Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. freeride

    freeride Gearhead

    JA KANSA HURRAA!!! :D tai mä ainakin..
    Ram600 eduskuntaan.. :lol:
     
  2. Marttis

    Marttis 1st gear

    Samaa tuskaa on meikäläinenkin kokenut omaa Ramia kilpiin yrittäessä,kuin Ram600:kin. :mad:
    Olen tuolta Saksan maalta hommannut papereita valoihin,mut aina jotain syitä keksitään,millä ne ei kelpaisikaan ja kaikki dokkarit olis sit muka suomeks viel pitänyt käännättää(voi voi) vaikka ollaan niin EU Suomessa että.Silti tuntuuvat ne ymmärtävän,kun aina hylkyyn menee muillakin syillä.
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

  4. freeride

    freeride Gearhead

  5. arzi

    arzi Gearhead

    Perhana kun tota juttua on jo niin kovasti että en enää löydä tietoja puuttuvista jutuista, vai oliko täällä jo lista esim. RAM:in puutteista (lampun leimat, päästöt, jne ?). Toi juttu ottaa jo pannuun niin paljon että aion kirjoittaa herra Chryslerille (siis tietysti John Dodgelle.. :)) asiasta. Eihän se tietty mitään muuta mutta oon sitä mieltä että jos joku homma kusee niin siitä pitää AINA kertoa sille jota se koskee. Viranomaisillehan on Suomessa jo varmasti viestiä laitettukin, mutta eikös tää oo nykyään jo EU-tasoinen asia. ??

    Dodge.comissa näyttää olevan Feedback/Customer Satisfaction -osio, pitääpä pistää sinne kirjoittaen.. :)

    Ihme juttu että noita hyväksyntiä ei oo laitettu kuntoon jo tehtaalla. Luulisi Daimler-Chrysleriakin kinnostavan EU-markkinat.
     
  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Itse asiassa olinkin pienimuotoisessa kirjeenvaihdossa daimler-chryslerin customer supportin kanssa, ja juuri sitä ihmettelin heille että miksi ette leimaa sitä "E":tä lamppuun jo tehtaalla kun nykyisellään auton maahantuonti on säädösten vuoksi niin pirun hankalaa.

    Tyttö vaan ei tuntunut ymmärtävän ollenkaan koko asian ydintä vaan sitkeästi kehoitti lupa-asioissa ottamaan yhteyttä maassa chryslereitä maahantuovaan tahoon/governental agencyyn (AKE, Aargh!)

    Mutta pane ihmeessä sinäkin tarinaa sinne näistä EU -koukeroista.
    Luulisi heidänkin loppujen lopuksi ymmärtävän että valmiit EU -leimat eivät autojen myyntiä ainakaan vähentäisi.

    Thank you for contacting DaimlerChrysler concerning an import/export
    question. We appreciate your inquiry.

    DaimlerChrysler does not assist in any way with the importation or
    exportation of vehicles. For information concerning requirements for
    importing or exporting a vehicle from one country to another, please
    contact an import/export company or the governmental agency that sets
    safety and emissions requirements for the country in question.

    I am sorry I cannot give you a more favorable reply.

    Thank you again for your email.
     
  7. Ram600

    Ram600 1st gear

    On herra autonvalmistaja kertonut EU muutoksista sen että jos kyseistä mallia , siis aina yhtä mallia erikseen myydään EU alueella 10000 kappaletta he tekevät muutokset.
    Onhan se tietty ymmärrettävää kun joutuvat varastot/huollot yms. järjestämään mallin myötä , eikä sekään halpaa ole heille.
     
  8. arzi

    arzi Gearhead

    Tässä automaattivastaus viestiini, katotaan miten toi lupaus 3 työpäiväää pitää.. :)

    *****AUTOMATED RESPONSE - DO NOT REPLY TO THIS ADDRESS *****

    Thank you for your email inquiry. Your question has been sent to the
    DaimlerChrysler Customer Assistance Center in order to provide the best
    answer for your Chrysler, Dodge, or Jeep question. Every effort will be
    made to respond to your email within 3 (Three) business days.

    While waiting for our response, feel free to visit our brand web sites
    at http://www.chrysler.com, http://www.dodge.com or http://www.jeep.com.
    These sites may provide the information you have requested.

    NOTE: This is an automatically generated response. Our system is NOT
    able to accept email at this address. Please do not use the 'Reply'
    function of your email.

    If this matter is urgent, please call us at 800.992.1997 (8:00 a.m. to
    5:00 p.m., Monday thru Friday).

    For ALL future communications (related to this email), please refer to
    the following information:

    REFERENCE NUMBER: 13184XXX
     
  9. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Juu tietenkin näin, ajattelin vaan itse sitä että kun kerran esim dodgenkin valot on todettu yhdenmukaisiksi/vastaaviksi "E" valojen kanssa mm saksalaisen TUV:in toimesta, niin miksi tehtaalla ei yksinkertaisesti leimata valoumpioon sitä "E4":ää siihen DOT -merkin viereen.

