Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kyllä mulla ainakin kesti pari vuotta oli 35psi. Tosin huomasin ettei ollu enää eroa vakio ahtimella oliko ahtoja 2 tai 2.4.bar, tais vaan pakopaineet nousta...
    Nyt on lähes 50psi painetta ja vieläkin nesteet omissa paikoissaan...
    Mulla kyllä kulutus nousi kun vaihto deliveryt, ennakko 16, afc modaus ja rack plug
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, sainpas vaihettua jakolaatikkoon ja molempiin periin öljyt tänäpänä. Semmosta saatanan suhraamista ku 20L kanisterista pitää kaataa mittakannuun ja siitä pieneen pulloon missä letku nokassa. Koitin kyllä viritellä paineilmatoimista vaihtoa niin että letku oli kopan sisällä ja paineilmapistoolilla letkuun vauhtia että imee. Toimi mutta oli hidasta. Aattelin jos tällä kertaa en koppia ottas irti. Vaan otin lopulta ku tuhlasin aikaa ensin. Uudet tiivisteet oli kyllä jo hyllyssä. Voitelin taas tiivisteen molemmin puolin vaseliinilla. Nytkin lähti vanhat niin kivasti irti eikä tarttunut kii jota olis joutunu vuoleen pois puukolla. Samalla huomasin että pakoputken akselin ylitys on hapantunut melkein puhki. Niiton huonosti niitä 4 tuuman akselinylitys putkia missään. Sitte pitäs vaihtaa laatikon öljyt, suodatin ja pannat säätää. Ja eikös ne moottorinkin öljyt ala olla vaihtokunnossa. Ja se tiisselin täyttöputki vuotaa. Pitää vissiin katkasta ja laittaa pitempi letku.
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead


    Mutta nousiko kulutus uusien osien vuoksi vai siksi ettei malta ajaa sievästi :D
     
  4. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Ostin joskus lidlistä semmosen öljypumpun. Se makso ittesa takaisin jo ensimmäisessä Audin zf tomaatin öljyn vaihdossa. Kylkiroppunen ku mokoma on. Tosin imuletku piti laittaa stydimmäksi.

    4" rännii ei juu tarvii motonetistä hakea mitään. Kaiken melkeinpä aina saanu tehdä siivuttamalla. Varmaan vauhtikaupoista tai raskaamman kaluston liikkeistä saattais löytyä jotain?
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, se pumppu olis kyllä kätevä noissa pohjaproputtomissa tai vaikka venehommissa. Kokeilin muuten poistoon massaruiskuakin mutta se vasta hidas oli. Nopeampi oli se kirkkaaseen letkuun kylkeen tehty reikä ja siihen työnnetty paineilmapistooli. Semmosella samalla systeemillä olen puhaltanut alumiiniosia soodalla. Euron puhalluslaite ja toimii kuin junan vessa. Opin jenkkien vw sivustolta tonkin.

    47re/rh automaatin öljynvaihtoon mitään pumppua tartte. Nehän on siihen sen jo tehtaalla ihan valmiiksi laittanu. Silleen minä jo viimeeksikin 5 vuotta sitten vaihoin ja vaihan kohta taas uudelleen. Eli minulla proseduuri mänöö näin, pohjaproppu irti, öljyt laariin, pohja irti, suodatin irti, pannat säädä, suodatin uus paikoilleen, pohja kiinni, paluuletku lauhduttimelta kanisteriin, pari litraa uutta öljyä sisään, kone käyntiin, kun öljyn tulo kanisteriin loppuu ni sammuta, pari litraa öljyä sisään, kone käyntiin etc, kaikki vanha tulee pois ja kun kirkasta ni letku kii lootaan ja oikea määrä lisäten, kannattaa käytellessä käyttää kaikki asennot kepistä läpi. Näin sen selitin jo aiemmin muttei kukaan vissiin o noin tehny?

