Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

  2. ravolta

    ravolta 1st gear

    mistäs löytäs taka-akseliin lukon kun avoin on vielä.
    dana 80 tuo mahtaa olla.
    jos joku muu kuin räikkämalli, vähän karkea siviilikäytössä
     
  3. Teemu24

    Teemu24 1st gear

    Morjesta ! Nyt mystinen ongelma 1994 ramissa , lopetti lataamisen ja kierrosluku mittari ei toimi. Paikansin viaksi engine speed sensorin , jos uusi anturi ja välys säädetty 1,2mm niinkuin ohje kertoo. Eipä toimi vaikka millaisen välyksen laittaa.. no anturi irti ja akkuporakoneeseen kiinni moporatas , auto käymään ja anturi kiinni johtosarjassa ja pyöritin ratasta anturin edessä jäähdyttäjän päällä , alkaa heti lataamaan ja kierrosluku mittari toimii. Miksi se ei lue damperia????
     
  4. smgt

    smgt 2nd gear

    Hienoa vian etsintää. Mielestäni näissä damppereissa on ihan kolo pelkästään minkä anturi huomaa. Kai kolot on puhtaat? Onhan liittimessä pinnit paikallaan ettei ole perääntyny.
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Noiden yllä olevien lisäksi vielä voisi varmistaa että piuhat eivät ole likipitäen poikki mistään kohtaa, eli että asennon muuttaminen ei olisi taas yhdistänyt johdonpäitä ja siksi toimisi.

    Yksi vähän vastaavanlainen vika oli mun autossa joskus, olis silloin ylivaihteen hukkumista ihmetellessäni ehtinyt jo PCM:nkin vaihtaa. Tuo Ebaystä hommattu PCM oli ilmeisesti jollain tapaa viallinen, kun sillä ei auto alkanut lataamaan jos puolilämpimänä käynnisti. Rundikello ja lataus olivat molemmat hukassa. Kylmänä tulille lyödessä ei ollut ongelmia. Vaihdoin sitten tuota ihmetellessäni orkkis-PCM:n takaisin, jolloin tuo vika hävisi. Se ylivaihdekin löytyi kun vaihtoi uuden TPS-ohituspotikan toiseen uuteen.

    Ja sitten kannattaa välttää viimeiseen asti Standard-merkkisiä sähköosia, jos anturia joutuu uusimaan. Tuonkin anturin taisin tuossa samassa rytäkässä vaihtaa, niitä meni pari puolen vuoden sisään, jonka jälkeen lykkäsin orkkiksen takaisin ja sillä on menty kymmenen vuotta tuon jälkeenkin.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuosta syystä pyrin myymään niin paljon kuin mahdollista vain Moparin sähköosia. Aina ei vaan pysty, koska hinnat pompsahtaa semmoiseksi ettei pysty, välillä Moparin sähköosat on myydessä halvempia suomessa kuin tarvikeosa...
     
  7. VallMan

    VallMan 1st gear

    Terve taas kaikille!

    Onko kellään tietoa, mikä voisi vaivata ramia -95 5.9 12 venanen. Käyntiongelmia, oon tapellu nostopumppujen kanssa, yhtäkään täysin ehjää en oo vielä rockautolta saanu, nykyinenkin vuotaa ilmauspumpun välistä, vihdoin kun sain käymään kaikilla pytyillä ja ajettua pientä lenkkiä pihapiirissä, ajoin parkkiin ja muutaman kerran polkasin kaasua, niin sammui, tuli todettua että akut on paskat, mutta apuvirralla lähti käymään, uudestaan polkasin kaasua sammu uudestaan. Onko vinkkejä mikä olisi vika? Muuten toimi kaikki normaalisti ajossa, tyhjänä ei kestäny polkea. Täytyis saaha sen verran kuntoon, että voi myydä pois, että mahtuu muita harrasteita pihaan.
     
  8. simu_l

    simu_l Gearhead

    Tyhjäkäynti liian pienellä, pitää olla 8-9 sataa rpm d ja ac päällä.

    Marjakankaalta saa casen siirtopumppua jonka saa käymään kun vaihtaa vanhasta letkunipan.
     
  9. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Olis tuo oma rojekti siinä vaihees että pitäis laittaa jotain suoja-ainetta pyöränkoteloon eteen. Kumpi olis raadin mielestä paree; kynnyskotelosuoja vai alustamassa? Itse kallistun alustamassan puolelle kun ajattelen sen pysyvän notkeampana ja varmaan laitan lorauksen öljyä sekaan. Eikö kotelosuoja ajan myötä saata irtoilla? Tuossahan on koko pyöräkotelon peittävä muovi että sikäli.
     
  10. smgt

    smgt 2nd gear

    Kotelosuoja ei kuivu koskaan vaan jää semmoseksi tahmeeksi. Se ei kyllä irtoo mihinkää.
     
