Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sitähän se TopGearin / Grand Tourin kolmikko ihmettelee välillä, kun jenkit tykkää niistä avolava-autoista. Että mitenkä se toimii siellä, kun täällä vanhalla mantereella jos ajat sellasella niin tavarat katoaa heti lavalta :D
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    senpä tautta ja tähen on se pappakate. Suojaa katseilta, ainakin jonniin verran sateelta ja varkailtakin. Tosin menee tosta kuttaperkasta vihainen mies läpi mutta ehkä herättää huomiota ainakin yleisillä paikoilla.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Öö saikos näissä olla se kate lukittava? Joo joo on ollu puhetta mutta ei muista.. pakupuolella tuo on edelleen naurettava tuo sääntö ettei saa olla lavalla kun kevytkate eikä saa olla lukittava. No uusiin saa, muttei vanhoihin.. joku viisas järki tässäkin, ettei nyt suomalainen vaan ala käyttämään sitä järkevästi tavaran kuljetukseen ja ihmisasuntona.

    Taas pientä vuodatusta mutta ajan kanssa alkaa huomaamaan tiettyjä vain suomalaisia piirteitä..
     
  4. Ranee

    Ranee Gearhead


    On mulla tähän flatbedkin irto laidoilla.
    Pitäisi vain jaksaa väkästellä lavan alle kaapit tarvikkeille sitten vois ottaa taas käyttöön.
    Siihen asti mennään kuupalla, eikä tuonkaan irrotus montaa minuuttia vie jos oikeasti on tarve kuskata jotain suurempaa.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon tuuminu että pitäs katella tästä pihapiiristä kaksi puuta sopivasti lähekkäin johon sais kakkosnelkun väliin. Sitte peruuttas väliin ja nostoliinat katteen välistä lankun yli ja kohottas sevverran katetta niillä että sais auton alta pois. Olis helppo yksin ottaa tai laittaa kate päälle.
     
    Ranee tykkää tästä.
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Saman tyylinen ratkaisu itellä mökillä käytössä, kaupungissa joutuu työmaan pihassa trukilla nostamaan sivuun.

    Pikku Jeepin katon jaksaa yksin kantaa pois kun tekee kontin korkuset tellingit jostakin ja konttiin seisomaan niin saa juoksutettu katon pois.
     
  7. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Maalipinnasta irtoaa noki aika hyvin pienpoistajalla ja pesusienellä kevyesti hinkkaamalla. Tosimieshän sisustaa juuri noin, että sohvat sun muut heitetään ensin Dodgen lavalle ja käydään ajamassa vähän nokea pintaan ;)

    Bonuspisteitä saa jos saa pakokaasun hajunkin kunnolla pinttymään.
     
    Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  8. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Vihdoin tuli ne governorspringsit. Sitten pitäisi ehtiä ja uskaltaa asentaa jossakin välissä..
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    täällä oli viimeeksi keskustelua vissiin kun minä ne laitoin. Tarkka kannattaa olla ja miettiä etukäteen ennen jokaista vaihetta ja laittaa ylös mm. työntömitalla otetut mitat ettei sekoile niitten kanssa. Se siinä on hankalaa että jos ei ekalla satu säätö kohilleen niin otettava uudestaan sammutin kiinnikerautoineen irti että pääsee tulpan kylestä irrottaan ja näkyvyys on huono. Otsalamppu on must ja pikkupeili varuille. Sekä hyvä kynämagneetti taskuun. Sillä voi vetää niitä rikkoja ulos eikä tipu pumpun sisään. Jos siihen pumppuun ei ole koskettu niin hyvä säkällä menee kerralla kohilleen. Netistä löytyy kans juutuupista opetuselokuvia ja ohjeita. Myös siihen mihin suuntaan on säädettävä jos ei pelaa.
     
    tsipi ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu eipä se mikään mahdoton talkoo ole. Tarkkuutta vaan, ettei osat löydy pumpun sisältä. Ja minä ainakin mittasin sekä laskin kantit. En muista kyllä millä mittailin, mutta omassani ei mahtunu tönärin hännällä mittaamaan..

    Voi kun sais jo pumppumieheltä pumpun takas, ni pääsis ottas cumminssia alle... Ens viikolla haen pumpun kotiin oli kaveri ehtiny kattoa pumppua ja suuttimia tai ei.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Semmone olis kätevä jos olis siihen normia lyhkäsempi tönäri kun ei minullakaan hyvin päässy mittaamaan 2gen. (Näköjään niitä on ainakin vaikka 75mm pitkiä). Pari senttiäkin lyhyempi olis auttanu.
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Piti oikein vähä miettiä, et mitä vittua ne oikein turaa.

    Nehä oliki niitä 12 valvee juttuja.
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo, sen ajan cummins kun se oli vielä oikea moottori. Mora sammutin solenoidin väliin ja sähköä ei tarvitse kuin startille. :odcool:
     
    Karppaj, Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    thumb
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Vihdoin ja viimein pumppu ja suuttimet noudettu tarkistuksesta. Ja eihän siellä mitään sanomista ollut. Oikein ihmetteli kun ei tarvinut mihinkään koskea. Vastahan tuolla jo alta 400tkm ajettu. Ahdonalaista syöttöä ~250 mottia, mikä oli minun afc ropailujen jäljiltä. 100cc oli ahtamatonta.

    Nyt vaan pumppuun pari astetta ennakkoa lisää ja kovaa ajoa.

    Oli tämäki huolto.. Lisäksi vielä venttiilien säätö ilman koskemista säätöihin.. Ei nää vissiin kovin huonoja kiuluja ole.

    Edit:
    Nii ja suuttimissa kaikissa kuviot kunnossa ja avauspaine 200 bar. Kuulostaa äkkiseltään alhaiselle, mutta en tiedä mitä alunperin ollut ja käy minulle kerran kaikissa on samat.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    "Working in conjunction with the higher pressure P-pump, the ’94-’98 Cummins employs injectors with higher pop pressure (opening pressure). The difference is 260 bar (3,770 psi) on ’94-’98 engines vs. 245 bar (3,553 psi) on ’89-’93 units. The injectors remain 100-percent mechanically actuated with no electronics involved or computer telling them what to do, but the body is different from the ’89-’93 versions. The 7 mm outer diameter of the injector nozzle was the same as what was found on ’91.5-’93 5.9Ls."
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    No just lueskelin kanssa, et 260bar ois alkujaan ollu... Taidanpa pistää suuttimet jollain aikataululla ja ei varmaan arvaa tosiaankaa 16 astetta enempää ennakkoa tarjota. Ellei nyt tuu jostain vastaan uudet suuttimet, tai pelkät kärjet.
     
  18. simu_l

    simu_l Gearhead


    Aika äkkiä saattas alkaa harmittaa lastata umpipakuun kaivurin kauhoja, rattorin renkaita, rinnekoneen teloja, täysiä polttoainepyttyjä ja varsinkin purkaa niitä jossai jumalanselän takana korvessa :D
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itellä se ameriikan jimi (jessup) oli laittanu 15,5 astetta. Että jos lahden tsipi laittaa 16 astetta ni ei se voi ainakaan paljon pielessä olla.
     
  20. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Alkuvuodesta Akaan diesel vaihtoi isommat kärjet mulle, niin avautumispaineeksi tuli 280bar. Sanoi, että jos olis ollut 13mm pumppu, niin ne olis voinut nostaa 300bar. Savuttaa vähemmän paineen nostolla..
     
    tsipi ja Rannis tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!