Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. smgt

    smgt 3rd gear

    Mikäs trackbar olis kannattava hankinta? Säädettävä sais olla.
    1995 4x4 cummins.

    Nykysessä säätökohdassa kierre väljä niin pelottaa siihen tulevan pystykierteet. Uus sais tulla nopeeta kaiken lisäksi. :D
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä ainakin olen ollut tyytyväinen DT Profabin tankoon. Eli tämmöseen. Nopeastihan tuo ei kuitenkaan taida tuolta ison veden takaa tulla, eli se vähän miinuspuolena näin äkkipikaiseen tarpeeseen.
     
    smgt tykkää tästä.
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä se nyt tais olla niin, että tuo mun itkemäni perheauton paikkamaalaus epäonnistu surkean pohjamaalin takia. Eli siis se spraykitti-mikälie. Äsken hioin maalausta pois, ni se spraykitti-mikälie kuoriintu pois paloina, ei ollenkaan pölyyntynyt kuten normaali hiontamaali. Vaikka on 2K. Käyn huomenna marisees sille myyjälle :confused:
     
  4. Nobody

    Nobody 1st gear

    Eli pitää vettä keppi suoraan taaksepäin tai ei saa vitosta pois päältä.Yhtään ei kestä keppiä vetää kuskiin päin vahingossa.
     
  5. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Googlettamalla NV4500HD 113kg ja NP241 45kg. Ei kuullosta paljolta, mutta jos toi paketti pyörähtää jotenkin jännittävästi eikä ole mitään tukevaa tunkkia niin huonosti siinä käy. Olen kahteen kertaan nostanut Toyota Land Cruiserista manuaalilaatikon jakolaatikkoineen pois ja takaisin moottorinosturilla kuormaliinan kanssa. Siinä vehkeessä tosin oli vaihteistotunnelissa kepin reiät semmosessa isommassa peltilevyssä, mikä lähti ihan ruuvaamalla irti ja muutenkin sen verran kapeampi ja lyhyempi auto, että mahtui autotallissa betonilattialla operoimaan. Ja olin silloin vielä aavistuksen notkeampi :lol:

    Nyt ehkä haaveen tasolla voisin hallitunkkiin askarrella jonkun haarukan millä saa ensin jakolaatikon irti ja siitä sitten toi varsinainen laatikko pois. Pihalla toi on pakko askarrella, mutta siihen mullla on iso levy 3mm peltiä ja todella leveätä 5mm lattarautaa tunkin alle mistä voi tarvittaessa leipoa jotain alustaa. Moottoripyörätunkkiakin kerran kattelin torista käytettynä, mutta joku kerkesi ostaa sen.

    Mutta osia en tilaile edes lähiaikoina, on lompakko ton vehkeen kanssa tyhjentynyt tänäkin vuonna siihen malliin, että yksikin pisara lisää niin alkaa vituttamaan liikaa. Oireenahan on siis 5 vaihteella ikään kuin vanhan ajan kahvimyllymäinen ääni kuormasta riippumatta. Nelosella kuuluu ulospäin taas semmonen kahnaava ääni "plussa" kuormalla ja moottorijarrutuksella, neutraalilla vedolla ei mitään. Kahvimyllyääni kuuluu myös nelosella ja kakkosella esim. jyrkkään alamäkeen moottorijarrutuksella oikeen kylmällä kelillä. Jakolaatikko vapaalla saa vain ton vitosen äänen joten kuten kuulumaan. Toi vitosen ääni nyt on ollut varmaan ihan siitä asti kun ton hankin, mutta maileja ei tule vuodessa paljon ja toisaalta en nyt enää ota riskiä, että koska kosahtaa kunnolla.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onhan se tietysti klisee, mutta mites ne öljyt? Tietystikkään ei voi sanoa miten tuota laitosta on käsitelty että voihan olla että on vedetty paljon niin laakerit tai hampaat kuluneet. Se nuossa keppilootissa on jännä kun ne äänet kertaantuu siinä vaihdekepissä, liekö ajatuksena että kuulee alkavat soraäänet..? :D
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mää tein joskus kiukuspäissäni tommosen, kun totesin etten saa sitä lootaa kovin helposti pois ja takasin. Kopioin idean akk:sta, siellä oli semmonen siirreltävä pöytä jossa saksinosto. Ainut vika tuossa on tuo pumppu kun on tehty 2t tunkista, ei taho jaksaa ja iskunpituus on hieman liika lyhyt. Korkeuskin sais olla vähän matalampi mutta ette usko kuinka monta lootaa oon tuolla irrottanut ja asentanu, saatikka kuinka helppoa se sillä on, ympäri pyörivät pyörät ja kaikki :cool: Lisäksi se toimii kätevänä pöytänä tarvittaessa.
    https://photos.app.goo.gl/CvzQhpCH73MZUP787
     
