Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Eipä oo muistikuvia vaihtopisteistä, mutta eiköhän tuo kitti määritä vaan miten pitkälle vetoja riittää. Laatikko määrittää sun vaihtopisteet. Sanokaa viisaammat ja venttiilipöytään kajonneet mielipiteenne. Minä oon pistäny vaan valmista valvebodya laatikkoon, ni eipä oo sen toimintaan tullu perehdyttyä. Kuvernöörin luulis määräävän vaihtopisteet ja linjapaineet?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ilmaisin taas vissiin päin persettä asian. Dodgeram.org sivustolla sanotaan: ”The Piers Diesel Research 3000 rpm governor spring kits will allow the engine to pull strongly to at least 2700 rpm before the governor begins to pull back the fuel.” Joillain se raja milloin pätkäsee on 3000 kahta puolen eli yli 3000 on jotkut menneet.

    Niin että kyllähän se lootanohjaus määrittää vaihtokohdat mutta samalla lootalla vanhoilla jousilla ennen loppu kierrokset ja oli vaihtokohdat kakkoselta kolmoselle ja kolmoselta meloselle 2200-2300 ja nyt siis 2600. Tulipahan vaan mieleen että mitähän muilla siis on eli mihin vedot loppuu automaatilla? Lisää jos laittaa kliksuja niin kyllähän kierroksia tulis sitten lisää. Onhan ne jotkut vakio jousiakin kiristänyt ja silleen kierrokset nousseet. Jos olisin omia jousia kirrannut niin olisko säästyny tilausrahat mitkä meni näihin jousiin?
     
  3. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Kyllähän sitä varmaan jotkut sepät vetää prikkaakin väliin, että saa jäykkyyttä lisää sitte ku napsut loppuu kesken... ite en pitäny jousia niin kalliina investointina, että olisin lähteny kikkailee ja kokeilee...

    Eikös sulla ollu jonku pumppumiehen näpin jälki jo siinä pumpussa? Ettei vaa ois siihenki osuuteen koskettu?

    Mulla ainaki tuli herkkyyttä lisää selvästi moottorin luonteeseen ku 3k jouset laitto. Varsinaisesti rundia en kaivannu lisää. Muutenki jotenki sen olonen tuo minun kapistus, että saattaa käydä terveyden päälle jos ihan tappiin asti kierrättelee.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No niin, niitä p7100 rivipumppuja dodgessa taitaa muistaakseni olla 160,175,180 ja 215hp malleja. Mitä vanhempi 2genu ni heikompi pumppu ja 96-98 manuaali tehokkain. Kukas sitte tietää mitä sille pumpulle edelliset on tehny ja mistä se on otettu jos se ei olekaan sitte enää alkuperäinen? Siitä kylestä pitäs kattoo että mikä siihen laitettu, sillä näkee originaalin jos ei sitä ole modattu. Sarjanumeron kolme viimeistä kun näkee ni sillä avautuu asia. Tehokkain 215 kuulemma kiertää helposti 3gsk laitolla jopa 3200rpm luokkaa. Se pienin taas sitten ei. Jossain sanottiin että 160hp pumppu tarvitsee 4gsk että pääsee 3000rpm asti. Ei nouse 3gsk satsilla jenka lähellekään 3000rpm. Minua ne kierrokset sinällään ei kiinnosta mutta kun se loppuu se mustan savun tuotto eli pumpunsyöttö loppuu ni ei sitä tehoakaan irtoo enää. Mitä myöhemmin tapahtuu sitä laajempi vetoalue.

    Sitte se asennus, kuka tietää onko ne ollu siinä ne paikallaa olleet jousetkaan oikein eli onko joku niitä ruuvannu ja mihin suuntaan? Niitä on sitte niitä asennusohjeitakin joissa mitataan studin ja mutteriprikan välinen etäisyys ennen purkua ja samaan pitäs laittaa. Joissain ohjeissa sanotaan että kasatessa
    kolmisen kliksua että tulee esikiristys ja sitte kokeillaan. Tarvittaessa säädellään lisää. Joissain ohjeissa sitte sanotaan että yleensä 3gsk asennuksen jälkeen studin ja prikkamutterin etäisyys on 0,05-0,055inch mutta jossain se voi olla jopa 0,08inch.

