Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Joo pultithan tehdään mankeloimalla, siitä tulee kestävämpi, kuin leikkaamalla tehty. Jääkö lie lastuamalla liian jyrkkä nirkko tuonne 60 asteisen kierteen harjan pohjalle? Vai joku muu taika?

    Ongelmaksi noiden wärtsilän venttiilien kanssa saattaa tulla se itse kierteen tekeminen. Jos on höpöä tavaraa, ni se tuntuu sorvissa ku ois lasia vastassa. Ei vaan ala leikkaamaan. Löytyy kyllä teriä millä saa lastuttua karkaistuja, mutta löytyykö kierteen tekemiselle sopivaa palaa? Siitä en tiedä ja yleensä nuo teräpalat maksaa... voisi kenties hehkuttaa pehmeäksi ja uudelleen karkaista? Olis mielenkiintonen prokkis kokeilla.
     
  2. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Myös liian kova on huono, katkeaa helposti kun ei jousta yhtään. Ne pitäis eka koneistaa ja sitten karkaista.
     
  3. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kuinkaha myöhää hx52 herää? On muute sun rami lähes saman värine kun mulla, oman sävy on audi värikartasta...
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Joissain paikoin näkee noita "jatkoholkkeja" pulttiliitoksessa, ilmeisesti haetaan pitemmällä pultilla isompaa joustoa liitokseen, en muuta keksi? Joissainahan on pakosarjan pulttien allakin holkit, kai se antaa enempi periksi esmes isoissa lämpötilamuutoksissa:rolleyes:
     
  5. Rannis

    Rannis 2nd gear

    En oo noita säästäny kansipulteiksi, vaan takomisraudaksi ja veitsi materiaalia jos joskus saisin rakennettua oma ahjo.

    Kyllä ne tarvii jotain erikoisterä jos meinaa sorvata niitä, muutama kerta oon normi "kultasella" terällä kokeillu ja ei siitä oikein mitään tuu.
     
  6. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Ei mitään tietoa, tää mun hx52 on billet siivellä ja #11 pakopesällä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Tietämättä yhtään sen kummemmin minkä kokoinen HX52 kyseessä niin kyllähän tälläinen liki 6l moottori tukee aika iosakin ahtia kun se vaan itsessään on virtaavaksi tehty, ja tiedostetaan se ettei tuhannesta kierroksesta just mitään tapahdu. Sen sijaan alue 3-5k rpm voi olla aika hauska:p
    Tossa nyt vaikka esimerkki S472:sta, kun moottoria on muuten paranneltu:

     
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Ahjosta puheenollen, tein joskus tuollaisen karkasuun:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toimii paineilmalla ja polttoöljyllä/bensalla/jäteöljyllä, ja lämpötilaa saa säädettyä ihan vaan kuinka paljon pistää ilmaa peliin. Lämmettyään ainakin polttoöljyllä menee täysin värittömällä liekillä, karkasuun tuppas oleen liiankin tehokas laite ja sai jarrutella palamista...
     
    Cumminski, Rannis, ReDDot ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Sami_H

    Sami_H 1st gear

    Mistähän löytyis etuakselin actuaattorin haarukkaan uudet muovi liu-ut?
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dennysdriveshaft.com tai torqueking.com tuntee ja niillä on mutten tiijä toimittaako Suomeen. Se jää sinun selvitettäväksi.
     
  11. Rannis

    Rannis 2nd gear

    67/72/#11 muistaakseni tämä mun hx52nen on. On pieni pakopesä tossa niin varmasti pakopaineet nousee aika paljon, katotaan miten toimii.
     
    Muokattu: 28.8.2019
  12. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Toi on hiukan isompi, kun tää mun HX50 64/70#11. Se herää jossain 1600-1700rpm. Pakolämpöjen kanssa ei ole mitään ongelmia. Isommat kärjet noihin toisiin runkoihin ja ARP:t täytyy laittaa tilaukseen, kun lompakko antaa myöden.

    Juhannuksen tienoilla kirjottelin jäähd.nestevuodosta ulospäin. Sehän yllättäen loppui, kun kiristin kuusiokolopultteja hiukan lisää. Kahteen kk ei ole hävinnyt nestettä yhtään. Oem tiiviste odottelee kuitenkin jo hyllyssä.
     
  13. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Eli aika sama sit ku tä hx40 #18 pesällä.

    Minäkin ajattelin uudet kärjet tilata, varmaan 5x016 DAP. Suuttimien shimmejä ja muut tarviitavat saa saksasta. Työpaikalla pystyn ite koeponnistaa.
     
    Karppaj tykkää tästä.
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mahtaako muuten 60/65 hx40:seen saada T4 16cm2 pakopesää? mahtaisko jollain moista olla jouten? nyt on 19 ni vähä turhan iso itelle...
     
  15. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    @Rannis Samat kärjet oli täälläkin suunnitelmissa. Akaan diesel ottaa 15€+alv/ kpl kärkien vaihdosta.
     
  16. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Olis pian kans kärkien vaihto edes, avautumis painetta ettiny niin tullut useampi 240 260 ja 270bar, laitanko tuosta keskiarvo...
     
  17. tsipi

    tsipi 3rd gear

    66monaco, hx 40superia saa ainaki 16 pakopesällä. Tosin t3?

    Juurikin niitä voisin ottaa pari kappaletta... kun vaan jotenkin saan itselleni perusteltua tarpeen :)
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^^Mulla lukee jo suuttimien rungossa 265bar, ja taisivat laittaa ne 270bar kärkien vaihdon jälkeen. Ei niin kovin kriitillinen asia muutaman bar päälle, kunhan kaikki ovat samanlaiset.
     
    Muokattu: 28.8.2019
  19. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Ei muutakuin siitä klikkailemaan:

    http://www.tarvikemotti.com/http:/www.tarvikemotti.com/kauppa/holset-hx40-super-650hv/

    Taitaa olla suomen halvin paikka tällä hetkellä mistä HX40 Superia saa, ainakin omien tutkimusten perusteella?
    Sieltä saa myös irtopesiä. Ei vaan taida Monacolle olla pienempää T4 laippaista saannissa, Ebayt yms. kans katteluun että vois löytää?
     
    66monaco tykkää tästä.
  20. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Kkd myi hetki sitten alle 600e kun melkein painoin tilaa -nappia :) harmi kun vaan menee aina down pipen laippa uusiks noissa turbon vaihto leikeissä...
     

Kerro tästä muillekin!