Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Siis toi mysteeri liitoksen mutteri on m16x1.5 ja menee suoraan sinne turbon reikään mutta pakko olla jotain välissä mihin se kartio tiivistää.

    Oonhan mä nyt googlettanu pari päivä ja käynny kolmessa eri kaupassa kysymässä mutta ku ei meinaa mitään löytää suomesta. Tottakai ulkomailta saa mutta ku pitää sit odottaa taas. Vauhtikaupoista löytyy mitä vaan an liittimiä ym. milli nippoja mutta ku ovat kaikki alumiiniä ja nukun paremmin jos olisi teräs liittimillä.
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jic ja an on muistaakseni samoilla dimensioilla. Lähellä mitään hydepuotia, mihin marssia sisään? Tai teetä vaikka uus letku siihen turboon jos vaan löytyy jotain sopivaa nippeliä? Olikos siellä kuitenkin 1/8G toisessa päässä?

    Itellä lähellä hydepuoti, missä on ymmärtävää kansaa meikäläisiä kohtaan ja vuosien varrelta kertyneitä miljoonalaatikoita.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, tossa edellisessä laittamassani linkissä kyllä se jo luki että AN/JIC on sama. Tässä seuraavassa sanotaan että joo, se turbon kierre tosiaan on m12x1,5 ja sisäkierre 3/8 tube.

    https://puredieselpower.com/dodge-p...turbo-parts/hx35-turbo-oil-inlet-fitting.html

    No, jos se kerta on 3/8 kierre ni onko nousu 19 vai 18 kammalla? Tällöin se on joko BSP/BSPT tai NPT kierre riippuen tosta noususta. Siinä se tarvikemotin linkissä se sanotaan. Vain luettu linkki voi auttaa. Ja vielä niin että se on ymmärretty. Kaikkea kun ei jaksa leikata ja liimata. Tosin en itekään jaksa kaikkia linkkejä avata aina. Npt ja bspt on aina kartiokas joten tiivistys tapahtuu hydrauliikka loctitella tai ptfe teipillä. Taikka ei se välttämätön ole. Bsp on suora joten tarviaa nipassa laipan jonka alle tiivisterengas tai o-rengas tulee. Loppulausumana voitaisiin sanoa laittamastasi kuvasta että kun ei näy olevan tiivistysprikkaa niin on silloin kartiokas ja kysymyksessä bspt tai npt kierre. Nyt mittaat vaan nousun ja etit nipan. Ite mittasin tällä periaatteella sokiat tulpat nostajaluukun reikiin kun toimittaja ei sitä tienny. Tosin hiflexissä vielä kysyin onko myyjä eri mieltä kanssani kierteestä? Ei ollu.
     
  4. Joni.

    Joni. 3rd gear

    No nythän se kuumana vaihdepäällä paikallaan sytyttää öljyvalon kierrokset toki maltilliset varmaan 600 mutta pitääkö tässä nyt kuitenkin uhrata lomarahat korjaamoreissuun vai onko järkeä kokeilla anturin vaihtoa
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, aiemmin jo suositeltiin erillisellä mittarilla testausta. Siinon suodattimen jalassa muistaakseni 1/8 jenka johon sen saa. Älä jätä ajaessa siihen. Katkeaa nippa tärinästä. Mittaa paikallaan tai letku väliin ni voi olla nipparilla kii jossain ajaessa. Siinä olis hyvä olla semmonen pitkä holkkihylsy anturia vaihtaessa. Ahasta ja lenkki ei käy. Kiintokaan ei oikein käy. Rokkiautossa oli 3,45€ hylsy.
     
  6. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Uusi letku eilen hommattu, tuli uudet bsp/milli nipat ku ei oikein selvinny mitä toi orkkis nippa on ku oli toi kartio ja kierre "väärinpäin" kun vertas hydekaupan hyllyvarastoa. Tuli nyt 3/8" teräspunottu tefloni ja maksoi tasan 60€.

    Pari rundia ajannu nyt tolla hx52lla ja toimii oikein hyvin. Mutta vielä pitää pumppua säätää jos sais heräämään vähän aikasemmin, nyt tais olla 1bar noin 2000rpm, mutta sen jälkeen nousee nopeasti.

    Venttiilit säädin myös tänään, tai ei oikeastaan tarvinnu mitään säätää vaan mitta hommaksi meni vaan. Viimeksi katottu 9 vuotta sitten eli voi hyvin pidentää se huoltoväli 18 vuoteen.
     
    tsipi ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, luin ameriikan joen kirjoituksia ni ne oli joku tehny niitä semmosia nippoja myyntiin. Ilmeisesti siis semmoisia nippoja ei ole helposti niin meillä kuin usassakaan joisson m16x1,5 ulko ja se 3/8 sisä kumpi se nyt sitten olikaan.

