Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kun ei ollu ääntä ni piti kattoa juutuupista 11 sekunnin 68 cummins corvette byron dragwaylla.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, onkos kukaan uusinu sitä jousilaattaa p7100 pumpun käyttörattaan mutterin alle vai samallako prikalla ne on kasattu? Ne kun jotkut suosittaa sitä prikan uusimista ja vieläpä cumminsin orkkista. vielä uutta mutteriakin joka tuntuu hölmöltä kun on tavallinen eikä lukitus. Tiijä sitten mitä väliä sillä olis mikä jousilaatta se on vaikka ostas uuden ikh kilopultti hyllystä.

    purin eilen sen syöttöpumpun ja rupesin modaamaan sitä afc:ta. Kotona ei ole eikä kaupungin ruuviliikkeestä löydy 8x40 korilaattaa kalvon ympärille. Täytyy ettiä jostain ja samalla uudet ruuvit niihin kansiin ku osahan on ruuveista niitä jotka pitää rikkoa irrotettaessa.
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Jaahas, yks kunnon veto ja nyt tärisee koko auto. Vetolevy?
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ajossa vai paikallaan?
     
  5. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    mulla ku vetolevy alko olla paskana, kuulu suuntaa vaihtaessa semmonen ding ääni, sitte antautu kerralla tiukemmassa vedossa. Ei ollu värinöitä ainakaan tuossa.
     
  6. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kokoajan, ajaessa enemmän.
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo eikun aattelin että onko vika moottorin puolella vaiko voimasiirron. Heti käynnissä ollessa sopis vika olla joko vetolevy-turbiinipuolella tai vaikka dampperi koneen nokalla. Mutta jos vaihde päällä jyryttää nii olis sitten joko vaihdelaatikko tai kartaanin nivelkulmat muuttuu liikaa mikä yleensä esiintyy vain veto päällä (nivelkulmista ja kiertyvästä taka-akselista on täälläkin paljon kirjoitettu)
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Damper? Se vetolevy muuten kannattaa vaihtaa sfi approved teräs tai billetti jos halajaa tehoa ottaa vähänkin enemmän. Ameriikan joet sanoo että saattaa revetä orkkis jo 250 000 mailin jälestä. Vaihoin teräksiseen lootaremontin yhteydessä ihan varuiksi. Orkkis näyttää ihan ehjältä kyllä vieläkin. Siinon muuten se pyöreä luukku oikealla puolella alhaalla lootan liitoksessa. Siitähän vois matokameralla kurkistaa vetolevyn tilanteen vaikken siihen rahojani nyt löisikään vedossa.

    Sain tilattua eilen prikat afc kalvolle kun ekaks 6 paikasta kävin ettimässä niitä. Kuusiokoloruuveja löyty pumpun luukuille ihan puuilostakin ni ei tartte niin paljon niitä normipultteja lyhennellä. Nord-lock aluslevykin löyty. Semmosta se powerdrivendieselkin muuten myy ameriikois pumpun mutterin alle.
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kävin vähän ryömimässä auton alla tänään, damperi näyttää ehjältä, myös kardaanin tukilaakeri/kumi ehjä mutta kumi tuntuu löysältä mutta niinhän se on muistaakseni aina ollu. Se on vaihdettu ehkä 5-6v sitten. En ehtiny alkaa tutkimaan vetolevyä vielä. Huomenna aamulla pakko ajaa ramilla ku menee toinen auto huoltoon ja pitää hakee puoliso sieltä, katotaan pääsenkö kotiin takasin vai jääkö molemmat autot korjaamolle.

    Edit, tarkistin myös moottorin ja laatikon kumit ja ne ovat ehjät.
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mä leikkelin joskus vetolevyn vahvistuslevyjä. Jollekin foorumilaiselle joskus semmoisen myynytkin. Yhen askin oma vahvisteisella kasannu ja se rammi ainakin liikkuu vielä. Se nyt ei varmaan enää tuossa vaiheessa auta jos pökäle on jo pöksyssä...

