Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Koskas se mun kenno kelpais?
     
  2. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Tarkotin mustalle pässille lähinnä väliaikaiskorjauksena kunnes saa kojetaulun ;) ostan sulta sen kennon jahka saan kuulla paljonko käyttöauton laatikon remontti maksaa.. mahtaa olla monta tonnia..
     
  3. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Paljonko orkkis maksaa?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    481.00/kpl...
     
  5. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Jos on jälellä se enää sitten...
     
  6. simu_l

    simu_l Gearhead

    Pistää ilma Webasto pellin alle ja tökkää siitä letkun lämppärin ilmanottoon.
     
    Rannis tykkää tästä.
  7. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Huhhu, onpas kallis sekin. Mut oma on kestäny 27v niin laitan orkkis ku hajoo.

    Asiasta toiseen, nyt on magnaflow äänenvaimennin asennettu ja olipas mukava ajaa maantie vauhtia ku ei resonoinnu tärykalvot rikki. Ääni muuttu todella paljon ja nyt paljon matalampi ku ennen.
     
    tsipi tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos se on orkkis niinku luulen kestosta, ni älä heitä pois. Siihen ku tinaa ihan uuven kennon ni taas mennään 27 vuotta. Se on niinku tehdaskunnostettu sitten. Katellu noita klippejä juutuupista ja kuvia harrastesivuilta kennon vaihtotyöstä jenkeistä. Melkein aina kuparinen ollu vaikka se olis parempi ja panevat paskan alun tilalle. Minusta se ei ole kiva tehä samaa hommaa muutaman vuoden välein.

    Nyt ku lupas suojasäätä ni täytyy irrotella se alukenno irki ja kattoo saisko sen juoteltua lumiweldilla jotenkuten väliaikaisesti ainakin ehjäksi.

    Tinailin tossa tällä viikolla nissanin termarikotelon kannen aluvaluisen joka oli kahessa osassa ni yhteen. Hyvin näyttää pitävän. Fedex hävittti kotelon jonka tilasin ni pakko oli yrittää että sais jonkun auton ajokuntoon.

    Jos kellä niitä kupari/messinki kennoja ramiin on niin voin ajomatkan päästä hakiakin tai muuten siihen suuntaan kulkua ja tarjota pullakaffit. Ainakin maksaa enemmän kuin romu-ukko.

    kyselyni orkkis kennosta johti vastaukseen joka miellytti minua. Rahti ei ollu kallis. Eikä kennokaan paha ollu. Tein varmistuskysymyksen kunnosta ja taas oottelen vastausta. Uus kuulemma pitäs olla ja käyttämätön mutta varastossa seisonut joten haluan varmistua että varmasti ehjä eikä kolhittu. Vastailee harvakseltaan mutta ehdottomasti kaunein myyjä kenen kanssa kauppaa hieronu ramin osista.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, sepä osoittautui lämppärinkennon myyjä semmoseksi vätykseksi joka vastaa vaan jos huvittaa. Vihdoin pienen vittuilun jälestä sai laitettua asetukset niin että sain maksettua tuotteen toimituskuluineen ja ollu matkallakin ilmeisesti jonkun päivän. Nyt alko talaviloma ni täytyy irrotella vanha kenno irti. Edelleen pähkäilen että jos raottelis vähän vaan kojetaulua ja katkos putket että sais kennon irti. Technoweldilla juottas vuotavat putket kii tiivisteen irrotamisen jälestä ja klemmareilla takas letkun pätkien kera. Sikäli mikäli ei ole kenno vuotanut muualta. Sitte lämpimämmillä keleillä laittas isommin uuvestaan kapaleiksi ja vaihtas sen höyrystimen kennon kans. Silloin vois vaihtaa kokonaisena sen uuden kennon ilman putkien pätkimistä. Eilen tein vanhoista pienistä siirtoleukapihdeistä sellaset että voi puristella niihin lämppärin putkiin klunssit eli ne paksunnokset niihin päihin. Ettei vaan karkaa ne letkut. Tosin painettahan ei ole juur mittään. Kokeilin japp16 putkeen kun on liki koko sama. Hyvin pelaa. Toiseen leukaan pyörötangon pala ja toiseen moottorisahan viilalla kuoppa jonka aloitin rälläkällä. Viilalla vain pyöreäksi viimeistely.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, kun ei ollu dremeliä ja siihen pientä katkaisulaikkaa akselin päähän niin otin vanhan 125mm laikan joka oli kulunu noin 80mm. Porasin korilaattaan reiän joka sopi porakoneeseen tarkoitettuun isompaan akseliin ja laitoin kii. Sitte pyörittelin siinä rikkaa niin pitkään viilaa vasten kun sopi 125mm laikan sisään eli 22,2mm kokoiseksi. Kun ei satu sorvia näköjään olemaan tallissa. Voila, nyt oli sovite laikalle akseliin jotta saan lämppärin putket poikki paikallaan autossa. Vedin sitte poikki akkukoneella jossa siinäkin akut jo ehtoo puolella mutta katki mäni putket ja kenno saatas irtoon autosta.

