Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se tais olla se alempi RWAL-valve joka tekee monesti ajan myötä kiusaa näissä kakkoskoppaisissa. Siinä on se accumulaattori jonne jarrupaine voi kadota kun venttiili ei mene kunnolla kiinni. Tyyppivika sen ajan autoissa. Se RWAL on takapään ABS, joka on kakkoskopassa muistaakseni ollut vakiona, neliabsit sitten optiona.

    https://www.aa1car.com/library/abs_kelseyhayes_rwal.htm
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ovat jenkeissä innostuneet valmistamaan kakkoskopan uusia kojelautoja, paremmasta materiaalista ja parannuksilla. Aluksi ilmeisesti vain 98-2002 välille mutta myöhemmin vanhempiinkin ja ymmärsin että myöhemmin tulisi vaihto-osa siihen surullisen kuuluisaan päälliseen.

    https://drtparts.com/

    PS: toki hintaa niissä on.. :cool:
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tää nyt ei meinaa onnistua, vai mikä on? Levitin ruiskulla kiveniskumassaa dodgen kylkin listan alapuolelle, musta. Laitan maalin ja lakan siihen päälle. Pinta sinällään onnistu eikä tässä nyt pienet virheet haittaa mutta jotenkin se vaan ei tunnu tuon massan levitys onnistuvan, joko se ei tuu välillä muutenkaan ruiskusta läpi tai sitten tulee liikakin hyvin. Heilutin kyllä purkkeja aina tovin.. no toki sitten pökin valmista pintaa tottakai. Mutta kysymys: onko se aine pakko levittää kerralla paksu kerros? Niin ainakin ohjeessa lukee. Vai ennemmin vaikka kolmella kerroksella? Oon aika käsi nimenomaan tuon kiveniskumassan kanssa, yleensä käytän niitä kilikalipurkkeja. Painetta oli n. 4bar ja välissä vedenerotin
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla on tommonen vastaava linkin näköinen ruisku. Siinoli letku kotelosuojan ruoskuttamiseenkin mutta jäi kiinni vissiin jo eka kerralla ja hajosi. Kylläkin minun muistaakseni tanskassa valamistettu, merkkiä en muista. Enimmäkseen metallia, vaikutti laatutuotteelta pääosin. Eli purkki ravistelun jälkeen päähän jos on vajaantunut jo ja nokasta voi säätää minkälaista jälkeä haluaa. Pohjaan reilusti ja helmoihin saa sillä minun tulemaan oikein ohuelti niinku tehtaalta lähtiessäkin on monissa autoissa ollu uutuuttaan aikoinaan. Ilmaa suhteessa enemmän säätää ni pieniä pisaroita tulee vaan.

    https://media.broman.group/api/image/v1/image/C2BD4B99229DFFD6A1EC690BEB5023B2946E5E95?w=300&h=300

    Torstaina tuli actuator. Ei pääse vaan kiinnittämään ku räkätauti alko uuvestaan nostaa päätään. Onkohan tää kuolemaksi. Kattelin niitä etupään jarruputkia alkuviikosta. Pääsylinteristä takapiirille lähtevä combination valvelle on 1/4 putkea. Pitäs jostain löytää kai pikku pätkä semmosta putkea ja ilmeisesti 9/16-18 juntturi sillä reiällä. Muuten pitäs liittimet ja putket lopuille jarruputkille olla tekemistä vaille valmiit jo tallissa.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eli.. onko siinä joku taika että yksi kerros? Onko niin ettei seuraava välttämättä pysy vaiko mikä? Jos on kerta yks kerros vaan nii sitte on kyllä varmasti siitä ruiskusta kiinni. Ostin tuon samaan aikaan kun ne purkitkin, ilmeisesti se ei sitten kai toimi. Noh, täytyy kokeilla sillä mun vanhalla, se on jotenkin kyllä laadukkaaman oloinen muutenkin, meinasin siirtää sen öljy/alustamassaruiskuksi
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, jos siinä massaruutassa on säädettävä suutin niin sillä menee pohja ja helma samalla työkalulla. Jos ei ole niin kannattaa jättää kaupan hyllyyn tai antaa lapsille leluksi.

