Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. smgt

    smgt 3rd gear

    2 kopassa jos on 3" koppakoro niin venttiilit säätää 20minuutissa :D
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ykköskopan konehuone: [​IMG]
     
    ReDDot tykkää tästä.
  3. freeride

    freeride Gearhead

  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tuon rack capin vaihdon vois varmaan korvata laittamalla pari millin kupariprikaa vanhan alle...
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    [​IMG] Pakkauslavoja laittelin keulan eteen ni helpottaa eessuntaas siirtymistä koneen päälle.

    Tosta freeriden linkistä välähti että ku mission impossible elokuvassa se Tom Cruise roikku niissä valjaista katosta. Jos laittas ittesä turvavaljaisiin moottorinosturista roikkumaan ja vaimo työntäs kohilleen sen nosturin nokan koneen päälle? Sitte ei tarttes maata mustelmilla moottorin päällä eikä kiroilla. Työkalut valmiiks vaan siihen viereen.
     
    Muokattu: 18.8.2019
    Cumminski tykkää tästä.
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tarvii ottaa foto omastani, ni pääsette vähä hajulle millanen talkoo tuo työmaa minulla on vastassa. Joku aikanaan puhu, et cumminssin venttiilien säätö on ihan joutavaa ku ei oo koskaan mitään säädettävää...

    Ja mustalle pässille vinkiks, että ruuvisäätösissä voit myös laskea ruuvin noususta välyksen kohalleen. Tai näin minä oon ainaki säätäny muista aijemmin. Rakotulkilla vaan tarkistus, jos ei usko riitä.

    Eli siis jos ruuvissa on vaikka 1 mm nousu ja välyksen pitää olla 0,25. Kiinni ja vartti takas. Menee toki vaikeaks, jos ei oo mikään noin selkeä ku vartti tai puol kierrosta tms.. jossain mopedissa on venttiilit niin vaikeassa paikassa, ettei rakotulkkia tarvinu mistään suunnasta ees ujuttaa sinne, ni tuo konsti oli oikeastaan ainoa vaihtoehto.

    Ja kiitoksia NoSmokeNoPower. Kyllä siellä sitte pitäs suurinpiirtein oikea määrä olla öljyä. Tosin ajossa tuppaa välistä vähä öljyn tuoksua. Toisaalta vanhat öljyt ei enää haissukkaa öljylle, joten tiedä vaikka neki ois vähä kärynny. Kyllähän tuoki pata on jo useammasta kohtaa märkä öljystä. Eipähä pääse lohko ruostumaan ja en kyllä tainnu lisätä öljyä ollenkaa tohon vaihtoväliin, eli ei aiheuta toimenpiteitä. :)
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, ite mietin säädellessä että olisko mahdollista joku kitkaruuvin tapainen olla säätöruuvina ettei lukitusmutteria tarvittas ollenkaan ja silloin toisella kädellä pitää liuskasta ja toisella kädellä säätää ruuvista niin tulee nopeasti valmista. Se toisissa ruuvi kun liikkuu helpommin mutterin mukana ja toisissa taas ei sitä kiristäessä. Siinä kun säädät ja lukitset kahdella kädellä ja sen jälkeen kokeilet liuskalla kun ei ole kolmatta kättä niin aika monta kertaa osassa venttiilejä sai tehdä ennen kuin olin tyytyväinen. Helpommissa työasennoissa ei niin haittaa mutta tossa vituttaa ja haluaisi valmista heti mutta tulee sitten kuitenkin tarkistaneeksi ne kaikki että on varmasti oikeat. Tärkeintä on että ne ei kanna ne venttiilit eikä ne kantanu vaikka edellisestä säädöstä lienee aikaa. Tiivisteet oli jo pykiny osa että vissiin aiheellista. Käynti minusta muuttu mutta yhen työmatkan vasta ajanu.....

    Niin ja tsipi, minä voin syyttää 2gen kopan suunnittelusta Philip E Paynea jos on hankala huoltotoimien kannalta.....

    24 valvessa on 150k mailia muuten säätöväli versus 12 valven 24k mailia.
     