    Se flexplate menee aina samasta paikasta poikki, mutta en tiedä pääseekö sitä näkemään paikallaan. Eikös siellä ollu joku reikä, mistä niitä turbiinin ja vetolevyn pultteja pääsee kiinnittämään. Tiedä sitten pääsisikö sieltä vilkuilemaan ja toteamaan tilanteen? Se orkkis vetolevy on kyllä verrattaen heppoinen tapaus.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt kun ei sen tarkemmin tiedä että minkälainen tärinä Ranniksella on niin ehkä kattelisin pakoputket, ahtoputket yms. jutut ettei ne ota koriin/runkoon kiinni? Melko melko mielenkiintoisia jurinoita on muista laitteista löytynyt pakoputken ottaessa koriin kiinni..... Nämä siis siksi kun noi paljon todennäköisemmät on jo ehdotettu.
     
  12. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Pakoputki tarkistin silloin ku laitoin se uus turbo ja se ei osu mihinkään. En oo tänään enempää tutkinu ku satanu 40mm vettä enkä jaksanu siivota tallin että saisin auton sisään. Mutta aamulla ja iltapäivällä ku ajelin niin en tuntenu tyhjäkäynnillä enää paha tärinä mutta ajossa kyllä kauhea tärinä. Voiko se hemmetin kardaanin kumi olla rikki jo? Pitää ehkä tilata uus kumi ja nivelet siihen kardaaniin ja viedä se tasapainottavaksi.
    Mutta kyllä se vetolevykin on pakko uusia jossain vaiheessa mutta samalla olisi mukava laittaa 3levy turbiini ettei tarvii laatikkoa irrottaa monta kerta.
     
    tsipi tykkää tästä.
  13. ravolta

    ravolta 3rd gear

    mitenkähä se tuo 12v.n tv-vaijerin säätö nyt menikään...
    yytuupista filmejä kattonu mutta kun ei ymmärrä nii ei millään.
    gearmanin markun tekemä 47re
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Pistä joku pönkä jolla saat kaasupolkimen pohjaan niin että matto joustaa alla. Tai joku stuntman avuksi pedaalia polkemaan. Lootan kyljessä oleva vipu johon vaijeri tulee pitää olla ääriasennossa. Korkeintaan noin milli välystä muttei saa kantaakaan eli olla liian tiukalla. Vivuston päässä konehuoneessa säätö. Tai toisesta päästä lootan kylestä taivuttaa vaijerin kiinnitysrautaa.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodii, vaan eihän sitä dodgea saanu lomalla tehtyä loppuun. Loman loppupuolella tulin kipiäksi ja jatkukin kesäloma sitte sairaslomalla. Nyt on työtkin alkanu jo tällä viikolla mutta kunto on edelleen niin huano ettei kauheesti jaksa mitään. Sain kumminkin tänään ajoitettua sen syöttöpumpun. Sinällään kovin vaikeeta ole mutta että jää mihin pitäs ni muutaman kerran piti pullauttaa ratas pois ja passata uudestaan ennenkuin nousu jäi oikeaksi ja vielä niin että timing pin meni reikään. Huomiseks jäi jos jaksaa ennen töitä laittaa suihkuputket kii ja imusarja putkineen. Ilmaukset ja toivoa että kaikki on kunnolla kii ja että toimiikin. Nii ja se loppukiristys pumpun mutterille jäi kun kello tuli jo paljon. Täyttöputki öljylle ja muistaa kaataa puolisen litraa syöttöpumppuun öljyä.

    Lupasin siitä plungerin reikään tulevasta ajoitusadapterista kertoa käyttökokemuksia kun on ajankohtaista. Mitään moittimista en keksi ja kun ammattimies tekee työkalun ni onhan se on just eikä melkein. Se heittokellon jatko kuten aiemmin mainitsin ei käyny kuitenkaan kierteiltään jostain syystä. Olin ostanu vp44 pumpulle adapterisarjan mistä olin aikonu sovitetta p7100 pumpulle tehdä. Siitä sai jatkoja heittokellolle sopivasti eikä sekään maksanu ku 17,90 setti. Jos tarttee 1gen cummins 12v ajoittaa ni setti on valmiina siihenkin.

