Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Siis?..
     
  2. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    En yhtään ihmettelisi. Pelkkä akseliväli on sama, kuin kokonainen 5 ovinen pystyperä. Liekö esimerkiksi kolmoskopasta edes olemassa lyhytkoppista lyhyellä lavalla? Saatika sitten, että joku olisi semmoisia Suomeen tuonut. Sellainenhan saattaisi olla armollisempi kääntyvyydeltään. Sitten on tietty vielä optiona takaveto, jossa ei ainakaan kääntöpään ristinivelet ole ahdistamassa etupyörien kääntyvyyttä. Mutta se liikkeelle lähteminen peilijäällä tai sohjossa...
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei kai mitään koppaa ole tehty Cumminsilla, lyhyellä kopilla ja lyhyellä lavalla? Bensakoneella tonniviissatasia on kyllä lyhyenä.
     
  4. Rannis

    Rannis 2nd gear

    ^ on ainaskin dually 3500 tehty lyhyllä hytillä ja lyhyellä lavalla.
     
  5. Pertura

    Pertura 3rd gear

    ^Mä taas uskaltaisin väittää että ei ole ikinä tehty tuollaista. Tehtaan toimesta siis, onhan noita lyhennettyjä sitten taas Amerikan mantereella vaikka kuinka. Eli niinku Rautamäki jo sanoikin, tonniviissatasia bensakoneisia on lyhyen lyhyinä, mutta ei 2500/3500 bensaa eikä Cumminsia.
     
  6. smgt

    smgt 2nd gear

    Vastaavia saa netistäkin tilaamalla. Mikäs siinä niin arveluttaa, että on ihan moniakin syitä? Takajousen irrottaminen on tehty aika hankalaksi näissä. Tankki pitää irrottaa että mahtuu etummainen pultti pois.
     
  7. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Turbiinia odotellaan vieläkin.

    Kunnostelin etukardaanin, koska siitä on kantautunut melkoista kolinaa ja väljää oli runsaasti.

    Neulat olikin mukavasti jauhona ja tosta pallolaakerista oli kaikki neulat kadoksissa. Lisäksi tiiviste oli asennettu väärinpäin. Pallo lähti meistin kanssa kampeamalla irti ja kehän otin pesästä pois omatekoisella liukuvasaralla.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Viime kesänä vitutti vuotava ilmastointi, joten nyt ostin jokaisen kalun uusiksi konehuoneeseen kennoja letkuja sekä kompuraa myöten. Myös kojelaudan sisään kiskaisin uuden höyrystimen.

    Kesän kestää aineet järjestelmässä, joten vuoto on aika minimaalinen. Eipähän jää seliteltävää.

    Jos joku tarvii esim toimivaa kompuraa niin toi vanha on hyllyssä edullisesti.
     
  8. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Mulla lähti se pallon kehä ilman sen suurempaa väkivaltaa, en muista saiko siitä kammettua jollain meisselillä tai jollain sopivalla koukulla pohjasta... Oliko sulla tossa pallon päällä semmoista isohkoa kumia pölysuojana? Sitä ei noissa korjaussarjoissa oikein tule edes mukana ja Danan osanumerolla en itse löytänyt mitään paikkaa mistä sen helposti olisi saanut, niin jäi vaihtamatta kun entinen on kovettunut ja halkeillut. Luultavasti nuo rasvat tosin pettää sieltä kupista, ennen kuin toi pölysuojan puuttuminen vaikeuttaisi asioita.
     
  9. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear


    Ainoa isompi kumi pilkistää ton alemman kuvan vasemman ristikon oikealta puolelta. Se on alkuperäinen ja vähän halkeillut.
     
  10. 66monaco

    66monaco Gearhead

    oliskos kellään ehjää dana 70 powr lok lukkoa tai sen sisuskaluja? tai tietoa mista hankkii? ebays olis yks setti 35 spline vetareille, jäis joku 450e kaikkineen...miiiillään viittis muutamasta rattaasta moista .. :) mulla siis ristikko/rattaat väljät..samalla ois hyvä vaihtaa levyt...
     
