Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos on kuitit tallella ni mielelläni kuulen mitkä ristit sinulle meni paikoilleen. Ei tartte kuitenkaan mittailemaan mennä. Pitää varmaan tarkistaa ja vertailla kuitenkin että omassa olis varmasti samat.

    Hyvät on näköjään tilat ja vehkeet laitella. Ite laitoin kuten totesin aikoinaan hallitunkin päälle kulmaraudat johon ruuvasin vanerin. Siinäkin se loota pysy ja liikku. Samaa vaneria alustaksi ku pihalla piti irrotella ja hiekassa ne tunkin pyörät ei oikein liiku.
     
  2. Peha

    Peha 1st gear

    Onkos kukaan mittaillut tai muuten tietoa 12v moottorin vakio nokan arvoista? Nosto,yms
     
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  4. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear


    Taakse 3 kpl 106,3 x 30,2mm

    Eteen 2kpl 92 x 27mm ja
    1kpl 93 x 28,6mm

    Kannattaa varmaan varuiksi tilata se etukardaanin pallolaakerikin. Mä otin rockautosta sen moogin setin. Oma oli muuten kunnossa, mut edellinen oli varmaan ristikonvaihdon yhteydessä hukannut neulat sen pallon sisältä ja laittanut stefan väärin :D

    On mulla juu kohtuulliset tilat tässä kotona laitella. Ja melkeen tarvii olla jos tämmösiä vanhuksia haluaa pitää fiksussa kunnossa.
     
  5. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Se on varsin mielenkiintoinen kasattava se etukardaanin tuplanivel. Oon sen kerran tehny ja jotenkin kävi mielessä etten kovin montaa kertaa haluais yrittää uudestaan, varsinkin kun yksin sen kasaa.. :)
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kiitosta vaan mitoista. Tuli tossa ootellessa kyllä niitä jo selviteltyäkin. Pähkinän kuoressa: takana on yksi tai kaksiosainen kardaani. Pitkissä aina se pidempi. Kaksiosaisessa on tukilaakeri ja siihen menee kolme ristikkoa. Ilman olevaan kaksi ristikkoa kaikki samankokoisia spicer 1410 series. Eteen menee riippuen vuosimallista kolmea erilaista ristikkoa yksi kappale malliltaan 7290 series. Vanhimmassa c-lukot sisäpuolella, uudemmassa kaks c-lukkoa ja kaks ulkopuolista. Uusimmassa neljä ulkopuolista lukkoa. Puhutaan siis 94-02 malleista. Cv-nivelet Eli liki jakolaatikkoa niin taas kaks 1330 series ristikkoa. Nuo kaikki on spicerin mallistosta mutta kääntyy varmaan miksi kukin haluaa. Tuo sivusto avaa monta asiaa:

    https://torqueking.com/category/1994-2002-dodge-ram-2500-3500/
     
  7. S.L

    S.L Gearhead

    Power Driven Dieselillä on ainakin valikoimissa tuohon valmis letkuratkaisu kaikkine liittimineen.
     
  8. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Ei onnistu porissa lootan jäähylinjojen teko hydrauliikkaliikkeissä. Veikkaan, että ei vaan ole halua tehdä. Riitti kun sanoi mihin tulee ilman sen kummempia speksejä niin vitullinen vinkuminen alkoi joka paikassa.

    Korjaan lootan perästä menevän putken pienen reiän kemiallisella metallilla ja laitan putken toisen pään ja kennon välin etran putkea ja klemmarin (alkuperäisistä letkuista hajosi se sisäpuolinen lukitus purkaessa, vaikka oli oikea työkalu).
    Sen letku taitaa mennä siitä putken ”lukitusklunssista” yli ja klemmari siihen sitten.
    Lämmönvaihtimelta kennolle menevä putki olikin ehjä.

    Sitten rockautosta tulee se lootalta lämmönvaihtimelle tuleva härdelli suomeen torstaina. En tiedä jääkö tulliin, mutta n.50e maksoi toistaiseksi. Se meni ihan solmuun purkaessa kun kaikki liittimet oli ruostunut.

