Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Tuo tänne, voin antaa 1000€ romutuspalkkion käteisenä.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Voishan se olla että ekakytkimestä levyt sökö, vai huuattaako kaikilla vaihteilla? Se oiski ku oisit kokeillu vielä pakottaa turbiinin lukon päälle, ois nähny luistaako turbaani vai loota, noh.. :oops:
     
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Nooh, turbaani ainakaan luista momentinmuunin lootassa, jos tämönen pikku vitsi sallitaan
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    No mä kans vähä epäilen, et sulla ny aski luistaa siellä syystä tai toisesta niin rajusti, ettei sulla oo hajuakaan millanen turbiini sulla on.

    Eli kato ny toi aski eka ennen ku työnnät sitä mihinkää jokeen. On melkosen harvinaista et joku ois ostanu ton limpun sinne korotetulla stallilla. Tai sit toi auto ois meinattu ihan muualle ku kadulle.
     
    Cumminski ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei pitäisi tuon kombon nostaa kulutusta juurikaan. Mistä mihin kulutus muuttui? Ja onko eka tankillinen vasta mennyt, jolloin kulutuksen nousu selittyisi nilkan erilaisella asennolla vanhaan verrattuna ;)
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä oon reilu 60 000 ajanut tolla autolla tässä muutamassa vuodessa ja vaihteisto on alusta asti ollut samanmoinen kuminauha. Sillon kun ostin ton niin istutin tän tutun laatikkomiehen ratin taakse ja hän sanoi turbiinin luistavan rajusti. Siitä asti on puhuttu sen kanssa, että pitää heittää sinne joku toinen limppu tilalle, mutta en ole toimentunut.

    Tää on kiusallinen homma, kun omaa tietämystä ei ole. Tosi hyvä, että täältä tulee ihmisiltä analyysit asioista ja kaikki ne kuuntelen nöyrästi. Kiitos.

    Taitaa olla fiksuinta tosiaan laittaa se laatikko osiin ja katsoa mitä sieltä löytyy ja sen jälkeen vasta tutkailla turbiineja. Ei kai siinä muuta häviä kun sen, että kerran tarvii laatikko pudottaa uusiks. Hyi.
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Muista kattoo mittakellolla input-akselin päästä välys ennenku purat, helpottaa kasausvaiheessa shimmaamista.

    Voihan se toki olla, että turbiini luistaa, mut sitten kyllä kävisi mielessä että sillä on vedetty pullingia tai kokeiltu varttimaileja. Täälläkin monta sivua aiemmin ollut puhetta että merkkiturbiinitkin voi olla jotain muuta kun mainostetaan, ja kun tulee hintoihinsa viallista yrittää lähetellä pallon toiselle puolelle nii moni sitten korjauttaa täällä. Ja siitä onkin sitten sekä hyvää että huonoa sanomista :D
     
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Niin siis puratko itse, vai vietkö jollekin sepälle laitettavaks? Jos purat ite, niin mittaa ihan kaikki toleroidut asiat myös purkaessa! Oot paljon paremmin kartalla hommasta mikä ollu ketuillaan jne.

    Minulla ei ainakaan omassani jn madalletun stallin turbiini silleen "nappaa kii" kuten bensa-autoissa tottunut. Veikkaan cumminssin vetoalueen tekevän sen ilmiön. niin pien kierrosalue kuitenki tyhjäkäynnin ja "nappaamisen" välissä. Ja minun autoni kuitenki painaa puolet siitä mitä teidän muiden.

    Mutta joo joku siellä askissa luistaa, jos mehut ei oo punaset. Tai älä ny sano, että oot survonu 60 000 mittariin ilman öljynvaihtoa? Mitä jos se edellinenkin on työntäny jo saman verran alle?

    Tuntuko aski jämyltä edes turbiinilukko päällä? Entä kiinnititkö koskaan mitään huomiota oliko pakillakin yhtään jämympi?

    Sano vaan ku alkaa riittää tää länkyttäminen ;)
     
    tappokinnas ja Cumminski tykkäävät tästä.
  9. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä olen vaihtanut useasti öljyt ja suodattimen laatikkoon. Turbiinilukko kytkee jämäkästi ja sillon löytyy voimantuntua perkeleesti.

    Älkää lopettako länkyttämistä. :D

    Ja tosiaan laatikko menee Autotransmission Pekka Nätkinille.
     