    Maalauksessa vedetään yleensä ruiskulla useita kertoja riittävän peiton saamiseksi estäen näin ei toivotun valumisen. Ei se kummempaa ole massaruiskullakaan. Oon säätäny jotain paffilootaa tai jotain vasten sopivan suihkun massaruutalla ja sitte vetäny. Helppoa ku lapsen lyöminen. Eno tarvinnu toista kertaa vetää ku peitto on ollu hyvä ekalla. Sekun ei samalla tavalla valu kuin maali. On jäykempää.
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyllä se näkyy valuvan tuo kiveniskumassakin ku riittävän kauan ruuttaa :D Noh, täytyy tutkia asiaa tänään tarkemmin, joutuneeko poistamaan koneellisesti suurimman osan ja uutta päälle. Tällä kertaa ehkä kahdella kerralla eikä yrittääkkään yhdellä. Varmasti se ruisku vaikuttaa onko sitä edes suunniteltu kunnolla sille aineelle (näemmä).

    Se on niin herkkä se pinta muutenkin vaikka pierasulle kun laittaa paljon, ei ehdi kemikaalit haihtua kunnolla
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, ajoin tänäpänä poikittain ramin luiskaan oikia puoli ylemmä nottei tarttis öljyjä niin pal valutella astiaan. Pienen kahvikupillisen verran korkeintaan tuli. Siinäpä se olikin ainuat ilon aiheet. Räntääkin tuli taivaan täydeltä. Sepä murentunu oli se actuatorin housing. Mietin jo tilatessa että olisko pitäny ottaa varuiks sekin ku tilasin actuatorin. Enottanu ku en arvannu että murenee ku styroksi. Saatto se alareuna ollu saanu jo kipiää ennen irroitusta ku oli pala pois ja halki molemmat siitä reikien ympäriltä. Eipä osunu silmiin ku selvitin vikaa miksei nelikko toimi. Siinoli kyllä se peltikin edessä ja paskaa. No siinä se luiskassa oli tukkona kuolis noita autoja kolme muutakin joita pitäs siitä mahtua liikkumaan. Siitä se ajatus sitte lähti. Kiristin nippusiteellä sen kytkentäholkin kii ettei liiku kun klemmari oli minusta liika leveä. Otti minusta toiseen vetäriin kii kun kiristi. Sitte käytin tiivistettä mallina ja tein pellistä omin pikku kätösin kannen siihen housingin tilalle. Nyttoli siihen ammottavaan aukkoon sitte kans jossa on se entinen tiiviste alla. Äsken kävin kattomassa ja ei näyttänyt vuotavan. Sain siirrettyä takas seisomaan entiselle paikalle. Ja pystyyhän sillä takaveto päällä periaatteessa ajaan jos ei lunta tule kovin. Tai ole peilikirkkaat tiet.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Oisit laittanu sen holkin päälle. Ei se tietääkseni juuri enempää kuluta vaikka perä pyöriikin ajaessa takavedolla, plus menee helpommin nelikko päälle, plus talvella pysyy etuperä lämpöösenä. Ja lisäksi omassa huomasin että ohjattavuus paranee suoralla tiellä kun se cad on päällä. Kunhan vaan huolehtii että on öljyä perässä.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, jossen holkin olis työntäny toiseen laitaan ja lukinnu siihen ni neliveto olis ollu päällä vaikkakin keppi olis 2wd asennossa. Jakolaatikossa kun on kytkin joka ohjaa alipaineen aina eri puolelle kulloinkin actuatorin kalvoa kun keppiä käytetään. Nytkun on veskeli ni jos joutuu ajamaan pikitiellä sulalla ni ei suositella pitävällä pinnalla ajoa. Tai sitten en ymmärrä enää yhtään mistään mitään.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo nelikko päällä, jos ei oo keppi 4WD -asennossa, etukardaani vaan pyörii mukana, mutta yhteys pääakseliin puuttuu....
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eipä tietenkään, siirtäähän se keppi tietysti voiman menemään eteenkin kardaanille eikä pelkästään käytä sitä alipainetta actuatorille ohjaavaa venttiiliä. Eli en ymmärrä enää mistään mitään.

    Siinoli muuten ihan näkyvä pieni reikä siinä vanhan actuatorin peltikuoressa. Semmosta vähän ennustelinkin kunnoli niin happamen näköinen.

    Nytkun on uusi actuator ja housing piti sitte tilata siihen lisäksi ni olis ollu vissiin viisaampi ollu ostaa posilok tai alloyn tekemä vaijeritoiminen lukko. Ei olis ollu paljon kalliimpi enää. Ei toi alipainekello nyt niin kallis ollu mutta tilasin orkkis kotelon ku ameriikan joet kirjoitti että sitä tarvike koteloa pitää hio että mahtuu hevosenkenkä lukko paikoilleen ja just just riittää 4wd valon kytkimelle liikerata.

