Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Muuttuuko ohjauksen suuntauksessa välttämättä mikään muu, kuin ratin asento, kun vaihtaa uuden Track Barin? Vanhasta pallonivel niin perusteellisesti väljä että olen aika varmasti kerinnyt aurauksetkin säätää sen mukaan.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ajattelitko että jos se toinen takapyörä on lukossa niin se toinen ei oo?? On se myös ja silloin riittää kun vapautetaan takapiiristä sitä yhtä kanavaa, kaksi kanavaa tarvitaan sitten vasta kun on ajonvakautus jarrujen kautta, eli jarrutetaan sutivaa pyörää. Ja vaikka ei olis se toinenkin lukossa, se vapauttaa sen lukossa olevan. Ja ei se takapään niin tärkeä ole, ABSin perusapu on se että ohjattavuus säilyy, harvassa autossa ohjataan taka-akselilla. Siinä se auttaa takapäätä, että jos yksi pyörä on lukossa ja se vapautetaan, niin ei spinnaa niin herkästi, muutenkaan pitkäakselivälinen ei niin herkästi spinnaa kuin lyhyt akselivälinen, esim Wrangler spinnaa nopeammin kuin kerkee kissaa sanomaan, siksi niitä aina silloin tällöin löytyy ojasta katollaan...
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    ei pitäis vaikuttaa muuhun...
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minusta se riippuu alustasta kuinka jarru eri puolella autoa lukittuu. Jotain ne fysiikan oppikirjatkin puhu kitkan merkityksestä. Monasti on tullu ajettua ramilla tai muilla vanhoilla jossei ole abseja ni kääntäny niin että oikea puoli on hiekalla jos on ollu tai ainakin karkeammalla lumella, jos ne ajoraiteet on peilijäässä. Esmes keväällä taas voi olla jäässä reuna ja sula keskempänä. Tällöin jäällä oleva lukittuu ja asfaltilla oleva ei. Joten jos jarrupaine vähenee koko taka-akselilla vaikka toinen takanen olis sulan asfaltin kohalla ni hidastuvuus vähenee turhaan. Sillä kyllä takasella niin ole merkitystä, se on totta. Nelipyörä abseissa pitäs joka renkaan jarruttaa optimaalisesti, teoriassa. Tosin se lukkojarrutus on tehokkain jos kuski ymmärtäs löysätä kun tulee hetki väistää. Tätähän ei suurin osa ymmärrä kun paniikki iskee.

    Ja mitä tulee ajonvakautukseen tai abseihin ni ajo-opettaja ystäväni veti porukalla ilman ja avustimien kanssa jääradalla. Nopeampi aika ilman avustimia. Joku rallikuskikin oli mukana. Sekin veti ilman avustimia nopeammin. Otan kaikki avustimet pois mitkä saa jos ja kun ajan jollain tuoreemmalla. Helpompi ajaa eikä tule onnettomuuksia kun joku muu puuttuu ohjaamiseen.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Totta, mutta ei liikenteessä ajetakkaan kisaa, kyse turvallisuudesta, ABSit lisää jarrutusmatkaa, mutta ohjattavuus säilyy, koska se kuski ei paniikissa todellakaan päästä jarrua, ja ohjattavuus on katsottu tärkeämmäksi kuin jarrutusmatka. Kisat sitten radalla...
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. teme01

    teme01 Gearhead

    3gen dodgessa huutaa töötti koko ajan
    Jos pakittaa ovi raollaan.
    Onko joku keksinyt tähän jonkun fiksun deleten?
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On, laita ovi kiinni...

    Peruuttaminen on ihan helppoa, pitää vaan tietää, mistä on tullut... Käytä peilejä...

    Uudemmissa autoissa on jo pakko pitää ovi kiinni, jos avaat oven menee P päälle tai sähköinen käsijarru tai jopa molemmat
     
  8. teme01

    teme01 Gearhead

    Johonkin asiaan sihdatessa ei viitsi aina hakata sitä ovea kiinni kun käy kurkkimassa
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No sitten jos se on oikeasti torvi joka piippaa, eikä esim peruutuspiippari, niin johto irti tai ohituskatkaisija kojetauluun...
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kun eno jaksanu yli vuoteen kierrättää renkaita, ni katoin että oikea etunen on vähän enempi kulunu. Muut kolme sitte vähän vähemmän. Sitte on jonkun aikaa jo tuntunu vähän klappia ajellessa.

    Kysymys kuuluu, mistä ja miten 2gen 4x4 2500 ramista säädetään camber ja caster? Muuta tietoa en löytäny ku ostettava säädettävät pallonivelet joita thuren ei edes suosittele. Eli yleensä ei tarvi sitte säätää ku auraus? Arvothan niillekin on kumminkin y-steering ja t-steering ohjaukselle ja vielä eri camber caster ja auraus arvoilla.
     
  11. teme01

    teme01 Gearhead

    Tukivarsissa on caster säätö ainakin.
    Mutta tuskin vaikuttaa renkaan kulumisiin
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ajettavuuteen ja suoraan kulkemiseen vaikuttaa se caster. Lähinnä että jos noita osia joutuu sinne vaihteleen enempikin. control arm molempiin ylempiin ja alempiin on helat nyt jo hyllyssä. Jos suuntaa tai suuntauttaa jossain ni siksi kysyn.
     
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    camper ei säädettävissä vakipalikoilla, jos vähänkin korotettu niin caster maksimiin, aurausta 0-1mm.

    näin ainakin itse olen säätänyt ja hyvältä tuntuu eikä renkaat kulu mitenkään ihmeellisesti.
     