    Huomasin että samalla se pitäs vissiin leimatakin. Elokuussa yleensä sen käyttäny ku kelit ollu vielä melko inhimillisiä.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyselen tästä taas kun muuttuuhan tämäkin vuosien myötä. Budjasin tuossa nuota uusia renkaita rotkeen ja mietin sitä alkuperäistä rengaskokoa, 2500 -95 on 245/75-16 mutta mulla lukee otteessa 265/75-16. Ajatuksena olisi sama vanne ja profiili 295 koolla ja rengaslaskureiden mukaan 265 menee niihin uusiin specseihin mutta 245 taitaa heittää liika kauas. Tarkistan toki asian vielä katsurilta mutta tosiaan aattelin josko täällä on jo tuoreempaa kokemusta.

    Lisäksi tuo vannekoko on vielä hakusassa, 295/75-16 kai menee "normaalisti" 16x8 vanteelle, näin ainakin nettiasiakirjat kertoo. Leveyttä en hae, korkeutta enemmänkin. Ja ET:n pyrin saamaan lähelle nollaa, ehkä aavistus vannetta sisäänpäin.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Dodii, eilispänä sain sitte illankähmeessä töitten jälestä dodgen akut ladattua ja käsipumpulla ilmattua linjoja. Sehän lähti helepolla käyntiin vaikka suodattimelle saakka vaan ilmasin ja syöttöputketkin irti oli. Aamupäivällä ennen sorvin ääreen tuloa sitte kävin ajelemassa 1/2 tunnin lenkin ympäri kyliä. Että jos joku prakaa ni olis vähän lähempänä jotta pääsis ehkä kävellen kotijo. Vaan ajamalla kotipihaan, vuodot hävis, pikaisesti tarkasteltuna kiihtyvyys parani ainakin hieman ja mustaa nokea työntää putkesta enemmän. Ilmeisesti pumpun ennakon ajoitus ja syöttöpumpun modaus mack rack plugin ja muitten muutosten osalta on jotain vaikuttanut. Samalla siis tulppasin nostajaluukun huohotuksen kii ja siirsin öljyn täyttöputken päähän k&n suodattimen. Sitäkin joutu vähä modaamaan vaikka jenkkijoe sen vissiin survoo sellaisenaan paikalleen. Ehkä ne on taitavampia. Sitte otin pois esilämmitys tsydeemin siirtopumpulta ja laitoin uudet letkut ja linjaan tulopuolelle purettavan suodattimen. Tiijä paljo olis korjuuaika ollu jos olis yhtäkyytiin tehny mutta piiitkääään se seiso kun silloin tällöin kävi jotain turaamassa. Nii ja jos olis saanu hylsyn ja muut osat ja aikanaan kyselly sovitteen heittokellolle ettei olis tarvinnu niitäkään ootella. Pääasia että on kunnossa ja voi ruveta muuta tekeen.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Minkäsmoisen esisuodattimen laitoit? Onko niitä letkumalleja vai? Pitäs omaankin laittaa kun tuo esisuodatin/lämmitin on ohitettu. Pumpun suojaa joo.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tilasin mopo-sportista 3/8=10mm letkulle käyvän. Oli aika edullinenkin. Vissiin tarjouksessa. 8mm letkulle olis muuten ollu kalliimpi. Tää on niklatuilla metalli päädyillä joisson o-rengas tiivistys, lasikuorella ja muovisella puhdistettavalla muoviverkolla. Varaosiakin saa näköjään ainakin ulkomailta.
     
  20. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Saatan erehtyäkkin, mutta 295/75R16 taitaa olla tarjonnan puolesta huomattavasti harvinaisempi rengaskoko, kuin 285 leveänä. Mulla on otteeseen merkattu 285/75R16, en muista oliko se sitten nimikkeellä vaihtoehtoinen rengaskoko? Kuitenkin aika monella käsittääkseni on noita 285 leveitä käytössä Rameissa.
     

Kerro tästä muillekin!