    Kelpais sitten sellaisenaan sekä USAan että suomen k**ipäisille virkamiehille.
     
  10. arzi

    arzi Gearhead

    Tässä John Dodgen ajallaan tullut, aikalailla odotetun kaltainen vastaus kyselyyni:

    ****************************************

    Dear Arto,
    Thank you for your interest in DaimlerChrysler products.

    It is the policy of DaimlerChrysler Corporation that we do not publicly
    discuss specifics of future product plans.

    However, the time and effort you took to communicate your opinion is
    appreciated. Constructive criticism of the kind offered in your note is
    always a welcomed and important way of getting feedback. It is a help
    in providing the greatest possible satisfaction for customers.
    Your comments have been forwarded to the appropriate Product Planning
    Department for their information.

    Thank you again for your email.

    Sincerely,

    Jay S.
    Senior Staff Representative
    DaimlerChrysler Customer Assistance Center

    NOTE: Please do not use the 'Reply' function of your email system. If
    you have a need to respond to this message, please visit us at our reply
    form (link provided below). Our system is NOT able to accept any emails
    at this address.

    For any future communications related to this email, please refer to the
    following information:
    REFERENCE NUMBER: 13184XXX
     
  11. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    huomasin tuossa eräänä päivänä että kaverin Buick Sky Hawk/ Chevy Monza -projektin ajovaloumpioihin on "leimattu" SAE ja E -merkinnät.

    Kyllä kaikki olis vähän liiankin helppoa jos kaikissa autoissa käytettäisiin edelleen samaa systemiä.
     
  12. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Ja tällainen meriselitys tuli tuosta valosopasta. Vastaus tuli ihan liikennemisteriltä asti.

    AKE voi siis myöntää jenkkivaloille lupia jos "Ne eivät vaaranna liikennettä tai vääristä kilpailua"

    Kyllä nyt alkaa kyrsiä tuon AKEn politiikka. :mad:
    Joko laitetaan se ryhmäsähköposti liikkeelle?


    Vastauksena sähköpostiviestiin amerikkalaisen kuorma-auton valojen
    rekisteröintikatsastusvaatimuksista todetaan seuraavaa:

    Sähköpostiviestissä kerrottiin, että Suomessa amerikkalaisen, vuoden 1996
    tyyppiä olevan tai uudemman, kuorma-auton rekisteröiminen edellyttää ajoneuvon
    valaisimien vaihtamista E-hyväksytyiksi valaisimiksi eli eurooppalaisten
    valaisinvaatimusten mukaisiksi.

    Syy siihen, että sellaisia amerikkalaisia kuorma-autoja, jotka eivät ole EY:n
    direktiivien tai niitä vastaavien E-sääntöjen mukaisesti varustettuja, ei saa
    sellaisenaan Suomessa rekisteriin, johtuu Suomen liittymisestä vuonna 1995
    EU:hun, mistä käytännössä on seurannut EY-direktiivien tai E-sääntöjen
    vaatimuksien noudattaminen.

    Eurooppalaisiin säädöksiin perustuvassa kansallisessa lainsäädännössämme
    jokaisen valaisimen värillä, näkyvyydellä, sijoituksella ja suuntauksella on
    oma, tarkoin määrätty liikenneturvallisuuteen vaikuttava tarkoituksensa
    liikennejärjestelmässä ja viestinsä muille tienkäyttäjille. USA:n ja EY:n
    vaatimukset valojen teknisistä ominaisuuksista poikkeavat näiltä osin
    toisistaan. Esimerkiksi suuntavalojen näkyvyyskulmavaatimukset ovat erilaiset
    ja etuvalaisinten väri on erilainen.

    On myös huomattava, että vaatimustaso on erilainen riippuen siitä, onko kyse
    hyväksyntä- vai vastaavuusvaatimuksesta. Valojen osalta hyväksyntävaatimuksena
    on E- / e-hyväksyntä, koska ajoneuvon valoilla on liikenneturvallisuuden
    kannalta keskeinen vaikutus liikennejärjestelmässä, täten esim. Saksassa
    kansallista yksittäishyväksyntää varten TÜV:n antama vastaavuustodistus ei
    riitä vaatimuksen täyttämiseen. Tällöin valot edellytetään vaihdettavaksi E- /
    e-hyväksyttyihin tai niille tulee anoa poikkeuslupaa hyväksynnän puuttumisesta.


    Poikkeuslupien osalta voidaan todeta, että Ajoneuvohallintokeskukselle on
    asetuksella (1248/2002 35 §) annettu oikeus myöntää erityisestä syystä
    poikkeuksia ko. asetuksen asettamista vaatimuksista, jos poikkeus ei vaaranna
    liikenneturvallisuutta, eikä vääristä kilpailua.
    Ajoneuvohallintokeskus
    käsittelee kaikki poikkeusluvat yksittäisinä tapauksina em. periaatteita
    noudattaen.

