Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    No nyt on komia vehjes!!

    Näköjään ford luottanu isommissa vehkeissä enemmän cumminssiin :)

    Minkämoinen lavaratkasu on sun vehkeessä? Tokihan tuolla vie jo nyt hyvin ainaki terveisiä ;)
     
    kpj tykkää tästä.
  2. kpj

    kpj Gearhead

    Kiitos vaan! Joo, tässä korimallissa on ollut Fordin logolla olevat new Hollandin kanssa tehdyt 6.6l ja 7.8l moottorit ja 90' alkupuolella tuli Cummins 5.9l ja 8.3l korvaamaan ne. Ainakin näin vakiona ei olisi haitannut, jos tuo 8.3l olisi löytynyt tästä omasta yksilöstäkin. Ei nimittäin hirveästi hyökkäile, mutta tasasen varmasti kuitenkin menee.
    Lava on vielä samassa vaiheessa kun tuossa videon truckissa. Ensi kesälle olis kuitenkin haaveena, jos siihen jonkinlaisen flat bedin tekis ja vielä kippaavan ja liukuvan. Hydrauliikka kuitenkin jo olisi osittain valmiina jo tehtaalta sora lavaa varten...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ei kai tuon kokosen auton tarvii mitää hyökkäilläkään. Ruutiahan sinne saa lompakon mukaan lisättyä. Voisin kuvitella, että ainaki voimansiirrossa osat kestää aika pitkälle, jos sitä kulkupuolta haalii lisää.
     
  4. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Voi hitto, tommosesta oon haaveillu pitkään. Lyhyt ja todella matala ns. sleeperin, leveillä renkailla ;D. Lava vielä jos vois vaihtaa niin olisi bueno.
     
    kpj tykkää tästä.
  5. kpj

    kpj Gearhead

    No matalaa tästä ei taida saada kovin pienin muutoksin. Jo täysikokoinen 22.5" pyörä pitää siitä huolen, tosin yllättävän ketterä tuo on ajaa. Ja tosiaan ei sen tarvitsisi kiihtyä kun hauki kaislikossa, mutta kokonaispaino hieman alle 12t ja 175 hp ja 550 Nm varustettuna automaattilaatikolla voi saada jopa 200d 123 MB:n näyttämään kiihdytysautolta :D. Kun saan lavan rakennettua, niin sittenhän sen näkee. Voimansiirto varmaan ihan kestävä. Viikonloppuna laitoin öljyt perästä valumaan ja alkoi huolestuttamaan, että valuu vielä 15l jätepöntöstä lattialle öljyt. Myös moottorin öljypohjassa varmaan Dodgeen eroa, sillä öljyä moottorissa 18 quarttia...
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No nii, se vakkarin päälle/pois kytkin reistaillu siittä saakka ku sen ostin, ni nyt vasta reilun kahen vuoden päästä sitte pystyin kykenemään sille jotain tekemään. Täälläkin asiasta puhuttu jo aiemmin mutta eilisehtoona sitte iltapuhteina avasin ja puhdistin. Ei kauan menny ja hommana oli helppoo ku lapsen lyöminen.
     
  7. simu_l

    simu_l Gearhead


    37x12,5 ja on varmaa tullu väännettyäki melko paljo liian kovaa...
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt on 191 deliveryt ja 5x.012 suuttimet tilattu, saas nähdä paljonko muuttuu. Vielä pitäis pakoventtiilie jouset sais laitaa 4k rpm jouset pumppuu...
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Multa löytyy ne pelkät "60lb over stock" pakoventtiilien jouset jos sellasille tarvetta, tuli BD-setissä mukana kun ne pumpun jouset tilailin ja laitoin kaikki jäykemmät venttiilinjouset tuohon Veten koneeseen.
    Sillä sanon kun kerta jousisettejä pumppuun saa ilman noita venttiilinjousiakin....

    Paha sanoa paljonko muuttuu noilla toimenpiteillä kulku, antaa kuitenkin mahdollisuuden muiden pumppumodien kera reippaampaan menoon.