    Eli minusta alkaa tuntua että sille tehdään ns. perusasennus ja sitten hienosäätöä tarvittaessa. Kuten käyttäjä tsipi totesi niin minulla se amerikan ukkeli siellä virityspajalla jotain on tehny koneelle ja helvetistäkö minä tiedän mitä. Jotain on vihkoon kirjoitettu mutta jousista ei mainita mitään. Nyt se vetoalue kuitenkin on laajempi, herkempi käytökseltään kone ja tuntuu paremmalta muutenkin muttei kierrä sinne niin ylös mitä noilla 3gsk kierukoilla pitäs. Kiristämällä yhden kliksun lisää se vetoalue tietysti nousee semmosen 100rpm ja jos liikaa ni vakkari ei sitte ilmeisesti pelaa ja tyhjäkäynti nousee. Ruuvista sitä käyntiä tietysti saa vähennettyä ja jos loppuu varat ni sitte on menty jousien kanssa liian pitkälle. Löysäämällä sama homma käänteisesti. Kokeilemalla miten se pelaa ajaessa tietysti selviää parhaiten.
     
  5. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Mulla oli 180hp pumpussa niin että tyhjäkäynti karkaa heti liian ylös jos kiristää yhden napsauksen kireämmälle. Tyhjäkäyntiruuvista ei pysty pienentämään.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luulen että minullakin on 180hp pumppu. Täytyy tarkistaa huomenna. Muistatko, mihin asti sinulla vetää noilla jousien asetuksilla? Riippuu se tietysti muistakin seikoista mutta ihan mielenkiinnosta. Jos huomenna päiväseltää kattos vähä sitä omaa settiä. On siellä ne 4000rpm pikkujousetkin tallissa mutta sitte pitäs ne venttiilin kierukatkin vaihtaa ettei ne sekoo. Samoilla lämpösillä se polttoaineen painekin tulis mitattua ku alkaa ryhtymään.
     
  7. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Itse pumpuissa ei muistaakseni ollut kauheasti eroja näiden hp tasojen välillä ja muistaakseni pumppuja riivatessa kaikista sai kuitenkin jotain osia vaihtamalla samat ulos. Eli kaikissa on 12 mm tapit jne. Ettei olis jopa kaikkein tehokkaimmassa ollut jopa suuttimet isommat? Mutta jos erot ovat deliveryvalveissa ja suuttimissa, ajoituksessa jne. 20 vuotta vanhasta kotterosta on mahdoton sanoa, mitä edelliset omistajat ovat harrastaneet. Korjatkaa tietävämmät jos olen väärässä. Joskus muistan tätä selvittäneeni ja löytäneeni näiden pumppujen erot. Minulla onneksi oli tuo 160 hp malli 1997 vm ramista, koska maksimissaan autooni sai laittaa 163 hp moottorin :) eli näille "heikommille" saattaa myös olla kysyntää ;)
     
  8. smgt

    smgt 2nd gear

    11mm tappeja on muistaakseni vanhemmissa?
     
  9. Sami_H

    Sami_H 1st gear

    Mulla on 4k jouset pumpussa, kiertää n.3000 ja lykkää isompaa pykälää sitä mukaa kun vauhti kasvaa.
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  10. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Omasta otin vilimin taas kerran, 3k jousilla. Suuttimet&hilppeet oottas hyllyssä, mut sitä viimetsyksynä itelleen selitteli että talvella on sit aikaa ja intoo... Siellä ne oottaa vaihtajaansa;)

     
    Saetkae tykkää tästä.
  11. JariV

    JariV 2nd gear

  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sen verran sain suhrattua viikonloppuna että yritin polttoaineenpaineita mitata suodattimen jalasta. Mittari hajos ja rupes vuotamaan, liitin vuoti suodattimen päältä ja lorotteli tantereelle löpöä ja vaikka laitoin 0,8 migin suuttimen letkuun ja pihdeillä puristin vielä letkuakin en silti saanu järkevää arvoa paineelle. Viisari heilu ku elviksen lanne. Hermot meni. Tilasin banjopultin jossa ns. snubber samassa sekä kierre ja siihen sopivan painemittarin joka jää siihen suodattimen päälle olemaan. Näkee sitte tarvittaessa myöhemminkin onko kohillaan.