    Noi putkethan siellä ei montaa euroa olis maksanut, mutta rahdit kipusi reippaasti yli 200 euron.

    Laatikkonostimella loota meni upeasti paikalleen parissa minuutissa ja sai alkaa laittaa pultteja paikalleen.

    Tämmöstä hidastetta.
     
  9. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

  10. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Siis vahvaistetaanko manuaaliaskejakin näihin? Ja mitenkä??
     
  11. Ranee

    Ranee Gearhead

    Vahvistetaan kyllä, vaihdetaan sisälle kaikkea mielen mukaan niinkuin automaatteihinkin.
    Nuo tuon ajan manuaalit oli väännönkestoltaan sopivimpia johonkin letukan kuuskekkosen perään.
    Semmoseen lootaan kun tarjoaa tuhannen nyyttonia kääntöä alle 2000rpm niin voima tulee ulos muualta kuin akselin päästä.
     
    tsipi tykkää tästä.
  12. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    @Rannis Oletko jo ostanut ne isommat kärjet suuttimiin? Jos et, niin älä ota 5x0.016 kärkiä vaan ne seuraavat! Voimaa niillä tuli kyllä kivasti lisää, mutta fuelplatea ei tarvinnut siirtää yhtään taaksepäin...
     
  13. kompassi

    kompassi 1st gear

    Cromo inputti akseli nyt ainakin,vakio porsii aika äkkiä
     
  14. Hoovee

    Hoovee Gearhead

  15. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Ne onkin kato vaan pehmeitä paikkoja varten ne ulommat etupyörät :D Mutta taas nähdään kuinka ihmeellistä suomen kieli onkaan. On tosi paljon eroa sillä, laittaako etuakselille paripyörät, vaiko renkaat paripyörävanteilla.
     
  16. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Eikö ne tuolla ameriikassa puhu NV4500 askin osalta vahvistamisesta myös silloin, kun muutetaan bensakoneen aski Cumminssin perään kun niissä on eri vahvuinen kytkinakseli. Ja siltikin taitaa vakio askissa olla joku hieno 2 osainen sisääntuloakseli, mihin joku myy kaiketi jotain vielä vahvempaa versiota. Ja vitosvaihteen saattaa silti pystyä rikkomaan kun ne rattaat on niin surkean kokoiset?
     
  17. tsipi

    tsipi 3rd gear

    No ei oo helppoa sitte manuska askeillakaan.. Onkohan kukaan iskeny cumminssi perään bemarin zf lootaa? Se kun on virittäjien keskuudessa rikkomattomien sarjassa, mutta saako cummins senkin vaikuttamaan ihan paperilta?
     
  18. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Eikös ne vetelee kelkkaaki noilla manuaskeilla, isoilla tehoilla, ja hyvällä menestyksellä vielä. Erona se että niiden koneissa laulu alkaa 2000rpm. Tai näin dieselmag ainaki valehtelee:

    "Without a doubt, manual transmissions rule the day in the upper echelon of the truck pulling world. Due to their ruggedness, simplicity, and efficiency, they flat outperform their automatic counterparts. One of the most popular transmissions is the five-speed NV4500 (shown). With nothing more than a larger input shaft and a triple-disc clutch they can survive in applications that send in excess of 1,200 hp their way. If you’ve got a bolt-action Dodge, Chevy, or Ford, we recommend pulling in direct (1:1) and with the transfer case in 4-Lo if you can (direct is Fourth gear in the NV4500). This will create the least amount of stress for the transmission to deal with. As previously mentioned, if your horsepower level doesn’t quite allow you to run in direct, you can go down a gear in the transmission, try the Hi-side of the transfer case, or even swap out ring and pinions."


    https://www.dieselworldmag.com/diesel-technology/how-to-sled-pull/
     
  19. teme01

    teme01 3rd gear

    Mikä jenka on 94 2500 dodgeram
    Vanteen kiinnitys muttereissa?
    Onko 9/16-18?
     
  20. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    on
     

Kerro tästä muillekin!