Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Ei se tosta pihasta oo lähdössä mihinkään. Mä en sitä tartte.

    Ja hommaakin siinä olis kun yks sivuikkuna on rikki, ja takapleksistä puuttuu lukko ja sekin on halki. En tiedä sitten et onko 50 euroakin liikaa tuosta.. sisältä selvinnee pesulla ja pienellä sähkötyöllä jos haluaa sisävalot toimiviksi.

    [​IMG]
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Onko siinä sisäpuolella takaluukkua semmoset lukitusta varten pyörötangot jotka liikkuu eessuntaas muovisissa pitimissä? Jos niin siinä katteessa kai ehkä ollu semmone t-kahva aukasua varten. Semmosen kahvan tilasin ebaysta ja oli ihan samanlainen ku alkuperäinen.
     
  3. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt kun/jos otan tuon laatikon lämmönvaihdin pöntön pois moottorin kyljestä. Laitanko vaan hydrauliletkun laatikosta keulaan öljynjäähdyttimelle? Vai on tuola ollu joku termostaatti tai jotai sen tapaista..
     
  4. Ranee

    Ranee Gearhead

    Jotain termostaatin tapaista muttei varsinaista termostaattia. Se lämmönvaihtimen pitäisi olla teholtaan melkoinen joten pelkkä orkkiskenno keulalla ei välttämättä riitä jäähdyttämään, toisaalta taasen tuo lämmönvaihdin lämmittää öljyä kylmällä kelillä, joten ei ihan turha keksintö.

    Kyllä voit sen siis ohittaa suoraan letkulla

    Ja jos laittaa termostaatin johonkin väliin sen pitää olla tämän tyylinen joka ei sulje kiertoa vaan säätää paljonko öljyä menee suoraan takaisin lootaan ja paljonko kiertää jäähdyttimen kautta.
    https://derale.com/product-footer/f...sher-pullerfan-with-standard-mount-kit-detail

    Olen saattanut jotain tuollaista mainita jo ennenkin.
     
  5. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Eihän sinne tarvitse kuin lämmönvaihtimen verran letkua tai putkea väliin.

    Ja laita lämpömittari vaihteistoöljyn jäähdyttimelle menevään linjaan, jos ei ole jo. Tuskin talvella mitään ongelmia lämpöjen kanssa pelkällä orkkis kennolla. Laita sitte kesää vasten vaikka lavan alle toinen kenno flektillä. Eikä niiden askiöljyjen tarvii olla yli 100 asteen muutenkaan..
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Samaa mieltä että poistetun osan korvaaminen letkulla/putkella lie helpoin tapa. Toisaalta, helvettiäkö se sinne enää ylös kupeelle kiertää jos ei kerta tarvetta. Vetää uusiksi niin että menee suoraan minne tarviaa eli jäähylle eteen ja tarvittaessa lisäjäähylle missä sille paikka sitten parhaiten löytyy. Mittari ei pahasta ole varsinkin jos muuttaa tehtaan testattua konseptia.
     
  7. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Minä olen ton torpeedon poistanu ja ei oo koskaan ollu ongelmia lämpöjen kans. Ei edes kesällä ku laturin hiilet loppuivat ja sähköflekti ei jaksanu startata. Mittari näyttää 60-70 astetta.
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tuon lämmönvaihtimen poistolla sais hyvin tilaa toiselle ahtimelle. Jos sitte laittaas isomma jäähdyttime laatikolle keulaan. Sen voi tehä sitte kun tuo laatikko hajoaa. En tiiä onko sille tehty mitään.
     
  9. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Jätä sitte tuplaturbotus vielä haaveeks. Menee meinaa aika iso kasa rahaa jo pelkästään laatikon sisuksiin ihan ilman töitäkin. Tai ainaki kaverille ku tein lootan, ni tais se 3500 eeroa mennä osiin ku haluttiin semmonen 600 hp tehon sieto. Full billetti olis sit seuraava askel..

