Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Onneksi gm pohjaiset tuotteet aiheuttaa allergista ihottumaa, niin ei tee mieli tarjota 4x4 ramia tsipille. Edes heikolla hetkellä. Ja onhan sitä matkaakin noin 100km välillä.
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jaa siitäkö nämä ihottumat johtuu kun omistaa 4 kappaletta gm tuotteita.. tai jos vielä opel lasketaan, niin sitten 5...

    Eipä sitä onneks taida vielä yhdestä luopuminen auttaa, joten parempi pitää kaikista kiinni.
     
  3. teme01

    teme01 Gearhead

    Paljonkohan 3 genin keulaa voi nostaa, ennenkö akseli siirtyy liikaa sivuu tai taakse ?
    Onko sellanen 3,5” levelling kit jo liikaa ?
     
  4. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    3,5" leveling olisi jo squatted trucko_O
     
  5. teme01

    teme01 Gearhead

    Minkä verran sitä voi nostaa?
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    En tiedä 3genistä, mutta tuskin se perä on ylempänä kuin n.2"
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mitä tuolla korotuksella tavoitellaan? Jos on tarkoitus saada auto vaateriin, niin tuo pari tuumaa lienee aika lailla oikeansuuntainen korotus. Mittaamallahan tuon helpoiten selvittää, että minkä verran on etupää takapäätä matalammalla.

    Takapää kannattaa jättää tuuman verran etupäätä ylemmäksi, tai auto näyttää olevan kyykyssä. Joku optinen harha siinä tulee, että tasan vaaterissa ollessaan näyttää takapää olevan alempana. Toki jos hakusessa on Cali Lean tai Carolina Squat, niin sitten vaan keulaa kohti taivasta ja homma on sillä selkeä.
     
  8. teme01

    teme01 Gearhead

    Sitä vaan ajatteli että kuin paljon on järkevää nostaa keulaa joutumatta vielä säädettäviä tankoja hommaamaan.
    Takapäätä on sitte helppo nostaa jos jää alemmas. Ei vaadi kun blokeja.
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuo kuulostaa vähäsen reseptiltä todella surkeaan ajettavuuteen. Suosittelen hetken funtsimaan että haluaako autosta tehdä ihan hirveän kivireen, vaiko vähän enemmän fyrkkaa sijoittamalla sitten ihan ajettavankin.
     
  10. teme01

    teme01 Gearhead

    Eli tulee jäykempi jos enempi korottaa noilla palikka systeemeillä
     
  11. teme01

    teme01 Gearhead

    Ne tukivarren kulmatko sen tekee?
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tukivarsien kulma lienee suurin mikä muuttaa etupäätä jäykemmäksi. Lisäksi kun drag linkin kulma kasvaa, muuttuu ohjauskin huonommaksi, sekä lumeen jää neljä jälkeä kun track bar jää lyhyeksi. Lisäksi renkaat raapivat korotuksesta huolimatta kääntäessä, kun akseli on taaempana kuin vakiona.

    Takapäässäkään palikoiden lisääminen ei ajettavuutta paranna. Aina varoitellaan kasaamasta palikoita, vaikka en tiedä onko ikinä kenekään auto kasattuja palikoita sylkäissyt pois. Mutta akseli kiertyy enemmän kuin ennen, sutiessa pompottaa melko helposti.

    Minä toki olen vanha käyrä, joka on tuon korottamisen ihanuuden kokeillut ja nykyään pitää vähän matalammasta :rotfl: Mutta jos on pakollinen tarve saada autoa korkeammaksi, niin korottaahan se täytyy.
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Leveling tarkoittaa keulan nostamista perän korkeudelle. Lifting on sitten korottamista.

    Mutta helppoahan se on rungosta tunkilla nostaa ylöspäin ja katsella miltä näyttää. 3,5" korotuksella ja vakio tukivarsilla todennäköisesti silti että auto on ollut kolarissa ja etuakseli irronnut.:D

    Periaatteessahan nykyään suomessa on leveling kiellettykin... puuttuuko kukaan? En tiedä.
     
  14. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Pakko kysyä miten tekninen tälläinen 96 vuoden rami oikeasti on kun multa varastettiin lavakaaresta valot nyt auto vaihtaa jo korjaamoa kun sähköt niin sekasin että enää ei toimi oikein mikään on hävinnyt parkkivalo töötti mikä tosin kampurankautta jälki asenteinen peruutussummeri vilkut... ja nyt vihdoin viimein vaihtui korjaamo jonne sai ensiviikon keskiviikkoon ajan auto ollut silloin jo 6 viikkoa korjaamolla
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    No onhan sitä jo tommosessa ihan jonkun verran sähköä. Tai ainakin vastaavan tekniikan swapanneena toiseen koppaan tais jäädä reilu sylillinen sähköjohtoa ja hilpettä ylimääräiseksi. Sähkökaavioita löytyy kymmeniä sivuja, mutta alle sata kuitenkin muistaakseni.

    Kuulostaa kyllä vähän siltä, että ongelmat tuskin liittyy anastettuihin valoihin. Toivottavasti meni todelliseen tarpeeseen kun joku moiseen sortunut.

    Voisiko olla rattiputken sähköjen liitoksissa tms sanomista tai sopiva maadoitusvika? Vaikea sanoa ja joku oikeasti rammien kanssa pelannut tietää varmasti paremmin.
     
