Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

1. Cumminski

Cumminski Gearhead

Minun kokemukseni mukaan ostaisin nyt auton suoraa jenkeistä, jonkun välittäjän kautta. Valikoima on laaja ja lisäosat ym saa samalla tänne Suomeen ja tietää mitä on ostamassa (asianosaavia välittäjiä on). Täällä meillä pyörii nyt niin kaikenlaista vanhaa ja miksei uudempaakin kalustoa joista halutaan äkkiä eroon kun ehkä huomataan että vikoja on vaikea tai kallis korjata tai ajatellaan osien olevan kalliita. Se on valitettavan tosi.

Jos tiedät jonkun joka tietää näistä tyyliin kaiken niin sitten voi harkita Suomen tarjontaa :D Nuo uudemmat on vähän siitä hankalia kun ovat sähköä ja tietokoneita täynnä ja sitten joku heti asentaa jonkun tehonlisäyspaketin. Myydessä vakuutetaan toimivan mutta oston jälkeen huomaatkin jatkuvia ongelmia.

Eipä silti, osaa tuo -95 2nd genin tietokonekin olla vielä viisas. Lootaremontin jälkeen totesin ettei lukko eikä ylivaihde pelitä. Pieni pelko että jokin tiiviste tai jotain väärinpäin. Aikani sähköjä tutkiessa muistin että siitähän saa vikakoodit mittariston check engine- valon kautta. Herjasi tps-anturia, se on korvattu trimmeripotikalla. No, piuhat oli irti kun edelliskerran borgesonin ohjausakselia asensin. Tinasin piuhat kiinni ni johan toimi :p

Muokattu: 27.2.2025
  2. vinkkeli

vinkkeli Gearhead

Tänään kuulin rekisteröinnin tiukennuksista. Eli painolappu tarvis olla maahantuojalta eli tehtaalta ,että sais kuorma autoksi rekattua. Ovat konttoreilla kiristäneet tulkintaa vissiin.
    Kannattanee siis tarkistaa ensin konttorilta ennenkö autoa hommaa ulkomailta, että mitä ne vaatii...

3. Hoovee

Hoovee Double Gearhead

Eikös tuo ole just hyvä syy ostaa suomesta?

Ostajan valtti jos myyjä haluaa äkkiä eroon...

Pitää toki itse tietää mitä se korjaaminen maksaa:p

Suomesta voi löytää kyllä hyvänkin pelin. Kaikki ei kyllä ole.

Cumminski tykkää tästä.
  4. Pertura

Pertura Gearhead

Näyttäisi siltä, että tulee kohta ajankohtaiseksi uusia tiiviste jakopään kopan ja lohkon väliin. Koska olen laiska ja pyrin välttämään ylimääräistä työtä, niin houkuttelisi nokan irrotuksen sijaan ottaa vain nokkaratas irti. Mitä olen amerikan joen juttuja lukenut, niin sopivalla ulosvetäjällä ratas irtoaa ja kuumentamalla menee tai ei mene takaisin. Sinällään tuo rattaan irrottaminen ehkä aiheuttaisi vähemmän sydämentykytyksiä kuin koko kepin ulos uittaminen, mutta miten on?

Onko kukaan tehnyt kopan irrotusta pelkän rattaan irrottamalla? Ilmeisesti se on nykyisin myös Cumminsin virallinen proseduuri, eli sinällään pitäisi olla ihan toimiva keino.

5. Fikke

Fikke 3rd gear

Mulla olisi yksi 12v fuel plate (alkuperäinen?) ylimääräisenä. Saa tölkkioluen hinnalla.

6. Pertura

Pertura Gearhead

Mitä olutta? Eli mulle kelpaa plate

Fikke tykkää tästä.
  7. Fikke

Fikke 3rd gear

En ole tarkka tavarasta

8. Cumminski

Cumminski Gearhead

Jaa että siellä välissä on tiiviste. Auton alla könysin niin huomasin öljytippoja siinäkin välissä.

Nekö tippuu ne nostimet jos vetää koko aksilan pois? Löysää toki tarttee ensin mutta eikö nuo saisi vaikka nippusiteillä pysymään poissa tieltä, sivuluukusta? Tottahan varmaan rattaan pois saa mutta takaisinlaitto saattaa olla aika jännää, jos vielä kiehuvana koettaa takaisin :p

9. Pertura

Pertura Gearhead

Juu, nostajat siellä roikkuvat ihan vapaana jos kepin vetää pois. Syömäpuikoilla ja kuminauhoilla ne pitäisi nostajat ripustaa paikoilleen nokan irrotuksen ajaksi, ihan koeteltu metodi se sinällään on, mutta kun koittais olla laiska. Nostajaluukun kautta ei oikein viitsi hommaan ryhtyä, pumpun irrottamisessa on sen verran talkoota että sitäkään ei turhaan jaksaisi tehdä.

Tuosta rattaan asennuksesta tuntuu olevan kahta vaihtoehtoa, joko menee heittämällä, tai sitten vitullisella vasaroinnilla. Stoppari pitää olla vasaroinnin ajaksi, ettei lohkon perästä putoa tulppa turbiinin päälle, se kun tarkoittaa sitten taas vaihderasian irrottamista sen takaisinasennus. Rattaan irrottamalla ei periaatteessa ehkä tarttis kennojakaan nostaa pois edestä, mutta taitaa olla puolipakollista jos ei ole orangin käsiä tai muuten mahdotonta näppäryyttä.

10. Cumminski

Cumminski Gearhead

Kuulosta kyllä molemmin päin tehtynä yhtä työläältä :D

Asiasta peräpäähän, saisko sen Suomi-takasumuvalon asentaa takapuskuriin, reikään? Tuossa mun omassa se takapuskin on jo läpiruostunu parista kohtaa eli joudun paikata sen, oletettavasti hion/hiekkapuhallan ja maalaan. Uusi kromattu maksaa 400e kotiovelle. Olis vaan siistimpi kun nyt se on puskimen alareunassa. Nyt en jaksa alkaa kokonaan uutta tekemään vaikka onhan sekin vaihtoehto.

Kerro tästä muillekin!