Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Vein laatikon pajalle.

    Loppuviikosta kuulemma osina ja saa mennä ihmettelemään. Turbiini lähtee näillä näkymin laitettavaksi sinne jn tradingiin. En kauheesti kyseenalaista korjaajaa kun se on mun autolla kuitenkin ajanut silloin kun se oli ”kunnossa”.

    Otin siitä limpusta numeron talteen ja pitäs jaksaa lähettää sähköpostia sinne ats performanceen ja kysellä et löytyykö tietoa ton turbaanin todellisesta turnauskestävyydestä.

    Edit. Yritin ottaa yhteyttä jenkkilään, mutta firman contact-kaavake tökkii..
     
    Muokattu: 7.1.2020
    tsipi tykkää tästä.
  2. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Jenkkilästä tuli ripeä vastaus turbiinista:

    Good morning Tuomas. That serial number indicates it was built in October of 2006. Unfortunately, we do not have records that far back on the stall speed. In most cases, however, it is usually 1300-1500 stall.

    Eli ei tosta ihan kauheesti kostuttu. Niin kuin tsipi veikkasi niin todennäkösesti olis matalalla stallilla. Itse en siihen kyllä usko.

    ” Tutkimme asiaa ”
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Liitytään siihen lahkoon jossa ei uskota turbiinin olevan matalalla stallilla. Olisko tullu just linkkaamani mukainen racing turbiini auton alle ja ehkä ei viititty ruveta vaihtelemaan enää. Turbiini voi ruveta luistamaan tai lähinnä lukko siinä. Kaveri joka laittoi lootan minulle sanoi että se onkin kovimmilla. Vähän kuin manuaalissa se kytkinlevy rupee luistaa kun momentti kasvaa liian suureksi. Selittäkää joku miten vois stalli voi muuttua itsestään 1200-1300 sinne 2000rpm. Yleensä siitä pitää maksaa että joku sen avaa ja muuttaa sitä.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Muuttuhan se kun pumppupyörän, staattori ja turbiinin välykset kasvavat. Normaalia kulumista pikkuhiljaa tai voihan siihen joku äkkinäisempikin vika tulla.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, muuttuu ja kuluu mutta noin radikaalisti? Edelleen veikkaan että stalli ei ole niin matala ollut uutena ollu kuin olisi pitänyt normiajoon. Mitään ns. klassisia rikkoutuneen converterin vikoja en ole ainakaan lukenut. Ainut että stalli on korkea ja se ei lukemani perusteella ole tyypillisin oire rikkoutumisesta. Toisaalta vaan yhden turbiinin halkaisseena en ole tässäkään mikään asiantuntija.
     
  6. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Lämpö on ainakin yksi mikä kuulemani mukaan tuhoaa turbiinin. Että siivet kuumenee liikaa
     
  7. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Niin jos minä olen ymmärtänyt oikein, niin nimenomaan lämmöstä voi rivat kääntyä. youtubesta katsoin videon tuosta five star turbiinista. Tulin siihen tulokseen, että tuossa ne ei kyllä käänny. On pikkasen tehty paremmin ku orkkiksessa. Ilmeisesti ylipäätään koko limppu... Mutta jos lukkopäällä on vetoa komiasti, niin sitten jotain mätää on turbiinissa. Tai sitten on tosiaan korkealla stallilla... Vähä laitat kireämpää venttiilijousta ja 5k gsk kitti pumppuun. :cool:
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  8. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Mitenkähän toi kardaanin kannatinlaakeri valitaan, kun vaihtoehtoina on vähintään neljää eri laakerin sisämittaa rockautossa ja ainakin kahdessa koossa on kaikki 0,006" eroa? Sitten on aika vaihtelevasti ilmoitettu noita sen koko häkkyrän kokoja jos siitä sattuis osata valita?
     
  9. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

  10. 66monaco

    66monaco Gearhead

    40mm pukkilaakerin laitoin omaani, '95 2500...4 vuoden sisään, alle 60tkm 2 kpl tukilaakereita väljäks partsista...100e kpl... pukkilaakeri tuli tarvikkeineen maksamaan n. 40e ikh:lta... löytyy muistaakseni tästä ketjusta kuviakin joltain asennuksesta
     
  11. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Mulla on 20 euroa maksanut pukkilaakeri siellä ja pari vuotta pyörintyt hienosti. Vieläkin ihan kunnossa kun kardaanin otin lattialle.

    LAATIKOSTA

    Äskettäin tuli puhelu, että laatikko on rakennettu tosi hyvin ja siellä ei ole mitään pielessä tai vaihdon tarpeessa. Löytyy billettiakselia ja kovilla osilla tehty.

    Kaikki johtuu siis korjaajan alkuperäisen veikkauksen mukaisesti turbiinista. Se on matkalla jn tradingiin ja loota vaan tiivistetään ja lyödään takas kasaan.

    Nätkin sano että stalli varmaan karannut aikanaan, vaikka kuinka olis laadukas turbiini ja siks jäänyt seisomaan.
     
    Muokattu: 13.1.2020
    tsipi ja ReDDot tykkäävät tästä.
  12. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Onkoha siellä vaan sitte turbiini voinu "polttaa" ölpät tummiks? Mene ja tiedä. Toivottavasti jn löytää turbiinista jotain feelua ja saat homman jiiriin! Oliko nätkinillä penkkiä, että saa valvebodyn testattua?

