Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi 2nd gear

    No niin oliki juu 14 astetta ainaki kyltin mukaan. Eikö tommonen 16-18 vaan laske kulutusta?

    Tässä fotoa tuosta minun venttiilien säädön synkkyydestä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Edit: harjotellaa lisää kuvia...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Ainakin kuvasta näyttää siltä että kahta viimeistä koppaa ei saa pois paikoiltaan, vai onko sulla joku luukku kabiinissa tms.?

    Noi ajoitusasiat on varmastikin tapauskohtaisia, täytys itse suorittaa omalle kombinaatiolle tieteelliset kulutustestit ennen ja jälkeen muiden asioiden muuttumatta, että vois sanoa jotain varmaa. Suuttimet ja männän bowlit yms. varmasti siihen vaikuttaa.

    Käytännössä se ajoitus mitä tehtaalla on laitettu, on ollut muutamia asteita alle sen mitä kilvessä lukee, noin muutaman tapauksen otannalla.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Täysin samaa mieltä pinnapulttien paremmuudesta 4d sedanin perustein ja lisäksi mielestäni kun pinnapultin alapää pysyy aina kiinni joten ei pitäs rasittaa kierteitä lohkoissa esim kisakoneissa joissa avataan vähän useammin.

    Ameriikas missä alan guru samalla muun työn mukana autoni ennakon 15,5 asteeseen laitto varmaan tiesi saman kuin 4d sedan.

    Näyttäs että saman verran on tilaa tsipillä ku minullakin. Voi olla kyllä että kuva antaa väärän vaikutelman. Kallistamalla lähti koppa pois ja siitä vitospytyn kautta ei lähe suoraan nostamalla minullakaan ja takaspäin tiiviste ekaks ja sitten koppa muuten ottaa kii tivari liikkuviin ja tipahtaa. Sitte koppa tiivisteen uraan ja kiristys. Peilillä piti minun tarkistaa että on kunnolla urassa kun on vainoharhainen.
     
  4. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Ei oo mitää luukkuja. Tossa yläpuolella on pyyhkijöiden moottori. Sitäkin joutu kääntämään että sai sopimaan paikoilleen. Ainoa toivo on avata kopan neljä pulttia ja nostaa sen verran hyttiä, että saa venakopat irti. 1,5 sylinteriä joutu viemään tulipellistä läpi, että sai painoa pois etuakselilta. 2600lbs etuakselimassa on vähä nirkonen cumminssille :wc:
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Teet samalla korinkorotuksen 4x4 ram style. Sevverran että huallot helpottuu jatkossa?
     
  6. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Se korin nosto onnistuu suht helposti kunhan muistaa kattoo jarruputket ja sen tuulettimen ropelin ettei ota alareunastaan. Itellä menossa korin entraus nii on tullunna jumpattua usiamman kerran, pultit auki puoleltaan, hallitunkilla nosto ja palaa tukikumien ja hytin väliin ja alas, ja sama toiselle puolelle. Tai jos tekee korotuksen nii laittaa palaa väliin ja pidemmät pultit.

    Pidemmät pultit saa joko IKH:lta tai Etralta (näin ainakin pohommaalla) ja nylontankoa Etralta, tosin ite en saanut kun 90mm leveää. Hieman epäilyttää tukeeko se riittävästi tosin.. ois saanu olla 100mm
     
  7. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Cumminski on nyt pudonnu sen verran kärryiltä, että kyseessä ei ole rammi vaan f100...

    Ja minä teen korin korotuksen heti sen jälkee ku 4dsedan korottaa koria corminskista :rotfl:
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  9. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Näytti oleva vakio kannenpulteis 12.9 merkintä, sama 12.9 lujuus on myös mustatuis kuusiokoloputeis, teorias ei niide vaihto auta mitään...
     
  10. Karppaj

    Karppaj 2nd gear

    Vakiopultit on keskiosasta millin ohuemmat...
     
  11. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Eikös mistään saa 14.9 pultteja? Tai jopa 16.9.
     
  12. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    auts.. :D väkisinkin tässä menee sekasin ku Cummitus löytyy kohta joka vehkeestä :D

    Tuntuu pohjanmaalla 2gen Ramikuume nousseen, tänäänkin näin kolme sellasta aamulla kun töihin painelin Kauhajoelle. Yks valkonen (aiemminkin nähnyt), yks tuplapiippu saattaa olla takatuuppari, on aika matala ja yks minkä väriä en nyt muista mut 2gen kuitenki :rotfl:
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Sitä saatte odotella, ei ole näköpiirissä sen suuntainen projekti:D
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Muokattu: 27.8.2019
  15. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Minusta standardi loppuu 12.9 kovuuteen. Korjatkaa jos olen väärässä. Onko cumminssin kansipultit ihan vakio nousuisia m12x1,75 12,9 pultteja? Ei vaadita lämmön takia mitään erikoista? Lähinnä mietin, pitäisikö ottaa varapultit jo talteen, jos sitä ajoitusta vähän korjaisi.