    Huolimattomasti tehtyjä tarvikeosia koitan välttää jos mahdollista.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja käytettyä ei olis mitenkään kannattanut ottaa, niitä on nurkat täynnä (no ei oo, mutta varmaan olis tuolta kasasta semmoinenkin löytynyt, ehjä, käyttökelpoinen)... Mutta oon jo tottunut, mieluummin heitetään rahat ulkomaille ja maksetaan helvetin kalliita rahteja, kun kotimainen kivijalkakin möis uusia tai ehjiä käytettyjä, melko kilpailukykyiseen hintan...
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kävin kyllä kattomassa onko JAMANTIlla tuota koteloa uutena myytävänä. Ei näyttäny olevan enkä löytäny keltään muultakaan kotomaasta kun surffasin sunnuntaina iltapäivästä eteenpäin netissä. Tilasin sen sitten eilen ennen puolta yötä. Jos olis ollu kellä käytettyä kun sekin tuli mieleen niin olis kaikki halukkaat voinu sitä tarjota ainakin ketkä lukee näitä. Meinasin laittaa ihan yxityisviestinkin mutten sitten laittanu kun aika nopsasti reagoit yleensä. Sitten mietin että jos on yhtä vanha käytetty ni tuo ainakin mureni käsiin ihan kun kattokin päin. Vissiin se suola ja aika köykämiinin murentaa. Ja sitte katoin kyllä aiemmin sitä actuatoria nettisivuiltasi. Tilasin rokista kun 60€ oli halvempi. Voi olla eri merkki. Tääoli dorman. Vaan kun on tällä hetkellä vielä 4-henkisen perheen ainoa työkykyinen aikuinen ni ostan sen tuotteen sieltä mistä saan halvimmalla. Tää usein on kompastuskivi Suomessa pk-sektorin yrittäjän kanssa toimimiselle. Arvostan kyllä ammattitaitoasi ja huumorintajuasi.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ihan kaikea tuosta noin 10.000 nimikkeen varastosta ei vaan mitenkään kerkee laittaa nettikauppaan, joutuu oikeasti ropaamaan näitä asiakkaiden autoja, siitä se perusleipä kuitenkin tulee. Varaosamyynnillä ei näilläkään katteilla itseään ja rouvaa elätä... Ja olisin mahdollisesti vastannut puhelimeen viikonlopunakin, jos olisit vaikka laittanut ihan WA -viestin. Tosin hintaa en olis osannu hihasta vetää, mutta osien olemassa olon muistan kohtuu hyvin. Noita koteloita on ainakin yksi ihan uusi hyllyssä, käytettyjä hyviä pitäis löytyä, en alkanut vielä kaivamaan, koska ei oo tarvetta edelleenkään kellään...
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No joo kattelin kyl nettisivuja ihan useamman kerran, Muistan nääs kun hetki sitten kirjoitit tänne että kaikkia osia tohon actuatoriin liittyvää löytyy hyllystä. Että yritetty on. Oon kumminkin sitte taas melko hätäähinen mies. Ei viittis seisootella sitä vehjestä taas koko talvea ja ajella muitten autoilla. Toisaalta en vkon loppuisin vieraita ihmisiä häiritse työasioilla. Perhe ja oma aika on tärkeää. Ainakin minulle. Eikä se hinta kyllä aina ole tärkein. Osaan kyllä arvostaa hyvää palvelua ja mukavaa tunnelmaakin. Tietysti aiemmin mainitusta syystä jos hinta eroaa kauhiasti ni äänestän sitte rahapussilla. Sevverran kaupallista alaa nuarempana opiskelleena ja myös vanhana autojopparina tiedän ettei korjaamo pelkällä varaosakaupalla elä. Seon lähinnä makkaraa tai juustosiivu siihen leivän päälle jos kauppa käy.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, kaikkea on hyllyssä, kaikkea ei oo nettikaupassa, edellämainitusta syystä... But no hard feelings... Huumorillla eteenpäin, ei meidän käy kuinkaan...
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vähän niinku joululaulun sanoin: ”hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää”.
     
  19. smgt

    smgt 3rd gear

    Ootko jamantti miettiny että palkkaat jonku tekkee varaston inventaarion ja nettiin päivityksen? Mitä tällänen maksas ja tuleeko kustannus takasi myynnissä?
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    "Jos et löydä etsimääsi osaa sivuiltamme, kysy numerosta x tai sähköpostilla"
    Ton ku länttää nettiin ni kokonaiskustannus on muutama minuutti omaa aikaa ja jokunen minsa puheaikaa lisää.
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!