Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Ahtopainemittari asennettu, 1.8bar maksimi...
     
  2. Mercury

    Mercury Gearhead

    Velipojan Ramia pitäs käyttää pyöränsuuntauksessa.

    -96 3500
    Pallonivelet ja raidetangot uusittu.

    Keski-suomessa ollaan,ehdotuksia kiitos.

    Tuntuu kevyt KA olevan väliinputoaja suuntauksen suhteen..
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jaa nii eivät suostu tekemään noin painavaa, vai vaan eivät löydä arvoja kulmille?

    Suuntaamisen saa kyllä tehtyä itekin, jos vaan yhtään innostaa. Saattaahan se vaatia pari koeajoa toki joskus ja varmasti saa oikeilla vehkeillä paremmin. Kerran on katsastusmies vaatinut suuntauslaput ja sillon oli ainakin oma suuntaus osunut niin kohdalleen, ettei suuntaaja avannut yhtäkään mutteria. Tähdet kun on kohillaan, niin saattaa joskus todistetusti onnistua.
     
  4. Mercury

    Mercury Gearhead

    Ei oo arvoja / ei paripyörälevikkeiden takia sovi nosturille.

    Eikös noissa oo camber/caster säätöholkki yläpallolla?
    Vaihtoivat pajalla pallonivelet ja sitten yrittivät jollakin harpilla suunnata..On vitullaan,haukkoo.
    Aurauksen säädöllä ei saaha korjaantumaan.
    Veikkaan että casteria pitäs saada lisää.
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Koskaan en ole rammia suunnannut, joten en ole oikea ihminen neuvomaan tässä. Haukkominen tarkoittaa tarkalleen mitä? Death wobble -tyyppistä?

    Minulla on tapana kääntää casteria jo vähän överin puolelle. Ja vetää auraus niin pieneksi kuin mahdollista. 0,5 astetta on ihan riittävä. Jos vaeltaa, niin napsun verran lisää auraa. Tykkään, että auto menee suoraan ja varmaan tulee ajettua mutkatietä liian vähän, mutta en ole kokenut käyttäytyvän siellä huonosti. Luulen jopa, että pitäisi ajaa jotain circle track tyyppistä, että kaipaisi pienempää casteria.
     
  6. simu_l

    simu_l Gearhead

    Oon yhen ramin säätäny lattialla (kun ei työpaikan nosturille mahdu) kun oli tukivarsien puslat vaihdettu. Se nyt ei mahdoton työmaa ollut, mutta tuhraantuihan siihen pitkä tovi.

    Paripyörällisen haasteeksi sanosin heti ainakin meidän koneilla että paripyörällisen akselit kun ei ole saman levyiset niin en tiedä saako ne yhteyttä edes (ehkä paripyörät irrottamalla?)... ja toisekseen tommosen joutus tekeen tuntitöinä jos pallonivelien kartioita joutuu kääntelemään.

    "Ei ole arvoja" ei ole minusta oikein validi, eiköhän ne arvot löydy netistä aika pian... ja 30sek googlaus kerto että just tällä hetkellä dodgeram org on nurin ja sieltähän ne ois löytyny helposti... minäpä vilkasen haynesin kirjaa kuha kerkiän.

    Nii joo ja jos caster säätö on tukivarsien pulteissa niin ihan suosiolla heti ekana tilata uudet pultit ja puslat, ne ei 99,99% varmuudella irtoa ehyenä.


    Edit:
    Haynesi kerto ainostaan että 4wd ei voi säätää kuin caster tukivarsista ja auraus tangosta (1994-2001)
    Ei antanu mitää arvoja.
     
    Muokattu: 4.12.2020
    tsipi tykkää tästä.
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä ne saa pyöräkohtaisesti säädettyä yläpallosta, sielä on sellaset irtoholkit. Rockauto myi niitä myös, varmaan muutkin. Tehtaalta sanotaan ettei niitä saa kun alatukivarista mutta se muuttaa koko akselin asentoa, pyöräkohtainen säätö on hyvä varsinkin kun näihin eksyy niitä vakiota hieman isompia munkkeja monesti :) Ja sillä holkilla saa säädettyä sekä taka- että sivukallistuman.

    Kokeilin minäkin dodgeram org sivustoa heti, eipä sanonunna mitään :( Siellä joku oli ilmottanu mitkä on hyvät asteet, mutta jotenkin niin se oli että auto hakee siihen suuntaan millä pyörällä on vähiten takakallistumaa. Tämä siksi että auto menisi suoraan kun tiet kallistaa.

