Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko tosta rack capista sitten hyötyä jos plate rajoittamas...
     
  2. Neula

    Neula 1st gear

    Meniköhän laturi 2gen 24venasesta, hetken aikaa näyttää volttimittari vähän reilua 12v ja sit romahtaa minimiin ja check gauges syttyy palamaan. Muuta ei oo vielä tehty, kuin sulakkeiden tarkistus.

    Vai onko todennäkösempää, että joku boksi tai johtosarja sohlaa?
     
  3. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Jos akut huonossa latauksessa ja paljon kuormaa tossa vaiheessa päällä, niin menee vikatilaan ja katkaisee latauksen, ettei pala laturi.

    Jos esimerkiks on webastoo päällä ja täydet valot ja puhallin kovalla ni kuormaa jo aika rajusti jos viel akut vähä ehtoopuolella. Itellä käyny joskus noin
     
  4. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Jälkihehku jo itessää pistää laturin aika koville
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kohtahan se on helppo selvittää. Jos ei lataa niin akut het vällein tyhjenee. Sitten muuta ku laittaa tyhjän akun napoihin yleismittarin kiinni volttiasteikolla silloin kun auto käy. Täyttä akkua kun ei saa mitattua ilman hiilipakkaa jonka avulla säädin luulee että akku on tyhjä ja lataa täydellä teholla. Nii ja täytyy käyvä ajamassa sevverran että nopeus nousee yli 20 mailia, muuten ei lataus ala.
     
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Vieläkö 2gen 24 tappisessa on jännitteensäädin siellä ecm boksissa vai joko niissä on säädin laturissa?
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos on pcm:n takana 24 tappisessakin, niin varmaan voi laittaa erillisen jännitteensäätimen? Tosin kokeilisin ensin heivata hehkun. Se haukkaa sen verta jyrkästi virtaa..

    Edit:
    Minulla ainaki merssi hehkuttelee jälkeen jonkun aikaa. jos ei oo tarpeeks jenkaa ni lataus on kyllä heikkoa. Eli auttaako rundien pitäminen korkeemmalla?
     
  8. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Terve taas.

    Rami toiminut niin hyvin, että ei ole tarvinnut vinkua täällä.

    Nyt kuitenkin kaupungista kotiin tullessa alko meno hyytymään. Eli kierrokset nousee mutta veto loppuu. Sitten kun pysäyttää ja käyttää parkilla niin ei meinaa kytkeä vaihteita pesään. Edes pakkia.

    Öljyä oli tikun mukaan hieman yli ok rajan (kone lämmin, tyhjäkäynnillä ja N pesässä).

    Pakko ykköselläkin luistaa ja mun mielestä vaihtaa kakkoselle ja koittaa kolmoselle mut sitten alkaa ronklaamaan vaihdetta edes takas. En ole nyt ihan satavarma kun en kerinnyt testaamaan ja hyvä kun pääsin kotiin..

    Pihassa nopeasti testattuna niin ei tosiaan meinaa kytkeä vaihteita pesään ja sit kun pykälä päällä niin ainakin eteenpäin mennessä kierrokset nousee mut ei vauhti kasva.

    97 vuoden 12 tappinen ja loota sen mukainen.

    Varmaan saa suosiolla kiskasta viimein sen toosan alas ja viedä nätkinille? :D
     
  9. Ranee

    Ranee Gearhead

    Loota syliin ja osiin, sisälle rokkiautosta uudet pannat ja pakat, loota kokoon
    Ja keula kohti auringonlaskua
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllä niiden vaihteiden pitää silleen mennä sisään, että tietää lootan vaihtavan. Eipä tohon ongelmaan tarvii ku tukkosen suodattimen, ni eihän se mitään vaihteita sinne kytke kunnolla.

    Minä oon kattonu öljynmäärän aina d:llä, mutta 47re kierrättää litkua kyllä n:lläkin. Oon kai vaan tottunu kattoo jenkit d:llä. Ja mä oon pitäny jopa litran yli ylirajan ölppää eikä oo vaahtoutunu ollenkaan.

    Ja melkein sanosin et uudet pakat ja pannat ei oo nyt sulle se autuaaks tekevä fiksaus. Sanosin et jos näin ois ni pitäs liikkua eteen tai taakse. Jos haluut varmistusta tähän, ni lootassa muustaakseni apparin puolella on 1/8 kierteellä olevia portteja, mistä voit tarkistaa nostaako se edes linjapainetta sinne.

    Nämä vinkit ihan sillä kokemuksella kun kaverin 96 rammii tein askin ja koko loota oli levällään pöydällä enkä ollu vielä löytäny vikaa. Siinä oli valvebodyssä yks jousi poikki ja ei nostanu linjapainetta kunnolla. Se ei siis jaksanu nostaa itseään katukiven päälle, ni meni aski purkuun. Oli siis toki öljypalanutta jo, mutta ei pakat ollu silti vielä loppu. Ei ykskään levy. Toki ne vaihdettiin ja vaihdettiin jotain muutakin. :)
     
  11. Ranee

    Ranee Gearhead

    @tsipi
    Joo ei vika välttämättä @tappokinnas taalla ole pakoissa tai pinnoissa mutta ne tuossa tilanteessa on hyvä vaihtaa
    Paineen katoamiseen on monta hyvää syytä ja siksipä ne kannattaa mitata,
    pakalta tai pannalta on voinut särkyä tiiviste jolloin paine hukkuu.
    Nämäkin tilkkeet korjausssarjassa yleensä tulee.

