Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hyvä se on olla kiinni ja säädetty. Kerro toki, jos korjasi vian, mutta ihmettelen jos näin kävi. Tietokone ohjaa lukon solenoidia ja tietokone ei tiedä TV:n asennosta mitään. Lukee saman asian TPS:ltä.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  2. ravolta

    ravolta 3rd gear

    pistokkeet putsattu. ei turbaanilukkoa edelleenkään. mitkäs nämä laturin vierestä kulkevat piuhat on?
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mitäs öljyjä porukka työntää 12v koneisiinsa nykyään? Ennen olin tässä suhteessa melkolailla teboilin miehiä, mutta nyt pitäs vaihtaa merkkiä. Super hpd 15w-40 diamond diesel 5w-40 olleet edelliset kesät. Pitääkö nyt mennä sitten delvacin puolelle? Sitä vois varmaan työntää noihin 60-luvun bensakrematorioihinkin.
     
  4. simu_l

    simu_l Gearhead

    Turbo lxe on tullu laitettua, 10w-40 käy sit melkeen moposta ruohonleikkuriin samasta purkista.
     
    tsipi tykkää tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Seuraavaksi meinasin tilata mannol ts-4 15w-40 20L pönikän. Kotiportaille toimitettuna 82,60€. Sitä tepoilin hpd minäkin ennen käytin ja on vielä yks täys pytty kun tuli silloin ostettua useampi ennen kuin boikotti alkoi. Kyllä sitä tepoilia taitaa vielä saaha ostettua mutta hinta on noussu. Vaan ryssä ja kaikki siihen ja niihin liittyvä on saatanasta.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Öljyjä olen nyt minäkin miettinyt?
    Rimulaa eri numeroina on tullut käytettyä, kun sitä on saanut rahalla ostettua IKH:sta, nyttemmin ei enää. Synteettistä R6 Vanin Cumminsissa ja R4X:ää Redlinen sinkkilisäaineella terästettynä Veten Cumminsissa.
    Jotenkin kammoksun Delvacia, ehkä turhaan, mutta kun niitä on nähnyt aivan kirkkaana tulevan ulos vähemmän ajettavissa laitteissa kuten veneet ja raktorit, niin olen sitä vältellyt? Ehkä turhaan?
    Nesteen tuotteisiin tarvinnee sit tutustua, jos en tuota rimulaa jostain keksi. Valvoline ja Kendall lienee myös vaikeasti saatavaa, ainakaan en kuuklettamalla keksinyt?
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Valvoline premium blue joka oikein cumminsille tarkoitettu saa mm. machinerylta tai tmi pevekolta.
     
  8. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Ääni delvacille, kyllä se ainakin minun koneessa mustuu. Toki ajan sillä synteettisellä ja noin 10thkm vaihtovälillä.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Delvacin mx 15w-40 +x1r meni eilen cumminssiin. Vanha öljy tuntui kyllä aika leikkaantuneelta ja aloin epäilemään toimiikohan öljyn jäähdytin ihan oikein. Ei noilla öljyillä varmaan ole ajettu kuin 5tkm? Varmuudella alle 10 ainakin. Lämpöisenä mulla aika huonot öljynpaineet onkin. Alle 20psi näyttää mittari pahimmillaan jopa 14 psi... Jäähdytinnestekin kauniin ruosteista. Kerran jäähdytinjärjestelmälle sitruunahappokäsittely tehty, mutta vissiin saisi koittaa uudestaan. Jos nyt oikein ymmärsin, niin jäähdytys taoahtuu jossain öljynsuodattimen jalassa? Kukaan purkanu ja putsannu / vaihtanu moista?

    Kone oli siis vuosia seisonut ennen kuin minulle tuli ja vesipuoli oli päässyt ottamaan luonnon elaksointia jonkin verrankin. Kai siihen voisi muutenkin jäähdytin mehut vaihtaa.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo se öljynjäähdytinhän on sellainen levytyyppinen, ja ui lohkon kyljessä olevassa poterossa jäähdytysnesteessä. Aika toimintavarmana pidän rakennetta, mutta kai sekin voi ruosteesta tukkoon mennä? Itse jäähdytin taitaa olla ruostumatonta.
    Kyllä toi 14psi sekin riittää. Monella ollut tyhjäkäynti turhan matalalla, sekin jotain vaikuttaa asiaan, varsinkin sit automaatin kanssa...


    Tosta paremmasta synteettisestä Delvacista ei ole mulla kokemusta, varmaan on ihan hyvää tavaraa, niinkuin se Nesteenkin synteettinen? Tai tiedän että saatavuuden takia monessa työkoneessa sellaset pyörii.
     
    tsipi tykkää tästä.
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Taidan pestä kidesoodan kanssa ton jäähdytinjärjestelmän nyt kun liemet vaihtuu muutenkin. Mulla on sähköflekti tossa ja se ei pyöri koskaan. Olisko toi nyt ollu supran täysalumiini syyläri ja varmaan tää kaikki on pelkkää hätävarjelun liiottelua. Mielen päälle lähinnä käy kun nesteet syylärissä mudan väriset.
     