    Tuosa on tuo sama teksti mikä oli dodgeram org-sivulla: https://groups.google.com/g/alt.autos.dodge.trucks/c/p3UOqjcXbJE/m/79CJ530kj_oJ?pli=1
     
    Muokattu: 4.12.2020
  8. Mercury

    Mercury Gearhead

    haukkoo=hyökkää sinne sun tänne

    ei ole arvoja=tietokone ei tunnista autoa

    Ei paripyöränen tällä hetkellä.
    Kaaret on paikalla.

    Joo tiiän rokkiautot jne.oon tilannu sieltä kymmenen vuotta.

    Ja aina foordista on yläpallon holkista säädetty camber / caster.
    Econolinessa kans sanovat että casteria pitää olla reippaasti että ohjaus keskittää.

    Äkkiä vaan vilkasin Ramia että holkin kaulus näky yläpallolla,joten normisti säätö sieltä..Ennen ku tänne aloin sepittää.

    Tosiaan velimies aiko laittaa auton seisontaan niin rupesin vähän kyselemään ku on täällä tullu oltua jo mitä,2002 vuodesta..

    Mutta kun ei ihteä oikein Dodget oikein oo ikinä kiihottanu..

    Oon semmonen HEUI hullu..

    Kahtokaa YouTubesta Marika Pasanen nimellä,jos Holset HX50 kiinnostaa 7.3 Powerstrokessa..

    Kiitos tähän asti asiaan panostaneille,ja oliko kellään vielä konkreettista säätöpaikkaa ehdottaa?

    Edit.linkki

     
    Muokattu: 4.12.2020
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Jos on korotettu ja vakiot tukivarret niin ei casteria edes saa hyväksi. Eli säätö maksimiin.
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niinno, jos ei lähitienoolla ole ketään joka homman osaa ja kykenee niin menee omaksi räpeltämiseksi. Tietysti jos sekään ei innosta niin sitten ajetaan kuten pässi sanoo
     
  11. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    [​IMG]
    Tuollaset arvot löyty. Ja noiden mukaan onnistui säätö 2500:n ihan ok.
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    On kyllä mahdottoman pieni auraus. No eihän sitä kannata kääntää enempää, jos ei vaella. Eikös tuo siis ole kuitenkin auraus yhteensä, eli 3 sekunttia per pyörä?
     
  13. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Itselläni on käytössä Smarty S-03 kapula. Siinä on melko lailla tuorein ohjelma, mitä kapulan valmistaja on tuutistansa työntänyt. Plussana on, ettei tarvitse tehdä johdoille mitään, vaan tuo tökätään OBD2:seen ja varsinainen ohjelman lataus kestää ehkä minuutin tai kaksi. Noin 70hp lupaavat maksimi tehonlisäystä Smartylle suunnilleen vakio kokoonpanolla, mikä ei tietty ole päätä huimaavaa, jos tavoitteena on jotain muuta, kuin pikku piristys. Ohjelmassa on myös joku boost fooler kun tuota hukkaportin ohjausta ei kai muuten voi 24 venttiilisessä ohittaa jossei ihan omin kätösin rakentele jotain? Itse en tosin ole kehdannut kokeilla mitä toi tekee niillä isomman numeron ohjelmilla, mutta ahdot nousee huomattavasti herkemmin jo parilla ekalla ohjelmalla, muttei kuitenkaan vähän sihisevän mittarin mukaan saa kerättyä juurikaan vakiota korkeampia huippuahtoja. En kyllä toisaalta tiedä, kun ei ton manuaalilaatikon kanssa kerkiä kattomaan ahtomittaria kun loppuu vaihde kesken.

    10 eri ohjelmaa, joista parittomat on yleensä parillisen vastakappaleita plus "added timing". Revo softassa voi myös ohjelmakohtaisesti laitella erilaisia esiasetuksia "torque managmentille" ja ajoitukselle. Itse en tosin saa savuja kauhean hyvin kuriin, kun suuttimet on joku joskus vaihtanut johonkin, ehkä marine suuttimiin? Noita ajoitus- ja torque managment hommia räpläämällä sain savutusta kuriin, mutta sitten taas joku "for bigger injectors" tyylinen vaihtoehto sai polttoainepaineet jostain syystä sekoamaan, niin tyydyin semmoseen keskimaastoon. Noi fuel economy ohjelmat ei myöskään paranna tilannetta oikeastaan mihinkään suuntaan.