    Noita pulttien hoikennuksia ymmärtääkseni tehdään vieteri efektin vuoksi. Heikoin kohta pultissa on kuitenkin aina kierre ja siitä ne menevät poikki. Ymmärtääkseni arp pultit menevät monesti sinne 15 kovuuden hujakoille? Jossain törmäsin myös m14 pultteihin cumminssissa viriviri käytössä sillähän saisi jo merkittävästi lisää puristusta ja kestoa. Menee kyllä joo koneistushommiksi, mutta sama kai se olisi, jos pata olisi perattuna..
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Katoin yks päivä että arpit olis 699 taalaa plus toimitus tulleineen ja alveineen 12v koneeseen. Tarttee oikeesti niitä, että ostaa muutaman pultin tohon hintaan. Jossain luki että ne on kovuudeltaan yli 15. Sitte joku sano ettei pinnapultteja saa edes laittaa ja tässä näkemys ja selvitystä.

     
  17. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    No joo, ei vakiokone niitä ARP:ja tarvitse, eikä edes vähän piristetty. Jossain 850-900€ ne sarjat tuli maksamaan aikoinaan kun tilasin, toisen R-P kautta ja toisen Ebaysta, ei hinnassa suurta eroa. Vähän näkyy hinnat laskeneet.

    Kyllä niissä pinnapulteissa edelleen on se etu että tiheempijenkaista kierrettä pyöritetään rasvan ja kovien prikkojen kera, jolloin puristusvoima on kovempi, kuten jo aikasemmin totesin.
    Jos noita ARP:ja onkin jollain mennyt poikki niin mielummin siitä syyttäisin tekijää ja sen työkaluja kuin pitäsin pultteja yleisesti huonolaatuisena. Kaikki maailman pikkusenkaan rajummat motit on niillä kasattu, vois sanoa että motin merkistä riippumatta.

    Se tietysti on harmi ettei markkinoilla ole oikein toista pulttivalmistajaa että näiden välille syntyis kilpailua, vois vaikuttaa hintaankin? No onhan nykyään niitä työkaluteräksestä tehtyjä nauloja, mutta lompsassa pölähtää vielä rajummin mitä ARP:en ostossa...
     
    ReDDot tykkää tästä.
  18. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Pystysköhän ne pari viimestä koppaa tekeen jotenkin sellaiseksi että niistä sais päälliosan pois, ottamatta koko koppaa paikoiltaan? Siis siinä yhteydessä kun hyttiä nostat niin modifiois ne kaks koppaa sellasiksi?
    Tai sit sen pyyhkijänmoottorin siirto, ja jonkinsortin huoltoluukku siihen?
     
  19. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Kyllähän sitä varmaan ratkasuja löytys miten sais toteutettua fiksummin tuon. Semmonen ~6 tkm kun tulee kilometrejä vuodessa, niin ei niitä varmaan tarvii olla alvariinsa säätämässä. Katotaa jos ens talvena tekis jumpan. Eihän tota koppaa tarvii paljon nostaa kun saa vanakopan ylös varmasti.

    Kojelauta on peltiä ja yhtä puuta kopan kanssa, niin kabiinin sisältä ei kyllä mitään huoltoja tehdä. Pitää motin tällee suht vakiona, ni ei tarvii olla jatkuvasti näpit rasvassa. nimimerkillä just aloin jumppaamaan gmc:n kanssa ku ei niitä näppejä saa erossakaan pysymään :)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kyllä minäkin pidän pinnapultteja edelleen parempana kuten totesin mutta esitin muiden näkemyksiä asiasta elävän kuvan muodossa. Kilpailun puute estää tietysti hintakehitystä asiakas ystävälliseksi muodostumaksi.

    Äkkeistään en keksi mitään konstia ns. huoltoluukun tekemiseen venttiilikoppaan jos sen pitäisi pitää öljyt sisäpuolella. Siinä kun on se pinnapultti keskellä ni se rajoittaa luovuuttani järkevän ratkaisun keksimiseen. Oletko edes kokeillut ottaa pois takimmaista kun ei se lähde minullakaan kuin kikkailemalla?

    Paitövei, kotipuolessa oli p1800 eli pyhimys volvo 260cid fordin kasilla ja siinä oli huoltoluukut tulppien vaihtoon jalkatiloihin tehty aurinkoisessa kalivorniassa.

    Laskelmieni mukaan ajat 6,4 kesää yhdellä säädöllä joten kun säädät nyt niin montako kertaa sen jälkeen eläissäsi vaikka olet nuari miäs? Pitäähän joissain isompia remppoja varten nostaa kone pois kuten ferrarissa.
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!