  12. simu_l

    simu_l Gearhead

    Eikös öljynjäähdytin ole niinpäin et kennossa kiertää öljy ja kenno on vesitilassa..? Eli ei periaatteessa ruostu, toki kenno voi nesteen puolelta mennä tukkoon jos oikee paskaset nesteet.
    Pesin iteki kyllä jos ruskiat, jos ei tiskiaineella (jauhe/tabletti, ei fairya :D ) puhistuu nii sitruunahappoa oon joskus laittanu purkaamolta tulleeseen koneeseen, se pitää vaan sit huuhdella viimesen päälle ja kerta kiellon päälle.

    Jotenki se on vaa jääny tuosta delvacista mieleen et se on kuin monitra eli vanhan rattorin joka reiän öljy ja sisältää märkäjarru Lisäaineet yms, et mieluummin laittaa koneeseen moottori öljyt, mut vissiin delvacciakin on pelkkänä moottoriöljyä?
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo tarvii koittaa tota konetiskiainetta kun näköjään kidesoodan ostaminen vastustaa tällä hetkellä.

    En siis epäile, että se ilmeisesti rst kenno olis ruosteessa, vaan että sinne ois matkustanu jotain kymää ja ruostetta --> laskenu värkin tehoa. Varmaan vika oikeasti kuskin korvien välissä eikä autossa.

    Noi öljyt on mun silmissä vähän samassa sarjassa ku automerkit yms. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja kummankaan valinnalla ei oo mitään järjellisiä perusteita. Tunteita ja jonkin sortin kokemuksia. Tuskin se delvackaan ihan täyttä roskaa on, jos jotkut työntää sitä omakotitalon hintaisiin moottoreihin? Kun vaan vaihtaa riittävän usein niin varmaan kaikki öljyt pelaa riittävän hyvin. Tästä syystä aloinkin pitää autolle huoltokirjaa. Tällä kertaa sähköinen kun edellinen paperinen on ottanut hatkat. ois hyvä tietää edes suunnilleen koska tehty mitäkin, mutta pää vaan liian laho.

    Nyt ei oo tainnut öljynpaineet käydä alle 20psi. Ei oo kyllä mitään pitkää siivua tullu ajettua vielä. Toki tämä johtuu jo varmaan 5w-40 -->15w-40.
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sellanen pikainen kysymys. Voisko joku tarkistaa 2nd gen jarruvaijereista kumpi, vasen vai oikea, menee siihen jarrutasaimelle ylimmäksi? Eilen takkusin sen systeemin kanssa, rummut on nyt ok uusine kenkineen (ja vieläpä oikein päin :D. Jarruvaijerit on kuorista rispaantuneet mutta liikkuvat hyvin. Toki vaihdan ne myöhemmin.

    Aloin vain ihmettelemään kun catcar.info:n kuvassa vasen vaijeri on ylimpänä. Mulla omassa on oikea vaijeri, eli siis sen oikean kuori menee pidemmällä. En taho saada löysiä pois, mekanismista loppuu vara. Mietin että voisiko tuossa olla syypää, että joku nulikka laittanut ne väärinpäin. Vai olisko vika sittenkin venyvissä vaijereissa vaiko poljinmekanismissa :confused:

    Editti: sen verran vielä että kahdessa kuvassa on numerot ristissä. Mahtaa siis olla oikein eli vasen tulee alimpana?
     
    Muokattu: 27.5.2023
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, nyt ehti kattomaan. Vasen eli kuskin puolimmainen on alimpana.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näin ymmärsin tehtaalta tullessaan olevan. Eli se vasen jää taaemmaksi? Oikea suoraan polkimen vaijeriin?

    Kai tuo polin on jotenkin sökö, ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika näissä. Paikalleen laittaessa en tahtonu saada vedettyä niin paljoa löysää että olis saanu vaijereiden päät yhteen. Ehkä se jäi jotenkin lukkoon, vaikka pakotin käsikahvan auki. Tuntuu ettei se edes vapauta sitä lukitusta, polkimen oma vaijeri jää jotenkin kireälle. Silti jotenkin varat loppu kesken että joo voi olla vaijerit jo venyneet joten tilasin tänään kaikki uudet Rockista.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näyttäis että mötönetti ei myy enää Mag ATF +4:sta? Sivuilta (ainakaan) ei löydy enää
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sen saatavuudessa on ollut ongelmaa... Kuten kaikessa muussakin enempi tai vähempi...
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kas kun ei GM:n ja Foorttin öljyissä? Ynnä muut merkit.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Motonetistä ilmoittivat että Mag1 ATF+4 on poistunut valikoimasta.

    JNTrading ilmoitti ettei niilläkään paljoa ole.
     

Kerro tästä muillekin!