    Tässä asiassa merkityksellisenä seikkana voidaan lisäksi todeta se, että AKE on
    lupakäsittelyssään ottanut huomioon myös eri ajoneuvoluokkien tasapuolisen
    kohtelun. Käytäntönä on ollut, että 14.6.1995-31.12.1997 ensi kertaa
    käyttöönotetuille kuorma-autoille on yleisesti myönnetty poikkeuslupia
    pohjois-amerikkalaisten standardien mukaisille valaisimille sillä perusteella,
    että ne ovat määräyksissä sallittuja henkilöautoissakin (paitsi mm. värin takia
    takasuuntavaloille).

    EU:n jäsenmaiden kesken on vielä eroja yhteisön ulkopuolelta tulevien
    ajoneuvojen hyväksymismenettelyissä. EU:n tavoitteena on harmonisoida
    ajoneuvojen tekniset vaatimukset ja hyväksynnät alueellaan. Parhaillaan on
    EU:ssa valmisteilla ajoneuvojen tyyppihyväksyntädirektiivin muuttaminen
    kattamaan henkilöautojen lisäksi muutkin ajoneuvoluokat. Tämä muutos tähtää
    jäsenmaiden direktiivien erilaisten soveltamiskäytäntöjen yhtenäistämiseen ja
    siten kaupan teknisten esteiden poistamiseen yhteisön sisämarkkinoilla.
    Lähtökohtana EU:n ajoneuvolainsäädännön harmonisoinnissa on, että yhteisön
    alueelle tulevat autot ovat EY-tyyppihyväksyttyjä ja niiden osat, kuten
    valaisimet myös EY- tai E-hyväksyttyjä.

    Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen puolesta

    Ystävällisin terveisin

    Perttu Puro
    valtiosihteeri
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead


    Eikös kilpailua vääristä nimenomaan se että näitä poikkeuslupia ei myönnetä , tällöin "virallisten" maahantuojien e-hyväksytyillä on selkeä kilpailuetu ?
    Liikenneturvallisuutta tuskin kannattaa epäillä , no Akessa kaikki on mahdollista ( Lue : lähes kaikki on mahdotonta ) .

    Näkyyhän noille isopalkkaisille valtiosihteereillekin töitä olevan , sentään vastasi , hyvä niin .
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja näyttää noita poikkeuslupia sittenkin tulevan ihan kätevästi.
     
  15. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    No kerro ihmeessä lisää.

    Eilisen kyselyn perusteella AKEn käytäntö ei ole muuttunut valojen suhteen.


    Sainkin muuten eilen "uutta tietoa" ,avaan uuden topicin "AKE ja poikkeusluvat valaisimille" vaikka tuonne yleistä rakentelusta osioon.

    Nimittäin asia on yleistä, ei niinkään juuri Dodgeja koskevaa.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    96 suburban sai poikkeusluvan ihan vinkumatta.
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Juu varmaan eri asia kun päästivät -96 malleja konttoreilla läpi erehdyksessä vuosia. Tarkennusfaksi käytännön muuttamisesta konttoreillehan tuli vasta -04 kesällä.


    siis tänne avasin sen uuden valonvaihtotopicin

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 311#361311
     
  18. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Kaveri aloitti chevyn katsastuksen viimekesänä 2004 kesäkuussa. Auton käyttöönotto oli 03/96 tai ainakin alkuvuodesta.
    Rekisteröin katsastus hylättiin tuon ajovalo ongelman vuoksi. Hän anoin poikkeuslupia kesäkuussa akelta ja sai ne vasta marraskuun puolessa välissä. Auto seisoi yli 5kk tyhjänpantina ja tiettysti rekisteröinti maksut uusiksi ym. vit...

    On kyllä aika kohtuuton vedätystä akelta, kun ylimmältä tasolta liikenneministeriöstä antaan selvä vastaus, että mitään ongelmaan tuon ikäisen valojen poikkeusluvissa ole.
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii, toi 96:nen sai luvan tänä vuonna jos jäi jotenkin epäselväksi. En oo paperia nähnyt mut kuulemma on menos kilpiin ilman valomuutoksia.
     
  20. freeride

    freeride Gearhead

    jos tänä kesänä kävis nyt sitten niin surkeasti,että leimaa ei enää tulisikaan Dodgeen e-hyväksyntöjen puuttuessa,niin meneekö auto ajokieltoon?ajattelin vaan,että pitäiskö tässä nyt jo laittaa varmuuden vuoksi poikkeulupa(pelleily) vireille?vai tuleeko leima nytkin ilman valituksia kun kerran aikoinaan on läpi päästetty"virhellisesti".vaikka onhan täälä suomessa nämä takautuvasti voimaanastuvat lait ennenkin nähty.. :mad: :mad: tai vaikka olis virhetulkinta ollut.
    edit.
    suomi24:lta luin(tunnustan luen sitäkin joskus :oops: ),että näihin autotehtaan myymiin silveradoihin on ainakin vaadittu jälkeenpäin näitä e-lamppuja ja vielä ohjaamosuojakin.
     

Kerro tästä muillekin!