    Mulla tossa G30:ssa kys. firman tekemä pumppu jossa 12mm tasapääelementit ja noi 191-deliveryt, annosta plate edessä 270 mottia.
    Se syvempi rack plug ja AFC:n jalka viilattu myös, ajoitusta 16-astetta
    .
    Koneessa myös portattu kansi ja 1:1,85 keinuvivut, vakio industrial nokka.
    Täyttä annosta ei voi nyt vielä käyttää kun HX35 rajoittaa, no talvella HX40 superi tulossa tilalle ja uskoisin että sen kanssa voi platen laittaa täysin eteen, ja jotain 3-3,2bar laittaa ahtua?
    Nyt ahtoja n. 2,3bar, pakopaineiden ollessa n. 2,5bar, ja pakolämmöt pysyy alle 700-asteen eli vois yötä päivää vetää täysillä tuolla setupilla....
     
  10. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Pumpus on nyt 3k jouset ja 100plate, 4k jouset jätin laittamatta kun ohjees oli että vaatiis 60lbs pakojouset. Laita yv:llä mitä haluat jousista?

    Turboa kattelu joko hx40 tai vakion kaveriks hx50, jos ahtais alempaa, mutta pakopaineet/lämmöt pysyis alempana...
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Meetkö 4dsedan orkkis kansipulteilla vielä vanissa, vai tarviiko ne vaihtaa tommosille ahdoille? Ajotus sulla vielä aika maltillinen, ja mun käsityksen mukaa sillä on enemmän tekemistä sylinteripaineiden kanssa ku kevyellä ahtopaineiden nostamisella.

    Jostain sairaasta syystä toi 40superi houkuttelis nii vietävästi. Mutta ku ei arvaa laittaa ettei lähe hommat ihan laukalle.. taas..
     
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mulla on ahdot ollu toista vuotta vähä yli 2 bar vakio tiiviste ja pultit...

    Kuinka monta kiristystä arp pultit kestää? Tietäiskö joku
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    18 vuotta ollu ahdot 29 psi eli 2,03kg. Ymmärtääkseni vakio kilkkeillä kun ei ole mainittu muusta.
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllä minullaki ahtaa sen 35 psi vissiin tuolla autolla ihan vakiopulteilla jne. Täys kaasulla ei kyllä paljoa mittareita kytätä kun kelaa tota vauhtia melko hätäsesti kuitenki. Mutta tukkoonhan tuo ahdin vetää.. lähinnä, jos ei herääminen kärsis juurikaan tuolla superilla? Menoki vois olla raikkaampaa koko kierros alueella..
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Kyllä mulla on ARP:t. Oli ne sit tarpeeliset tai ei, tuli silloin moottoria rempatessa laitettua.
    Ajoitus on joo maltillinen, sitäkin vois parilla asteella vielä kasvattaa. Kesäinen käyttöpeli ja kärrynvetäjä kuitenkin kyseessä niin muutkin asiat vaikuttaa kuin pelkkä huipputeho.

    Toi ahtopaine minkä mainitsin, se kuulostaa vähän matalalta ajatellen HX35 tuottoa, mutta kantensa ansiosta virtausta on lisätty n. 20%, eli kyllä se piste on haettu mitä se nykyinen turbo tuottaa:)
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Joo mehän näitä ahtamisia pohdittiin muutama sivu sitten. Päätin laittaa HX40:n, lisää sen kaveriksi sit joskus toisen isomman jos siltä tuntuu.

    Pistän yyveetä jousista.
     
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt kun puhutaan dieselin ajoituksesta niin onko se jälkeen ykk:n? Onko 16 vielä sellainen että saa vielä parinkympin pakkasellakin käyntiin?
     
  18. Peha

    Peha 1st gear

    Itsellä ajoitus 18 ja lähtee käyntiin kelillä ku kelillä.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En ole kyllä diesel asiantuntija mutta kyllä se ruiskutushetki pitäs olla ennen yläkuolokohtaa, muuten jää työtahti toteutumatta joka taasen on 4-tahtimoottorin tärkein tahti.

    Eikä puhuttas ”advancesta” samassa yhteydessä ameriikois.

    https://www.drivingline.com/articles/how-to-get-more-power-from-your-p-pump-cummins/
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo kyllä nuo mersujen tms jälkeen ykk ajotukset on jotain ihan valmistajan kettuilua. Jos ei puhuta ennen ykk ajoituksista, niin silloin pumppu ei ole ajoitettu ruiskutushetkeen, vaan jonnekin ihan muualle.
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!