Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. ravolta

    ravolta 3rd gear

    tulipahan ajeltua koeajot tremecin manuaalilla. vielä olis verhouspelti ja matot peittään isohko reikä keskilattiaan. stoppari pitää kytkinpolkimen alle värkkäillä, ilmesesti käpälä vastaa asetelmaan ku ihan pohjaan painaa. onhan siinä nyt kuormurifiilistä :D
    etukardaani pitää lyhentää, muutama sentti pois. miten lie sitte tasapainotus... lyhyt palikkahan se on.
    jonku verran lyhempi tuo manuaali on, takapamppu meni boorille yli 10cm, luulis kestävän.
    nii ja nyt palaa 4wd valo kokoajan vaikka takavedolla, 47re.johtosarjastahan ei tullu käyttöön ku nopeusmittarin töpseli, ja pnp että starttaa ja pakkivalo toimii.
    ja löytypä runkopalkeista ihan edestä pikku norjan-kromit, leikata auki ja hitsuutella paksua peltiä tilalle.
    lähiaikoina näyttään katastus-viskaalille lakki kourassa

    keli on mukava. en valita lämmöstä, talavela on saattanan kylymä
     
    Cumminski ja Rannis tykkäävät tästä.
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Voihan sitä kokeilla tasapainottaa kahdella klemmarilla sitä etukartaania. Näin neuvoo 2nd gen tehdasmanuaali takakartaanin värinöiden selvittämiseen :D
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Taunuksen oppaassa luki vielä että lopuksi mustaa maalia niin näyttää tehdastekoiselta
     
    Cumminski ja eeko tykkäävät tästä.
  4. JPSR

    JPSR 1st gear

    Pääseekö tätä koeistumaan joskus?

    Kovasti on ollu kesäpäivät hyötykäytössä totken huollossa, alustaremppaa, simpukkaremppaa, viheliäinen työntötankojen sivuluukun tiivistys, etustefa ja jarrujen herkistelyä. Vielä pitäis kartaanin tukilaakeri hommata ja uutena jekkuna etupyöränlaakeri, käsijarrukin löysäsi itsensä makian "pojoing" äänen saattelemana. Noh sen siitä saa ko ostaa halvimman Ramin :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  5. ravolta

    ravolta 3rd gear

    jovain kuha katastuslisensiteetti kerkiää vilkasee positiivisin tuloksin. eipä tämä itelläkää se helpoin ollu, on simpukat rattiakselit jarrut vaihettuna ja jokune pikkuhomma joita muut ei laske. nyt ehkä...

    ps. mulla ei edes ollu se halvin
     
  6. ravolta

    ravolta 3rd gear

    raidetangon päässä oli välppiä leimalla. mietin tässä koko ohjausvarsien upgradea, sopiiko gen3.sen tangot suoraan? ja siis kyseesä -96 4wd. josaki yankee-foorumilla oli puhetta että pitman armin reikä ois eri kokonen. onkos tietoa.

    ja mistä sais nopeesti tilattua. jos ei gen3-setti heittämällä mene nii sitte vakio tanko/tangot, ja mistäs ne sitte löytys.

    ei muuta, lämmin päivä, olutta nesteytykseen
     
  7. simu_l

    simu_l Gearhead

    Muistaakseni pertura luetteli moogin (rockauto) osista T ohjauksen sopivat palikat 2gen tässä topicissa, kiinalaisia osia sai pakettina ebaysta varsin sopivaan hintaan ainaki joku vuosi sitte, iteki semmoset laitoin ja ohjauksena kyllä reilu upgrade. Yks nivel on menny poikki niistä kiinalaisista osista, mut muuten ei valittamista, oisko 50tkm ainaki ollu jo.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Näin minäkin muistelisin että joskus olen osanumeroista listan tehnyt, mutta siitä on jo aikaa :rotfl: Melko lailla vahvana mutumuistitietona kuitenkin sanoisin että ainoa osa jossa on sopivuuden kanssa mahdollista ajautua ongelmiin on drag link, eli juuri se pitmaniin kiinnittyvä osa vetovarresta. Se vaihtuu jossain vaiheessa eri kartiolle, mutta '98-'99 olisi se mikä sopii vanhempiin. Muuten ne kaikki HD-ohjauksen osat menevät viheltämällä paikoilleen, muistaa vaan ostaa molemmat säätöholkit kanssa, eli yksi vetovarteen ja toinen raidetankoon. Ne on Rokkiautossa aika hyvin merkattu että mikä tulee mihinkin.