    Täytyy sanoa että ei se niin kamalan vaikeeta sitte ollukaan. Kojetaulun yläreunassa tuulilasia liki 5 ruuvia tai kolme kun päällikansi itellä puuttuu. Päissä yhdet isot pultit kummassakin. Kardaanitunnelin oikealla puolella yksi. Ratin alus kansi oliko viidellä? Ratti-akseli kahdella ja se vaihteen näytön vaijeri irti. Vasemmalta puolelta ei tartte ottaa sitä verhoilua joka jatkuu kynnyslistana taakse. Oikealta otin. Nekin kynnyslistan ruuvit menee pohjapellin läpi että voi pihdeillä kääntää pohjapuolelta jos nylppääntyy kannat. Riittää vasemmalta että löysää sitä ruuvia joka on 13mm kannalla että kojetaulu antaa oikealle löysiä, oikealta kokonaan pois. Pari sähköliitintä oikeasta reunasta kojetaulun alta ja nykäisee päältä pois ilmakanavan joka sivusta kii kojetaulun keskitukeen. Sitte liina kojetaulun ympäri ja räikällä tiukkailee siitä repsikan kauhukahvasta. Oikean puoleista a-pilarin listaa pitää ohi auttaa ettei katko sitä. Sitte onkin tilaa liimata vaahtomuovia kotelon ja kanavien väliin ja laitella tai pois otella kennoa.

    Sepä olikin muuten hankala juotella technoweldilla se kenno. Montaa kertaa piti tehä ja aina vuotaa. Se joko on semmosta seosta tai sitte kuten luulen että en saanu puhdistettua tarpeeksi hyvin vaikka teräksisellä harjalla vedin ja hiomapaperilla. Meinaan koska kaikki muut mitä olen juottanut sillä puikolla on onnistunut helposti ja pitänyt kuin tauti. No sain tehtyä, letku kii ja puhaltamalla kylläkin suulla ja tulpattuna toinen tulo ei vuotanut vesialtaassa. Joo, tiedän että olis pitäny olla enemmän painetta ponnistuksessa. Sitten kävikin niin että kasasin ja läksin kokeileen että nesteet kiertäs kun lupasi yöksi kovaa pakkasta. Lämpöä tuli paremmin vaan muutaman kymmenen kilsaa ajettuani katoin niin pisaroita oli tullut letkun lähtöjen alle. Eli vähän mehii saumoista, no en ollut yllättynyt kun oli niiin hankala juottaa. Kävin samalla asiamiespostissa ja ullatus! tilaamani moparin orkkis lämppärinkenno on saapunutkin. Viestissä luki kylläkin kirje että luulin joksikin muuksi. No, kun on noin heleppo homma ni tänään lähtee sama homma taas uudestaan kun turhat liikkeet jää pois ja on enempi pro meininki. Poikaa tarttee vaivata letkujen irroituksessa kun on hankala olla hytissä ja mahallaan koneen päällä samaan aikaan. Onneksi on ne klunssipihdit tehty jo valmiiksi kun päätin että paan putket poikki ja laitan letkut väliin siihen orkkiskennoonkin. Hankin wurthin supra w2 leveitä letkusiteitä kun niitä jousisiteitä ei meilläpäin ole hyllyssä kuin tilaamalla.