    Saetkae tykkää tästä.
  8. simu_l

    simu_l Gearhead

    Kahvimylly ääni vitosella niin veikkaisinpa että pääakselin laakeri on pettäny.

    Ite oon ottanu jakoaskin ihan käsin pois. Sit vaiheloota lähtee semmosella latingilla että roclan päällä on iso tunkki Jossa on aski haarukka.

    Manuaali on helppo ottaa pois ku ite aski on kytkinkopassa vain 4 pultilla, koppa saa jäähä paikalleen.
    Jos on korikorotus niin ei tarvi kaivaa kepin nysää laatikosta, riittää että ottaa ite kepin irti, niitäkin toki kahta mallia, toinen vaa nykästään ja toinen pulteilla, jälkimmäinen antaa helpommin enemmän tilaa.
     
  9. smgt

    smgt 3rd gear

    Jos etuakselin ja pohjaanlyöntikumin väli on 11cm, niin paljoko akseli menee sivuun?
    Ajatus nyt laittaa vakio trackbar kun loppu rakentelu kelit.
     
  10. ravolta

    ravolta 3rd gear

    turbiini saatu kiini, vähän peltotiellä testaillu, leima vanheni. jospa sitä tarroilla pieni testilenkki. tuntuu toimivan :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    "As a rule of thumb, for every 2 inches you add in lift to your Ram you will move the front axle back about 3/4 of an inch and uncenter under the frame about the same amount. So a 3 inch spacer/spring would move the axle about an inch. A 5 inch (another common size) spring would move your axle back and over about 2 inches, etc"
    https://www.ramforum.com/threads/lift-basics-for-2nd-gen-4x4-rams.25153/
     
  12. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Silloin kun äänen havaitsin katoin öljyt, oli täyttöreikään asti ja laitoin kepin kautta litran ylitäyttöä. Oli ehkä vähän likaiset öljyt, mutta synkrot sun muut toimi kuin ajatus jo ennen öljynvaihtoa. No ei hävinnyt ääni joten pari kuukautta siitä vaihdoin öljyt kokonaan. Ei hävinnyt ääni. Toi ääni kuuluu ehkä senkin takia vitosella parhaiten kun se kepin keskitysjousi vetää silloin kaikista lujiten keppiä sinne vaihteen loven reunaa vasten tai miten lie. Aika paljon vaimenee kun keventää keppiä pois reunasta, mutta siellä se ääni vaan on. Toi nelosella ja kakkosella vaatii yleensä justiin kylmän kelin ja justii sen että vähän painaa keppiä kuskiin päin, että ääni kuuluu. Toi on just semmonen, että sitten kun sen huomaa, sen kuulee aina. Paitsi jos ajaa sadekelillä ja vettä roiskuu renkaista sun muualta. :eek:

    Eipä tuo sinänsä ihme ole, Fift wheel taitettavalla koukulla on tänäkin päivänä lavalla ja vetojakin on ihan mukavasti.

    Toi on justiin asiallisen näköinen, kun alusta on tollanen leveä vrt. hallitunkilla ehkä just ja just laatikon levynen tukipinta ja jos sattuu joku koppakuoriainen renkaan alle niin saat sitten kattoa minne se keikahtaa.
     