  16. Joni.

    Joni. 3rd gear

    kyl ne silleen liittyy et on sähköt on hävinnyt ollut korjaamolla jo kuudetta viikkoa
     
    Muokattu: 11.4.2024
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mitä tarkoittaa kampuran kautta asennettu töötti? Mutta enivei, ei tehdassähköt ole miksikään menneet jos lavakaaresta on valot varastettu, vaan siellä on ilmeisesti jotain jälkiasennussätöksiä, jotka ovat sitten murhetta aiheuttaneet. Ei tossa oikein muuta voi kuin lähteä sieltä valojen johdoista taaksepäin etsimään vikaa, samalla ne töröasennukset korjaten tai poistaen. Jos on nykyaikainen vikakoodinlukukorjaamo, niin siellä ei varmaan onnistu sitten tuollainen perinteinen vianetsintä, eli tarve on löytää harmaapäinen ukko sitä autoa korjaamaan.

    Nuo kaikki hävinneet sähköt ovat kuitenkin sen verran erillään toisistaan, että jos olisi johonkin tehdassähköön tullut vika, niin kojelaudan alla tulipelliin liittimelle, tuo liitin ja siitä releboksille olisi varmaan ainoita paikkoja, joissa johdot kulkevat yhdessä. Eli voisi periaatteessa olla jostain tuoltakin mennyt jotain rikki. Mutta se on kyllä vaatinut että siellä on jotain noita jälkiasennustöröilyjä, että sinne vika tulisi valojen varastamisen yhteydessä.

    Tsipin mainitsema maavika on kanssa hyvä mahdollisuus, nuo puutteelliset maadoitukset kun aiheuttavat mitä ihmeellisempiä ongelmia. Mutta sekin on yleismittarinkäyttötaitoisen korjaajan melko helposti selvitettävissä, eli ei vaadi mitään taikuutta.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Enole ikinä käyttäny mitään autoa autosähkökorjaamossa. Tosin amish-koulun kyllä käyneenä ajanlaskumme alussa ja muutaman vuoden työskentely sekin iät ja ajat sitten autosähkökorjaamossa on opettanu jotain asioita sähköstä ja ajoneuvoista. Nuo vanhemmat on aika yksinkertaisia 2000-kuvun alkuun saakka minusta. Tietokoneohjauksia lukuunottamatta. Tosin korjasin ecun ohjaaman nissanin -99 ilmastoinnin maadoituksen kahella yleisreleellä ja yleistermostaatilla. Sellasella samannäköisellä ku jääkaapissa. Niitäkin oon pari korjannu.

    Yleensä jos monta vikaa tulee yhtaikaa ni tosiaan, sitä maavikaa epäillään. Tai oikosulku on toinen vaihtoehto. Kytkentäkaaviolla, yleismittarilla, virtakynällä ja iloisella mielellä selviää yleensä kaiksta noista ongelmista. Kärsivällisyyttä tietenkin unohtamatta. Käyttöautoissa oon sitä mukaa korjannu niitä liitoksia, hyppyjohtoja yms ku tullu eteen. Abikoja en edelleen puristamalla käytä. Ne löystyy ja irtoo. Harvalla on kunnon liittimiä ja pihtejä. Ei minullakaan. Tinaamalla liitin ja kutiste. Hidasta? Kyllä. Yks liitos irronnu eli katkennu kai tärinästä vuosikymmenien saatossa. Irronneita tai löysiä abikoja muiden jäljiltä? Enole laskenut mutta paljon. Iteltä hävis pitkät kesken ajon. Ihmettelin vaikka mitä. Tilasin viiksenkin jo kun siinä oli pyyhkijöiden viiveessä vikaa. Syy löytyi kun nyki releitä. Hapettuma sen teki. Viikseä ei valoihin siis tarvia minulla mutta pyyhkijät korjautui jos jaksaa vaihtaa….

    Nii, ja hiukset vois olla kohta harmaat jos olis. Vedin pitkän letin suoraan kaljuksi ku alko harventua…..
     
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos lisävalot puhaltamalla saa kampiakselin kautta asennetun töötin? ja vilkut jne häviämään niin on varmaan tsipin aika vaihtaa harrastusta autoista johonkin aivan muuhun.

    Siis tuon ikäisen rammin sähköt on ihan raakaa vanhan liiton 12v sähköä kytkimiä ja releitä. Ei mitään väylää tai yhtikäs mitään. Jos autokorjaamo ei noiden kanssa pärjää, niin korjaamo ei kyllä sitten tiedä autosähköstä yhtään mitään. Rammi ei kerro millään vikakoodin lukijalla mikä sitä harmittaa. Pitää juurikin Perturan ja Pässin vinkkien mukaan mennä, eli perkaamaan sähköjä taaksepäin ja vaihtaa se läppäri yleisvirtamittariin.
     
  20. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tästä muuten tuli mieleen, että viallinen viiksi voi aiheuttaa lähivalojen katoamisen, kuten mulla tapahtui. Eli pitkiä vilkauttaessa jäi johonkin väli- tai perätilaan se viiksi, jolloin lyhyet sammuivat pitkien vilkuttelun seurauksena. Lyhyet lähti toimimaan normaalisti kun vaihtoi kunnolla pitkille ja vaihtoi sitten takaisin lyhkäisille. Viiksenvaihdolla tuokin korjaantui niin, että voi vilkutella pitkiä mielensä mukaan, ilman että lyhyet siitä sammuu. Valokatkaisijan käyttäminen ei lyhkäisiä tuossa vikatilassa tuonut takaisin, eli viikseen jäi virta.
     

Kerro tästä muillekin!