    Samalla huomasin että a-pilarin listoissa on kiinnikkeitä rikki vasemmalta ollu jo valmiiksi ja oikealta pää revenny vissiin omista touhuista kun autoin kojetaulua pois ja paikoilleen. Niittenkin pois otossa on riski jos varuiksi irrottaa kun ovat vanhaa muovia ja kiinnikkeet kai helposti rikkimeneviä. Jostain tais kyllä saaha ostettua kiinnikesarjoja. Semmoiset listatkin voisin muuten ehjät ostaa.

    kohta pitää kai ostaa itelle toinen parempi tai sitte varaosiksi huonompi missä vaan sisustus ja koristeosat sekä paneelit ehjät.

    edit. 2,5 tunnissa oli vanha paikattu kenno pois ja uudesta kennosta putket poikki ja päihin tehty klunssit pihdeillä sekä laitettu kenno paikalleen ja muutenkin kojetaulu pantu kasaan. Tietysti kun ihmeitä sattuu niin nyt ei pakokaasunlämmittari toimi tai ainakaan taustavalo ei pala eikä toimi keskuslukituskaan. Nepä on vissiin kytketty samaan sarjaan lämppärin kanssa:eek:. Jännästi vaan loppu yhtaikaa toiminta kun oli kojetaulu auki. No ehkä joku kaunis päivä sekin selviää.
     
    Muokattu: 10.3.2021
    Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    On siinä miehellä tekemisen meininki :cool: Onko tosiaan totta mitä jenkit puhuu, että on helpompi raottaa sitä kojetaulua pois edestä varsinkin kennohommien takia, kuin alata ottamaan sitä kokonaan pois tieltä? Mielinyt omassa perehtyä paremminkin siihen lämmityskoteloon ja läppiin niin mietin ottaa sen pois paikaltaan ja siirtää vaikka hytin takaosaan. Mut miten lie.. samalla vois tutkia tartteeko muutaki uusia sinne, ne tuet on ainakin mulla jo punasessa ruosteessa. No yks alipainekello siellä kyllä vuotaa että sekin menee uusiksi. Jos niitä vielä saa, Rockautokaan ei niitä kaikkia enää tunne.

    Ja tuota prikan pienentämistä en oo edes tullut ajatelleeksi noin, aina oon nysvännyt välillä sormien välissä ja välillä viilapenkissä. Mutta että porakoneella ja viilalla.. :D
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se rikka kun pyörii kiinnitettynä karassa porakoneen nokassa niin viilalla vaan ulkokehältä pois tavaraa. Tulee ainakin pyöreä eikä soikea toisin kuin helposti käsissä pyöritellessä. Ainakin hyvin sopi rikka 22,2 mm katkaisulaikan reikään.

    Jos sen lämppärinkennon vaan vaihtaa niin tämä käyttämäni on ymmärtääkseni helpoin ja nopein tapa.

    Ilman virtaus parani kun laitoin superlonisuikaleet muutamaan kanavan liitokseen joista ne puuttui. Ehkä jos loppuiäkseen tekee autoa niin koko helahoidon kotelon purkamalla ja kaikki läpät ja kanavan liitokset tiivistäen liimaamalla solukumia tai superlonia niin tulee hyvä. Saattaa se olla että purattaa joskus vielä koko kotelonkin irti kun vissiin se ilmastoinnin lauhdutinkin vähän tihkuu.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Lämppärin sisällä oleva ilmastoinnin kenno on höyrystin, lauhdutin on jäähdyttäjän edessä...
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, niin on. Vaikka yrittää kuinka hokee mantraa höyrystin sisällä, lauhdutin pihalla niin silti menee välillä sekaisin. Vähän niinku horisontaali ja vertikaali. Nekin pitää miettiä minun joka ikinen kerta erikseen kumpi niistä nyt olikaan vaakatasossa.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, nyt on tullu vähän kateltua sitä lämppärinkennon vaihdon yhteydessä hävinnyttä keskuslukitusta. Tai se kuskin ovi meni muutenkin vähän milloin halusi kii ja aukesi mutta repsikan pelas aina. Ekaks tietysti mietin että liittyy kojetaulun purkuun. Sitten mietin että parin viikon seisonta hangessa talvella voi sekin tehdä tämän. No, katkaisijat on purettu ja vesihiomapaperilla koskettimet putsattu. Ne toimii identtisesti piipalla mitattuna. Molemmille kytkimen liittimille tulee jännite ja kuskin liittimelle kaksi johtoa maattuu niinku kytkiksessä onkin mainittu. Kaksi johtoa pitäs mennä kuskin puolelta repsikan kytkimelle ja siinä on nyt sitten molemmissa katkos. Repsikan kytkimeltä on yhteys liittimelle joka on kojetaulun oikeassa alakulmassa mutta siitä liittimeltä ei yhteyttä kuskin kytkimelle. Kaksi muuta mitkä lähtee repsikan puolen liittimeltä menee sitten moottoreille. Eli onkohan johtosarjan välissä enää liittimiä? Koittanu tihrustella käytetyistä johtosarjoista joita ebayssa muttei oikein nää.
     