    Sitte se syöttöpumpun tyyppikilpi on niin ettei sitä näy kuin purkamalla vivusto irti. En jaksa. Jakopään kilvessä kumminkin sanotaan että 180hp 2500rpm engine. Nyt kun kevät alkaa koittaa ni täytyy ottaa kun suotuisa sää sattuu ja purkaa uudestaan ne vieterit auki. Jos kerta sanotaan että 3000rpm jouset niin sitten se on kans. Jos ei hienosäätö auta ni pienimmät 4000rpm jouset lisäksi. Jossain tais kyllä lukeakin ettei automaatti voi kiertääkään paljon ainakaan yli 3000rpm vaikka oliskin 4gsk kun se lootanohjaus vaihtaa aiemmin kumminkin.

    Sitte 1,5 vuotta on pakolämpömittari reistannu. Aluksi se rupes näyttään ku ajo ekaan kuoppaan. Sitte piti nyrkillä lyödä ratin alle ni toimi. Nyt ei auttanu enää maamme laulukaan. Poikakin alko jo vittuilla että saatko sitä ikinä kuntoon. Sain kun irrottelin neljä liitosta ja tinasin ne kunnolla kiinni sekä laitoin kutisteen suojaksi. Entisissä oli abikot ja joku niistä oli alkanut löystyä pikkuhiljaa. Jos on hyvät pihdit, hyvät liittimet ja hyvä puristaja niin varmaan kestää? Minulla ei ole. Tinaan kaikki ja kutiste päälle, iankaikkisesti aamen. Ikinä ei ole ollut ongelmia ja kymmeniä vuosia tehnyt niin. Vihaan abikoja.
     
    Saetkae ja tsipi tykkäävät tästä.
  13. freeride

    freeride Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/helpotuksia-valosaeaedoeksiin.306797/
    Mitäs vanha käyrä?missäs päin jenkkilää vaikutat?pitäs lähtee vuodeks hommiin sinne.vois tulla vittuilee jos kerkiää :)
     
  14. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Suosittelen erittäin lämpimästi laittamaan ihan venttiilin ennen polttoaineen painemittaria. Hydrauliikassakin käytetään usein tätä, eli mittari saa levätä sulku kiinni. Käännät venttiiliä auki kun haluat saada tietoa paineista. Tällä tyylillä mittari pysyy luotettavana ja neulaventtiili tekee saman kuin tuo snubber homma.

    Jollain amerikan joella näytti olevan ihan ilmakello suodattimen ja pumpun välissä. Sen pitäs tasata kanssa paineita melkolailla. Tiedä sitten onko turhaa hipostelua vai tykkääkö pumppukin parempaa tasaisemmalla paineella? Tuskin haitaksikaan. Tätä mietin jopa tuohon toiseen tupaöljylaitteeseeni, sillä painekello kenties antaisi kakkua pumppuun vielä hetken silloinkin kun orkkis nostopumpussa loppuu tuotto kesken. Sähköpumppuihin en halua siirtyä... mekaaninen pumppu tarjoaa kuitenkin soppaa kierrosten mukaan, eli jollain tapaa tarpeen mukaan. Eikä menokaan tyssää kun vaikuttaisi ongelmia olevan enemmän sähköpumppujen keston kanssa kuin mekaanisilla pumpuilla.
     
  15. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    En nyt varmaksi sano, mutta eikös ne juuri helpottaneet nöitä valosäädöksiä tuontiautoillekkin, riittäs kuhan on valmistusmaan rekisteröintiajankohdan vaatimat valaisimet (DOT)?