    Ohjausiskarille noissa HD-varsissa ei ole valmista paikkaa, eli sen joutuu rakentamaan esimerkiksi u-pulttikiinnitteisenä akseliputkesta raidetankoon. Tai saahan sen tehtyä rungosta vetovarteenkin, tuskin siinä isoa eroa toiminnan kannaltakaan on. Ja muistelisin myös että jouduin drag linkin kierteitä lyhentämään vähäsen, eivät mahtuneet tarpeeksi pitkälle säätöholkkiin, että olisi saanut vetovarren oikean mittaiseksi.

    Rokkiautosta nuo tulevat aika joutuisaan, rahti nyt voi vähän kallis olla. Partsilla ei näyttäisi olevan HD-osia, vakiotangot sieltä saanee kuitenkin pikaisesti.


    Mä ehkä suhtautuisin vähän kriittisemmin ohjausvarren nivelen katkeamiseen :odeek:
     
    Rannis ja Hoovee tykkäävät tästä.
  9. simu_l

    simu_l Gearhead

    Vähän se oliki pilke silmäkulmassa kirjoitettu..
    Mut 37*12,5 @1,5bar ja asfaltti parkkis teki tehtävänsä, et ei ihan pelkkiä osia voi syyttää. Pitmaniin tuleva nivel oli joka napsahti.
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaa. Tulipa tämäkin tietoon. 12V Cummins käy myös takaperin, väittävät että 24V kävisi myös mutta lyhyemmän aikaa. Joo kovin kauaa saisikaan kun ei voitelu sillon toimi.

    Mää laitoin omaan täs viime talvena ne nuoremman Ramin etupään T-osat. Auttaa paljon sen pyörästä pyörään tangon kanssa kun on käynyt salilla penkissä nostelemassa, se oikeasti painaa ja kun vielä pitää saada mutteri toisella kädellä jotenkin kiinni :D
     
  11. JPSR

    JPSR 1st gear

    Kaipailis omakin Rami T mallin tankoja, alkaa olemaan jo välystä vanhoissa.
    Mutta asiaan: tehottomat jarrut aivan yhtäkkiä, toisellekin puolelle vaihettu mäntä, tiivisteet ja jarruletku. Kaikki liikkuu kivasti eikä näytä mikään vuotavan, takajarrukengät pitäis ehkä olla lähempänä rumpuja. Siitä en kuitenkaan tehottomuuteen usko johtuvan, sillä keväällä ajoin viikon ilman takajarruja putken ruostuttua puhki.
    Ekalla polkasulla jonkinlaista tehostusta ja toisella saa vetää käsillä ratista voimaa polkimeen että pysähtyy.
    Mittaisin että alipainetta pumppu tekee yksinään mittarin tappiin, poislukien tehostin kytkettynä hieman vähemmän ja edellisten lisäksi tehostin kytkettynä ei juuri mittään. Onkohan tuo tehostin väsähtäny? Alipaine mitattuna tyhjäkäynnillä.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Voi olla myös jossain sisätilan alipainekelloissa vuotoa liikaa. Tai se vasemman lokasuojan päällä oleva alipaineanturi vuotaa/rikki. Sen rikkoontuminen tosin estää absien toiminnan.
     
  13. ravolta

    ravolta 3rd gear

    siis hewletti näitte jaarujen ilmaksen kanssa. välilä poljin lattiasa. tempasin koko zaadanan pääsylinterin pöyälle rwall systeemeeneineen, ekana ny saada kaikki nipat liikkeelle liuottamala että vois yrittää ohjeen mukasta ilmausta
    ilmausnipat vielä iha helpoissa paikoisa ( pitää ka ite hitsata työkalut tähä helkkarin savottaan) sole mikhän...
     