  16. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Shop manualissa muistaakseni löytyy kaikki liittimet ja johtojen värit. Jokos oot semmosen hommannu?
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkemmin kun mietin niin cd-romilla muuten pitäs olla. Sain myötäjäisiksi edelliseltä omistajalta. Pahus kun ei vaan taija olla yhtään läppäriä missä olis asema jolla sais sen auki:eek:Värit tiijän johoille kyllä ne on org/vio ja pink/vio. Kai se katkos tai löysä liitos löytyy sitkeydellä näinkin ilman roopuskaa ehkä....
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinhän se sitten oli että tais Rannis joskus laittaa linkin google driveen jossa avautuu 1996 shop manual ramiin. Siitä hälle kiitos. Siitä löyty cigar lighterin kytkis ja jorinat jotka tulostin. Kivempi ottaa ne penkille pihalle ku läppäri. Jännitepuoli oli oikosessa ja syy löytyi edellisten asennuksista. Helmoihin on asennettu valot rosterilistojen alle jotka kiiluu yössä punaisena valaisten dodge tekstin ja sitte tais hälyttimen anturille olla vedetty. Otin molemmat pois. Oli hälärin liiketunnistimen johdot nirhaantunu ja karvat yhessä josta oikonen. Toiselta puolelta nirhaantunu myös. Jo vain tuli kuntoon, hetkeks. Kaapeleita repiessä pois kuulu poks ja hävis pakokaasulämpömittarin valot ja parkkikamera. Siinä sitä taas oltiin. Nepä oli seurattava johto kerrallaan ja ullatus, sulake palanut. Katoin sen ekana mutta johdon väliin pitimeen oli laitettu vahvavirtapuolen 250V 8A lasisulake josta ei näkynyt että palanut. Lopuksi mittasin sen piipalla ja vika siinä. Tuli kuitenkin johdotukset tarkistettua ja liitokset.

    Keskuslukituksesta kävin kaikki johdotukset läpi eikä vikaa. Vika läytyi kytkimestä toisen puolen. Siitäkin löyty manualista testausohje jolla mittasin. Vedin vesihiomapaperilla koskettimet ni pelaa taas. Pikkuvikoja vaan iso työ ja jälkikäteen muiden tarvikeasennukset tai muut johtohässäkät on haasteellisia kun ei kytkistä eikä välillä käsitystä että minkä ihmeen takia noin on tehty. Tai vieri viereen laitetut abikojatkot tai haaroitukset.

    Luulin että liittyy kojetaulun irti repimiseen kun ennen sitä pelas. Vaan parin viikon seisonta ja sattuma tais olla asialla. Siks lähinkin johdotuksia kattoon ekana.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, tänään pääsin sitte takapihalta etupihalle noin 50m max kun abs ja brake valo sytty. Poljinkin on pehmoinen ja menee pohjaan kun tää hemmetin huussi on käynnissä. Nesteen pinta on ehkä vähän minusta vajentunut muttei alarajassa vielä kuitenkaan. Tarttee kattoa huomenna onko näkyvissä märkää ympärillä jarrulinjoissa tai letkuissa näkyvissä. Olis ollu kyllä kiva välillä ajaakin. Tarttis loppuviikosta hakee traileri ja viedä yks auto sillä kotua verstaalle. Pysähtyyköhän käsijarrulla tämmöinen yhdistelmä risteyksessä?
     
  20. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    En kyllä kauheen paljon luottais tän mallin käsijarruun, tai jalkajarruhan se pikemminkin on. On sen verta löysät ainakin alkujaan nuo vaijerit, siis pehmeät o_O ja muutenki aika olemattomat..
     

Kerro tästä muillekin!