Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Ranee

    Ranee Gearhead

    Lasi ei laske nuin alas, aika matalat ikkunat näissä.
    Joten hyvin mahtuu
     
  2. El Rikhardo

    El Rikhardo 1st gear

    Onko hyviä vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa, '97 Ram Cummins ja automaattilaatikosta hävis ylivaihde?

    Kerran kytkeytyi huonosti ja sen jälkeen ei enää ollenkaan.
     
  3. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Syy voi olla monessa paikassa, mutta sen varmaan tiesitkin...

    Ensimmäisenä ottaisin dodgea tuntien laatikon kyljestä liitintä irti (useampi pinninen) ja putsaisin sen. Sama kannattaa tehdä myös pcm:n liittimille sekä pcm maadoituksille.

    Jos nämä ei auta mitään, testaisin maadoittaako pcm overdriven pinnin. Maa = kytkee od:n, eli voit toki myös testata maadoittamalla ite od piuhan jostain matkalta.

    Jos pakkokytkentä ei auta / pcm maadoittaa hyvin, niin vika löytyy laatikon sisältä. Solenoidivika tai...

    Minullahan ei ole kyseistä autoa koskaan ollutkaan, joten jollain kyseisen auton omistajalla saattaa olla parempaa vinkkiä.

    Hinnatki karkaa onneks jatkuvasti yli varallisuuden :)
     
  4. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Meneekö turbiini lukkoon?
     
  5. El Rikhardo

    El Rikhardo 1st gear


    Turbiini menee kyllä lukkoon, mutta ainoastaan siihen rakennetusta napista, ei itsestään. Eli aijemmin kun ajoi OD Off nappi kytkettynä lukitsi turbiinin itsestään n 60 km/h vauhdissa, nyt ei enää.
    Tuon laatikon kyljessä olevan liittimen jo putsasinkin.
     
  6. rammeri

    rammeri 1st gear

    Mulla oli kolme syytä, kuluneet nappulapyörät, väljät koiranluut sekä toisen iskarin alapään pultti joka oli kulunut soikeaksi. Nämä kun laittoi ei ole enää hyppinyt
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En saanu mitään selvää. Od off nappi pohjassa(valo palaa) kolmosella siis turbiini lukkiutuu?

    Jos sitten ns. nelonen eli ylivaihde ei kytkeydy niin ei se silloin turbiinikaan voi kytkeytyä lukkoon minusta.
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kyllä mulla turbiini lukkiutuu myös od offilla....
     
    Joonnaz tykkää tästä.
  9. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Kyllä turbiini lukittuu myös od off asennossa.

    Vaikuttas että sieltä ei nyt lukituskäskyä tule, eikös näissä ylivaihde&lukko pidetä pois ennenkuin lämpeää?

    Mutta testaamalla suoralla napilla ylivaihteen,
    saa suljettua pois vian laatikon puolelta.

    Johdot:

    1 is red, the transmission control relay output.

    2 is orange, 5 volt supply.

    3 is black/blue, sensor ground.

    4 is light green/white, governor pressure signal.

    5 is violet/white, variable force solenoid control.

    6 is brown, OD solenoid control.

    7 is orange/black, converter clutch solenoid control. (lock up)

    8 is violet, trans temp sensor signal.
     
    Muokattu: 11.4.2019
  10. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Saako täältä suomenmaalta noita steering box stabilizereita mistään vai pitääkö tilata ameriikasta? Onko kellään käytännön kokemusta miten paljon vaikuttaa (parantavasti) ajoon?
    Kolmoskoppaseen nelivetoon mietin jos hommaisi. Ei ole korotettu, mutta laitoin vähän isompaa nappulakumia alle ja toive olisi vähän rauhottaa luikertelua.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Do dii, selvennetääs vähän mitä tarkoitin. Od off nappula pohjassa eli valo palaa ja lukittuu turbiini kolmosvaihteella. Siinä 60 kantturoissa pauttiarallaa.

    Luulen että jos se ylivaihde ei kytkeydy niin se turbiinikaan ei lukitu koska ei ehkä saa siihen ohjausta. Siis silloin kun od off nappula ylhäällä ja valo ei pala. Varma en ole mutta luulen ma. Lukittuminen siinä 80 kantturoissa.
     
  12. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    [​IMG]

    Onko toi korotuspalikka vai alkuperäistä vastaava jousen yläpää?
     
  13. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Ite en oo kakkoskoppaiseen löytänyt, tai sitten en osaa etsiä. Amazon.com tai summitracing.com löytyy noita sarjoja. Amazonissa saa vaan silmä tarkkana etsiä, että mikä vaihtoehto on lähetettävissä Suomeen. En ole ihan äskettäin ettiskellyt, mutta joku mielikuva mun päässä väittää, että joissain sarjoissa tulee semmoinen pikku laakeri ohjausvaihteen ja sen sektorivarren(?) väliin, kun taas joissain sarjoissa ei? Jos ohjausvaihteessa tai nivelissä on väljää niin siihen tuo sarja ei tietenkään auta, mutta se kaiketi jäykistää auton eturunkoa, ettei se niin kovasti joustaisi kun simpukka yrittää vääntää ohjausta suuntaan tai toiseen. Itse koeajoin vajaa vuosi sitten erästä kakkoskoppaista missä oli DSS simpukan tuki, mutta ei se minun mielestä ihan kauhean helposti kulkenut suoraan kun ohjausvaihde olisi ollut säätöä vailla ja vakaajan tangon puslat olivat kuluneet läpi.
     
  14. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Tuo 47ka tuntuu olevan ku konvehtirasia, koskaan ei tiiä mitä saa kun sen avaa, nyt löyty snapringin pätkä öljypohjasta:

    https://aijaa.com/uNVhDm

    https://aijaa.com/WKfYJA

    taidan laittaa levyt yms uusiksi kun tuon purkaa, mistähän nuita sais halvimmalla, onko suomessa järkihintasta paikkaa?
     
  15. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Pari vuotta sitte ainaki ebay oli huomattavasti edullisempi ku suomen narikat... ja ei kyllä jenkeistä kohtuuttoman kauan kestä tullakaan. Yleensä..

    Toimiko toi loota vielä? Saattaa muuten olla sitte ton snapringin poterokin ottanu ihteensä...
     
  16. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Joo, toimii ihan ok, öljyjä vaihtelin, löyty öljypohjasta...
     
  17. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    jostain syystä pitkään päässä pyöriny ajatus fullerista tuntuu aina vaan paremmalta...
     
  18. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Paljonkos sulla on kiukkua ja mitä lootalle on tehty?

    Krooninen autokuumeeni bongasi tämmösen:

    https://huutokaupat.com/1304197

    Tuttu kenellekään?
    Missä vuodessa menee muuten nopeusrajoittimen raja, vai miksi osassa tuon ikäsistä on rajoitin ja osassa ei?
     
  19. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Korotuspalikka tuo on, amerikankielellä tuntevat yleisimmin nimellä leveling kit
     
  20. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Käsittääkseni nopeudenrajoitin pitää olla 2003 ja uudemmissa. Ja se on kaiketi ohitettavissa jollain korjaamotason skannerilla tai noilla virityskapuloilla. Aika moni jättää varmaan mainitsematta myynti-ilmoituksessa, että autossa on nopeudenrajoitin. Tai kolmantena vaihtoehtona ei jostain syystä ole maahantuontikatsastuksessa laitettu rajoitinta edes käyttöön tai otettu heti katsastuksen jälkeen pois.
     

Kerro tästä muillekin!