Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eihän sinne tarvitse kuin lämmönvaihtimen verran letkua tai putkea väliin.

    Ja laita lämpömittari vaihteistoöljyn jäähdyttimelle menevään linjaan, jos ei ole jo. Tuskin talvella mitään ongelmia lämpöjen kanssa pelkällä orkkis kennolla. Laita sitte kesää vasten vaikka lavan alle toinen kenno flektillä. Eikä niiden askiöljyjen tarvii olla yli 100 asteen muutenkaan..
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samaa mieltä että poistetun osan korvaaminen letkulla/putkella lie helpoin tapa. Toisaalta, helvettiäkö se sinne enää ylös kupeelle kiertää jos ei kerta tarvetta. Vetää uusiksi niin että menee suoraan minne tarviaa eli jäähylle eteen ja tarvittaessa lisäjäähylle missä sille paikka sitten parhaiten löytyy. Mittari ei pahasta ole varsinkin jos muuttaa tehtaan testattua konseptia.
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Minä olen ton torpeedon poistanu ja ei oo koskaan ollu ongelmia lämpöjen kans. Ei edes kesällä ku laturin hiilet loppuivat ja sähköflekti ei jaksanu startata. Mittari näyttää 60-70 astetta.
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tuon lämmönvaihtimen poistolla sais hyvin tilaa toiselle ahtimelle. Jos sitte laittaas isomma jäähdyttime laatikolle keulaan. Sen voi tehä sitte kun tuo laatikko hajoaa. En tiiä onko sille tehty mitään.
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jätä sitte tuplaturbotus vielä haaveeks. Menee meinaa aika iso kasa rahaa jo pelkästään laatikon sisuksiin ihan ilman töitäkin. Tai ainaki kaverille ku tein lootan, ni tais se 3500 eeroa mennä osiin ku haluttiin semmonen 600 hp tehon sieto. Full billetti olis sit seuraava askel..

    Varmaa vetohommissa voi saada askin lämpenee. Hyvän kokonen kennohan 2genissä on askin jäähynä keulalla. En olis kovin huolissani, mutta mittarin laittasin ehdottomasti.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    On jo kaikki osat ja nyt aikaa tehdä, pitää käyttää maltillisia ahtoja siihe asti ku laatiko hommaa, tai kokeilla laatikon rajat
     
    Muokattu: 20.11.2019
  7. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mulla on tuo lämmönvaihdin ohitettu, talvella ongelma on ettei laatikon lämpöjä saa nuosemaan koskaan yli 20 c asteen, on tiivisteet aika lujilla, varsinki kun linjapaineita on nostettu. Lämmönvaihtimen ajatushan on pitää laatikon öljyt tasalämpösenä kesät talvet, joskus kesähelteillä liikennevaloissa D päällä on noussu liki 80 astetta, alkaa laskemaan heti kun pääsee liikkeelle. mulla on kyllä ollu ajatuksena hukata vaihtimesta takaisku, ja kytkee lämmönvaihdin kiertoon takas
     
  8. exxcevy

    exxcevy 3rd gear

    Vai maltillisia ahtoja.....sama kun panis puolel mulkunmital....
     
    Cumminski, Hoovee, smgt ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Pahin lootan lämpöjen kannalta on hidas matelu, eli käytännössä ruuhkassa mateleminen. Lämmöt nousee viileälläkin aika livakasti ilman lämmönvaihdinta kun ruuhkassa jumittaa, eli kesällä loota ylikuumenee melko helpostikin. Lisäkenno lavan alla auttaa loppujen lopuksi aika vähän, siellä ei ilma niin hyvin vaihdu.

    Eli jos ajo sisältää ruuhkissa kökkimistä, niin neuvoisin jättämään lämmönvaihtimen käyttöön. Muuten voi poistaa, talvella toki ei aski paljoa lämpene, kuten jo tulikin ilmi. Vakiovaihteiston paras osa on tuo lämmönvaihdin, ei turhaan ole insinööri sinne semmoista suunnitellut.
     