    Ja juu, kahesta 90 asteen mutkasta ei tule akselinylitystä. Puuttuu mutkapala päästä. Joistain kahdesta 45 asteen mutkista suunnittelin ja kolmannesta oisko 90 asteen se ns. puuttuva palanen. Marteliuksen mutka on muuten kallis yksi 73€ hintaan kun Saksasta saa koko akselinylityksen rst:nä valmiin 149€ tai ilman muhvia 100€. Siihen toimitus muttei se Marteliuskaan ilmaten meille sitä tuo. Että kyllä teutoni taas veti voiton.
     
  7. smgt

    smgt 2nd gear

    Kahdesta 90 asteen mutkasta tekkee ylityksen kyllä ramiin.
    Ite leikkasin toisen keskeltä poikki jolloin sain 45 ylöspäin.
    Jatkoksi 90 niin lähtee alaspäin ja sitte 45 mutkalla putki lähtee taakse päin.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, pilkkomalla ja tinailemalla ne mutkat yhteen tietysti saa. On niitä tehty jokunen koko pakoputkikin semmosiin mihin ei edes saa valmista mistään. Downpipe se uus 4” on kirkasta joka oottelee tallissa. Voishan sen loppupään kyllä uusiks pistää mustasta. Kirkas kyllä saattas tietysti kestää pitempään kun auton omistajuus minulla. Kaikki muu on helpompi silpoa ja irroitella ja laittaa uusiksi paitti pujotella se downpipe ja irrotella pultit. Että ehkä se on hyvä olla kirkas.
     
  9. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Isäukko teki nuukuuksissaan öljyimurin käytöstä poistetusta lypsykoneen alipaineistajasta. Sanotaanko näin että toimii :cool:
     
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mulla on vanhasta lypsykoneesta tehty öljyimuri, varsin kätevä kapistus.

    Trailconilta oon hakenu isompaa putki värkkiä, sillon oli sitä aluminisoitua putkea niin ei ihan kauheeta ruostumaan ja mikkihiiri saumoihin uuninluukkumaalia nii kestää pitkän tovin.


    Suutinhommoilua ettiny ja tutkinu kovasti, tullut siihen tulokseen että hv luokkaan 300-400 (max.3krpm) ois 7*010 hyvä ja dap suuttimia suosittelevat rapakon takana.
    Semmoseen vaan törmänny vielä että noita kärkiä on 7,5mm ja 9mm, mutta en oo keksiny missä vm välissä se muuttuu ja kumminpäin...
    Dap ois näppärästi myös shimmi sarja saatavilla, että sieltä mää varmaa tilaan sarjan kuha tässä kaikki muu homma natsaa.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, näköjään tolla trailconilla on dinexin tuotteiden edustus. Dinexillä taas siis on tarvittavaa 101,6mm kamaa alusinkkisenä tai kirkkaana vähän aina osasta riippuen. Tään dinexin sain selvitettyä töissä tänään. Tallensin niitten tuoteluettelon puhelimeen. Meiltä on kyllä 90km lähimpään trailconin puotiin että täytyy kysyä oisko paikallinen raskas puoti halukas tilailemaan kamaa. Niillä on jotain osia muistaakseni hyllyssä ollu.

    Tilasin tänään jo uuden 4 tuuman ruostumattoman vaimentajan amazonista. Oli olevinaan halpa mutta kun kaikki kulut oli laskettu koriin ni ei se nyt niin törkeän halpa enää ollu.

    Minusta dapin sivuilla sanotaan että 89-91 non intercooled suuttimet on isommat 9mm.
     
  12. juba155

    juba155 1st gear

    kesällä laittelin omaan värkkiin magnaflown 4 tuumasen vaimentajan, kun kyllästyin ajelee ilman mitään vaimentimia. uspartsperformance.fi lta tilailin, viikossa saivat vaimentajan ja olisko jotain 200e luokkaa hintaa
     
  13. simu_l

    simu_l Gearhead

    Niinpä muuten lukeekin...

    Otin tänää päästötestin ku ens vkl ois katsastus. Samoilla säädöillä kuin aina ennenkin niin taas on noussu k arvo, nyt tuli 1,7 @2750rpm, sillo reilu 10v sitte ku ostin nii oli järkiään tyyliin 0,05-0,1 ja samat säädöt. Onhan tuolla tieten kohta 100tml tullukki että joha neo käret muutaman kerran ruikannu löpöttiä, ja kukaan ees tiiä millon nuoki on laitettu.
     