    Muokattu: 18.8.2019
  8. kpj

    kpj Gearhead

    Oiskohan Dodge kuskeilla vastausta ongelmaan. Ei ole Dodgessa kiinni kone, mutta kuitenkin. 12v rivipumppu kone kyseessä, jossa ei ole imusarjassa lämmitysverkkoa ja käynnistysongelmia olisi. Alkoi jossain vaiheessa vaikeutua käynnistyminen ja kaasu pohjassa tuntui helpottavan. Sitten huomasin, että Fuel shutoff solenoid ei aina nosta pumpun vipua. Hankin uuden ja nyt se toimii joka kerta. Ongelma ei tosin hävinnyt. Sitten hankin Tork Tekin overflow valven ja suodattimelta lähtevään p-linjaan painemittarin. Ennen overflow valven vaihtoa uudella suodattimella polttoainepaineet startatessa 0 psi tyhjäkäynnillä max 5 psi ja olikohan kaasu pohjassa muistaakseni 8-9 psi. Vaihdoin overflow valven ja startatessa on jo 10 psi ja käydessä taitaa nousee lähelle 30 psi. Käynnistyvyys parani ja luulin jo että ongelma poistui, mutta ei. Nyt kylmänä saattaa startata heti ja sitten kuumana jonkun ajan jälkeen ei sitten kirveelläkään. Pyörittää kyllä hyvin, mutta aivan kuollut. P-paineet kuitenkin hyvät koko ajan. Mikä hommasta tekee vielä mielenkiintoisemman on, että kun päättää ettei lähde käyntiin, niin välijäähdyttimen letkua kun raottaa hieman ja startatessa ruiskuttaa sen max. sadasosasekunnin pilottia, niin käynnistyy välittömästi. Käynnistyessä ei ryi tai pätki, eikä ikinä muutenkaan käynnissä ollessa ole mitään ongelmaa. Voiko pumppu tai suuttimet aiheuttaa tällaista, kun ei kai paljon muu voi aiheuttaa. Ajokilometreistä ei ole tietoa ja nyt useamman vuoden seisonut jo ennen kuin tuli miulle. Nyt kuitenkin ollut jo jonkun aikaa reilu annos ATF:ää tankissa, jos se auttaisi...
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Onko esikammiokone? Minulla ei ainakaa mersu lähe ees lämpimänä käyntiin ilman hehkua. Ja oon ainaki ymmärtäny, ettei esikammiokoneet oo niin herkkiä siinä muutenkaa.

    Toinen vois olla sit et kiisseli palaa takas tankkiin. Onko esim väliä jätätkö parkkiin alamäkeen tai ylämäkeen? Kokeile huvikses tätäkin.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos se käynnistyy eetterillä het vällein ni saletisti on polttoaineen puute. Ja kyseessä 12v cummins, oletan. Sehän suoraruisku. Se kai pitäs lähtee ilman lämmitystäkin hyvin. Joskus toistakytä astetta ollu pakkasta ite ku kokeillu, lähtee ku palmupuun alta ilman hehkua. Toisaalta jos polttoaineen paine hyvä niin silloin pitäs kakkua olla ainakin pumpulle jos overflow sen tollasena pitää.
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu juu nii lukee tarkemmin, ni onhan se joo varmaa cummitus. Hämäs toi ei dodgessa :)

    Joo ei minulla mitään hehkua oo ollu koskaan kii tossa omassani. Tosin ajot loppuu ku pakkaset alkaa.

    Voiskoha pumppu laskea takas tankkiin? o_O mitään vuotoja ei ilmeisesti näy? Minä käytän rl-2 lisäainetta jatkuvasti omissa kiisseleissä. Toiset käyttää vaan talvilaadulla.
     
  12. kpj

    kpj Gearhead

    Joo, oli ehkä huonosti alustettu, eli 12v Cummins ja suoraruisku siis kyseessä. Fordin keulilla on se malli, jossa on 6 kpl venttiilikoppia ja rivipumppulla. Hehkuista sen verran, että niitä ei ole. Ei tulppia eikä sitä imusarjan verkkoa, eikä niitä ole varmaan ikinä ollutkaan. Polttoainettahan sitä itsekin heti epäilisin, mutta esim. eilen aamulla kylmiltään lähti hyvin alle sekunnin startilla käyntiin, oli 14h sammuksissa ennen. Sitten oli käynnissä varmaan 60 min. ja ajoa n. 40 km. Oli sammuksissa n. 30 min. lähti käyntiin. Ajossa varmaan 35 km, sitten sammuksissa varmaan 4 h. Sen jälkeen taas alkoi sahaaminen, jolloin ei edes yritä. Taas pilottia startatessa sen 1/100 s. ajan ja välittömästi käyntiin eikä taaskaan ryi yhtään. Käy niin tasaseen, että vois laittaa täyden vesilasin koneen päälle läikkymättä. Suodattimen jälkeen oli tuolloinkin n. 10 psi p-paineet jo startatessa. Eli voiko joku vika pumpussa tai suuttimissa aiheuttaa tuon, kun mikään muu ei oikein enää käy järkeen?
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ootko katsonu kun ei käynnisty että sammutin on noussu ylös? Ettei sammuttime rele olisi rikki...
     