    Ranee tykkää tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo flektillinen deralen jäähy minulla on lavan alla. Mennään sillä pelkästään. Ei oo kyllä flekti huutanu ku pari kertaa jossai 30 päivänä cruisinki matelussa...

    Tosin joo autoki painaa puolet vähemmän ku teijän koslat ni miten se loota edes lämpeäis.
     
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Sekin voi olla paljon jos pitkällä varustettu.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Mikäs turbosetuppi sulle tulikaan, siis mitkä ahtimet?

    Itekin ostin muutama viikko takaperin tohon Vaniin HX40 Superin, pikkusen downpipen modeja tiedossa mutta jätän sen muun 3,5" DP:n ja 3" loppuputken vielä paikoilleen, kasvatan sitä loppuputkee sit jos siltä näyttää.

    Aattelin laittaa ton 40:en paikoilleen ilman hukkaporttia #14-pesällä, mittaus toki pakolämmölle ja paineelle löytyy, ja sen puitteissa sit lisään hukkaportin jos tarvetta ilmenee....

    [​IMG]
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Niijoo , vakio turbolla vedetty tolasia 16 aikoja vartilla parhailimmillaan.
    Tosin Qadzilla paketti taisi olla käytössä.
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jos oikee kuski vetää , ni matalia 16 sia Ramilla saattas vetää.
     
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla 5x12 suuttimilla, 024 delivery valveilla ja #100 platella toi ahdin ahtaa johonkin 50psi korville ilman porttia. Pakolämmötkään ei mitään älyttömiä ole, normaaleilla kiihdytyksillä ei ole tainnut yli 1300f mennä ikinä. Eli ei välttämättä ole hukkaportille tarvetta ollenkaan, hyvin sylkee ilmankin.
     
    Karppaj, 4d sedan ja tsipi tykkäävät tästä.
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Noin sitä itekin kalkuloin, että vois mennä ilman porttia.
     
    Karppaj tykkää tästä.
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Vakio hx35 ja hx52 16 pesällä. Vielä pakosarja arvoitus laitanko vakion vai teenkö uuden johka sais ulkoise hukkaportin ohittaan tuon hx35:sen. On vaan aika tukkoinen tuo t3 laippa, vois olla ulkoissella portilla pienemmät pakopaineet.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Taitaa olla orkkis hx35 hukkaportti jo sen verta pien, ja vaan toiseen nieluun, että melkein suosisin ulkosta porttia ellei jopa kahta.. tai näin minä mietin tuohon talvikäyttikseeni kun kuolasin tuplaturbotusta. Herää kyllä ihan eri tavalla tällee viileämmällä kelillä, tai sitte yritän vaa säästää nastoja ja tuntuu siltä :)
     
  19. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Nyt olis tarjolla vertaistukea asiallisen whatsapp ryhmän muodossa. Halukkaat laittaa yv:llä numeroa niin lisätään sinne.
     
    Muokattu: 23.11.2019
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu niin on pieni se hx35:n oma portti, reikä tais olla 16mm? Siihen verrattuna vaikka 40mm ulkoinen portti on iso parannus, virtauskapasiteetti on moninkertainen.

    Mulla on tossa Vetessä pakosarjassa 45mm Synapse, ja uskon sen riittävän pienemmän ahtimen paineensäätöön kyllä.
    Pikku lenkki tuli silläkin tässä viikko sitten ajettua muttei vielä paljoo käsitystä että kuinka noi 63mm/80mm ahtimet toimittaa, pimeellä sorapihalla viittinyt sillain kurmoottaa:D

    Pakki siitä on perhana kateissa 4L80-vaihteistosta, ja vika vaikuttaa olevan TCI:n venttiilikoneistossa. Breikillinen manuaalikoneisto kyseessä, siitähän tuolla "4L80 modifiointi" topikissa kyselinkin.

    [​IMG]

    Tossa jo valutellaan askia tyhjäksi venttiikoneiston irtiottoa varten.

    Sellanen fiilis kuitenkin jäi koeajosta että hyvä härveli siitä tulee!
     
    1purehell, talonmiehen vapaapäivä, Cumminski ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!