    Smartyn valmistajalta tuli myös erääseen ennen kapulan hankintaa sähköpostitse esittämääni kysymykseen melko nopea ja selkeä vastaus. Eli tukea on saatavilla. Miinuksena aika korkea hinta ja kalikassa lukee Made in Italy, vaikkei tuota euroopasta suoranaisesti saa. Lisäksi kalikan valmistaja uhkaa kapulan olevan VIN lukittu siihen autoon, mihin on teho-ohjelma ajettu vaikka maailman loppuun asti, mikäli sillä kyseisellä kapulalla ei sitä kyseistä autoa palauteta vakio ohjelmalle. Eli jos käytettyä ettiskelee, kannattaa toikin huomioida. Vikakoodit pystyy kai lukemaan mistä vaan autosta tahansa. Nopeusmittaria voi kalibroida tai laittaa vaikka nopeudenrajoittimenkin käyttöön jos siltä tuntuu. Kai sekin lie miinus, että asetuksia ei voi muuttaa lennosta, mutta pystyneekö muillakaan kalikoilla kakkoskoppasessa?

    Jos oikeen mielit soppaa koneelle syöttää, niin tota siirtopumppu puolta on varmaan aika lailla pakko päivittää.
     
  14. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mä en nyt hokannut, että oliko nyt kyseessä takaveto vai neliveto Ram 3500? Kuitenkin etuakselin osalta aika eri vekottimia.

    https://autobaja.fi

    Jos tuntuu, ettei tuo paikka ole liian kaukana keskisuomesta, niin kannattanee ainakin kysyä, mahtuuko 3500:nen nosturille. Itse käytin 2500:sen suunnattavana ja tuolta löytyi GVWR:n perusteella säätöarvot. Ja GWVR löytyy siitä tarrasta kuskin oven pielestä. Itse tosin halusin mahdollisimman lähelle nollaa auraukset. Casteria ei sillä reissulla säädetty kun ne pultit meni mulla itellä myöhemmin poikki kun ne nerokkaan suunnittelun johdosta menee todella varmasti rikkipoikki, jossei joku joskus ole niitä vaihtanut ja kasannut todella tymäkästi rasvattuna.
     
  15. Mercury

    Mercury Gearhead

    4x4 3500 dually kyseessä.
    Lahti vähäsen kaukana,ollaan pohjoisessa keski-suomessa,160km Jyväskylästä pohjoiseen.

    Täällä oli joku Kinnulasta ostanu Ramin,oliko myyjä Heikki Häkkinen kenties?
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulle tuli kinnulasta ja saattopa ollakkin Häkkinen, kuis?
     
  17. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Vaihtoehto C:hän saattaisi olla joku paikallinen raskaan kaluston korjaamo sillä edellytyksellä, että niillä yleensäkkin on suuntaukseen jotkut mittalaitteet. Muutenhan se on melko lailla sama, kun teet itse "redneck" tyylillä suuntauksen ja käytät säästyneet rahat johonkin järkevän ja järjettömän rajamaastoon.

    Toi ajettavuuden ongelman rajuus vähän ratkaisee, onko se normaalin rajoissa. Raidetangot oli uusittu, mutta entäs se panhard vai mikälie tangon kunto? Siinäkin jos on väljää, niin etuakseli pääsee muljuumaan sivusuunnassa. Sitten kun tää Y-haara tyylinen ohjaus on muutenkin siitä loistava keksintö, että jos akselin korkeus muuttuu vaikka ajaessa johonkin heittoon tiessä, niin aurauskulmakin muuttuu hieman hetkellisesti. Näitä on kuitenkin uutenakin tai uutta vastaavana kuvailtu ajettavuudeltaan kiskoilta suistuneeksi junaksi. Enkä ainakaan itse väittäisi muuta.
     
    tsipi tykkää tästä.
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo toi 2nd gen y-ohjaus on korotettuun kyllä sopimaton keksintö. Muuttaa niin radikaalisti sitä ohjaussysteemiä. Ennemmin muuttaa T-malliksi.
     
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Nonnii Rotivat tulivat tänään. Rengasonlinesta 600euro kotiovelle asti ja dot 4420 eli tuoreet ovat. Piti heti mennä mittaamaan kuvion leveys ja noin 210mm oli rotivoissa, grabber at2sissa kuvio on noin 225mm leveä. Rotivat mittasin että olisi noin 810mm korkeat ja verrattuna grabbereihin missä on 3,5 bar ilmapaine ja takana niin ne olivat 785mm. 265/75-16 koossa siis.
     
  20. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    2008.5 on ilmeisesti vaihtunut tehtaalta T-mallin ohjaukseen ja saa kuulemma sopimaan kakkoskoppaseenkin jos uskaltaa "laajentaa" niitä pallonivelien kiinnitysreikiä ja vähän trimmata nivelen päitä niissä kohtaa missä ne törmää jarrukilpeen. Todennäköisesti aika kustannustehokas päivitys jos toi reikien suurentelu ei jostain syystä mene keturalleen :D
     

Kerro tästä muillekin!