    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...ojen_ja_peravaunujen_tekniset_vaatimukset.pdf

    Viisaammat korjatkoot?

    "
    Ajoneuvon lähi- ja kaukovalaisimien sekä niiden valonlähteiden tulee vastata ajoneuvon käyt-
    töönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita tai myöhempiä vaatimuksia. Etusuuntava-
    laisimien näkyvyyden sekä kaikkien valaisimien lukumäärän ja valaisimien lähettämän valon
    värin tulee vastata ajoneuvon käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita tai myö-
    hempiä vaatimuksia. Takasuuntavalaisin saa kuitenkin näyttää punaista vilkkuvaa valoa ja
    etuvalaisin ruskeankeltaista valoa sekä lähi- ja kaukovalaisimet saavat olla varustettuja mer-
    kinnällä DOT sekä tyyppiä HB1–HB15, D1S, D1R, D2S tai D2R olevilla valonlähteillä. Lähiva-
    laisimien ja autoon mahdollisesti kuuluvan mukautuvan etuvalaisujärjestelmän tulee olla tar-
    koitettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen."
     
    Muokattu: 27.3.2019
  16. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    riippuu koska se 2008 mallin auto on rekisteröity suomeen?

    Onko kyse nyt ensirekisteröinnistä, vaiko jo täällä olevan auton valojan päivityksestä? Jos on rekisteröity suomeen silloin kun vaadittiin valopäivitys, vaaditaan ne edelleen, tai sitten muutoskatsastus jenkkivaloille.

    Jos taas nyt ensirekisteröitävä niin jenkkivalot kelpaa.

    Just tuli yks päivä 4gen vastaan jossa jenkki-parkit/keltaiset huomivalot... Mun silmään ne näyttää kuin ois vilkuissa joku vika ja ne ois jääneet päälle loimottamaan. mutta laillisethan nekin on :)

    (vanhanliiton meininkiä kun jariV:n ja freeriden viestit samalla sivulla tässä topikissa)
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, venttiili vielä banjopultin ja mittarin väliin? Ymmärrän pointin kyllä mutta tornin korkeus kasvaa tai kulmakappaleella kumminkin pituus. Rämisevä pässi ja messinki osat, katkeekohan tärinästä? Voihan siihen tietysti pultin päähän laittaa sokean tulpan ja kiertää mittarin sitten kun haluaa.
     
  18. JariV

    JariV 2nd gear

    Kiitos avustanne herrat. Tassa on kyse vain naarmuisten valojen paivittamisesta ja ajattelin, etta samalla voisivat olla euronormien mukaiset myos kun kerran rahaa niihin tulee laitettua kiinni.

    Freeride, kiva kuulla sustakin. Long time no see or hear, vaimitenseoli. Vittuilu kelpaa aina, Kaliforniassa Silicon Valleyssa asun perheeni kanssa, vaimo ja pikkuinen poika, nyt 1,5 vuotta vanha.

    Jutellaan lisaa yksityiskohdista yksityisviesteilla.

    Naamakirjastani loytyy pari tuoretta kuvaa vehkeesta.
     
    Muokattu: 27.3.2019
  19. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear


    Nii eikö se helpoiten tule tuollatavalla. Itse junttasin vaa kierteet siihe banjoon, ja letkun vedin hyttään letkun ja mittari pilariin. Välissä kuristin ja päässä nestevaimennettu teollisuusmittari, ei juuri väpätä, ja on nyt vuoden päivät ollut paikallaan. Paineet n.3bar.

    Pumppu on sähköinen Boschilainen vai sen kopio, en nyt muista.
     
  20. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Juu siinä voi juurikin harrastaa letkua välissä. Mä laitoin kyllä omassani 1/8 kierteellä olevan venttiilin pumpun banjoon kii. Venttiililtä jatkoin sitte letkulla. En kyllä mitään kovin raskasta / pitkää viritelmää banjon päähä uskaltaisi suositella..

    Joonnazilla on bosch 044 pumppu toiminu moitteetta ilmeisesti kiisselillä?
     

Kerro tästä muillekin!