Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tiedän että sohaisen taas murkkupesää... Mutta kun kokemus sanoo noista kiinan jäähdyttimistä, joita noi nykyään on (selittää halvan hinnan, asiakas haluaa halpaa, se semmoisen saa), että 9 vuotaa kymmenestä jo uutena. Johtuu materiaalivahvuuksista ja rakenteesta, päädyt muovia ja kiinnitetty niillä kynsillä, jotka on vaan liian ohutta materiaalia, lämpölaajentuma taivuttaa niitä auki... Moparin orkkis hecho en mehico on laadukas, mutta hinnakas... Mutta asiakas äänestää tässäkin lompakollaan...
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kai ne samaa paskaa on kaikki, yleensä alumiinikenno ja muovipäädyt kumitiivistein joka rupee vuotamaan jonkun ajan päästä. Ellei syövy puhki kenno sitä ennen. Rokissa oli 213,- täysalumiini tig hitsattu syyläri. Jos ei ois yli tuplahintainen tänne tuotuna Suomessa ni vois olla semi ok. Toista oli ennen, kuparikenno messinkipäädyillä. Niitä korjaili itekin ja ne kesti. Siirtää lämmönkin paremmin oli lämppäri tai syyläri.

    jaahas, JAMANT ehti ensin mutta kun ehin naputella jo niin......
     
    JAMANT tykkää tästä.
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Paljonko orkkis maksaa?

    Mishimotoja kattelin myös jos joku suomalainen firma joka niitä myy hommais.
     
  4. Dadda

    Dadda 1st gear

    Mishimoto oli huono laatua, lueskelin sielta fb 2gen cummins ryhmässä. En tiedä jos pidää paikaansa mutta !?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Kattoo keskenään mopar giant sivuilta oikean numeron. Itelle 52006479

    401,- kotijo kuluineen tuotuna orkkis rokista itelle passeli.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Anna rekkari niin katson täsmä-jäähyn hinnan...
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, ei ollu halpa OEM jäähy...
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko pultit pysyneet tiukalla? Vai onko varmistettu jollakin ettei löysty?

    Muistaisin että täälläkin on moitittu spectran jäähdyttimiä. Mutta siitä taitaa olla aikaa..
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Juuh oli kyllä hinta orkkis jäähyttimelle, noin 10% auton arvosta. Kyselin vähän mishimoton jäähyttimiä tänään mutta niitä ei kuulema saa enää. Googletin tämä täys-alu Liland Global mitä rockautosta saa ja aika paljon ongelmia ollu niitten kans myös.

    Mutta huomenna on pakko tutkia autoa vähän tarkemmin. Aamulla vuoti ihan pikkasen ku auto käynnistin ja ennen sitä 45min eberi päällä, pakkasta ulkona -9. Oon sit ajannu autolla koko päivän ja aina kattonu alle olisko tiputtanu lisää ku auton seisonu vähän aika ja ei oo yhtään vuotanu aamun jälkeen ja syyläri kuiva. Eikä oo nesteen pinta muutenkaan laskenu.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eiks se o ku 4000€ euron peli? Meinaan ainakin meidän postinumerolla kuluineen 401€ alkuperäinen rokista. Näköjään se linkkaamani oe-numerolla käy 94-99 malleihin.
     
  11. smgt

    smgt 3rd gear

     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Saakohan nisseniltä kennoa?

    Täällä Porissa on sellanen hyvä jäähdytinpaja, joka myy nissenin romuja ja sieltä oon monen monta tilannut tai teettänyt.

    blazeriin se teki mulle uuden jäähdyttimen niin, että otti vanhasta päädyt ja tilas uutta kennoa ja kolvas kasaan. Taisi se jotain 300 maksaa.