    Varmaa vetohommissa voi saada askin lämpenee. Hyvän kokonen kennohan 2genissä on askin jäähynä keulalla. En olis kovin huolissani, mutta mittarin laittasin ehdottomasti.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  10. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    On jo kaikki osat ja nyt aikaa tehdä, pitää käyttää maltillisia ahtoja siihe asti ku laatiko hommaa, tai kokeilla laatikon rajat
     
    Muokattu: 20.11.2019
  11. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mulla on tuo lämmönvaihdin ohitettu, talvella ongelma on ettei laatikon lämpöjä saa nuosemaan koskaan yli 20 c asteen, on tiivisteet aika lujilla, varsinki kun linjapaineita on nostettu. Lämmönvaihtimen ajatushan on pitää laatikon öljyt tasalämpösenä kesät talvet, joskus kesähelteillä liikennevaloissa D päällä on noussu liki 80 astetta, alkaa laskemaan heti kun pääsee liikkeelle. mulla on kyllä ollu ajatuksena hukata vaihtimesta takaisku, ja kytkee lämmönvaihdin kiertoon takas
     
  12. exxcevy

    exxcevy 3rd gear

    Vai maltillisia ahtoja.....sama kun panis puolel mulkunmital....
     
    Cumminski, Hoovee, smgt ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Pahin lootan lämpöjen kannalta on hidas matelu, eli käytännössä ruuhkassa mateleminen. Lämmöt nousee viileälläkin aika livakasti ilman lämmönvaihdinta kun ruuhkassa jumittaa, eli kesällä loota ylikuumenee melko helpostikin. Lisäkenno lavan alla auttaa loppujen lopuksi aika vähän, siellä ei ilma niin hyvin vaihdu.

    Eli jos ajo sisältää ruuhkissa kökkimistä, niin neuvoisin jättämään lämmönvaihtimen käyttöön. Muuten voi poistaa, talvella toki ei aski paljoa lämpene, kuten jo tulikin ilmi. Vakiovaihteiston paras osa on tuo lämmönvaihdin, ei turhaan ole insinööri sinne semmoista suunnitellut.
     
    Ranee tykkää tästä.
  14. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Joo flektillinen deralen jäähy minulla on lavan alla. Mennään sillä pelkästään. Ei oo kyllä flekti huutanu ku pari kertaa jossai 30 päivänä cruisinki matelussa...

    Tosin joo autoki painaa puolet vähemmän ku teijän koslat ni miten se loota edes lämpeäis.
     
  15. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Sekin voi olla paljon jos pitkällä varustettu.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Mikäs turbosetuppi sulle tulikaan, siis mitkä ahtimet?

    Itekin ostin muutama viikko takaperin tohon Vaniin HX40 Superin, pikkusen downpipen modeja tiedossa mutta jätän sen muun 3,5" DP:n ja 3" loppuputken vielä paikoilleen, kasvatan sitä loppuputkee sit jos siltä näyttää.

    Aattelin laittaa ton 40:en paikoilleen ilman hukkaporttia #14-pesällä, mittaus toki pakolämmölle ja paineelle löytyy, ja sen puitteissa sit lisään hukkaportin jos tarvetta ilmenee....

    [​IMG]
     
  17. hzemax

    hzemax Gearhead

    Niijoo , vakio turbolla vedetty tolasia 16 aikoja vartilla parhailimmillaan.
    Tosin Qadzilla paketti taisi olla käytössä.
     
  18. hzemax

    hzemax Gearhead

    Jos oikee kuski vetää , ni matalia 16 sia Ramilla saattas vetää.
     
  19. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Mulla 5x12 suuttimilla, 024 delivery valveilla ja #100 platella toi ahdin ahtaa johonkin 50psi korville ilman porttia. Pakolämmötkään ei mitään älyttömiä ole, normaaleilla kiihdytyksillä ei ole tainnut yli 1300f mennä ikinä. Eli ei välttämättä ole hukkaportille tarvetta ollenkaan, hyvin sylkee ilmankin.
     
    Karppaj, 4d sedan ja tsipi tykkäävät tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Noin sitä itekin kalkuloin, että vois mennä ilman porttia.
     
    Karppaj tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!