Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pertura

    Pertura Gearhead

    Meneekö kardaani jäykäksi kun kytkee jakolaatikosta nelikon päälle, mutta Posi-Lok on vielä auki? Vai meneekö jäykäksi kun nykäisee Posi-Lokin päälle mutta jakolaatikko on takavedolla?
     
  2. Joni.

    Joni. 2nd gear

    juu vähän oli epäselvästi sanottu mutta siis pelkällä posi lok vedolla tulee etu kardaani mukaan ja pyörii mukana oli jakolaatikko hitaalla 4wd tai nopealla 2 tai 4 wd. Mitä yritin lueskella niin olisiko se nyt sitten vika joko siinä haarukassa tai siinä holkissa
    vai viittaako nyt sitten jakolaattikko vikaan kun 2 wd myös tulee tönköksi posi lokilla mutta sytyttää kyllä 4 wd valon muokataan vielä sen verran että ilman posilok on etu kardaani vapaa takavedolla mutta jäykkä 4 wd nopea tai hidas puoli ja toimii hidas moitteetta mutta takavetoisena
     
    Muokattu: 13.7.2021
  3. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuon perusteella etuakselissa on kaikki kunnossa, kun kardaani lähtee pyörimään Posi-Lokin kytkiessä. Eli siirtohaarukka liikkuu ja kytkee vetarin. Valo taisi olla riippuvainen tuosta etuakselin kytkentähaarukasta, eli senkin perusteella Posi-Lok toimii.

    Mutta siis jakolaatikon kummassakin 4wd-asennossa kardaani lähtee myös pyörimään mukaan, ymmärsinkö oikein? Sen perusteella myös jakolaatikko toimisi oikein, nelikollahan molemmat kardaanit pyörivät aina keskenään samalla nopeudella.

    edit: Siis pyöriikö sulla etu- ja takakardaanit samaa tahtia jakolaatikko 4wd:llä ja Posi-Lok auki?
     
    Muokattu: 13.7.2021
  4. Joni.

    Joni. 2nd gear

    ymmärretty aivan oikein ja nyt lähti eturenkaat mukaan ja loppui se takarenkailla sutiminen ihme homma kun pariinkin otteeseen koitettu ja aina vain alkanut taka renkaat sutimaan mutta ei tällä kertaa vai olisiko se posi lok jäänyt sitten vähän huonosti
     
  5. simu_l

    simu_l Gearhead

    En nyt jaksa kontata oman alle, mut eikös 4wd kepissä ole semmonen ura systeemi missä se liikkuu ja kepin tangoissa säätö, sehän jos on vähän pielessä niin jakoloota menee synkrolle asti mutta ei perille niin voisi tehdä noin että tuntuu että se ois päällä mutta voimaa ei mene läpi.
     
  6. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Paljon mahdollista tuo että jakolaatikko ei välttämättä kytkeydy oikein. Mutta mahdollista myös ettei etuakselin CAD mee päälle kunnolla, miten on se posilokki säädetty sitten. Tai holkista urat niin kuluneet. Sekin kun se cad:in rakenne on aikas surkea, alumiinista tehty tekele. Ohkaisella akselilla, se kytkentähaarukka
     
  7. Joni.

    Joni. 2nd gear

    juu tosiaan nyt saanut eturenkaisiinkin vedon mitä vähän kokeillut kahdesti mutta varmaan kun hyvät kelit niin paree tarkastella tarkkailla ja säädellä jos tuo meinaa vielä jättää etuvetoa pois.. mutta kiitos vinkeistä ja neuvoista
     
  8. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Varmaan parhaiten vetoakselin kytkennän toiminnasta pääsee perille ilman purkamista jos viitsii kytkeä ensin posilokin päälle mielellään auton liikkuessa. Tämän jälkeen tunkkaa apparin puolelta pyörän ilmaan ja koittaa pyörittää käsin rengasta. Samaten kokeilee, että jos rengas ei pyöri ihan vapaana, niin paljonko on klappia ees taas ja sivusilmällä tarkkailee etukardaania että kuinka paljon pitää pyörän liikkua ees taas että näkyy kardaanissa.

    Voiko tommosessa posilokissa lie olla mahdollisuus, että kun tarpeeksi moneen kertaan "runttaa" sen oikeen voimalla päälle, että ne vetoakselin kytkentäholkin boorit kuluu jokseenkin huonoon kuntoon? Eihän toi alipainehärdellikään saa vetoa päälle jos akseleiden urat ei ole heti kohdallaan.

    Mutta jos nyt on vetoa saatu myös etupyörille niin käytön puutetta siinä vaijerissa? :)
     
  9. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Niinkuin sanoin niin sen alkuperäisen kytkentäboksin systeemi on heikkoa tekoa. Se kytkentähaarukka on suoraan kiinnitetty siihen alipainekellon akseliin joka tais olla joku 6 millin akselitappi. Ite tei sen boksin kokonaan uusiksi kahden vai kolmen millin levystä, ja sorvilla 10 millin tappi joka siirtää haarukkaa. On muuten pelannu, ja päälle laittaessa talvella tuntuu että peräkin hyppää suorastaan, niinku :D

    Jotkuhan tekee silleen että ottaa sen haarukan pois ja kytkee sen holkin jatkuvana päälle. Jonkin verran se vastustaa mutta jos lompakko isomman kulutuksen kestää..
     