    Muokattu: 24.8.2024
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Öö. Sen rwal:in voi testata ottamalla siitä edestä kumitutin pois ja laittaa jonkun ohuen langanpätkän siihen reikään. Kaveri polkasee nii sen ei saisi liikkua lainkaan, jos liikkuu nii se vuotaa paineen sille accumulaattorille, sillon jarru voi mennä pohjaan.

    Toinen on se etu-takapään paine-eroventtiili, se natsa mikä näkyy pitäs olla ihan tasalla sen rungon pään kanssa, jos tulee ulos tai menee sisään nii jossain on ilmaa tai vuoto.
    https://brakebleeder.com/blogs/brak...l-travel-on-rear-wheel-abs-vehicles-rwal-rabs

    Omassa lähti etupäästä toinen ilmausnippa kun suostuttelin CRC:llä ja iskevällä ruuvinvääntimellä. Toinen lähti ainoastaan hitsaamalla mutteri päälle. Takapäätä en edes yrittänyt, avasin vain putkilähdöt :D
     
    Muokattu: 25.8.2024
  15. JPSR

    JPSR 1st gear

    Juurikin näitten tulppien alta venttiilien päitä hieromalla alkoki jarrut taas löytymään, ainakin etupää menee lukkoon. Täytyy jatkaa vielä painuvan polkimen ja abs valon kanssa.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on vähä niin että ensin pitää selvittää palaako se punainen Brake-valo (joskus niissä ei oo edes lamppua, otettu pois). Sitte käydä läpi kaikki mikä sen sytyttää (käsijarru päällä/anturikytkin rikki), tai alipaineanturi rikki. Jos on ok niin sitten vikaa on abs-systeemissä.

    Kävin itse kaikki abs-boksille tulevat johdot läpi siitä isolta liittimeltä. Hetken otti aikaa mutta selvis että yhden etupyörän anturin johtoliitin kyytkeentyi huonosti. Nyt toimii. -95 nelikko. Niijoo ja takapään anturi oli sökö.
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Helpoin syy ABS-valon loistamiselle on se, että perän anturiin on kertynyt metallisilppua, joka sitten ilmeisesti häiriköi hammaskehän lukemista. Helppo ja nopea tarkistaa ja putsata, eli kannattaa se ottaa alkupäähän työlistaa.
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla itseasiassa se taka-anturi näytti vastusta normaalisti, mutta arvo ei muuttunut kun sen nenän edessä ruuvimeisseliä heilutin. Siitä sain ajatuksen että on rikki, ja kun sen vaihto nyt ei montaa kymppiä oo.

    Molemmissa etuantureissa on vastus, ja arvo muuttuu kun pyörittää pyörää. Lisäksi yleismittarin AC-ampeerialueella anturi antaa muutaman milliampeerin. Tärkeintä kuitenkin on että anturi tuottaa sellaisen sykkivän arvon, oli se sitten mittarin V-tai A- alueella (paras tietenkin olis oskilloskooppi mutta harvalla semmosta on kotona..)
     
  19. eeko

    eeko Gearhead

    Joo AC:ta sieltä ABS anturilta tulee, ainakin noista vanhoista. Joskus mitattiin ja se on ihan voltti tai pari.
    -eeko
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko täällä niitä vielä jotka on purkanut ja kasannut 241DLD-jakolaatikon? Oon kasaus aiheessa mutten ymmärrä miksi nelivedon kytkentäholkin hampaat ottaa kiinni etuvedon ketjurattaan kytkentähampaisiin vaikka se valintalevy on 2wd:llä. Itseasiassa se holkki makaa nyt synkron päällä, eikös tuon pitäisi olla sen takana?

    Vai vetääkö se takana oleva hännän snapring sen outputshaft:in taaksepäin sen verran?

    EDIT: korjataan tätä tekstiä sen verran että kyllä: se outputshaft tosiaan liikkuu miltei 5 milliä taaksepäin. Sen näkee kun vertaa vetävää ja vedettävä ketjupyörää keskenään. Kiitos ja anteeksi :p
     
    Muokattu: 27.8.2024

Kerro tästä muillekin!