    Niitolis m16x1,5 ulko ja m12x1,5 sisä nippoja ainakin olemassa ja sillä olis menny vanhalla letkulla.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Aloita säätämällä tyhjäkäynti kohdilleen, eli D:llä ilmastointi päällä 900 rpm. Alkaa pysymään kylmänä käynnissä ja varmasti öljyvalon vilkahtelukin rauhoittuu. Anturi kannattanee vaihtaa silti, mutta vältä Standard Motor Productsia kuin ruttoa. Vähissä ovat niiden tekemät toimivat sähköosat.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Orkkis anturi on 53030493ab. Löytyy rokkiautostakin. Oman ostin amatsoonilta ku oli halavempi silloin. Luin kans että tarvikeanturit olis huono valinta cumminsiin vaikkakin murto-osan hinnaltaan. Harhauduin siis alkuperäiseen mutta eipä ole kaduttanut.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Paljonko on nyt tuolla hx52:lla ahtoja? Mitä muita modeja olet tehnyt?
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    En oo mitään täysiä vetoja vielä vetäny ku pitää ensin kokeilla että kaikki toimii ja pysyy kasassa, pienen kokeilun vedin ja yli 3bariin nousi heti. Nyt on myös uusi homemade pakosarja asennettu niin vähän varovasti näin alussa, mutta tuntuu toimivan.
     
    tsipi tykkää tästä.
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pakosatsi ois kiva nähdä, jos vaan maltat kuvatusta muiden pällisteltäväksi laittaa.

    On kyllä kuopattu kaikki viritys ajatukset omalta osaltani. Kulkee ihan riittävästi "ruuvinmeisseli" -modeilla ja nykyään arvostaa toimivuutta tehon yli. Hullukaan ei halua meikäläisen sardiinipurkkiin 400+ tehoja... Jotain semmosta olis varmaan jo pykälää isommalla turbolla ja ohuella suutinpäivityksellä.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  13. Rannis

    Rannis 3rd gear

    https://drive.google.com/file/d/1Ak3QlTxt19k0zBGl9DxcI1m2MbmA2eVE/view?usp=drivesdk

    Tommonen huono kuva löytyy.
     
    tsipi tykkää tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Ota parempi kuva vielä satsista, muakin kiinnostaa. Hyvän oloinen kyllä mitä tuosta kuvasta voi päätellä. Onko toi portillinen toi hx52 vai onko vaan syötöllä aseteltu sopivat ahdot?

    Tuollaisen tein Vetteen, ja vaikka kuinka miettisin niin tekisin samanlaisen uudestaankin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kantani on siis näissä että mahdollisimman lyhyt ja jos ei pakopulssit törmää suoraan seinään niin hyvä.
     
    Rannis tykkää tästä.
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, sain repästyä niskasta kii itteeni ja laitettua sen luukun paikoilleen. Niin, sitä kun pyyhkii rasvanpoistajalla sitä lohkon tiivistepintaa välillä peilin kanssa kattoo tulosta ja 500 vesihiomapaperilla samaa pintaa puhtaaksi että tiivistys ni alkaa epäilyttää ne puheet että joku vaihtaa tiivisteen 4 tuntiin. Sitte voin sanoa että niitä pultteja on turha yrittää kiertää momenttiin jollei ole 1/4 avainta ja lehmän hermoja. Tosin ne hermot on kehittyny jo heti ekassa remontissa kun huomaa ettei konehuoneessa ole juurkaan tilaa tehdä mitään. Sitte tein pari pinnapulttia siirtopumpun irrotusta ja heater delete kitin laittoa varten. Aloitus on aina vaikeaa mutta jospa se tästä kiihtys vauhti.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    No nyt! Tää on kyllä hatun noston suoritus! Upee homma, että tämä on liikenteessä! Onko minkälainen ajettava? Voimaa varmaan piisaa, mutta samoin painoa edessä?

    Minulla tuo aivan karmiva "ajaa sladissa". Jos vaikka märällä asfalttilla lähtee irti, niin kampeaa kyllä tosi rajusti. Äärimmäisen vaikea hallittava.
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodii, eipä ihmeitä tänään saanu aikaseks. Sain tulo ja paluupuolen polttoaineletkut irroteltua ja siirtopumpun irti. Sitten kun sain vanhat tiivisteet irti ja laipat vesihiomapaperilla puhtaaksi ni eikös ne uudet tiivisteet ja delete laippa ole hukkunut johonkin. Sitten kun aikani kolusin tallia ni löytyhän ne lopulta. Olin laittanu ne eri pussiin missä ne tuli. Sitte kello alko ollakin sauna. Alkupäivä meni perhejuhlien järjestelyissä ja huomenna olis itse akti. Huomenna pitäs päästä kaiken järjen mukaan laittamaan jo pumppua päälle illemmalla.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ei toi nyt niin etupainoinen ole että siitä ongelmia aiheutuisi, suurinpirtein painot on kuin isolohkoisessa versiossa. Suunnitelmia on kyllä siirtää tiettyjä juttuja edestä taakse paremman painojakauman takia.
    Paikoillaan vielä Veten vakiovomansiirron osat, joten en kauheasti ole vielä liipissä ajellut, Ford 9" perustuva erillisjousitushan tähän on tekeillä.
    Kaikenkaikkiaan ihan ok ajettava vaikka kaikki pyöränkulmat on vasta karkeassa säädössä, niitäkin täytyy vielä säädellä:)
     
    tsipi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!