  11. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Mulla on suojakumia varastossa.... Tuossa: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468987-suojakumi-jeep-dodge-ford-au-ds-412-2
     
    Luoppis tykkää tästä.
  12. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Jamantilta taisin minäkin nuo etukepakon pallo-osat aikoinaan tilata. Lisäksi patentoin crc pullon pillin siihen pikkureikään ja taitoin lämmittäen sivulle, nyt saa wurthin hhs-2000 rasvaa lykättyä sillon tällön. Tiedä toimiiko mutta tulipa keksittyä :D
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Pari viikkoa sitte tuli ebaysta ostettu powr lok, eile heitin kiinni. Siinä kun oli jo nipus tuli mielee että olis varmaa pitäny ne levyt uusia, ilmoituksen mukaan oli 90t mailia ajettu. Osta multa tuo vanha avoin ja hitsaa se lukkoon
     
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kiitos tarjuoksesta, ihmettelen vielä jos sattuis löytyy korjaussettii kohtuu hintaan... ajaa tolla omalla pystyy, mut ei uskolla räppäillä :D
     
  15. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Offipalstalla joku möi jotain dana70 powr lock kamaa. Kannataa tsekata sieltä.
     
    66monaco tykkää tästä.
  16. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Laatikko ja turbiini ovat kotiutuneet.

    Toivottavasti pääsee tällä viikolla kasailemaan.

    Vaihteiston lauhdutinlinjat näyttää vähän pahalta, joten teetän varmaan letkusta uudet. Vai maksaako uudet putket miljoonan rockautosta? Muistelisin, että Mustapässi tästä ainakin jutusteli?
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Korvasin etrasta haetulla letkulla ne metalliputket. Metritavarana vaan ja kahdet nipat lootaan ja nekin kiinni klemmareilla. Siitä oli täällä ja ameriikois palstoilla keskustelua että metalliputket siirtää ilmaan paremmin lämpöä ja blaa blaa. Etin dormanin numerot jo valmiiksi mutta yhden jo ne tilanneen ramistin palaute lapsellisen avuttomasta kiinalaisesta laadusta kyseisen toimittajan kohdalla ja putkien laittoi stopin sille vaihtoehdolle. Jätin sen lämmönvaihtimen itse paikoilleen ja suosittelen muuten että katot tai teet kaavion miten ne uudet letkut taikka putket menee. Rälläköin omat vittuun ja kuukauden puolen päästä mietin miten ne oikein siellä kulki. Kaavio löytyy netistä pitkään hakemalla mutta helpoin kattoa ennen rälläkkää. Siihen lootan kylkeen uudet letkunipat sain enklannista halavalla ebaystä ku on se jännä jenka niissä. Etrassa ne pyörittelee silmiään ja tarjoo vääriä. Löytyy sähköpostistani ehkä vielä jos ei tullu täällä palstalla silloin käytyä läpi se asia. Eli helpoin on letkut ja klemmarilla kii. Hyvin on pysyny -17 syksystä asti. Kop kop.

    Paitövei, korjasin muuten eberin ihan just ja ne lämppärinletkut oli siinäkin ihan kivikovat että kannattaa silloin tällöin kattoa onko letkut kovettunut tai pykinyt, kulki siellä sitten mitä vaan.
     
  18. teme01

    teme01 3rd gear

    kun silloin tällöin kehuskellaan että 12v cumminsista saadaan helposti 400hp.
    Niin olisko jollain hyvää reseptiä heittää, jotta tietäis mitä vois tilailla ??
    Akaasta on isommat suuttimen kärjet laitettu tuohon omaan mut muuten vakio o_O
     
  19. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Joo varmaankin luovuttaa metalliputket paremmin lämpöä, mutta minkä verran vaikuttaa kokonaisuudessa? Tuskin juurikaan.. Osta vaan jotain kunnollista letkua push lok tms. Se menee tosi jämysti orkkis metalliputken päälle ja minisiteellä varmistus. Toki saa letkukaratkin, mutta en muista jenkaa ulkomuistista. Minulla ei oo ainakaan senttiäkään metalliputkea vaihteiston jäähyssä ja derale pelkästään lavan alla. Kerran kesässä saattaa jopa flekti siellä pyörähtää..

    Letkujen huonopuoli on hapertuminen ja kovettuminen, joten jätä se letku halvin kauppaan. Toinen toki on suojan tarve, jos esim rengas heittää murkulaa letkuun. Jos ite varoisin tätä, ni saattasin käyttää rekoissakin jarruputkina käytettävää muoviputkea. Niistä on polttoainelinjatkin jo kolmessa autossani.

    Varo muuten niitä vaihteiston jäähylähtöjen ylikiristämistä. Monet saaneet jengan halki askin päästä. Jos siis joudut ne irroittamaan, niin suosittelen hyvää tiivisteliimaa. Takahampaiden ei tarvii sillon näkyä kiinni vääntäessä.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suasittelisin myäs kampiakselin takapään stefan vaihtoa varuiksi. Mänis niinku samoilla lämpösillä nyt.
     
    tsipi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!