ei haittaa vaikka tietää mikä kaikki vuotaa, ettei sitten jännityksellä laita konetta käyntiin ja vuotaa jostain minne ei enää käsiksi millään pääse :p

    Edit: onko muuten tuohon vuotojen etsimiseen olemassa jotain vuodonilmaisinta moottoriöljyn sekaan, helpottais huomattavasti niiden etsimistä.. punainen (pinkki) jäähdytinneste on kyllä hyvä hommaansa, juoruaa heti jos vuotaa jostain jäähypuoli;)
     
    Muokattu: 13.3.2019
    tappokinnas tykkää tästä.
  7. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Vuoto on nyt niin hurjaa että ei oikeen viitti ajella. Täytyy lähtee ostamaan liuotinta ja viritellä painepesuri valmiiksi. Ei vaan pysty yhtään sanomaan mistä lentää kun kaikki on sonnan peitossa.

    Auto verstaaseen ja tutkimaan.
     
  8. Luoppis

    Luoppis 1st gear

    Liittyen noihin Cumminssin voiman hikoiluihin: jostain olen saanut käsityksen, että huohottimen letkussa olisi alkuperäisenä ollut joku öljynkeräyspurkki mikä 99,9% Dodgen omistajista on heittänyt menemään. Ajattelin tuossa vaan, että vaikuttaneeko sen puuttuminen sieltä huohottimen letkun päästä kuinkakin paljon moottorin alaosan öljyisyyteen?
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  9. jadke

    jadke 1st gear

    Niin alustaa varmaan muuten saiki korottaa mut korikorotustako ei saanu tehdä
     
  10. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Eikö sitäki saa sen 50mm kuten N1/M1 luokan ajoneuvoa. 100mm yhteensä mutta renkaiden koko lasketaan mukaan jos niide kokoa on kasvatettu.
     
  11. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Noniin. Eli mitäs helvettiä?



    Eli onko toi rööri huohotusta varten? En ole ihan varma työntääkö öljyä sieltä vai ylempää, mutta alkaa ikävältä näyttämään. Ei oikeen pääse näkemään tonne pumpun alle.

    Edittiä. Joo kyllä nyt olen varma että tuosta rööristä työntää öljyä pihalle. Saanko varautua koneen tekoon vai pitääkö ajaa tämä koivun ympärille.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.3.2019
  12. Peha

    Peha 1st gear

    Eikös tossa pitäisi olla se ajoitustappi? Jos sulta on se lähtenyt kävelee.

    Edit. Kyllä siinä pitäisi se tappi olla kun kuvaa tarkemmin katsoin.
     
    Muokattu: 14.3.2019
    tappokinnas tykkää tästä.
  13. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Joo tässä pikaisella googlettelulla osui silmään tämmönen kuva.[​IMG]

    Mikä ton tapin funktio käytännössä on? Ja mistä uusi ja mitä tarvii tehdä että saa takaisin?

    Viinipullon korkki rööriin ja ajoa?

    Edit. Sit vielä semmonen että miten hemmetissä tommonen putoaa itsekseen ja pääseekö se putoamaan rattaiden sekaan vai maantielle?
     
    Muokattu: 14.3.2019
  14. Peha

    Peha 1st gear

    Käytetään venttiilien säädössä,ajoituksen muuttamisessa,yms. Lukitsee jakopään paikalleen kun kone on "yläkohdassa". Cam timing pin kun googlettaa niin löytyy varaosaa. Esim rockautosta varmaan saa. Tukit jollain väliaikaisesti reiän.

    Edit. Ei pitäisi pystyä mitenkään jakopäähän tippumaan. Muistaakseni on sellaisella lukitusprikalla paikallaan, että vähän outo juttu kun on tippunut.
     
    Muokattu: 14.3.2019
    tappokinnas tykkää tästä.
  15. Ranee

    Ranee 2nd gear

    Ei sen pitäisi olla lukittuna millään muulla kuin o renkaalla jolle koneistettu ura.
    Itseltä tippui kanssa tielle vuosi sitten, piti niin pirullistaa kolketta moottori kun tuo tappi puuttui että kävin kk laakerit läpi, öljyä lisätessä huomasin kun öljyt tuli kengille että nyt on jotain vikaa.
    Korvasin jollain muovitulpalla mitä tulee hydraulinippojen mukana.

    Venttiilien säädössäkään en enää ollut sitä käyttänyt kun tein merkin hihnapyörään.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  16. Peha

    Peha 1st gear

    https://goo.gl/images/1Jiu1Q[​IMG]
    Mulla on tuollainen hammastettu prikka siinä. Varmaan jotain eroja vuosimallien välillä tai mulla joku jälkiasennus vempain.
     
  17. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    ”Venttiilien säädössäkään en enää ollut sitä käyttänyt kun tein merkin hihnapyörään.”

    Mites sillä merkillä tai tapilla säädetään? Oon aina säätäny niin että 1. pytty pako vaihtuu imuksi niin 6. pytty säädetään molemmat. 6. Pytty vaihtuu pako imuksi niin 1. Pytty säädetään molemmat ja niin etiäpäin. Kylläkin muista ku cumminsista mutta kunhan kevät saa ni sekin edessä on.
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Pitäis kesäks uudet renkaat hommata, mahtuuko takavedos pyörimään 285/75r16? 8 vanteet 0et
     
  19. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Eikös kutvosessa oo että sytytysjärjestys puolitetaan ja numerot alekkain? Sillon kun toisen männän venttiilien keinuvivut liikkuu molemmat nii säädetään vastaavan männän venttiilit. Näin rahtikoulussa opetettiin mulle. Onnistuiskohan..
    1-5-3-6-2-4 ->

    1-5-3
    6-2-4

    Eli 1 vaihtotahti -> 6 säädetään, ja sama toisinpäin. 5 vaihtotahti -> 2 säädetään, ja sama toisinpäin jne..

    Olikohan niin että tämä pätee kaikkiin muihin muttei parittomiin koneisiin (3-5). Ja v-koneet on erikseen..
     
  20. musta pässi

    musta pässi 3rd gear

    Just noinhan minä sanoin.

    3-pyttysistä ratkoreista säätelin niin että kyllä ammattimies tuntee ja huomaa milloin välykset ja säätökohta on pytyssä kun pyörittelee konetta. Saatto siihen olla joku ohjekin mutta en ainakaan muista että olisin ikään käyttäny. Ei o ainakaan ikinä käräjille tullu kutsua väärin säädetyistä venttiileistä.

    En oikeestaan ymmärrä/muista mikä parillisissa v-koneissa eroisi rivikoneeseen nähden?
     

Kerro tästä muillekin!