    Veikkailinki, että on ihan asiallinen aski kun kerta tommonen turbiinikin löytyy. Nyt ainaki varmuudella tiedät sen ja voit sen puolesta tarpeen mukaan tarjota lisää happea cumpparille:cool:
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko kukaan laittanu ilmapusseja taakse tai koko autoon, saisko sillä yhtään pehmeämmäksi alustaa?
     
  14. hezu

    hezu 1st gear

    Miten tommonen Ram toimii päivittäisessä ajossa? Pärjääkö jos Ram on ainoa auto? Mun ajot on enimmäkseen työmatkoja, mut pitäs pystyä välillä parkkeeraamaan Helsingin keskustassa, käymään Prismassa jne. Tuleeko jotain yllätyksiä, että jonnekin ei pääse / tulee sakot kevyen kuorma-auton takia?
     
  15. Pertura

    Pertura 3rd gear

    ^Hyvin toimii ainoana käyttiksenä. Stadissa parkkipaikan löytäminen voi välillä olla kiven takana, kun vaatii käytännössä puolitoista paikkaa kadun varresta. Mutta jos ei päivittäin tartte mennä Punavuoreen, niin ei pysäköintikään ole mikään iso ongelma. Isojen kauppojen parkkihallit on kanssa riittävän väljiä ainakin sinkkupyöräiselle, duallyn kanssa voi elämä olla vähän tiukempaa. Välillä voi pari kertaa joutua veivaamaan edestakaisin, mutta esimerkiksi Jumbon hallissa menee kohtuullisen usein ykköselläkin ruutuun.

    Keskustan parkkihalleista moni voi olla liian matala, eli niihin ei sovi sisään, samoin jotkut ikivanhat hallit on sellaisia että sisään ei sovi vaikkam itä tekis.

    Nämä kokemukset '95 pitkälavaisesta Club Cabista, ei taida muutkaan tehtaalta tulleet olla niin paljoa pidempiä että olisivat merkittävästi erilaisia. Pitkälavamegakaappimiehet sitten pysäköivät Pohjanmaalle tai Helsinki-Vantaan kiitoradalle, ne ei mahu muualle :D
     
    tsipi tykkää tästä.
  16. smgt

    smgt 2nd gear

    Mulla on ilmajouset edessä. Takanakin on paikat, mutta ei ole tullu laitettua paikalleen. Takaa käänsin lehtijousien riipukkeet toisinpäin, niin takapää muuttu paljo mukavemmaksi. Kuorman kantokaan ei paljoo huonommaksi muuttunu kun tonnin kuormalla tippuu perä 4-5cm.

    Joskus jos on paljon virtaa niin otan jonku lehen pois ja laitan pussit paikalleen tasosäätöventtiilien kans.

    [​IMG]
     
  17. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Jaha smgt. Oot tehny sen minkä oon omaankin suunnitellut, on vaan arvelluttanut ruveta muutosta tekemään monestakin syystä. Mutta ootko tehny riipukkeen uuden kiinnikkeen ite vai olikos tässä jotkut ostetut pultattavat/hitsattavat?
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mulla olis tarkoitus tiputtaa alaspäin. Etupään kans pärjää kierrejlusilla, taakse olis paras linkit ja pussit mutta en tiedä mitä katsuri sanoo... tai sitte poistaa lehtiä lisätä traction barit ja pussit
     
  19. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Itellä kakkoskoppanen neliveto pitkällä lavalla ja puolipitkä ohjaamo. ET0 vanteilla ja levikkeillä auton leveys on melko lähellä yleisimpien markettien parkkiruutua ja pituudestaan rokottaa myös sen 1,5 parkkiruutua tai sitten jää pätkä nokasta väylälle. Kääntösäde on sen 12 metriä vissiin, 3 akselinen kuorma-auto kääntyy teli ylhäällä huomattavasti tiukemmin. Etukatve on todella pitkä ja sivuikkunoiden alareuna on todella korkea, eli paljon jää sielläkin katveeseen. Korkeamman mallin sivupeilit olisi paremmat. Noilla mitkä tossa 2001 vuosimallisessa on ei oikeen nää auton viereen alaviistoon mitä siellä tarkalleen on. Itse en luota kanssa-autoilijoihin niin paljoa, että yrittäisin sinne kärkipaikoille parkkiin vaan vedän jostain selvemmiltä vesiltä 1,5-4 ruutua parkkitilaa omaan käyttöön :odeek:
    Kuskin ovi selälleen avattuna tilavuus vaan kasvaa entisestään. Eikai tuolla sakkoja saa, jossei jossain ole ihan liikennemerkein kielletty paketti/kuorma-autoilla pysäköimistä?

    Itse melko taitamattomana tee-se-itse miehenä tarviin myös välillä kakkosautoa kun tulee noita juttuja, että joku pultti ei aukea tai menee poikki tai menee muuten vaan 0,5-2 tunnin homma parin päivän harrastamiseksi plus yllättävä osien tarve rapakon takaa voi hyvinkin työntää projektin keston pariin viikkoon. Se on suhteellista. Jos on hyvin huollettu Rami niin sillä pärjää käyttöautona ilman sen suurempia yllätyksiä, kuin millään muullakaan härvelillä autoillessa. Luulisin, kuvittelisin, musta tuntuu.
     
  20. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    eikös täällä foorumilla joku silloin vuosia sitten ostanut megacabin ja asui jossain helsingin keskustan kulmilla? ja hetken päästä myi sen, mainitsi yhtenä ongelmana juurikin parkkiongelman.
     

Kerro tästä muillekin!