  14. Heksa

    Heksa 1st gear

    Dana 60 akselin yläpalloon saa epäkeskoholkin millä pystyy säätämään camberia 0,5-2,75 astetta. Ei toki samalla holkilla, tuo oli nopeasti katsottuna skaala mihin niitä löytyy. Rockauton kataloogista kun kaivaa 'alignment camber/caster bushing'. Säätää siis casteriakin, riippuu ihan mihin asentoon sen laittaa.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, tutkiessani ameriikan joen pyhiä kirjoituksia niin yritysten kuin harrastajien, niin aika pitkälti ne sanoo samaa. Vähän riippuu kuulemma onko bensa vai painavampi diesel, korotettu vai ei, onko ulospäin levittävät vanteet vai vakio ja onko y vai t ohjausosat.

    Päädyin samaan mitä Hoovee sano vaikka ei oo korotettu muuten paitti pyörät vähä korkeemmat Caster 4-5 asteeseen ja auraus 0-1mm.

    ”the factory set these trucks up with a small caster angle. although 1-2 * is good for joint life and load, is causes poor handling. if the caster is correct 4-5 * your truck will hold a straight line. it will return to center after cornering on its own. the truck will require less toe in. And the tires will wear better, straight across and flat.”

    Ai nii, katsoukko sano että track barin nivel alkaa olla valmis viime katsastuksessa. Onko ihan pakko olla metrin tangossa kiinteä nivel? Taijan prässätä tiukaksi tänä vuonna…..
     
    Muokattu: 6.7.2024
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Alatukivarsien epäkeskoilla säädetään yhteiscaster eli haetaan akseli oikeaan asentoon ja on kai sillä alunperin kait säädetty myös pinion-kulmaa. Tosin korotetuissa sitä ei ihan hyväksi saa sittenkään.

    Niillä yläpallon epäkeskoholkeilla sitten haetaan ne sopivat arvot pyöräkohtaisesti. Mitä enemmän taaksepäin kallellaan sitä enemmän auto hakee vastakkaiseen suuntaan (oikeaa säädetään taaksepäin=> hakee vasemmalle ja vais versa). Nollassa autosta tulee ostoskärry. Tehtaalla oikea on hitsattu hivenen enemmän kallelleen kun jenkeissä ajetaan sitä oikeaa puolta niinkuin meilläkin :p

    Olis tarkotus hyväillä omasta ne holkit irti kun joskus ehtisi, hyllyssä odottaa pieni laatikollinen niitä yläpään hylsyjä. Josko joskus innostuis joku pyöränkulmaexpertti niitä sääteleen.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tänään sain sitten pitkän kaavan kautta töötät autossa kuntoon. Ensin näytti hyvältä kun mittarin mukaan töötti oli rikki (alunperin ollut kaksi tööttiä, toinen kai lainattu jonnekin..). Biltemasta hain tulpatöötit ja kiinni. Eipä puhunut sitte mitään. Aikani manuaalin kaavioita tutkiessa löysin vian nappien maadoituksesta. Ensin tietysti pelkona että clockspring rikki mutta eipä vainen. Rattiputkesta maadoitus kateissa, ne napit maadoittuu sen kautta. Rattiakseliputki on kojetaulussa kiinni ja välissä on muovit jotka estää maadoituksen. Kuvissa lukee että toisessa on maadoitusklipsi, no mun omassa se on poikki. Tein uuden maadoituksen johdolla nii jo alkas tulla ääntä maailmaan.

    Sitä tosin ihmettelen kun se clockspring liikkuu jonkin verran, eikös tuo pitäis pysyä paikallaan? Lie syytä vaihtaa kuitenkin myöhemmin, tai ainakin varalle jo hankkia. Kaikki kuitenkin toimii silti, cruise ja töötti ja airbag-valo sammuu.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ja sen verran vielä tuosta absista. En sitä osaa sanoa miten tuommosessa ne toimii tai onko niissä järkeä. Sen näkee ens talvena. Nastapyörät ajattelin kuitenkin ostaa jos mahdollista, tai nastoittaa yhdet. Mielestäni ne taka-absit ihan sellaisenaan on järkevät kun ei näissä oo sitä kuorman tuntevaa venttiiliä joka "estää" takapäätä lukittumasta. Osaan kyllä pumpata jarruilla jos tarve, on ollu aikoinaan 80-luvun vehkeitä omistuksessa nii on opeteltu, välillä kantapään kautta :D Mutta katsotaan kuinka käy, sano Putkinen.
     
  19. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mä väittäisin että nastojen lisäksi renkaan kuvio olisi suotavaa olla jollain tavalla lamelloitu, niin saa paremmin pitoa auton painosta, mistä Ramissa ei ole puutetta. Ite en ainakaan osannut pitää nastoitettua Hankookin Allterrain tyylistä rengasta parempana, kuin tota Nokian Rotiivaa ilman nastoja. Tietty tää nyt on makuasia ja on noihin varmaan saatavilla paljon tiiheemminkin lamelloitua pyörää kun Rotiivat. Itse en muutenkaan ole tota Ramia enää käyttänyt talvisin, niin varmaan tuntuma on senkin puolesta jo hukassa. Joku nappularengaskin voi olla nastojen kanssa niin kauan hyvä, kunnes ne nappuloiden reunat pyöristyy. Sitten on vielä olemassa sekin koulukunta, jotka "saippaa" esimerkiksi työkoneissa/traktoreissa nappulakuvioisia renkaita, eli leikkaa itse lamellit niihin ja ruuvaa vielä nastat.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. teme01

    teme01 Gearhead

    Tähän liittyy näemmä turvavyökin vielä. eli jos on vyö kiinni niin ei torvet soi. Tyrkkäsin apikon turvavyön johtoon ni tääki turha ominaisuus on hoidettu.
     
    JAMANT tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!