  11. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mää en oo muuta laittanukkaa ku maalia ja kotelosuojaa omaan ramiin ja on ruosteettomin auto mitä olen omistanut, tai no oli se alumiinikorinen Audi aika vähä ruosteinen :D
     
  12. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Mulla kanssa sammuili kaasusta kun tyhjäkäynti oli vapaalla noin 900 ja vaihdepäällä noin 500 rpm jos en väärin muista säädin täällä saatujen ohjeiden mukaisesti ja pelittää mainiosti.. Tuli vain mieleen että mitä ne konttorilla tuumaa kun tyhjäkäynti vapaalla lämpimänä on melko korkealla yli 1000rpm? Tähän samaan hengenvetoon voisi kysyä vaikkei pelkästään rameja koske olisiko suositella hyvää elektroniikkapuljua kun pitäisi parkkivalo korjata siinä 3 lediä mutta saanut varmaan kosteutta 1 kyrvähtänyt niin niistä 3 ei yksikään pala, jos ottaisi kuvun irti ruuvaisi sen komponentin missä parkitkin irti ja veisi sellaisenaan
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    ^Noin iso ero tyhjäkäynnissä vapaalla ja vaihteella viittaa että jossain on jotain pielessä. Eron ei pitäisi olla kuin ehkä sadan kierroksen luokkaa, eli alle tonnin pitäisi käydä tyhjää myös vapaalla. Onko pumppuun vaihdettu governorin jousia? Niiden väärä säätö vaikuttaa tyhjäkäyntiin, nopeasti tulisi mieleen että sieltä voisi aloitella etsimään syytä noin isolle kierrosten tippumiselle vaihde päällä.
     
  14. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Enpä osaa sanoa onko vaihdettu tuokin kuitenkin 95 loppuvuoden niin on varmasti ollut monta muuttujaa matkassa itse en ole koskaan pumppuihin kajonnut nii liekkö edes osaisin tarkistaa onko vaihdettu saati säätää
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Muistelisin että itellä kun vakionopeudensäädin ei pitänyt nopeutta vakiona vaan pyrki nostamaan niin löysäsin naksun verran governorin jousia. Silloin asennuksen jälkeen kun sitä testasin. Täältä joku siitä tais vinkata ja taisin lukea myös ameriikan joen kirjoituksia asiasta. Sikäli mikäli on vakkari autossa. Tilan takia (taas kerran, yllätys yllätys cummins ramissa) ei minusta niin simppeli säätää korkeus ollut. Ostaisin ekstra lyhyen työntömitan jos pitäs tehdä taas. Niin että onko ollu jo pitkään tää tyhjäkäynti ongelma? Jos et ole kerta ite vaihtanu vietereitä ja auto ollu kuinka pitkään? ja vika ilmaantu milloin?
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Yksi mistä voi arvailla onko pumppua ropattu, on AFC:n kiinnitysruuvit. Koskemattomassa on kaksi kappaletta kannattomia kupukantaruuveja, jos pumppua on auottu on yleensä vaihdettu normaalit ruuvit tilalle. Toki tuo AFC:n aukominen ei vielä takaa että jouset on vaihdettu, sitä kautta voi olla pelkkä fuel platekin vaihdettu, se taas ei tyhjäkäyntiin vaikuta. Jousien vaihdosta melko suuren varmuuden saa kuitenkin moottorin käytöksestä, jos ajossa kirtää rivakasti johonkin 2700 kierrokseen, niin silloin on jouset vaihdettu. Jos taas alkaa puutumaan jossain 2200 jälkeen, niin silloin jouset lienevät vakiot.

    Jos jouset on vaihdettu, ne voivat olla vaihdettu joko tuosta AFC:n kotelon kautta, tai sitten pumpun kyljen kautta. Vissiin vähän makukysymys kumpaa kautta homman tekee, ite olen tuosta yläkautta homman hoitanut. Siinä on aika hyvin tilaa mittailla korkeutta, mutta taas osien tiputtaminen pumpun sisälle on melko helppoa.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, ite vaihoin vieterit sivusta sen tulpan kautta. Siinei oikeestaan muuta hankalaa ole kuin työntömitta olis suotavaa olla normia lyhyempi. Käytin kyllä magneettikynää varuiksi kun on se mahdollisuus siitäkin pudotella osasia sinne sisälle. Peiliä tarttee kurkisteluun kun suoraan ei näe.
     
  18. Joni.

    Joni. 3rd gear

    No kiertää kyllä ainoa milloin tuntuu puutuvan on jos vauhti laskee juuri sopivasti 80 tienoilla ja lähdetään lukkopäällä pyytämään hetki menee herätessä
     
  19. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kuulostaisi että siellä on pumpun jousten säätö sitten vähän pielessä. Tässä on samanlaiset, vaikkakin vähän isommat oireet, ison jousen alta poistetut shimmit olivat syynä. Kannattanee koittaa jousia löysätä napsu ja katsoa paraneeko
     
  20. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Jees tattista täytyy katella vähän videoita ja joko itse kokeilla tai viedä jonnekin pajalle
     

Kerro tästä muillekin!