  13. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Jos olis vaan ne isot kartiolaakerit akseleiden päästä selvät niin selviäisi vielä aika edullisesti. Mutta varmaan pitää tempoa laatikko alas ja ottaa silmä käteen, että selviää paremmin. Tota ajatusta mäkin pyörittelin päässäni, että saisko sen kytkinkopan jätettyä sinne koneen perään, mutta en ole edennyt suunnittelussa edes sille asteelle, että olisin kattonut, että onko ne kopan pultit tosiaan siellä laatikon puolella ja pihalla.

    Mulla ei ole korinkorotusta ja vaihdekeppi irtoaa muistaakseni neljällä torx pultilla siitä tornin päältä.
     
  14. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Niijoo, lisätään tähän nyt vielä, että tossa vehkeessä oli ennen mulle tuloa kaksoislevykytkin, josta korkkasi kytkinlevyn kitkapinnasta niitti ja kytkin junttasi aika lailla kiinni. Siitä sitten vaihtui yksöismassalliseen todennäköisesti vakio kytkimeen juuri ennen, kuin tuon ostin.
     
  15. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Nyt saa taas ajaa vuoden, k-arvo 0.5 tällä kertaa ja kehuja katsastusmieheltä. Kyselin myös siitä hammastanko simpukan tilalle ja siitä tuli peukku ylös.
     
  16. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on lähteny päästöt ja kulutus nouseen käsikädessä muutamassa vuojessa, alkuun k arvo oli luokkaa 0,02 (tämä oli monta vuotta) ja sitte 0,2 ja 0,7 ja nyt taisi olla jo yli yhden... Eikä mitään varsinaista muutosta ole tullut välillä. Keskikulutus on noussut tuona aikana 2-3ltr.

    En vaa nyt tiiä syyttäskö suuttimia vai dieselin kasvanutta bio osuutta.

    Marine suuttimilla alkas olla kohta 200tkm jo ajettu, että eihän ne enää uudet ole...
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Suuttimet testipenkkiin ja pumpun ajotuksen tarkistus. Ei tarvi sitä puolta sitte miettiä. Jos on laadukkaat kärjet, niin ei pitäs kyllä 200tkm olla mitään.

    Mulla oli avauspaineet tippunu orkkissuuttimissä 20 bar / vajaa 400tkm. Tosin paineet oli tippunu niin tasasesti et ei ois ehkä kannattanu koskea.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luin amerikan joen kirjoituksia, olisko ollu oregon diesel ehkä että cummins 12v pitäs kestää 200tmiles tai ylikin suuttimet. Riippuu tietysti onko orkkis vai halvimmat kiinalaiset. Kattelin nääs tänään että 200 tuhatta mailia on vedetty näillä omilla.
     
  19. juba155

    juba155 1st gear

    Moro

    Tuoreena Ramistina nyt olis vähän sormi suussa
    Laite on 2006 vuoden 2500 5.9 24v ajettu noin 185tml.

    ongelmana että ei starttaa ei edes lupaile, hyvin pyörittää. tuner boxin mukaan raili paineet ei nouse ollenkaan. (tai näyttää noin 40 bar )

    teki ekan kerran sillon lähti käyntiin kun heti peräkkäin starttaili muutaman kerran, toimi hyvin 3vk nyt kuollut kuin kivi.

    siirtopumppu hurisee, suodatin vaihdettu, fca (paineensäädin) vaihdettu, huoltokirjan mukaan suuttimet tehty alle 2v sit.

    ja nyt tuli puheluu korjaamolta että ruiskupumppu tarkastettu ja se on kunnossa.

    testasin löysätä suuttimelle menevää putkea niin virrat päällä siirtopumppu työntää sinne asti löpöö. pitäisköhän se olla niin vai onko juuri toi pa-paluu ventiili(prv) sökö? painesentori ehkä ehjä kun näyttää ees jotain?

    ja onko tietoo mistä kannattaisi kysellä tota paluu venttiiliä täälä pk seudun tienoilla?
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eipä ole tuttuja laitteita, mutta voisiko olla ettei anna suuttimille käskyjä ennen kuin railipaine on saavuttanut riittävän lukeman? Minun korvaan kuulostaisi enemmän sähkövialta. Vai onko tuo prv jotain muuta kuin ihan mekaaninen vastusvastaventtiili?
     

Kerro tästä muillekin!