  14. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Kai se AFC:n jousikin pikku hiljaa väsyy, niin antaa enempi syöttää heti kun turbo vähän pyörähtää.

    En itse ainakaan sillä vakio jousella saanut kuin vtusti savua vaikka miten piukkaan laittoi.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Amatsoonin 4 tuumaisilla lähdöllä ja poistolla ruostumaton pönttö jäi kotiportaille raahattuna 150€. Jenkit on sitä kehunu vaikka se on vissiin sekin kiinalainen. Niinhän ne kyl vissiin kaikki on. Luki siinä sitten dynomax tai magnaflow.

    Minulla se afc modaus teki ala ja keskikierroksille voimaa. Vaan näin ne kyllä uhkaskin siinä ohjeissa. Niillähän minä enimmäkseen ajankin. Säädin sen jousen että just ruuvi koskettaa kuten ohjeissa oli. Ihan yhtä must to do on 12 valveen afc modaus kuin governor springs. Lämpimästi suosittelen kumpaakin.

    Kattellu taas töissä niitä putken vinkkeleitä. Nyt kun se alkaa olla pakko uusia putki kun happanee käsiin. Mittasin aamupäivällä kotona että pari metriä suoraa putkea downpipen jälkeen ja sitten se pönttö. Akselinylitys vaan ei käy suoraan se normi vaan pitää kääntää kait se 45 astetta loppupäästä sivulle että tulee takapyörän takapuolelle ulos jossa valmis kannake. Niitä mutkien ja ylitysten hintoja syynäilly ja kait se halvin olis valmis akselinylitys putki saksasta. Se on vaan 1.403 eli kirkasta kamaa. Mustana en ylitystä löytäny mistään ja mustat mutkat muutama kappale jää kalliimmaksi kuin kirkas koko ylitysputki ulkomailta. Pienenä perfektionistina en vaan haluis vetää migillä mustalla langalla hiilidioksidilla kirkasta putkea. Vaikkakin on vanhan autonromun pakoputki. Joku puikkokin vissiin kävis mut heitin vanhan paskan puikkokoneen romulavalle jo.
     
  16. Ranee

    Ranee Gearhead

    Niinkun Cumminski meinas jo yllä niin 9mm käytössä 89-91.5 mutta jotain poikkeuksia voi olla olemassa, vanhaa varastoa tai kansi vaihdettu. Uudemmissa on sitten ohkasemmat

    9mm kärjet alkaa olla kokoajan vähentymäänpäin, 9mm kanteen saa onneksi nuo ohkasemmat holkilla asennettua. On ihan hologrammi osa. Nimimerkillä kokemusta on, itellä on orkkiskokoiset Cumminsin laatikoissa tulleet suuttimet ja soviteholkit
     
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko sulla plate pois? Varmaa tolla afc modauksella tarkoitat sitä jalan liikeradan pidetämistä?
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Minkäs jousen laitoit tilalle? Vähä moitin oman savutusta
     
  19. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Se on joku random, kävelin vieterifirmaan sen vakiojousen kanssa ja pyysin hieman jäykempää suurinpiirtein samoilla mitoilla.
    Jäykkyys ja sisähalkaisija oli sopiva, mutta pari keikkaa jouduin ottaa pois kun oli liian pitkä.
     
  20. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Oliko kuinka pitkä?

    Ja muuten, onko muilla varhaisen kakkoskopan omistajilla ennen änkkäriä sellasta pönttöä, ilmeisesti katalysaattoriksi kutsuvat? Onko tuo vielä monella paikallaan? Oon laittamassa savupiippuja hytin taa ja en nyt oikein tiedä tartteeko sitä kattia vai ei.. äänenvaimentimen ajattelin laittaa kun täällä sen cummituksen höpötyksestä kabiiniin monesti valitetaan :D
     
    Muokattu: 25.9.2022 klo 22:55

Kerro tästä muillekin!