  10. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Toi etuakselin kytkentä on kyllä siinä mielessä ihan hurua että se säästää ehkä just sen pari desiä satasella kulutuksesta kun etuperä ei pyöri. Ja varsinkin kun tossa Danan systeemissä vetonivelristikot pyörii koko ajan niin onko siinä enää senkään vertaa säästettävää? Japsivehkeillä ajelin aikoinaan manuaaliset vapaanavat koko ajan kytkettynä talvella eikä ollut ongelmia kulumisen kanssa eikä polttoainetta mennyt paskankaan vertaa enempää varsinkaan siinä mielessä, että pakkasella menee enemmän ainetta oli se etuakseli kytkettynä tai ei.
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kai siinä lähinnä sellainen ajatus on, ettei valtoimenaan ilman kuormitusta pyörivissä osissa klapit hakkaa laidasta toiseen, mikä aiheuttaa värinää, melua ja osien turhaa kulumista.
     
  12. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Ja onhan se ollu joskus reteetä jenkkipojalle kun on saanut kytkeä nelivedon shift-on-the-fly. Myyntiartikkeli sekin yhtälailla :cool:
     
  13. hzemax

    hzemax Gearhead

    Voisin myyvä koko paskan 2000 vm juuri katsastetun melkein mijoonan ajetun takavetosen 2500 ramin vähäniiko huutokauppahintaan, kelle tahansa.
    Koppa kuosissa 4 ovea. Leppäsen veljeksesten duunaama aski, prepattu turbiini. Koppa vähän ,, siis tosi vähän rutussa lavasta. Semmosta. En oikein siedä paskiaisia, joten alkaen 8000
    040 viis nolla71 876 Ai niin tossa mukana qadzilla programmer vissiin jotain 150 heppaa lisää verrattuna vakioon semmosella kojelauta yksiköllä.
    Vetäny tollasia 16 risat vartilla.
     
    Muokattu: 18.7.2021
    tsipi tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon nähny ton hzemaxin auton kait joku vuosi sitten. Yllättävän siisti eikä uskois maileja ennenkun kattoo mittariin. Matka-ajo on muutenkin hyväksi tupaöljymoottorille ja säännöllinen huolto/korjaus ajoissa ennen kuin isompaa käy koko autolle.

    Paitövei, semmonen jännä juttu että ihmettelin kun se ratin alla oleva luukku roikkuu. No ne yläruuvit on menny toinen ja toinen kohta menossa läpi muovista. Niitä kun siirä reiän ympäryksiä kokeilee (auton) niin se on haperoa. Oliskos lämmöllä ja kuormalla vaikutusta kun on johtoja täynnä ja ne painaa hivenen ulospäin kuten maan vetovoimakin että hapertuu? Sisämittari on näytelly 50 plus asteen kahtapuolta sisälämpöä aurinkossa. Semmostakaan ei mistään saa kuten ei muitakaan muoviosia ulkoa eikä sisältä ennenkuin ostaa samanmoisen varaosiksi, kait. Kyllä semmonen pellillä verhottu sisusta kuten ulkokuori ilman muovia on paras. Ne muovikiinnikkeetkin on ihan saatanasta.
     
  15. ravolta

    ravolta 1st gear

    noniin, laatikko menny omituiseksi, tai ollu jo jonninaikaa.
    kiskasin irti jakoloovineen. ens viikolla suuntana gearmanin paja, toivottavasti ei nyt lomalla, soitella maanantai aamusta. keskustella minkälaisilla spekseillä kasattais.
    eihän täältä ruijan periltä mene edes 12tuntia suuntaansa, oiskoha sielä jotaki kattelemista muutenki, nähtävyyksiä vaikkapa
     
  16. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Juu tekemällä saa sellasen ku haluaa :) Tarkista samalla ne laatikon jäähdytyslinjat ja kenno että ovat auki eikä vuoda.
     
  17. ravolta

    ravolta 1st gear

    pitääpäs tutkia nekin, isohko lisäkenno ic.n etupuolella. torstaina lapinmies etelän turussa. mikhän son tuo etukartaanin eturistikon malli? mulla lavacheevystä jääneitä isompia ristikoita, liekö sama... huomena tutkailla
     
  18. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Onko kellään mitään ajatusta kokemusta 2nd gen Ramin takapään lehtijousien puslanvaihdosta? Oon vaihtamassa ne runkokannakkeet ja ilmeisesti myös shakkelit menis vaihtoon mutta en oikein tiedä vaihdanko ne kumipuslat samalla. Terveiltä nuo näyttää, Rockauto myy pelkkää kumia ja sitten on myös joku jossa on ulkokuoressa rautaa. Tiiä häntä.. shakkeleissa näemmä onkin jo alapäässä pusla, eli tuskin tarttee lehtijousen silmään kumia vaihtaa? Jos sitä ei riko..
     
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear


    Pari viikko sitten tuli rockautosta paketti missä energy suspension puslat ja uudet shakkelit. Vielä pitäis jostain löytää motivaatio ja aika. Muutama youtube video oon jo hommasta kattonu läpi ja aika simpeliltä toi näyttää mutta oikeat työkalut, pukit ja tunkeja tarvii jos yksin meinaa tehdä. Tankin joutuu pudottaa että saa vasen etu pultti pois. Hyvä ku mainitsit asiasta jos menis ruiskuttaa vähän atf/asetooni sekotusta pultteihin.
     
  20. j7

    j7 1st gear

    Terveppä hei. Löytyykö joltakulta tallista sellaista ramia joka ei ole vielä nettiautossa tarjolla? Innostuin aiheesta sen verran että varasin C1 -korttikurssin autokoulusta. Saa laitttaa yyveetä, kartoitan kiitollisena tarjontaa.

    Ja hakusessa siis 10ke -hintaluokan laite.
     

Kerro tästä muillekin!