    Farmitracin motoon tuli samalla systeemillä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tinataan silloin kun on messinkipäädyt ja kuparikenno tai ylipäätään jotain mihin tina tarttuu. Done that. Tommonen metallipäätyinen ei mene ikinä huonoksi jos ei ole laitettu nesteitä sisään. Toisin siis kuin muovipäätyiset.

    nykyisiin alukennoisiin tulee muovipäädyt kumitiivisteillä. Tai ne mitään kumia ole. Sitä samaa mistä tehdään kottarin pyörät. Väitetään että kumia mutta enimmäkseen muovia haurastuu ja ratkee muutaman vuoden päästä. Sitä ei tinailla.

    vanha ammattimies tietysti tekis ottamalla uuden kennon ja päädyt tekis jos ei ole valmiita. Tämmönenkin on tehty minulle mutta aikaa on yli 20 vuotta. Kysymällä selviää tekeekö ne enää uusia tarvikkeita vai onko vanhaa varastoa. Jostainhan ne old skool vehkeisiin niitä saa. Muovisyyläreitä en ole niissä nähny, onneksi.
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mulla on cumminssin edessä muistaakseni supran täys alu syyläri. Ebay:sta ostin ja makso about satasen. Sillon oli rahat vähissä ja halusin vaan jonkun ja ajattelin supran tekevän enemmän lämpöä kun tuo suora suihku diesel. Ja eihän tuo tee mitään lämpöä. Viskoa tai mitään muutakaan moottorilla pyörivää ropellia ei ole. Sähköflekti on, ja se ei ole koskaan lähtenyt termarin johdosta päälle. Muistaakseni 70 asteinen termari alavesiletkun lähdön vieressä. Juu ei ole rammi eikä mitään muutakaan, mutta kyllä teidänkin laitteissa uskaltaisin väittää sinne sopivan aika syyläriä. Vaikka onkin enemmän kennoja edessä kuin minulla.
     
  15. simu_l

    simu_l Gearhead

    Jaa, mulla ollu 10v/150tkm spectran muovipäätyinen syyläri, makso sillon muistaakseni jotai päälle 300e koskiselta.

    Ei oo ollu ongelmia, liekö tuuria...
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sulla on se kymmenes, joka ei vuoda...:rotfl::rotfl:
     
    Rannis tykkää tästä.
  17. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Eihän tämäkään aamu menny niinku strömsöllä, eberiin tuli error ja F14 koodi eli ilmaa varmaan jäähdytysjärjestelmässä. Ja ajttelin sit ku auto olisi pitäny siirtää pihalla että vedän käyntiin kylmänä. Arvaa lähtikö? No vittu ei, akut ihan finaalissa ja umpijäässä. No eihän tässä muuta vaihtoehto ollu ku käydä motonetist hakee uudet exidet, vanha siniset boschit kesti 10v.
     
    exxcevy tykkää tästä.
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Nonnii rami on taas "kunnossa". Syyläri ei oo vuotanu tippaakaan enää, olisko pakkanen vaan aiheuttanu ton että päätyjen kumi koveni ja tiputti muutama tippa? Pari vika löysin siihen eberin ilma ongelmaan, muutama letkuklemmari oli todella löysä kiristin kaikki ja eberin ilmausruuvissa o-rengas kova ku kivi, vaihdoin sen, ilmasin ja eberi lähti pyörii heti. Uusilla akuilla myös kiva käynnistää autoa ku lähtee heti.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, pässi oli seissy viikon verran pihalla ja laitoin eberin päälle puoleks tunniks ennen töihin mänöä. Se olikin tehny ”Rannikset”. Repsikan jalkatilassa oli kaukalomatolla tippunu punasta jäähdytinnestettä. Kuivasin rätillä ja pyörittelin hangessa mattoa jotta loput lähtis pois. Klasit tietysti töihin mänö matkan ajan huurussa muttei enemmälti tiputtanut. Pieni jälki oli kotelon kupeessa. Ne lähöt on ulkopuolella ni taitaa sitte kenno vuotaa. Sepä onkin kiva tälleen talvikeleillä ku talliin ei mahu tuo. Voi kunpa tyrehtys ni kevväämmällä olis mukavampi touhuta sen kanssa.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ota letkut irti konehuoneen puolelta ja päät yhteen. Sitten ei tosin tarkene kopissa kovin.. :D
     

Kerro tästä muillekin!