    Asiasta toiseen, kehtaisiko joku 2 tai 3 gen pitkälavainen ramistelija mitata mikä on lavan laitojen mitta päältä?
    Välillä kiinnostelis kuuppa lavalle ja jos uudempien mitat passais niin markkinat levenisi kummasti.
    Varsinaisesti olisi suunnitelmat jatkokehittää vanhaa perunalaatikko flatbediä mutta näin lumen aikaan laiskuus iskee
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kokeilin nyt ajaa, eli vähän aikaa laatikko pelas ja sit alko luistaminen. Suodatin siis menee tukkoon.

    Punttaan laatikon alas ja vien sen nätkinille. Se saa sorkkia toosan kuntoon ja sitten laitetaan se suomibilletti turbiiniksi.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    97 vuoden pitkälavan mitat suurinpiirtein 253 x 175

    Noihin kohtiin siis haluaisin et lavakuomun mitat tulis, mutta on niissä sitten pari senttiä pelivaraa.

    Multa löytyy kuomu hintaan 50 euroa.
     
  14. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mulla nousee auton volttimittari yli 14 voltin hetimmiten kun auton käynnistää 24 venttiilisessä. Jälkihehku jaksaa pudottaa sen pari volttia ja se kyllä vie kaiken mitä laturilta irtoaa ja huonoilla akuilla tai kaapeleiden liitoksilla voi tapahtua varmaan kaikkea jännittävää varsinkin tietokoneiden puolella.

    Mä kattoisin yleismittarilla romahtaako jännitteet akuilla vai vaan auton mittarissa. Jos vaan auton mittarissa niin joku akkukaapelin liitos voi olla viimeisillään tai löysällä eikä isot virrat mene kunnolla läpi. Eli vaikka akkukengät olisi kireällä voi kaapelit olla irtoamaisillaan kengästä. Samaten maadoitukset kannattaa käydä läpi, nekin hapettuu alta aikayksikön jos ovat löysällä ja pitäisi isoa virtaa saada läpi. Samaten kannattaa kattoa siitä konehuoneen sulakerasialta liitoksien kunto ja 140A sulakkeen kunto. Sanovat tuon sulakkeen vikaantumisenkin olevan yleinen ongelma ja aiheuttaa myös samat oireet ettei lataa ja mittari menee nollille.

    Tuolla on juttua samoista oireista ja sanovat mittarin putoavan "nollille" jos PCM tajuaa, ettei laturi toimi. Tuossa selvittiin hiilien vaihdolla.
    https://www.cumminsforum.com/forum/...9594-battery-voltage-guage-dropping-zero.html
     
  15. Ranee

    Ranee Gearhead

    Kiitos mitoista. Varsin houkutteleva hinta olis sulla kuomulla.
    Pariin viikkoon en kyllä pääse katsomaan tilannetta.
    Pitää tuumia
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itellä oli silloin purettaessa runsaasti metallikiteitä laatikon öljyn joukossa. Sinällään laatikko oli maileihin nähden ihan kelvollisessa kunnossa kuitenkin. Oisko turbiini luistaessaan mujua tuottanut?

    Kuitenkin parhaat muutokset autooni ovat mielestäni olleet kunnon turbiini ja governor springs syöttöpumppuun. On kuin eri auto kun vertaa siihen kun ajoin sen pois myyjältä.
     
    tappokinnas ja tsipi tykkäävät tästä.
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei se tosta pihasta oo lähdössä mihinkään. Mä en sitä tartte.

    Ja hommaakin siinä olis kun yks sivuikkuna on rikki, ja takapleksistä puuttuu lukko ja sekin on halki. En tiedä sitten et onko 50 euroakin liikaa tuosta.. sisältä selvinnee pesulla ja pienellä sähkötyöllä jos haluaa sisävalot toimiviksi.

    [​IMG]
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Onko siinä sisäpuolella takaluukkua semmoset lukitusta varten pyörötangot jotka liikkuu eessuntaas muovisissa pitimissä? Jos niin siinä katteessa kai ehkä ollu semmone t-kahva aukasua varten. Semmosen kahvan tilasin ebaysta ja oli ihan samanlainen ku alkuperäinen.
     
  19. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt kun/jos otan tuon laatikon lämmönvaihdin pöntön pois moottorin kyljestä. Laitanko vaan hydrauliletkun laatikosta keulaan öljynjäähdyttimelle? Vai on tuola ollu joku termostaatti tai jotai sen tapaista..
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    Jotain termostaatin tapaista muttei varsinaista termostaattia. Se lämmönvaihtimen pitäisi olla teholtaan melkoinen joten pelkkä orkkiskenno keulalla ei välttämättä riitä jäähdyttämään, toisaalta taasen tuo lämmönvaihdin lämmittää öljyä kylmällä kelillä, joten ei ihan turha keksintö.

    Kyllä voit sen siis ohittaa suoraan letkulla

    Ja jos laittaa termostaatin johonkin väliin sen pitää olla tämän tyylinen joka ei sulje kiertoa vaan säätää paljonko öljyä menee suoraan takaisin lootaan ja paljonko kiertää jäähdyttimen kautta.
    https://derale.com/product-footer/f...sher-pullerfan-with-standard-mount-kit-detail

    Olen saattanut jotain tuollaista mainita jo ennenkin.
     

Kerro tästä muillekin!