  10. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kun sielä ei öljyt ollu punaiset niin on se hyvin todennäköisesti luistanu...
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sulla taitaa olla sellanen harvinaisuus käsissäs, jossa loota on hyvä mutta turbiini on sökö. Pääsee vähemmällä, tai korjattavaksi tuo näemmä on menossa.. :D
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä se auki otetaan. Tietää sitten että vehkeet on kunnossa kun autolla on ihan tarve ajaa. Itse en osaa niin saa joku muu kattoa.
    Hauska nähdä miten tämä päättyy.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    kyllä itelläkin kuten olen kertonut silloin muutama vuosi sitten turbiini oli sökö ja mailit huomioiden kuulemma yllättävänkin hyvässä kunnossa muuten oli loota. Tosin kun vahvistetaan ja ne vähänkin kuluneet osat mitkä voisi levitä ja että ovat linjassa muiden speksien kanssa ni kyllähän se maksaa. Työthän ei paljon tee tossa kokonaisuudessa. Ja taas kuten olen sanonut: turbiini ja governor springs pumppuun niin ajettavuus ja käytettävyys on kuin eri autosta. Napakammilla pumpun jousilla tuntuu ettei turbiinikaan luista niin paljon mikä tuntuu monia harmittavan vaikka olisikin hyvä turbiini.

    hohoi Rannis, otin ne pois ne ledit pe iltana. Kattelin ni niitä ei saa säädettyä manuaalin mukaiseen optimaaliseen asentoon kun loppuu säätövara ilman modausta. Minulla on oikean puolen originaali umpio irrallinen joten meinasin siinä lisää zoomailla ja kokeilla mutta vähän on kutku että liimaamalla paikoilleen adapteri/säätöosan polttimoon ensin ja sitten umpioon laittamalla sen saa vaan kuten valmistaja ohjeistaa. Että jos olet tilailemassa niin tiedät. Taijan laittaa mailia valmistaja/myyjälle kun niillä ei ole edes adapteria kys tarkoitukseen. Ja takaako edes sekään että se olisi perfect se valokuvio vaikka led olisi oikeassa asennossa niin en voi tietää.

    lisää muokkausta, kattelin ni helpompi oli tehdä refund pyyntö kuin ruveta valittamaan ettei ”adjustable beam” tuotelupaus täyty. Siis nehän on säädettävät mutta ei saa säädettyä ainakaan noissa ramin umpioissa riittävästi kun vara ei riitä. Toinen juttu että laittaako ne dhl kuriirin niitä hakemaan vai ei. Kun umpioita ei viittis muokata kun ei ole varma saako sittenkään kuviota ledeille sopivaksi. Sitte se hehkulamppukaan ei enää suoraan käy ilman säätöä. Noita säätöosia ja polttimoita pitäs silloin modata ja siinä on se hankaluus että helposti saa sopivaksi mutta miten se kestää paikallaan enää on se ongelma. Täytyy mietintämyssy laittaa päähän.
     
    Muokattu: 5.1.2020
    tappokinnas tykkää tästä.
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    En tiiä oonko vaan liian suppea ihminen, vai miks en usko 500 000 mailin takuulla olevan turbiinin menevän rikki... tai kaikkihan on toki mahdollista. Onhan sitä materiaali- ja valmistusvirheitäkin tässä maailmassa tehty kuulemma.

    Pidä meidät tietosina jahka selviää mitä sieltä on menny. Ja ennemminkin miks on menny särki.
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Juu päivitellään tilannetta tänne.

    Itse en tiedä enää mistään mitään. Siellä on kohta varmaan fulleri paikallaan.
     
    ReDDot ja tsipi tykkäävät tästä.
  16. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Harmi kun ei oo tullu jo tehtaalta fullerilla.
     
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    Missäs päin kulkee tällä hetkellä fulleroitu 12valve?
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Vein laatikon pajalle.

    Loppuviikosta kuulemma osina ja saa mennä ihmettelemään. Turbiini lähtee näillä näkymin laitettavaksi sinne jn tradingiin. En kauheesti kyseenalaista korjaajaa kun se on mun autolla kuitenkin ajanut silloin kun se oli ”kunnossa”.

    Otin siitä limpusta numeron talteen ja pitäs jaksaa lähettää sähköpostia sinne ats performanceen ja kysellä et löytyykö tietoa ton turbaanin todellisesta turnauskestävyydestä.

    Edit. Yritin ottaa yhteyttä jenkkilään, mutta firman contact-kaavake tökkii..
     
    Muokattu: 7.1.2020
    tsipi tykkää tästä.
  19. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Jenkkilästä tuli ripeä vastaus turbiinista:

    Good morning Tuomas. That serial number indicates it was built in October of 2006. Unfortunately, we do not have records that far back on the stall speed. In most cases, however, it is usually 1300-1500 stall.

    Eli ei tosta ihan kauheesti kostuttu. Niin kuin tsipi veikkasi niin todennäkösesti olis matalalla stallilla. Itse en siihen kyllä usko.

    ” Tutkimme asiaa ”
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Liitytään siihen lahkoon jossa ei uskota turbiinin olevan matalalla stallilla. Olisko tullu just linkkaamani mukainen racing turbiini auton alle ja ehkä ei viititty ruveta vaihtelemaan enää. Turbiini voi ruveta luistamaan tai lähinnä lukko siinä. Kaveri joka laittoi lootan minulle sanoi että se onkin kovimmilla. Vähän kuin manuaalissa se kytkinlevy rupee luistaa kun momentti kasvaa liian suureksi. Selittäkää joku miten vois stalli voi muuttua itsestään 1200-1300 sinne 2000rpm. Yleensä siitä pitää maksaa että joku sen avaa ja muuttaa sitä.
     
    tappokinnas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!