  14. kpj

    kpj Gearhead

    sammutinsolenoidin pumpun kylestä juurikin uusin ensimmäisenä, kun vanha oli rikki. Eilenkin vielä kävin tarkastamassa, kun toinen starttasi, että vipu nousi ylös ja vielä käsin tarkastin, että se on ylhäällä...
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Vähän on outo vika, kun kerta heti syttyy kun pilottia vaan näyttää?
    Itelläkin oli joskus ongelma että vuosi pumpun ja suodattimen tyhjäksi takaisin tankkiin pitempän seisoessa mutta taisi olla letkussa silloin vika, ja sai korvausilmaa sieltä valuttaa aineet takas tankkiin?
    Lisäsin suodattimen kupeeseen takaiskun ja vaihdoin letkut, sen jälkeen ei ole oireillut.
    Silloin kyllä kävi selkeesti ilmi että koko systeemi on valunut tyhjäksi, ja vaati käsipumpulla ilmausta että jäi käymään...

    Kuvia Foordista kattelis mielellään mihin 12V swapattu:rolleyes:
     
  16. kpj

    kpj Gearhead

    On kyllä tosiaan outo vika, tuo overflow venttiili kyllä paranti ongelmaa, muttei vienyt sitä kokonaan pois. Ennen sen vaihtoa kun pumppas ilmauspumpusta, niin tankista kuuluu vaan lorina paluupuolelta sen tahdissa. Nyt kun on tuo uusi venttiili, niin joka pumppauksen kohdalla nostaa hetkeksi jopa polttoainepaineita. Jos siellä olisi myös jatkuva ilmavuoto, niin kylmäkäynnistys ei pitäisi onnistua ja käynnissäkin olla epätasaisuutta. Liekö tää vaan tykästynyt pilottiin, kun kohta mistä suihkautan sitä näyttää siltä, että siitä on joku muukin suihkautellu.

    Ei ole kuvia tähän hätään. Tosin swapista ei ole kyse, sillä on ihan alunperin Fordin asentama kone. 1993 F700 dumpperi, eli sora-auto kyseessä, joka pitäisi kilvittää vielä jossain vaiheessa.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo ehdottomasti kiinnostaa, jos jollain muullakin fordissa cumminssi.

    Nyt on kyllä mystisen kuulosta settiä.. Ei voi muuta sanoa. Ootko käsipumpulla kokeillu avustaa tilanteessa?

    Tuntuu äkkiseltään, että jos aineet valuis takasin tankkiin, ni käynnistymisen pitäs olla heikompi mitä pitempään värkki seisoo..? Oma moottorini ehti seistä monta vuotta, mutta silti lähti laakista tulille ku lutkutti ensin hartaasti käsipumpulla. Missään vaiheessa ei ollu suutinputket tai muut auki. Kaikki polttoainelinjat oli kyllä poissaan rojeksin aikana.

    Edit:

    Minä oon tykänny laittaa myös paluulinja tankin pohjaan, eli ei kuulu lorinaa. Tämä ihan siitä syystä, että oon järkeilly tankkiin takasin vuotamisen mahdottomaks tällöin, koska sillon imis paluupuolelta kuitenki pelkkää dieseliä, eli ilmaa ei pääse tulee mihinkää väliin.
     
  18. ReDDot

    ReDDot 2nd gear


    Meillä oli joskus minimecillä oleva rakvaattori, josta alko syöttöpumppu olla harva, oireili samalla lailla, lämpimänä käynnistettiin kaatamalla kylymää vettä syöttöpumpun päälle. Toivottavasti kuitenki vika löytyy helpommasta/ halavemmasta kohteesta, mutta vois olla kokeilun arvonen juttu jäähytellä pumppua vedellä, josko käynnistyis...
     
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Dieselissä paluulinja pitäs kait muutenkin olla aina pinnan alle.
    Riskinä vaahtoontuminen ja sitäkautta polttoainevehkeiden tuho
     
  20. kpj

    kpj Gearhead

    Hyviä vinkkejä, kiitos niistä! Täytyy tutkia tuo paluulinja ja muutkin linjat vielä kunnolla, tosin nyt vasta parin viikon päästä aikaisintaan on mahdollista. Samalla näkee lähteekö käyntiin vai ei. En tiedä onko näissä pumpuissa lämmin käynnistys ongelmaa, pitää tutkiskella sitäkin vielä.
    Niin ja käsipumpun käytöstä startin aikana, niin ainakaan ennen overflow venttiilin vaihtoa ei ollut mitään hyötyä, vaikka ois vemputtanu käden ruvelle. Tuon venttiilin vaihdon jälkeen en ole vielä älynnyt kokeilla.

    Muuten truckista, niin aikalailla tämmöinen on. Tosin tuo on nestejarruilla, kun miulla on ilmajarruilla.
     
    tsipi ja ReDDot tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!